Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Oppas weigeren?

Peiling

Zou jij oppassen?
240 stemmen
59%
41%

Ik (kinderloos maar drukke baan en mantelzorg) zou het wel doen, als ze paar dagen van te voren nog steeds geen alternatief heeft. Puur vanwege de vriendschap. Het klinkt niet alsof ze het vaak aan je vraagt. Voorstelling verzet je ook niet (makkelijk), zoals een etentje wel kan herplannen. Ik zou wel duidelijk maken dat het een uitzonderingsgeval betreft. Volgende keer vraagt haar man het maar aan zijn vrienden

zeker doen. Mocht jij een keer geen oppas hebben zou je het ook fijn vinden je vriendin zou kunnen vragen.

Ik zou het zeker doen. Ze zit omhoog, vraagt dit niet wekelijks en ik zie het probleem niet om iets te doen voor een goede vriendin. Als jij dan een keer omhoog zit, voelt zij zich misschien ook eerder genoodzaakt om je uit de brand te helpen. Zo werkt dat hier in ieder geval wel in vriendschappen. Je helpt elkaar als het kan.
Het argument dat ze nog genoeg tijd heeft om een 16-jarige te strikken vind ik kul. Ik heb hier nooit van die oppasmeisjes/jongens gehad, zou niet weten waar ik die vandaan zou moeten halen. Iedereen die ik kende met kinderen, had kinderen in dezelfde leeftijd als die van ons. En zo’n meisje of jongen laat je toch niet meteen zomaar oppassen? Daar wil je eerst een beetje een band mee hebben lijkt me. Keer kennis komen maken, keer de zorg voor de kinderen laten doen als je erbij bent enz. Je geeft wel de verantwoordelijkheid over je kinderen aan die persoon, dat zou ik echt niet zomaar bij een onbekend kind (want dat zijn ze met 16 nog gewoon) doen hoor. Want dat is het als ze nu nog iemand moet zoeken.



zeker doen.

Ik vind het een doodnormale vraag en ik vind het raar dat jij het kennelijk ongepast van haar is om te vragen. Hallo, het is toch een vriendin? Dan mag je elkaar dit soort dingen toch vragen als je omhoog zit?

Iets anders is dat jij op een vraag ook nee mag zeggen. Nee is ook een antwoord. Als jij niet wil houdt het op.

Maar wat maakt dat jij vindt dat vrienden elkaar geen gunsten mogen vragen? Is het altijd eenrichtingsverkeer met haar? Is ze eigenlijk opdringerig en claimerig? Zit hier een geschiedenis aan vast? Want als dat niet zo is, dan vind ik dat je een beetje zeurt. Als je niet wil zeg je nee. Klaar.

Als mijn vriendin in dit verhaal zou zeggen “ik heb geen zin om op te passen” zou ik dat niet leuk vinden.

Ik zou het doen, ook als ik geen zin heb. Het is maar tot 22.30 en ze woont in de buurt dus dan kan je ook nog redelijk op tijd in bed liggen. Het is fijn als die vriendin er lekker een avondje tussenuit kan. Misschien dat ik nog vraag om een favoriete zak chips, dan wordt het net als vroeger als puber 😉.

lientje69 schreef op 20-09-2024 om 08:52:

Ik vind het geen rare vraag. En zou het ook zeker doen. Wij zeggen hier altijd : zonder zin kan het ook. Geen zin is geen excuus. Bovendien vind ik dat je voor een vriendin wat over moet hebben. Het gaat maar om 3 uurtjes en half 11 is niet extreem laat. Bij 1 uurin de nacht door de weeks zou ik gezegd hebben, breng ze dan maar bij mij te logeren. ( kan je overigens evengoed doen dan hoef je de deur niet uit ) Wat is een vriendschap anders nog 

waard?

Eens

22.30 uur is niet extreem laat, bovendien lijkt het erop dat het voor TO doordeweeks  ook geen probleem is. Aangezien ze dit topic vannacht om 2.54 uur heeft gestart. 

Je vraagt of haar verzoek normaal is. Ja, vind ik wel. En ik zou het in jouw plaats ook gewoon doen: het is 3 uurtjes op haar bank TV kijken. Daar zou ik wel overheen komen, hoor.

Yumi schreef op 20-09-2024 om 10:58:

[..]

Eens

22.30 uur is niet extreem laat, bovendien lijkt het erop dat het voor TO doordeweeks ook geen probleem is. Aangezien ze dit topic vannacht om 2.54 uur heeft gestart.

Als ze er nu al van wakker ligt, kan dat juist reden zijn om nee te zeggen.

