Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Gedrag dochter om kleding


Dymo schreef op 16-10-2024 om 10:15:

Hahahaha, ja, toen mijn dochter met die nieuwe glitterschoenen op school kwam, zei een andere moeder dat ze net een prinses leek. Dochter tegen mij: "Zie je nou wel!"

Hoe lang duurde die fase bij jouw dochter? Bij de mijne duurt die nu al minstens zeven jaar. 

Ik zorg dat kind kleding heeft die er fatsoenlijk uitziet (dus niet fluttig) en schoon is. Ik probeer er ook een beetje op te letten dat ik kleding voor hem koop die makkelijk te combineren is. 
Maar hij kiest zelf wat hij aantrekt. Vind ik niet altijd de allerbeste combinaties, maar a la. Geen gedoe zo.
Hij legt 's avonds klaar wat hij 's morgens aan wil, in de vroege ochtend is keuzes maken niet zo gemakkelijk voor hem.

Poezenmeisje schreef op 16-10-2024 om 10:15:

Als het maar schoon en heel is. Zwaardere eisen stel ik niet.

Hier was bepaald moment de eis alleen nog maar schoon😂. 

In groep 3 heeft mijn dochter bijkans de hele winter op crocs gelopen. 

echt zinloze strijd hoor. 

Ik had ook een pipi Langkous kind. Bijzonder en kleurrijk, laten we het zo zeggen. Nu 16 en elke dag om door een ringetje te halen.
Choose your battles

GingerSpits

GingerSpits

16-10-2024 om 10:27 Topicstarter

Dank voor jullie reacties, wel even een eye-opener dit  
Heb net alle zomerkleding uit de kast gehaald en net besloten om nog een stuk of 3 zwarte flared leggings aan te schaffen aangezien ze die heel graag draagt.
Leukere setjes komen wellicht later in haar leven Moet mijn eigen beeld/wens even los gaan laten.

Mijn grenzen zijn:
- Ik moet het kledingstuk zelf acceptabel vinden, dus bijv geen doodshoofden of naveltruitjes. Dat is makkelijk, die komen dus de kast ook niet in.
- Het moet schoon en heel zijn (en anders haal ik het ook uit de kast).
- Het moet geen praktische problemen opleveren. Dus als het vriest moet een jas aan (ik heb helaas geen dochter die je 1x zonder jas laat gaan en dat ze daar dan van leert). Als we een hele dag in de dierentuin gaan lopen niet de sandalen waar je blaren van krijgt als je er langer dan een uur op loopt. 
- Sommige kledingsoorten zijn onderkleding en geen bovenkleding, dus alleen in een maillot met hemd of in onderbroek naar school is niet oké, daar moet iets overheen.

Verder is alles goed wat ze zelf aan wil uit haar kast.

Nicole123 schreef op 16-10-2024 om 10:28:

Mijn grenzen zijn:
- Ik moet het kledingstuk zelf acceptabel vinden, dus bijv geen doodshoofden of naveltruitjes. Dat is makkelijk, die komen dus de kast ook niet in.
- Het moet schoon en heel zijn (en anders haal ik het ook uit de kast).
- Het moet geen praktische problemen opleveren. Dus als het vriest moet een jas aan (ik heb helaas geen dochter die je 1x zonder jas laat gaan en dat ze daar dan van leert). Als we een hele dag in de dierentuin gaan lopen niet de sandalen waar je blaren van krijgt als je er langer dan een uur op loopt.
- Sommige kledingsoorten zijn onderkleding en geen bovenkleding, dus alleen in een maillot met hemd of in onderbroek naar school is niet oké, daar moet iets overheen.

Verder is alles goed wat ze zelf aan wil uit haar kast.

Precies dit ja. En als iets niet meer past gaat het ook weg. 

Laat het los!
Het is de strijd niet waard. 

Hier heb ik een paar voorwaarden (dochter is 10, dus iets ouder):
* het is schoon
* het is warm genoeg
* Er zitten geen gaten in
* het lijkt niet op een pyjama (diochter wil het liefst elke dag in trainingspak of joggingbroek naar school). 

Als dit ok is mag ze het verder zelf weten. 

