Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ruzie geweld schoolplein


Mmm..op internet circuleren enorm veel filmpjes waarbij (een jong) iemand op de grond ligt en dan ontieglijk getrapt wordt door meerdere anderen. Als deze jongens daar een voorbeeld aan hebben genomen en dat dus copieren vind ik dat wel heel zorgelijk. Dat gaat toch wel verder dan een schoolpleinruzietje.
Ik herinneren me dat ook niet van vroeger, zeker niet op de basisschool.

Ik lees hier vooral een hoop volwassenen die geen enkel verstand hebben van de ontwikkelingsfases van kinderen. Het grootste deel hier kijkt naar de kinderen zoals ze naar volwassen kijken die dit gedrag vertonen. Het zijn geen volwassenen! Lees je eens in in de ontwikkelingsfases van de 10 jarige. 

En ja dit gebeurde vroeger ook gewoon alleen kunnen wij ons niet alles herinneren dat we mee maken dus een groot deel is al weg uit ons brein. 

Meesje schreef op 02-10-2024 om 15:06:

[..]

Sja, 3 jongens hadden ruzie en gingen vechten. Eigenlijk hadden ze even stil moeten staan en overleggen wie zich uit het gevecht terugtrok omdat het anders niet eerlijk was. Maar als ze de emotieregulatie en het denkvermogen hadden gehad om dat te doen was het überhaupt niet tot een scheld- en vechtpartij gekomen lijkt me.

Er was een ruzie tussen 3 jongens. Er werd geduwd, gescholden, gekwetst en geschopt. De leraar heeft ingegrepen en met alle betrokkenen gesproken. Klaar dan toch. Wat moet je er verder mee? Ja, ik zou als moeder mijn kind streng toespreken dat schelden en kwetsen fout is. En slaan en schoppen is ook fout.


2 tegen 1 is nog nooit ok geweest. Ik snap niet dat het op deze manier goedgepraat wordt. "Ach, het zijn nog maar kinderen", kom op zeg dit moet je meteen de kop indrukken. 

PinkFlower schreef op 02-10-2024 om 14:35:

[..]

Dit gaat toch wel heel wat verder een keer een vechtpartij op school met een blauw oog onder 10 jarigen die snel fysiek reageren bij emoties. Dit is gewoon heel bewust pesten en zinloos geweld. Mag aannemen dat de school hier ook wel flink op heeft ingegrepen.

Dat hoop ik ook, maar of andere kinderen flink zijn aangepakt dag krijgen de ouders niet te horen.....alleen.

Poezie schreef op 02-10-2024 om 15:39:

[..]

2 tegen 1 is nog nooit ok geweest. Ik snap niet dat het op deze manier goedgepraat wordt. "Ach, het zijn nog maar kinderen", kom op zeg dit moet je meteen de kop indrukken.

Nee, natuurlijk moet je het niet goedpraten maar je moet er ook niet hysterisch over doen. Het zijn nog maar kinderen en die zijn lerende. Beter dat ze het nu een keer fout doen dan als ze volwassen zijn en de gevolgen groter. 

troelahoep schreef op 02-10-2024 om 15:29:

[..]

Dit is zoals ik het lees in de openingspost exact hetzelfde als een vechtpartij op school. Een blauw oog vind ik ook niet heel onschuldig: dat is het gevolg van een flinke klap/stomp/schop in het gezicht. Kun je twisten over wat er erger is, een stomp in je gezicht of een schop in je rug...... een slaande ruzie is nooit oké natuurlijk, maar je kunt ook beredeneren: beter nu een keer uit de bocht vliegen dan (pas) als volwassene, met vervelendere gevolgen. Nu kunnen ze er nog van leren.

Ik vraag me trouwens af wat 30 jaar geleden de reacties op een berichtje als dit geweest zouden zijn. Waarschijnlijk minder geschokt, maar toen was de term 'zinloos geweld' nog niet uitgevonden natuurlijk.

De reactie van Pinkflower waar jij op reageert gaat over het kind van Decembermama. Die structureel werd gepest, van de trap werd geduwd enz. Pinkflower geeft aan dat pesten iets anders is dan de vechtpartij in de OP. Denk dat jullie het dus met elkaar eens zijn 😉

PinkFlower schreef op 02-10-2024 om 15:39:

Ik lees hier vooral een hoop volwassenen die geen enkel verstand hebben van de ontwikkelingsfases van kinderen. Het grootste deel hier kijkt naar de kinderen zoals ze naar volwassen kijken die dit gedrag vertonen. Het zijn geen volwassenen! Lees je eens in in de ontwikkelingsfases van de 10 jarige.

