Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Toetsen

Zoon heeft vandaag inmiddels zijn 15e, 16e en 17e toets in 3 weken. En is compleet overstuur, het lukte hem niet om geschiedenis te leren, hij heeft zich volledig op Frans en wiskunde gericht maar was inderdaad laat begonnen. Maar ja dat ligt natuurlijk ook aan de tijd die aan het maakwerk (gemiddeld 1,5 uur per dag) en de eerste 14 toetsen die gemaakt moesten worden. Ik vermoed dat hij echt tegen overspannen zit. Brugklas VWO komt heel hard aan.


Zoek het toetsregelement even op van die school en sla daarmee figuurlijk de mentor om de oren. 
Bijna 6 toetsen per week! Kan me niet voorstellen dat dat in het regelement staat als geoorloofd.
De toen pubers hier hadden op hun scholen inderdaad een protocol voor toetsen waarbij 3 overhoringen het maximum was en dan nog de restrictie dat de week voor de proefwerkweek so vrij moest zijn. 
Zijn het echt toetsen die zwart meetellen of noemt hij de schriftelijke overhoringen of kans op een mondelinge overhoring ook toetsen? Probeer dat ook een vinger achter te krijgen voordat je de mentor gaat bevragen. 

Edit: docenten moesten zelf in de gaten houden of er nog ruimte was in de week dat zij een so willen plannen doorgeven in magister te kijken hoeveel toetsen er al stonden voor die klas. 

sluit me geheel aan bij Bakblik. Dit lijkt me heel erg veel, ook als het merendeel SO'tjes zijn en lijkt erop alsof docenten niet hebben overlegd met elkaar. Bovendien, met dat aantal zitten er ook wel een paar vakken bij waar al een tweede toets voor is opgegeven?

En kan het misschien ook nog zijn dat er een aantal zgn diagnostische toetsen tussen zitten? Want dat heeft mijn dochter wel eens, dan wordt dus getoetst wat het kennisniveau is om daar de instructie op aan te kunnen passen. Die toetsen heten dan wel toets, maar tellen niet mee.
Maar kijk vooral ook eens naar dat reglement. 

Decembermamma

Decembermamma

17-10-2024 om 11:39 Topicstarter

Het zijn vooral formatieve toetsen, voor Frans, wiskunde en Engels gaat het inderdaad al om hun 2e toets. 

Ik heb de 6 cito's in dezelfde periode nog niet meegeteld aan de toetsen. 

17 toetsen plus zes cito's in drie weken is echt absurd en daarover mag best aan de bel worden getrokken bij school.
Liefst met de hele klas samen. Ja, het is wennen en op vwo mag je best wat verwachten maar dit gaat nergens meer over als je voor elk vak om de week een toets hebt. Dat lijkt me voor niemand gezond.

Ik moest even googlen wat formatieve toetsen zijn. Dat lijkt op de diagnostische toetsen die Temet noemt. Daar hoefden mijn pubers niet voor te leren dat ging erom dat getoetst werd of de leerling voortgang boekte en klaar was voor de afsluitende toets aan het eind van de periode.
Voor een aantal vakken konden ze ook online diagnostische toetsen maken van de methode maar dat was vooral voor de talen niet representatief. Als je bij Engels in hoofdstuk 5 de 4 miljoen synoniemen had geleerd voor prullenbak/vuilnisbak dan kon je die online toets niet halen,  omdat je nooit de goeie kon kiezen als de vraag was: Jerry trows his empty package in the........
Volgens de toets moest dat dan litterbox zijn maar dustin is ook goed. Dat niet kunnen halen van die toetsen zorgde hier voor veel spanning en stress.

Bakblik schreef op 17-10-2024 om 11:56:

Ik moest even googlen wat formatieve toetsen zijn. Dat lijkt op de diagnostische toetsen die Temet noemt. Daar hoefden mijn pubers niet voor te leren

Daar hebben die van mij ook nog nooit voor geleerd. Als het niet meetelt, dan doen ze het niet.

