Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ruzie geweld schoolplein


je zoon is in iedergeval geen mietje. Leer je zoon dat het laf is om iemand vast te houden en dan te schoppen, 2 tegen 1. Vechten doe je 1 tegen 1 met de blote vuist. 

Moederkareltje schreef op 02-10-2024 om 13:27:

je zoon is in iedergeval geen mietje. Leer je zoon dat het laf is om iemand vast te houden en dan te schoppen, 2 tegen 1. Vechten doe je 1 tegen 1 met de blote vuist.

Ik leerde mijn zoons liever dat schelden nooit ok is maar dat die jongens wel heel heftig gereageerd hebben en dat dat ook zeker niet ok is. 

Jongens mietjes noemen is heel erg fout. 

Vechten is nooit een manier om iets op te lossen

 

heel ander verhaal maar toch,; aangifte doen, heb ik ook gedaan 1,5 jaar geleden toen mijn dochter in elkaar werd geslagen. Nog steeds niks van gehoord, is nog steeds in behandeling, dus daar heb je wat aan.

Niet zo'n enorm ding van maken. Schelden is fout en vechten is fout.

Zoon zijn eigen aandeel leren zien en aangeven dat in elkaar schoppen bepaald niet in verhouding staat tot schelden, maar dat het allebei fout is en hopen dat het niet weer gebeurt. 

Moederkareltje schreef op 02-10-2024 om 13:27:

je zoon is in iedergeval geen mietje. Leer je zoon dat het laf is om iemand vast te houden en dan te schoppen, 2 tegen 1. Vechten doe je 1 tegen 1 met de blote vuist.

???? Grapje toch?

Kikki39 schreef op 02-10-2024 om 14:07:

heel ander verhaal maar toch,; aangifte doen, heb ik ook gedaan 1,5 jaar geleden toen mijn dochter in elkaar werd geslagen. Nog steeds niks van gehoord, is nog steeds in behandeling, dus daar heb je wat aan.

Ach ik heb dat toen ook nagegaan, mijn zoon had geen ruzie maar werd gepest en kreeg geweldpleging hebben hem letterlijk van de betonnen trap proberen te duwen, verder nog meer situaties. Het waren 2 zittenblijvers en hij was van december. Dus ik zat te wachten tot ze 12 werden in groep 7. Letterlijk op hun 12e verjaardag hielt het op. 

Duufje schreef op 02-10-2024 om 14:11:

Niet zo'n enorm ding van maken. Schelden is fout en vechten is fout.

Zoon zijn eigen aandeel leren zien en aangeven dat in elkaar schoppen bepaald niet in verhouding staat tot schelden, maar dat het allebei fout is en hopen dat het niet weer gebeurt.

Grapje toch??? Dat er twee vechten is nog tot daaraantoe maar met zijn tweeën iemand aanpakken is not done! 

Nee hoor, geen grapje. 
Met 2 tegen 1 is niet okay en dat zou ik ook zeker benoemen. Maar schelden is ook niet okay. Bovendien kent TO het verhaal vooral van de kant van haar kind, als je er niet bij bent geweest kun je er beter niet te hard over oordelen. 

Poezie schreef op 02-10-2024 om 14:20:

[..]

Grapje toch??? Dat er twee vechten is nog tot daaraantoe maar met zijn tweeën iemand aanpakken is not done!

Wat wil je doen dan? Ze aan de schandpaal nagelen? Stenigen? 

Er is al uitgebreid gesproken met ze op school. Het was de eerste keer. En zal echt niet de laatste vechtpartij zijn op deze leeftijd. Aan school en ouders een taak om hier mee om te gaan en de kinderen te leren hoe je met emoties omgaat.  En als het vaker gebeurd maatregelen te nemen. 

Decembermamma schreef op 02-10-2024 om 14:13:

[..]

Ach ik heb dat toen ook nagegaan, mijn zoon had geen ruzie maar werd gepest en kreeg geweldpleging hebben hem letterlijk van de betonnen trap proberen te duwen, verder nog meer situaties. Het waren 2 zittenblijvers en hij was van december. Dus ik zat te wachten tot ze 12 werden in groep 7. Letterlijk op hun 12e verjaardag hielt het op.

Dit gaat toch wel heel wat verder een keer een vechtpartij op school met een blauw oog onder 10 jarigen die snel fysiek reageren bij emoties. Dit is gewoon heel bewust pesten en zinloos geweld. Mag aannemen dat de school hier ook wel flink op heeft ingegrepen. 