Ik zie niet waarom je dit niet aan vriendinnen kan vragen. De voorwaarden lijken me ook prima en je bent op tijd weer thuis. Je kinderen krijgen er niks van als je een avond weg bent. Natuurlijk is 'nee' ook een antwoord, maar zelf zou je het ook fijn vinden als iemand zoiets een keer voor jou doet.

Sommige dingen kun je verzetten, maar als je ergens kaartjes al voor hebt, niet.
Ik zou zelf doordeweeks niet tot diep in de nacht op willen passen en ik zou haar kinderen ook niet te logeren willen hebben, want dan zit je er in de ochtend weer mee.
In het weekend geen probleem, maar als iedereen naar werk en school en opvang moet liever niet. Dat zou ik echt alleen doen in een noodgeval. 

Hekje

Hekje

20-09-2024 om 11:11 Topicstarter

Bedankt voor jullie feedback! 
Grappig dat de meeste de vraag niet apart vinden. Dan ligt het echt aan mijn referentiekader. In mijn hoofd is een oppas "voor de leuk" familie of een betaald oppasmeisje. De voorstelling is later nog te bekijken, is een maandelijks evenement in het theater.. Daarom zie ik de noodzaak niet,,maar het is ook niet een grote opoffering om een avond in hun huis te zitten. Ik baal alleen een beetje. Ik wil graag bij mijn eigen kinderen zijn en thuis mijn dingen kunnen doen. Lastig

Hekje schreef op 20-09-2024 om 11:11:

Bedankt voor jullie feedback!
Grappig dat de meeste de vraag niet apart vinden. Dan ligt het echt aan mijn referentiekader. In mijn hoofd is een oppas "voor de leuk" familie of een betaald oppasmeisje. De voorstelling is later nog te bekijken, is een maandelijks evenement in het theater.. Daarom zie ik de noodzaak niet,,maar het is ook niet een grote opoffering om een avond in hun huis te zitten. Ik baal alleen een beetje. Ik wil graag bij mijn eigen kinderen zijn en thuis mijn dingen kunnen doen. Lastig

Ga jij dan nooit eens een avond weg voor sporten of uit met vrienden en dergelijke? Of ben je bijna alle avonden weg waardoor je niet genoeg aan je rust komt?

Hekje schreef op 20-09-2024 om 11:11:

Bedankt voor jullie feedback!
Grappig dat de meeste de vraag niet apart vinden. Dan ligt het echt aan mijn referentiekader. In mijn hoofd is een oppas "voor de leuk" familie of een betaald oppasmeisje. De voorstelling is later nog te bekijken, is een maandelijks evenement in het theater.. Daarom zie ik de noodzaak niet,,maar het is ook niet een grote opoffering om een avond in hun huis te zitten. Ik baal alleen een beetje. Ik wil graag bij mijn eigen kinderen zijn en thuis mijn dingen kunnen doen. Lastig

Ik vraag juist nooit iemand om op te passen 'voor de leuk'. Ik vraag een oppas als wij iets willen of moeten gaan doen zonder kind.

Dat kan best voor een leuk uitje als een etentje of een theatervoorstelling zijn, hoor.
Maar oppas vragen terwijl wij gewoon thuis zijn, neuh, dat niet. Ja, oké, ze gaat wel eens logeren bij grootouders of een vriendinnetje, maar dat vind ik dan geen oppassen.

Hekje schreef op 20-09-2024 om 11:11:

Bedankt voor jullie feedback!
Grappig dat de meeste de vraag niet apart vinden. Dan ligt het echt aan mijn referentiekader. In mijn hoofd is een oppas "voor de leuk" familie of een betaald oppasmeisje. De voorstelling is later nog te bekijken, is een maandelijks evenement in het theater.. Daarom zie ik de noodzaak niet,,maar het is ook niet een grote opoffering om een avond in hun huis te zitten. Ik baal alleen een beetje. Ik wil graag bij mijn eigen kinderen zijn en thuis mijn dingen kunnen doen. Lastig

Misschien heeft ze al kaartjes geregeld die ze niet kan ruilen wie zal het zeggen. Maar dat laatste; is het voor jou echt zo erg om 1 avond niet bij je eigen kinderen te zijn? Doe je zelf nooit iets 's avonds? Of kun je wellicht slecht tegen veranderingen?

Tja en familie vragen om op te passen; niet iedereen heeft veel familie of ze wonen niet in de buurt of ze heeft ze gevraagd en ze konden niet. Jij woont dichtbij dus ik begrijp de vraag wel. Iets voor elkaar doen hoort ook wel bij vriendschap vind ik.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.