En ja dit gebeurde vroeger ook gewoon alleen kunnen wij ons niet alles herinneren dat we mee maken dus een groot deel is al weg uit ons brein.

Ja en dus? Wij zijn toch volwassenen om dit gedrag af te leren? Als je dat niet afleert dan krijg je dus jongeren die dit heel normaal vinden.  En ik vind dat een gesprek niet voldoende is.  Dat als je dus met 2 tegen 1 vecht dat dat dus een andere consequentie tegenover moet staan. 

Als mijn kind zoiets zou doen dan zou die dus onder andere excuses aan moeten bieden bij dat kind thuis.  

Plantenbak schreef op 02-10-2024 om 14:03:

[..]

Ik leerde mijn zoons liever dat schelden nooit ok is maar dat die jongens wel heel heftig gereageerd hebben en dat dat ook zeker niet ok is.

Jongens mietjes noemen is heel erg fout.

Vechten is nooit een manier om iets op te lossen

Oke dan watje, zacht gekookt ei, slapjanus, sneeuwvlokje of doetje.

Meesje schreef op 02-10-2024 om 15:57:

[..]

De reactie van Pinkflower waar jij op reageert gaat over het kind van Decembermama. Die structureel werd gepest, van de trap werd geduwd enz. Pinkflower geeft aan dat pesten iets anders is dan de vechtpartij in de OP. Denk dat jullie het dus met elkaar eens zijn 😉

Oh, die had ik even gemist 

Kimdekim schreef op 02-10-2024 om 16:21:

[..]

Ja en dus? Wij zijn toch volwassenen om dit gedrag af te leren? Als je dat niet afleert dan krijg je dus jongeren die dit heel normaal vinden. En ik vind dat een gesprek niet voldoende is. Dat als je dus met 2 tegen 1 vecht dat dat dus een andere consequentie tegenover moet staan.

Als mijn kind zoiets zou doen dan zou die dus onder andere excuses aan moeten bieden bij dat kind thuis.

En andersom dus ook? 

troelahoep schreef op 02-10-2024 om 15:55:

[..]

Nee, natuurlijk moet je het niet goedpraten maar je moet er ook niet hysterisch over doen. Het zijn nog maar kinderen en die zijn lerende. Beter dat ze het nu een keer fout doen dan als ze volwassen zijn en de gevolgen groter.

Ik doe hier niet hysterisch over hoor.

Wat jammer dat er geen man reageert.....De zoon van to is 10, en zijn grenzen aan het uit testen...en heeft gewoon 2 jongens getroffen die meteen slaan. Welkom in de jongens wereld....

En wat treurig dat hier meteen over mishandeling en naar de politie gaan gesproken word....Inderdaad geen wonder dat de polizie geen tijd meer heeft....

To je kind is 10.... Leer hem niet te provoceren....Want dan krijgt hij vaker klappen...En bij jongens hoort het er wel een beetje bij....

Miepjecody schreef op 02-10-2024 om 14:11:

[..]

???? Grapje toch?

Natuurlijk niet.

PinkFlower schreef op 02-10-2024 om 15:39:

Ik lees hier vooral een hoop volwassenen die geen enkel verstand hebben van de ontwikkelingsfases van kinderen. Het grootste deel hier kijkt naar de kinderen zoals ze naar volwassen kijken die dit gedrag vertonen. Het zijn geen volwassenen! Lees je eens in in de ontwikkelingsfases van de 10 jarige.

En ja dit gebeurde vroeger ook gewoon alleen kunnen wij ons niet alles herinneren dat we mee maken dus een groot deel is al weg uit ons brein.

Ik sluit me hier volledig bij aan.

En bij het lezen van dit topic begrijp ik ook waarom er zo weinig mensen in het onderwijs willen werken. De school heeft het, zoals ik het lees, prima aangepakt. Maar toch willen veel ouders nog naar school stappen, directie spreken. Het is een kinderruzie, uit de hand gelopen, maar er is op geacteerd en klaar. 

Nick90 schreef op 02-10-2024 om 16:55:

[..]

En andersom dus ook?

Wat bedoel je?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.