GingerSpits schreef op 16-10-2024 om 10:27:

Leukere setjes komen wellicht later in haar leven

Of niet en dan denk je als ze 16 is: trok ze nog maar aan wat ze als 6-jarige droeg. 

De oudere broer en zus van mijn 6-jarige hebben nog altijd een sterke eigen smaak. Voor alle drie moet ik ook echt geen kleding kopen zonder hen zelf te laten beslissen. Anders trekken ze het echt niet aan. 

Wij zorgen dat er voldoende en passende kleding in de kast ligt en kinderen kiezen zelf wat ze aan doen. En ja, dat is niet altijd wat ik zelf zou kiezen. 

Ik laat kleding die onverzorgd is (te klein, kapot, verwassen etc) zelf verdwijnen.  Geen overleg is geen discussie. Verder heb ik sportkleding en pyjama's in een aparte bak zitten. Dat is alleen om te slapen of sporten. Heel duidelijk. Al het andere kan gedragen worden. En ik zorg voor voldoende neutrale broeken die bijna overal bij passen. 

Kleuren of prints die te lelijk zijn koop ik als sokken, pyjama of ondergoed. Dus ze lopen er prima verzorgd bij. 

Hier zorg ik er voor dat er alleen maar nette kleding in de kast ligt. Broeken, leggings en rokken koop ik alleen in neutrale kleuren. Op die manier zijn de combinaties eigenlijk altijd wel prima. En dan verder een paar simpele regels:
- Bij een legging moet een rok of jurk
- In de zomer gaat er onder een jurk nog een kort broekje
- Je moet een onderbroek aan (ja echt, als je het aan dochter over laat gebeurd dat niet)
- De prinsessenjurken zijn verkleedkleding. Die gaan niet mee naar school en hangen ook in een andere kast.

Op die manier bepaald ze het zelf terwijl ik er wel wat controle over heb. 

@Rasa: ik vind de “op die manier bepaalt ze zelf” wel discutabel. Het kader dat je nog overlaat om binnen te beslissen klinkt erg klein.

@TO: knap dat je na deze reacties al bereid bent om er wat relaxter in proberen te staan! Als ze zelf mag kiezen (mits schoon, heel en warm genoeg), is ze dan wel happy ‘s ochtends?

Ik ga de strijd om dit soort dingen ook niet aan. Vond voordat ik moeder was cartoon kleding etc suf. Maar nu ga ik juist op zoek naar gave truien met graafmachines, paw patrol en spider man gelukkig hebben Zara en C&A leuke uitvoeringen daarvan liggen.

Ze wil autonomie op dit gebied en ze is 6 dus wispelturig.

Stel een beperkt aantal brede kaders in
(vb. Schoon, niet te koud voor het weer, en uiterlijk tijdstip X aan de ontbijttafel) 
en laat het verder zitten.

En ja, ze gaat er waarschijnlijk anders uitzien dan je wilt maar je bent uit de strijd.

En de klasgenoten zullen het op een geven moment direct/indirect reguleren door het commentaar dat ze op elkaar dat ze zullen gaan geven. Dus op termijn komt het "goed"

Wij hebben hier hetzelfde met haren borstelen bij de oudste. Ze gaat dus met rommelig haar of een rommelige staart naar school.
Ik vind het vreselijk maar het is anders echt drama.

Ook hier twee kinderen (6 & 9 nu) met een duidelijk eigen mening op het gebied van kleding. Prima. Je draagt geen kleding die kapot is, geen kleding die niet warm genoeg is in de winter of juist veel te warm in de zomer, en make-up is geen schmink. Ja, mijn kinderen dragen soms nagellak, lipgloss of oogschaduw naar school. Op zich prima, maar geen rood (rode lippenstift of nagellak is echt niet voor kinderen vind ik) en niet te veel dus. Verder bemoei ik me er niet mee, ontdek lekker je eigen stijl. 
Ik leg niets klaar, dit regelen ze in de ochtend zelf - ze vragen hoeveel graden het buiten wordt en op basis daarvan kiezen ze hun kleding. 

Oh en ik koop geen kleding zonder dat ze die zélf hebben uitgekozen. Dat kan in de winkel, dat kan online. En als ik zeg dat het nu écht tijd is voor nieuwe kleding, accepteren ze wel dat er dus ook te kleine kleding weg moet.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.