Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

1e kinderfeestje


Vuurvlinder

Vuurvlinder

17-09-2024 om 13:25 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Feestje thuis vieren gaan we sowieso niet doen. Kind wil 5 jongetjes uitnodigen waarvan ik 2 tijdens speelafspraakjes al heftig vind. Dus lekker buiten de deur.
De optie van direct naar het speelparadijs vind ik ook een goede. Maar lijkt me lastig omdat de kinderen nog niet geluncht hebben. Eigen eten/drinken meenemen is niet toegestaan. Zouden jullie dan direct  bij aankomst eten? (poffertjes of friet bieden ze aan). 
Zaterdag lijkt ons een minder handige dag. Maar de meningen van jullie zijn hierover verdeeld. Wij hebben zelf al meermaals moeten passen en meten om te zorgen dat kind naar een feestje kan. Zeker nu ook sport op de zaterdag ochtend plaats vind. 

Op een locatie alles houden lijkt me logistiek het prettigst. Minder druk en je hoeft minder in de gaten te houden.

Een feestje hoeft natuurlijk niet elk jaar grootser. Je kan prima volgend jaar wel een feestje thuis doen bijvoorbeeld of een aantal jaar precies hetzelfde feestje houden. Volgend jaar zie je wel verder. Voor dit jaar klinkt het krijspaleis prima.

Welke dag het beste is zal per ouder verschillen en daar kun je niet echt rekening mee houden (ik check alleen soms bij de ouders van het beste vriendje om er zeker van te zijn dat die kan komen als dat heel belangrijk is voor mijn kind.)

Wat ook kan voor vrijdag is eerst iedereen zelf naar huis, daar eten en even relaxen en daarna pas het feestje starten. Dan kunnen ze nog even bijkomen van school voordat het feestje begint. Doorgaans verzamelen wij bij een feestje wel bij ons thuis. Afhankelijk van of er bij het feestje op locatie wel/ niet cake bijzat meteen door naar de locatie of thuis cakeje versieren/ eten, cadeaus uitpakken en dan naar de locatie toe. Als je ergens naar toe gaat is daar eten misschien handiger? Vaak hebben ze pakketten voor kinderfeestjes waar dat redelijk goedkoop bij is inbegrepen.

Bij de kleuters maakt het nog niet zo heel veel uit, omdat er vaak nog geen sporten zijn. Zaterdag is over het algemeen minder handig, omdat er dan vaak sportwedstrijden zijn (van misschien broers en zussen). Maar aan de andere kant doen wij het al jaren op zaterdag einde middag en iedereen is er tot nu toe geweest. Dus als je het op zaterdag wilt doen, zou ik het vanaf 14 a 15 uur doen. Mijn ervaring is dat de meesten dan wel kunnen, zeker als je het ruim van tevoren aankondigt.

Als je het op vrijdag doet, zou ik direct uit school daarheen gaan. Dus 12.30 op locatie en dan tot 14.30 uur. Laat ze meteen spelen en regel ondertussen lunch (zit meestal in arrangement of meteen bestellen bij binnenkomst) en zet de tafel klaar. Als het eten er is, even eten en dan meteen cadeaus. Veel kinderen eten heel weinig op feestjes is mijn ervaring, ze hebben er geen rust voor. Dus maak het vooral niet te lang. Laat kinderen eerder van tafel als ze niet meer willen eten, dus zo min mogelijk laten wachten.
Daarna laten spelen en drinken op de tafel laten staan. Hier is het ook een succes om nog wat eten op de tafel te laten staan, dan kunnen de kinderen die nog trek hebben later nog iets pakken. Denk aan een zakje chips ofzo.

Verder, maak het vooral niet te lang. Op deze leeftijd is 2 uur meer dan zat. Ouders kunnen hun kind zelf ophalen na afloop. Combinatie bij jullie thuis zou ik niet doen. Teveel gedoe en dan wordt het al snel te lang voor kinderen van 4/5. Eerst naar huis laten gaan is voor de ouders niet zo handig. Rijden ze de hele middag heen en weer.

Verder nog een tip...zorg dat je alles goed in de gaten blijft houden. Bij die krijspaleizen ontstaat er nogal eens ruzie (tussen kinderen zelf of met andere kinderen). Kinderen zijn druk en worden moe. Recept voor gedoe. Je ziet genoeg ouders aan die tafels zitten, terwijl de kinderen de boel aan het verstieren zijn met gepest en getreiter. Wij deden het zo dat 1 bij de tafel bleef en de ander liep rond. Dan elkaar een beetje afwisselen. Vond het altijd best hard werken. Hier ook alleen jongens en feestjes met alleen jongens. Is toch een andere dynamiek dan met meisjes.

