BritgetJones007
28-11-2024 om 14:02
Social media verbod tm 16 jaar eens/oneens?
Australië is het eerste land die een verbod heeft op social media voor kinderen/jongeren tm 16 jaar.
Hoe sta jij hier tegenover als dat wordt ingevoerd in Nederland?
Ben je een voorstander van zo'n verbod of tegenstander? En licht toe....
Bakblik
28-11-2024 om 17:52
Annaniem2023 schreef op 28-11-2024 om 17:44:
[niemand kan in de toekomst kijken, jij ook niet, dus waarop je dit baseert is me een raadsel.]
Pandemieën zijn zo oud als de wereld. De pest in de middeleeuwen, de Spaanse griep in 1920 en de Mexicaanse griep in 2009. Even uit mijn hoofd 3 voorbeelden er komt zeker weer iets na corona van 2020.
Zeker nu we weer massaal over de wereld reizen.
Kimdekim
28-11-2024 om 17:55
Ik ben heel erg tegen. Ik vind dat ouders zelf moeten beslissen wat zij passend vinden voor hun kinderen. Maar ik ben wat dat betreft heel liberaal. Wat mij betreft maken ouders keuzes en niet de staat.
rionyriony
28-11-2024 om 18:18
Kimdekim schreef op 28-11-2024 om 17:55:
Ik ben heel erg tegen. Ik vind dat ouders zelf moeten beslissen wat zij passend vinden voor hun kinderen. Maar ik ben wat dat betreft heel liberaal. Wat mij betreft maken ouders keuzes en niet de staat.
Je maakt dan eigenlijk ook een keuze voor andere kinderen, die gaan meekijken en ontevreden worden. Doordat deze ontevredenheid blijft leven zolang sommige kinderen iets mogen wat anderen niet mogen ondermijn je de opvoedkundige beslissing die democratisch is genomen (met een reden) door de overheid.
Ik ben ook best liberaal soms. Alleen hierin niet.
Bakblik
28-11-2024 om 18:19
Kimdekim schreef op 28-11-2024 om 17:55:
Dit ja.
Het telefoonverbod op middelbare scholen ben ik helemaal voor maar wat kinderen doen thuis dat is aan ouders en kinderen.
Ysenda
28-11-2024 om 18:34
Annaniem2023 schreef op 28-11-2024 om 17:44:
[..]
Op de wetenschappers die dit al sinds het begin van de covid pandemie aangeven.
Eleanor
28-11-2024 om 18:39
Bakblik schreef op 28-11-2024 om 18:19:
[..]
Dit ja.
Het telefoonverbod op middelbare scholen ben ik helemaal voor maar wat kinderen doen thuis dat is aan ouders en kinderen.
Ja, in theorie.
In de praktijk worden kinderen (en ouders) in de tang gehouden door technologie die speciaal ontworpen is om zeer verslavend te zijn en sociale normen (iedereen doet het, dus als jouw kind niet mag valt het overal buiten) waar velen eigenlijk enorm van balen. Kan je dan echt nog van vrije keuze spreken?
Herfstappeltaart
28-11-2024 om 19:01
Phoe...mag even nog geen mening ook?
Mijn gevoel roept: eens!....Maar inderdaad, kinderen zullen er gedoseerd wèl mee om moeten leren gaan. Ik ben absoluut geen voorstander en zéker niet als kinderen het als nieuwsbron gebruiken maar helemaal verbieden...ik weet het niet. Op school mogen van mijn alle telefoons worden ingenomen. Beter voor de concentratie, beter voor de sociale omgang.
Verder...nog geen vastomlijnde mening.
alhambra
28-11-2024 om 19:46
MamaE schreef op 28-11-2024 om 14:47:
Op zich hebben zowat alle sociale media platforms al een leeftijdsgrens van 13 jaar, maar geen hond die zich daar aan houdt, waardoor hordes 9-10 jarigen al op snapchat en tiktok zitten omdat 'iedereen het doet'.
Bij dit soort dingen speelt ook enorm iets wat ik 'tirannie van de meerderheid' noem; als vrijwel iedereen iets heeft en doet, willen veel mensen niet dat hun kind er dan buiten valt en gaan ze tegen hun eigen principes in toch maar overstag. Zelfde bij elektrische fietsen; als alle vrienden van je kind zo'n ding hebben om mee naar school te gaan en jouw kind kan het niet bijhouden, dan is het zielig en kopen ze ook maar een e-bike voor een gezonde puber.
Laatst ergens iets gelezen dat 85% van de ouders vindt dat mobiele telefoons voor basisschoolkinderen onnodig zijn en toch hebben kinderen ze massaal.
De vraag is dan ook hoe je zo'n verbod gaat handhaven. Normstellend is het wel en daarom zou ik er wel voor zijn, maar ik geloof niet dat het zaligmakend zal zijn.
Treffend omschreven!
Gebruikersnaaminvullen
28-11-2024 om 21:21
Ik denk dat het gebrek aan moderatie op de socials schadelijker is dan de socials zelf.