Decembermamma schreef op 17-10-2024 om 11:39:

Het zijn vooral formatieve toetsen, voor Frans, wiskunde en Engels gaat het inderdaad al om hun 2e toets.

Ik heb de 6 cito's in dezelfde periode nog niet meegeteld aan de toetsen.

Formatieve toetsen tellen niet mee. Dus misschien moet hij daar niet zo hard voor leren. Is gewoon om te kijken in hoeverre je de stof al beheerst. En voor een docent goed om te zien of een onderwerp bij veel leerlingen misgaat, dan weet hij/zij waar nog extra uitleg nodig is.


1,5 uur per dag maakwerk doen thuis vind ik wel heel veel. Zit hij wel op een passend niveau?

Decembermamma

Decembermamma

17-10-2024 om 14:24 Topicstarter

Volgens de cito's zit hij passend, hij heeft op Frans na overal voldoende voor gehaald. Ik begreep ook wel dat Frans een soort onvoldoenderegen is geweest in de klas.

Decembermamma

Decembermamma

17-10-2024 om 14:25 Topicstarter

Ik zal regelement eens nagaan.

yasmijn27 schreef op 17-10-2024 om 14:05:


1,5 uur per dag maakwerk doen thuis vind ik wel heel veel. Zit hij wel op een passend niveau?

Is kloppend voor brugklas vwo


klinkt beetje hard maar in de brugklas vwo is het vaak even het kaf en het koren scheiden. Is vwo de juiste plek of beter door naar de havo.  

Ook voor een formatieve toets moet je leren. Het is niet zomaar vrijblijvend. Het is ook om te voorkomen dat je als leerling vlak voor de gewone toets ineens alles nog moet leren. 
De hoeveelheid toetsen, formatief of niet, vind ik ook absurd (als docent). Dan lijkt het haast of je toetst om het toetsen. 
Op de scholen van mijn kinderen hebben ze vijf toetsen per vak per jaar. 

absor schreef op 17-10-2024 om 17:13:

[..]

Is kloppend voor brugklas vwo


klinkt beetje hard maar in de brugklas vwo is het vaak even het kaf en het koren scheiden. Is vwo de juiste plek of beter door naar de havo.

Kaf van het koren scheiden prima, maar anderhalf uur per dag aan maakwerk en daarnaast nog zes toetsen per week leren is te absurd. Een schooldag plus reistijd plus huiswerk en leren vraagt dan meer dan een werkdag van een volwassene. Mogen die kinderen ook nog een sociaal leven hebben? En dan is het ook nog de vraag of het nodig is om voor al die vakken om de week een toets af te nemen? 

Ik heb vroeger nooit een formatieve toets gehad. Je kreeg les, huiswerk en leerwerk en op enig moment een toets waarvoor je een cijfer kreeg. Lijkt me voor de werkdruk van docenten ook niet bevorderlijk om telkens eerst een pre-toets af te nemen die niet meetelt, maar wel gemaakt en nagekeken moet worden. 

Ik werk in het hbo en het is enorm in om heel veel te toetsen, maar dan heel veel diagnostisch en formatief. En dan moet er eindeloos feedback en feedforward gegeven worden. En dat heeft allemaal hippe namen en theorieën maar in de praktijk is het dus toetsje hier, toetsje daar, concepten inleveren, concepten feedback geven, concepten bespreken, nieuwe versie inleveren, nieuwe versie bespreken etc etc.
Studenten raken volledig overwerkt omdat ze het onderscheid niet overzien tussen wat echt belangrijk is en wat onbelangrijk is, óf ze gaan overal met de pet naar gooien ook de dingen die juist wél belangrijk zijn. En om dat te managen hebben we de lessen afgeschaft, maar krijgen ze vooral nog coaching en studietraining en studievaardigheden.

Ik zit 90% van mijn tijd achter de computer in plaats van les te geven. Het is treurig dat dat kennelijk op middelbare scholen ook aan de gang is. Voor wie er de energie nog voor heeft: protesteer, protesteer, protesteer.
Die eindeloze toetscarrousels heeft niemand wat aan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.