Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Gedrag dochter om kleding


Eens met bovenstaande. Mijn enige regel was dat ze aangekleed naar beneden kwamen, anders moest ik ze nog uit de pyjama zien te krijgen. Mijn jongste heeft vrijwel zijn hele lagere schoolperiode in joggingbroeken gelopen. De school heeft een natuurtuin, dus hij kwam altijd smerig thuis, was zonder geweest van mooie kleding. De oudste had het vooral snel warm, dus die liep vrijwel het hele jaar in t shirts etc. Lekker loslaten. 

Mischa83 schreef op 16-10-2024 om 13:06:

[..]

Mijn jongste heeft ongeveer een jaar lang een ninja turtles pak gedragen naar school.

Niet mijn battle hoor😂

heerlijk!

Wat een leuk topic dit. Echt grappige verhalen

Mijn oudste zoon was al vanaf heel jong (jaar of 2) heel veeleisend qua kleding. Gillen als ik hem iets aan probeerde te doen wat hij niet wou. Op de basisschool heeft hij jarenlang dezelfde spijkerbroek aangehad (ik kocht steeds een maat groter). Het is goed gekomen. Hij draagt nu allerlei kleding. 

Mijn jongste heeft tijden twee verschillende kaplaarzen aan getrokken naar school (ook bij mooi weer). Wij hebben 4 kinderen dus ook een aardige set laarzen in verschillende maten. Hij trok standaard een combi aan. En sokken hoorden niet te matchen bij hem. Waarom zou je dezelfde sokken aan doen. Dat is saai. 

Tweede zoon was juist een tegenpool. Die trok juist nette (ribcord) broeken aan en overhemden en truien met een kraagje en ritsje. 

Ik vond het juist leuk om die verschillen in smaak te zien. Alleen bij mijoudste werd ik er gek van. Het duurde even tot ik zelf geaccepteerd had dat ik weinig invloed heb op wat ze dragen. Ik kon wel kopen wat ik leuk vond maar ze trokken het daarna niet aan. 

Ik had wel grenzen: schoon, geen shirts met van de agressieve teksten en geen doodhoofden. 

Zilver_gray schreef op 16-10-2024 om 13:24:

[..]

heerlijk!

Wat een leuk topic dit. Echt grappige verhalen

Na een poos begon het pak echt klein te worden. Toch wilde hij het blijven dragen. Ik had hetzelfde pak toen maar een maand groter gekocht en aan hem gegeven. Wilde hij niet aan, het moest dat oude en te kleine pak zijn. Heb 'm maar weer teruggebracht😂

En toen op een dag was hij klaar met het pak en trok hij weer andere kleding aan! 

Gingergirl schreef op 16-10-2024 om 12:46:

[..]

Als je kind dit prima vindt is er niets aan de hand. Maar kinderen mogen ook hun eigen smaak ontwikkelen vind ik. Daarbij hoef je zeker niet alles goed te vinden, maar bv neutrale kleuren....dat zou mijn kind dan weer echt tegen in protest gaan en niet aantrekken, die vindt dat echt niet leuk.

Het is alleen de onderkleding he. Ze hebben ook echt wel de roze t-shirts/truien met eenhoornen etc. Maar door dan niet ook nog knalroze broeken in de kast te leggen krijg je geen zuurstok outfit. Terwijl ze gewoon helemaal happy is in d'r trui met glitterhart.

Maar misschien heb ik wel makkelijke kinderen wat dat betreft. De oudste wilde op een gegeven moment geen strakke spijkerbroeken meer, maar van die baggybroeken. En de jongste wil dat haar jurk zwiert als je rond draait. Maar is het enige commentaar wat ik tot nu van mijn kinderen heb gehad.

MamaE schreef op 16-10-2024 om 12:21:

Het hoort in mijn ogen bij de opvoeding dat je 'gepast' gekleed gaat in elke situatie. Dat begrip is natuurlijk voor interpretatie vatbaar maar ik vind de eisen van RaSa echt niet overdreven of heel gek. 

De meeste eisen niet, maar die neutrale kleuren daar zou mijn dochter echt niet mee instemmen. Als je kind het prima vindt dan is het wel een handige tip om de broeken en rokken neutraal te houden, zodat alles erop past. Ik heb voor mijn oudste al 10 jaar alleen maar grijze en donkerblauwe (spijker)broeken, dat wil hij ook juist graag. Maar dochter van 6 zit in de fase dat bij elkaar passen voor haar betekent dat broek en trui hetzelfde moeten zijn (en liefst sokken ook), dus zij loopt de ene dag compleet in zuurstokroze, de volgende dag in een trui met drukke eenhoornprint en legging met exact dezelfde print. Niet mijn smaak, maar netjes genoeg en geen strijd.