Vuurvlinder schreef op 17-09-2024 om 13:25:

Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Feestje thuis vieren gaan we sowieso niet doen. Kind wil 5 jongetjes uitnodigen waarvan ik 2 tijdens speelafspraakjes al heftig vind. Dus lekker buiten de deur.
De optie van direct naar het speelparadijs vind ik ook een goede. Maar lijkt me lastig omdat de kinderen nog niet geluncht hebben. Eigen eten/drinken meenemen is niet toegestaan. Zouden jullie dan direct bij aankomst eten? (poffertjes of friet bieden ze aan).
Zaterdag lijkt ons een minder handige dag. Maar de meningen van jullie zijn hierover verdeeld. Wij hebben zelf al meermaals moeten passen en meten om te zorgen dat kind naar een feestje kan. Zeker nu ook sport op de zaterdag ochtend plaats vind.

Wij vieren feestje altijd op locatie en meestal in het weekend waarvan de zondag ook heel gebruikelijk is hier. Het ligt misschien ook aan wat er in je omgeving gebruikelijk is, dat kan er verschillen. Als je hier je feestje doordeweeks vanuit school viert heb je voornamelijk afzeggingen is de ervaring. Het weekend komt bij de meeste mensen beter uit. Hou je de zaterdag aan dan zou ik voor de middag gaan.

Gasten naar de locatie laten komen en daar laten ophalen is hier nooit een probleem geweest ( mits het geen extreme afstand is natuurlijk), hier wordt dat als vanzelfsprekend ervaren en zeker niet als ongastvrij.

Ik zou voor de vrijdag kiezen. Voordat je alle kinderen hebt verzameld en van school naar het krijspaleis bent gereden ben je zo een half uur verder. Als het niet langer is.

Dan daar gelijk wat eten/drinken en cadeautjes. Half uur voor het einde (rond 15:00) stop je er nog een ijsje in. Dat houdt ze mooi bij de tafel. Zodat je niet weer dat hele krijspaleis door moet om ze te vinden. IJsjes op, schoenen aan, jassen aan en inladen. Dat kost namelijk ook allemaal weer tijd. Dan rij je met mazzel rond 15:30 a 15:45 weg om het hele spul weer thuis af te leveren. En dan kun je daarna zelf thuis gaan bijkomen.

Thuis zou ik niet aan beginnen. Ook niet om alleen vooraf te eten. Wij hebben het allereerste feestje ook thuis gevierd. En dat doe ik echt nooit meer.

Als je het gelijk uit school doet, zou ik voor de lunch poffertjes of frietjes doen in het krijspaleis. Hier zijn feestjes vaak van 13.30/14 tot 18 uur. Voor het continurooster ook vaker op woensdagmiddag, maar nu hebben ze elke dag tot 14 uur school en is het meestal op zaterdag. Bij ons sowieso, want man werkt in het onderwijs en kan niet zomaar vrij nemen. Zondag dan weer niet. Meestal worden ze thuisgebracht. Vervoer is verantwoordelijkheid van de ouders die het organiseren.
Soms moet je ook tijd maken ergens voor en een keer je sport afzeggen. Vind je je sport belangrijker, is dat ook een keuze. Maar je kunt niet met alles en iedereen rekening houden. 

Wij wonen op het platteland in een mini dorpje waardoor alle dingen waar kinderen heen gaan met hun feestje minstens 10-15 km enkele reis zijn. Dan kost je kind brengen en halen naar zo'n locatie dus behoorlijk veel tijd en moeten ouders er 40-60 km voor rijden. Kind naar de jarige thuis brengen en halen zou ik veel minder een probleem vinden, want die wonen in het dorp en daar ben je dus zo.

Ouders die één auto hebben of alleenstaand zijn lenen er vaak ergens een of vragen iemand mee om te rijden en te helpen.

Smeer gewoon 2 zakken bolletjes en geef het die kinderen daar voordat ze naar binnen gaan in dat krijspaleis. Niet zo moeilijk doen. Het zijn kleuters over een jaar zijn ze het al vergeten. Ik heb een dochter dus heb altijd geluk gehad met rustige meisjes. Dan gingen we cupcakes maken thuis en verkleden en een photoshoot. Dat deed ik toen ze die leeftijd had. 

Wij hebben nu ook een feestje: kinderen komen hier om 12 uur. We gaan eerst taart en eventueel een boterham eten, en dan ergens naar toe. Bij thuiskomst gaan we patat eten en brengen we de kinderen weer naar huis. Is wel op zaterdag, doordeweeks hebben de vriendinnetjes van mijn dochter sport. 
Maar goed, dochter is 9 geworden, dus we hebben er al een aantal feestjes op zitten. 

Izza schreef op 17-09-2024 om 12:47:

Feestjes bij voorkeur absoluut niet op zaterdag. Dan hebben mensen eigen (drukke) plannen. En daarnaast is het gebruikelijk dat jullie zelf kinderen wegbrengen. Feestjes waarbij ik zelfs 2x moet komen (halen en brengen) worden hier eigenlijk afgezegd. Zeer ongastvrij om dit te vragen. Jullie organiseren wat maar een ander mag jullie vervoersprobleem oplossen. Ouders moeten werken en/of hebben andere kinderen of sport (van kind of zichzelf). Zelf heb ik het hele jaar talloze uitnodigen en ik organiseer zelf al jaren.