PinkFlower schreef op 02-10-2024 om 14:32:

[..]

Wat wil je doen dan? Ze aan de schandpaal nagelen? Stenigen?

Er is al uitgebreid gesproken met ze op school. Het was de eerste keer. En zal echt niet de laatste vechtpartij zijn op deze leeftijd. Aan school en ouders een taak om hier mee om te gaan en de kinderen te leren hoe je met emoties omgaat. En als het vaker gebeurd maatregelen te nemen.

Een vechtpartij is 1 op 1, niet 2 op 1. 

Poezie schreef op 02-10-2024 om 14:52:

[..]

Een vechtpartij is 1 op 1, niet 2 op 1.

Sja, 3 jongens hadden ruzie en gingen vechten. Eigenlijk hadden ze even stil moeten staan en overleggen wie zich uit het gevecht terugtrok omdat het anders niet eerlijk was. Maar als ze de emotieregulatie en het denkvermogen hadden gehad om dat te doen was het überhaupt niet tot een scheld- en vechtpartij gekomen lijkt me. 

Er was een ruzie tussen 3 jongens. Er werd geduwd, gescholden, gekwetst en geschopt. De leraar heeft ingegrepen en met alle betrokkenen gesproken. Klaar dan toch. Wat moet je er verder mee? Ja, ik zou als moeder mijn kind streng toespreken dat schelden en kwetsen fout is. En slaan en schoppen is ook fout. 


Poezie schreef op 02-10-2024 om 14:52:

[..]

Een vechtpartij is 1 op 1, niet 2 op 1.

Niet perse. Een vechtpartij kan meerdere mensen of in dit geval kinderen betreffen. 

En tuurlijk is 2 tegen 1 harstikke laf maar we moeten niet vergeten dat we het over 10 jarigen hebben en over de eerste keer dat het gebeurd. Het is niet zo dat dit al de zoveelste keer is bij deze kinderen. 

Moet het genegeerd worden? Nee zeker niet en dat is het ook niet. En reken maar dat dit ergens in een dossier genoteerd gaat worden. Ten minste als het een goede school betreft wel. Die houden documentatie bij. Maar een hoop hier in dit topic kijken te veel met hun volwassen ogen erna, het zijn kinderen in een bepaalde ontwikkelingsfase. En ja die moeten nog leren op een juiste manier met hun emoties om te gaan. Maar een kind dat een andere een blauw oog slaat is niet meteen een grote eikel die later voetbalhooligan wordt. 

Het staat of valt bij vertrouwen dat jij hebt in de leerkrachten. Dat de situatie niet oké was is duidelijk. Heb jij vertrouwen in het oordeelsvermogen en professionaliteit van de school. Dat ze goed hebben ingeschat dat nu een gesprek op zijn plek was. Dat ze vervolg monitoren en ook stappen nemen als er wel iets doorsuddert?

Als je dat vertrouwen hebt laat je het hierbij. Heb je dat niet dan kaart je het opnieuw aan op school en leg je uit waar je zorg ligt en hoe ze je zorg gaan wegnemen. Je eis is een veilige leeromgeving voor je kind.

PinkFlower schreef op 02-10-2024 om 14:35:

[..]

Dit gaat toch wel heel wat verder een keer een vechtpartij op school met een blauw oog onder 10 jarigen die snel fysiek reageren bij emoties. Dit is gewoon heel bewust pesten en zinloos geweld. Mag aannemen dat de school hier ook wel flink op heeft ingegrepen.

Dit is zoals ik het lees in de openingspost exact hetzelfde als een vechtpartij op school. Een blauw oog vind ik ook niet heel onschuldig: dat is het gevolg van een flinke klap/stomp/schop in het gezicht. Kun je twisten over wat er erger is, een stomp in je gezicht of een schop in je rug...... een slaande ruzie is nooit oké natuurlijk, maar je kunt ook beredeneren: beter nu een keer uit de bocht vliegen dan (pas) als volwassene, met vervelendere gevolgen. Nu kunnen ze er nog van leren. 

Ik vraag me trouwens af wat 30 jaar geleden de reacties op een berichtje als dit geweest zouden zijn. Waarschijnlijk minder geschokt, maar toen was de term 'zinloos geweld' nog niet uitgevonden natuurlijk. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.