RaSa schreef op 16-10-2024 om 13:38:

[..]

Het is alleen de onderkleding he. Ze hebben ook echt wel de roze t-shirts/truien met eenhoornen etc. Maar door dan niet ook nog knalroze broeken in de kast te leggen krijg je geen zuurstok outfit. Terwijl ze gewoon helemaal happy is in d'r trui met glitterhart.

Maar misschien heb ik wel makkelijke kinderen wat dat betreft. De oudste wilde op een gegeven moment geen strakke spijkerbroeken meer, maar van die baggybroeken. En de jongste wil dat haar jurk zwiert als je rond draait. Maar is het enige commentaar wat ik tot nu van mijn kinderen heb gehad.

Onderkleding is ondergoed, toch? Of bedoel je daar 'de onderste helft', dus benen, mee?

Ik heb ze altijd min of meer de vrije hand gegeven. Wel een budget en altijd inderdaad een veto bij rare teksten. Ik heb heel lang samen met de kinderen geshopt. Of nou ja, gepoogd. Zoon had liever dat ik zelf wat meenam en dan keken we samen wat paste/lekker zat en wat hij leuk vond. Hij bleek op wat oudere leeftijd autistisch, dus dat verklaarde zijn weerzin tegen shoppen en tegen veel stoffen. Het moet (nog steeds, hij is nu 24) zacht zijn maar niet pluizig. Hij draagt graag de jogdenim broeken van C&A.

Heel anders dan zijn zus, die rustig uren winkel in, winkel uit kon en dan nog niet kon kiezen... Verder wisselde zij zo snel van smaak, dat ik het al snel op heb gegeven voor haar dingen te kopen als ze er niet zelf bij was. Kon altijd allemaal retour. Beide kinderen droegen niet wat ze niet aanstond, dus ook al snel afgeleerd om iets toch maar in de kast te leggen, in de hoop dat ze het dan wel aan zouden trekken.

Alleen bij schoenen heb ik altijd zelf uiteindelijk bepaald. Omdat ik het belangrijker vond dat ze schoenen goed waren dan leuk. Zoon had daar geen moeite mee, die koos gewoon uit de 6 paar of zo die ik in overleg met de verkoper had uitgezocht. Dochter koos alleen op uiterlijk, maakte niet uit of ze te groot, te klein of te smal waren. Dus dat had altijd wat meer strijd nodig, maar die ging ik daar echt wel over aan. Uiteindelijk kwamen we er altijd wel uit.

Mijn zoon was reuze makkelijk, als ik kleding kocht die ongeveer in zijn stijl (en de mijne) was, dan trok hij het aan. 
Bij dochter kwam ik er op enig moment achter dat het inderdaad geen zin had om kleding mee te nemen waar ze niet vooraf akkoord op had gegeven. Want ik kon het wel kopen, maar ze droeg het niet. En aangezien ik de pest heb aan verspilling, heb ik op een gegeven moment mijn lesje geleerd. Zij is ook extreem mieperig als het gaat om naadjes of draadjes of kleding die naar haar smaak te strak zit.
Dochter heeft hier ook al vanaf haar 14e kleedgeld, terwijl ik zoon bij 16 of 17 jaar kleedgeld ongeveer heb opgedrongen. Het is overigens grappig om te zien dat ook hij wel degelijk een eigen stijl heeft, met soms vrij excentrieke kledingstukken. Zus springt veel minder uit de band - maar goed, dat kan ook zijn omdat ze 15 is en niet op wil vallen. 

RaSa schreef op 16-10-2024 om 13:38:

[..]

Het is alleen de onderkleding he. Ze hebben ook echt wel de roze t-shirts/truien met eenhoornen etc. Maar door dan niet ook nog knalroze broeken in de kast te leggen krijg je geen zuurstok outfit. Terwijl ze gewoon helemaal happy is in d'r trui met glitterhart.

Maar misschien heb ik wel makkelijke kinderen wat dat betreft. De oudste wilde op een gegeven moment geen strakke spijkerbroeken meer, maar van die baggybroeken. En de jongste wil dat haar jurk zwiert als je rond draait. Maar is het enige commentaar wat ik tot nu van mijn kinderen heb gehad.

Ja mijn dochter zou dan toen ze kleuter was bij een roze trui met glitterhart met een neutrale spijkerbroek eronder gezegd hebben.....dat past echt niet bij elkaar hoor mam, de broek moet ook roze zijn. Doe liep er inderdaad liever bij als een zuurstok dan dat de outfit ( in haar optiek) niet matchte. Ik maakte daar geen probleem van, zij heeft haar smaak en zij vond het fantastisch, helemaal prima.