Kimdekim
28-11-2024 om 21:25
rionyriony schreef op 28-11-2024 om 18:18:
[..]
Je maakt dan eigenlijk ook een keuze voor andere kinderen, die gaan meekijken en ontevreden worden. Doordat deze ontevredenheid blijft leven zolang sommige kinderen iets mogen wat anderen niet mogen ondermijn je de opvoedkundige beslissing die democratisch is genomen (met een reden) door de overheid.
Ik ben ook best liberaal soms. Alleen hierin niet.
Ik weet dat dit zo werkt maar ik vind dit de opvoeding van anderen kinderen niet mijn verantwoordelijkheid. Mijn kinderen mogen dingen niet die andere kinderen wel mogen en mijn kinderen mogen wel dingen die anderen niet mogen. Als ik wil dat mijn kinderen iets niet doen maak ik afspraken met mijn kinderen daarover. En het maakt me dan niet uit dat Truusje of Karel het wel mag. Mijn kinderen mochten bijvoorbeeld pas en mobiele telefoon toen ze in groep 8 zaten. Met een zeer beperkt aantal apps. Er waren toen al heel veel kinderen die wel een telefoon hadden voor die tijd. Moet ik dan verwachten dat die kinderen ook maar geen telefoon krijgen omdat het voor mij moeilijk is om mijn opvoed-idee te borgen? Nee zo werkt het niet. Het is niet aan mij om andermans opvoeding makkelijk te maken. En andersom ook niet. Of gaat de staat dadelijk ook zeggen hoe vaak een kind en schoen mag zetten, hoeveel geld er aan verjaardagsfeestjes uitgegeven mag worden, of kinderen wel of niet met de schoenen op de bank mogen of vanaf welke leeftijd op de fiets naar school?
Mevrouw75
28-11-2024 om 21:49
Kimdekim schreef op 28-11-2024 om 21:25:
[..]
Ik weet dat dit zo werkt maar ik vind dit de opvoeding van anderen kinderen niet mijn verantwoordelijkheid. Mijn kinderen mogen dingen niet die andere kinderen wel mogen en mijn kinderen mogen wel dingen die anderen niet mogen. Als ik wil dat mijn kinderen iets niet doen maak ik afspraken met mijn kinderen daarover. En het maakt me dan niet uit dat Truusje of Karel het wel mag. Mijn kinderen mochten bijvoorbeeld pas en mobiele telefoon toen ze in groep 8 zaten. Met een zeer beperkt aantal apps. Er waren toen al heel veel kinderen die wel een telefoon hadden voor die tijd. Moet ik dan verwachten dat die kinderen ook maar geen telefoon krijgen omdat het voor mij moeilijk is om mijn opvoed-idee te borgen? Nee zo werkt het niet. Het is niet aan mij om andermans opvoeding makkelijk te maken. En andersom ook niet. Of gaat de staat dadelijk ook zeggen hoe vaak een kind en schoen mag zetten, hoeveel geld er aan verjaardagsfeestjes uitgegeven mag worden, of kinderen wel of niet met de schoenen op de bank mogen of vanaf welke leeftijd op de fiets naar school?
Heel leuk allemaal, maar de hele klas spreekt met elkaar af via de whatsapp en jouw kind ligt er dus buiten. Wat dat betreft ben ik het wel eens met de term tirannie van de meerderheid. Ik ben wat dat betreft wel heel blij voor al die kinderen in dat dorp in Ierland bv, waar alle ouders van alle scholen gezamenlijk hebben afgesproken om sowieso in de basisschoolleeftijd geen telefoon te geven.
Kimdekim
28-11-2024 om 21:54
Ja dat is dan de keuze die je maakt toch? Als jij het belangrijker vindt dat ze erbij horen dan is dat ook een keuze.
MamaE
28-11-2024 om 21:56
Nederlanders hebben enorm een 'dat bepaal ik zelf wel' mentaliteit. Je krijgt het echt niet voor elkaar dat een hele gemeenschap samen iets beslist. Er zijn altijd wel mensen die er een uitzondering op bepleiten waarom zij wél een telefoon aan hun kind geven.
Bij mijn neefje en nichtje op school is het gebruikelijk dat alle kinderen in groep 3 al een telefoon krijgen. Echt waanzin, maar iedereen doet er aan mee, want anders valt je kind buiten de groep. En ik kan me niet voorstellen dat echt ál die ouders dat daadwerkelijk willen. Maar toch doen ze het.
Mevrouw75
28-11-2024 om 21:56
Ik snap dat mensen er tegen zijn, maar ik zie ook de massale verslaafdheid, pubers die stress om vanalles hebben, maar intussen úren per dag aan de dopamineshots hangen en tegelijkertijd hun ogen verpesten (volwassenen ook trouwens, mijzelf inclusief). Ik vind het ook een beetje onaardig voor ze. In feite laten we ze gewoon maar hangen namelijk.
Het hoort erbij, vind ik te makkelijk gezegd.