Kinderen mee direct uit school
Bij jou thuis taart of cake eten en cadeaus uitpakken
Naar de activiteit
Patat/pannenkoeken/ijsje etc
Kinderen naar huis brengen.

Maximaal 8 kinderen (inclusief de jarige). Dat past in 2 auto's.

Oh feestjes op zaterdag zijn hier heel normaal en je kind op locatie brengen en ophalen ook. Ik vind het eerlijk gezegd best raar dat jij verwacht dat de ouders van de jarige dat die het vervoer wel even regelen. Je moet dan dus ook meerdere zitjes regelen, kijk als er een kind bij zit waarvan de ouders geen vervoer hebben doen we niet moeilijk om die even op te halen maar om nou speciaal zitjes en auto's te gaan regelen vind ik niet nodig, als jij je kind niet wil brengen dan komt ie gewoon niet lijkt mij dan. 

Nick90 schreef op 17-09-2024 om 14:52:

[..]

Oh feestjes op zaterdag zijn hier heel normaal en je kind op locatie brengen en ophalen ook.

Hier ook...altijd op zaterdag en nog nooit zelf gehaald en gebracht. Mijn kinderen door anderen ook niet. Wellicht afhankelijk van de regio waarin  je woont? Niet iedereen heeft auto's ter beschikking om dit te doen... Daarnaast is het gewoon heel leuk als je kind een uitnodiging ontvangt en zou ik niet weten waarom ik daar als ouder dan geen moeite voor wil doen. Je doet het toch voor je eigen kind? Een feestje afzeggen omdat ik niet 2x wil rijden zouden mijn kinderen echt heel erg vinden. Het feestje en alles wat betaald wordt is toch al heel gastvrij?

Ooit een keer gehad dat kind mocht komen op een feestje. Ik mocht kind brengen. En vervolgens 3 uur later door de drukte met een vermoeide peuter in de auto naar een andere stad om kind weer op te halen. Dat was eens en nooit meer. Heb kind en de betreffende ouder aangegeven dat wij die uitnodiging niet meer aannemen en ik was niet de enige ouder. Als jij een feestjes geeft zorg je ook voor vervoer en anders kan het thuis of in het park etc. Mensen die ik ken hebben een 2e auto of lenen er een. Of ze vragen familie of vrienden om mee te rijden (je hebt immers ook 2 volwassenen nodig). Feestjes waarbij geen 2e volwassene aanwezig is doe ik ook niet meer (ooit een vervelend incident meegemaakt). 

Ik vind in een andere stad dan wel weer erg onhandig. Ik zorg dat alles dichtbij is (in onze woonplaats zelf) en heel makkelijk aan te rijden. Zou inderdaad niet van de andere ouders verwachten dat ze heel ver heen en weer rijden. Mijn kinderen willen lasergamen, maar dat is alleen ver weg. Heb toen ook gezegd dat dit helaas geen optie is, omdat je dit niet van andere ouders kunt vragen om zo ver te rijden.

Izza schreef op 17-09-2024 om 14:59:

Ooit een keer gehad dat kind mocht komen op een feestje. Ik mocht kind brengen. En vervolgens 3 uur later door de drukte met een vermoeide peuter in de auto naar een andere stad om kind weer op te halen. Dat was eens en nooit meer. Heb kind en de betreffende ouder aangegeven dat wij die uitnodiging niet meer aannemen en ik was niet de enige ouder. Als jij een feestjes geeft zorg je ook voor vervoer en anders kan het thuis of in het park etc. Mensen die ik ken hebben een 2e auto of lenen er een. Of ze vragen familie of vrienden om mee te rijden (je hebt immers ook 2 volwassenen nodig). Feestjes waarbij geen 2e volwassene aanwezig is doe ik ook niet meer (ooit een vervelend incident meegemaakt).

Oei oei, met je vermoeide peuter in de auto helemaal naar een andere stad rijden om je eigen kind op te halen en vervolgens nog gaan zeuren ook daarover, jouw kind zou van mij zowieso niet meer uitgenodigd hoeven worden. 

Lena55 schreef op 17-09-2024 om 15:01:

Ik vind in een andere stad dan wel weer erg onhandig. Ik zorg dat alles dichtbij is (in onze woonplaats zelf) en heel makkelijk aan te rijden. Zou inderdaad niet van de andere ouders verwachten dat ze heel ver heen en weer rijden. Mijn kinderen willen lasergamen, maar dat is alleen ver weg. Heb toen ook gezegd dat dit helaas geen optie is, omdat je dit niet van andere ouders kunt vragen om zo ver te rijden.

Ja maar hoe ouder ze worden wordt het wel lastiger als je in een dorp woont bijv. Daar is gewoon veel minder te doen en na een tijdje hebben ze het wel gezien. Wij gaan ook naar een ander dorp of stad voor feestjes. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.