RaSa schreef op 16-10-2024 om 13:38:

[..]

Maar misschien heb ik wel makkelijke kinderen wat dat betreft. De oudste wilde op een gegeven moment geen strakke spijkerbroeken meer, maar van die baggybroeken. En de jongste wil dat haar jurk zwiert als je rond draait. Maar is het enige commentaar wat ik tot nu van mijn kinderen heb gehad.

Ja, dan heb je het heel makkelijk. Als je kind nauwelijks eigen wensen/eisen heeft is het simpel om hun kleding aan je eigen wensen/eisen te laten voldoen. Hier is het soms moeilijk om überhaupt iets te kopen wat mijn 6-jarige aan wil. 95% van wat er in de winkels ligt valt direct af, maar 1 type broek zit lekker, drama om naadjes bij de sokken, etc. Oudste twee zijn ietsje makkelijker, maar oudste wil bijv ook maar 1 soort broeken en vanaf zijn 3e geen blousjes of iets anders met een kraagje aan, middelste wil vanaf haar 3e pertinent geen jurken, rokken of iets met ruches, roze, bloemetjes of hartjes, etc. Afhankelijk van wat er in de mode is is dat soms best lastig.

Gingergirl schreef op 16-10-2024 om 13:48:

[..]

Ja mijn dochter zou dan toen ze kleuter was bij een roze trui met glitterhart met een neutrale spijkerbroek eronder gezegd hebben.....dat past echt niet bij elkaar hoor mam, de broek moet ook roze zijn. 


Haha, zelfde fase als de mijne.

" middelste wil vanaf haar 3e pertinent geen jurken, rokken of iets met ruches, roze, bloemetjes of hartjes, etc. Afhankelijk van wat er in de mode is is dat soms best lastig."

Als je het nog niet deed: gewoon je inkopen doen bij de jongensafdeling. 

Mijn dochter heeft in haar basisschooltijd veel afdankertjes van haar grote broer gedragen voor zover zij ze acceptabel vond (en dat was vaker wel dan niet). Nu kocht ik voor zoon bij voorkeur wat kleurrijke kleding, dus dat kwam bij haar mooi uit. Overigens had ze daarnaast ook wel typische meisjesdingen, want ze had daar niet per se een hekel aan. 
Ze heeft ook een aantal jaren alleen maar spijkerbroeken van de jongensafdeling gehad. Voor meisjes waren er alleen maar skinny jeans, die vond ze te strak en weigerde ze pertinent. En aangezien ze ook geen rok+leggingcombo droeg, bleven in de praktijk de jongensbroeken over.

Oh ja, kleding. Mijn zoon van 10 heeft jaren gezeurd om joggingpakken. En ik vind ze af-schu-we-lijk. Echt. Dus het mocht van mij absoluut niet. 
Vorig jaar ben ik overstag gegaan en inmiddels heeft hij een hele trits. Allemaal nette joggingpakken (voor zover dat kan met een joggingpak) in effen kleuren en zonder opdruk. Hij is dolgelukkig en ik zie ook aan hem dat hij er "zichzelf" in voelt. Dus ik laat het zo, ook al is het mij een doorn in het oog.

Regel hier:
- geen kapotte, vieze of te kleine kleding;
- op verjaardagen, bij etentjes, op feesten, met kerst en bij uitvaarten gaan we netjes gekleed (dus geen joggingpak, maar een nette broek met overhemd of trui).

Dus TO, laat het los. Maar ik zie dat je dat al gaat doen. Top

Nicole123 schreef op 16-10-2024 om 13:50:

[..]


Haha, zelfde fase als de mijne.

Ik had van de week zelf een nieuwe broek aan. Bij het ontbijt in huize Ginger; Gingerman en de 3 oudsten " toffe broek mam, staat leuk". Mini - Ginger (8) komt beneden; " mam, waarom ga je in een pyjamabroek naar je werk?". Verder is het een lief kind hoor maar qua smaak wat eigengereid.

Gingergirl schreef op 16-10-2024 om 13:53:

[..]

Ik had van de week zelf een nieuwe broek aan. Bij het ontbijt in huize Ginger; Gingerman en de 3 oudsten " toffe broek mam, staat leuk". Mini - Ginger (8) komt beneden; " mam, waarom ga je in een pyjamabroek naar je werk?". Verder is het een lief kind hoor maar qua smaak wat eigengereid.

Mijn dochter zegt dan heel subtiel: ja, dat kan natuurlijk ook/dat past wel bij je leeftijd mam/oh, apart... en bekijkt me dan even van boven naar beneden. Kreng is het

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.