Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Kinderen broodje geven in supermarkt voor je betaalt , doen of deden jullie dit ?


Ik denk dat het vooral afhangt van het beleid in de winkel of je je informeel gedraagt of niet. Als er een bewaker of personeelslid je vraagt dat voortaan niet meer te doen dan voelt dat niet prettig. Dus dan krijg je niet alleen de neiging om het voortaan na te laten, maar ook die betreffende super te mijden die alles zo strikt wil doen en jou bejegent of je een oneerlijke of moeilijke lastpak bent. 

En dat gaat dan weer klanten schelen want managers die dat soort regels hebben, hebben ook andere vervelende bepalingen. Alles bij elkaar laat en nare nasmaak achter.

Ik denk dat kinderen die een verpakking van bijvoorbeeld een snoertje leeghalen en de inhoud in hun tas stoppen duvelsgoed weten dat dat niet mag dus er is dan geen sprake van gebrek aan besef van wat hoort en wat niet. Ze hebben die keus allang al gemaakt. Kan ook heel goed weer overgaan. En het is niet zo dat ze altijd zullen promoveren naar het beroep van huurmoordenaar of zo.

MMcGonagall schreef op 11-10-2024 om 17:05:

Ik bedenk net, in de rij bij het IKEA-restaurant met je gehaktballen, neem je alvast een patatje. Ook fout zeker? Het wordt almaar duidelijker dat ik niet in een chic milieu ben opgegroeid

Is het nou echt zo moeilijk om het verschil tussen een supermarkt en een restaurant te zien?

En weer raken we op een paar hilarische hypothetische zijsporen ... 

Dat een winkelier op de vraag of een peuter alvast een broodje mag, antwoordt dat het prima is, is heel iets anders dan een marketing-strategie. Als dat zo was, zouden we actief gestimuleerd worden om onze kinderen vooral een broodje te laten eten tijdens het winkelen. En dat is niet zo. 

Ook Riony vliegt uit de bocht met de hypothese dat als een supermarkt vraagt om met dat broodje te wachten tot na de kassa, dat een dermate vervelende manier van doen is dat je er dan maar niet meer naartoe gaat omdat ze vast en zeker nog meer vervelende regels hebben. Alsof het een enorm probleem is als je kind even moet wachten. Alle kinderen moeten wel eens wachten. Kunnen ze best. Ook de ouders die in de winkel wèl een broodje geven, zullen hun kinderen waarschijnlijk geen broodje geven als het eten over 10 minuten klaar is of als hun kind om 4.00 's nachts om iets lekkers komt vragen. Beetje raar om er dan een drama van te maken als een winkel je verzoekt om even te wachten tot na de kassa. 

yette schreef op 11-10-2024 om 18:20:

En weer raken we op een paar hilarische hypothetische zijsporen ...

Dat een winkelier op de vraag of een peuter alvast een broodje mag, antwoordt dat het prima is, is heel iets anders dan een marketing-strategie. Als dat zo was, zouden we actief gestimuleerd worden om onze kinderen vooral een broodje te laten eten tijdens het winkelen. En dat is niet zo.

Ook Riony vliegt uit de bocht met de hypothese dat als een supermarkt vraagt om met dat broodje te wachten tot na de kassa, dat een dermate vervelende manier van doen is dat je er dan maar niet meer naartoe gaat omdat ze vast en zeker nog meer vervelende regels hebben. Alsof het een enorm probleem is als je kind even moet wachten. Alle kinderen moeten wel eens wachten. Kunnen ze best. Ook de ouders die in de winkel wèl een broodje geven, zullen hun kinderen waarschijnlijk geen broodje geven als het eten over 10 minuten klaar is of als hun kind om 4.00 's nachts om iets lekkers komt vragen. Beetje raar om er dan een drama van te maken als een winkel je verzoekt om even te wachten tot na de kassa.

Ik zou zeker geen drama ervan maken maar ik zal het zeker van de aanwezigheid van andere soortgelijke winkels in de omgeving laten afhangen of deze winkel nog mijn voorkeur zou hebben.

Een klant corrigerend toespreken is zeker een fors minpunt voor mij. 

Dus is dit soort winkel de enige in de wijde omgeving,  dan zal ik hem vermoedelijk blijven bezoeken, maar wel zo weinig mogelijk, maar gaat het om een veel voorkomend soort supermarkt dan is de keus niet zo moeilijk om de meeste artikelen elders te gaan kopen.

rionyriony schreef op 11-10-2024 om 19:02:

[..]

Ik zou zeker geen drama ervan maken maar ik zal het zeker van de aanwezigheid van andere soortgelijke winkels in de omgeving laten afhangen of deze winkel nog mijn voorkeur zou hebben.

Een klant corrigerend toespreken is zeker een fors minpunt voor mij.

Dus is dit soort winkel de enige in de wijde omgeving, dan zal ik hem vermoedelijk blijven bezoeken, maar wel zo weinig mogelijk, maar gaat het om een veel voorkomend soort supermarkt dan is de keus niet zo moeilijk om de meeste artikelen elders te gaan kopen.

Wat is er in godsnaam mis mee als je iets doet wat de winkel niet wil en daar dan op aangesproken wordt?

majorette2005 schreef op 11-10-2024 om 19:11:

[..]

Wat is er in godsnaam mis mee als je iets doet wat de winkel niet wil en daar dan op aangesproken wordt?

Het zal een gevoeligheid van mijn kant zijn dat ik het gevoel wil hebben dat de winkel bestaat dankzij mijn klandizie en dan ik dit in hun gedrag wil terugzien. Beschouw het als een eigenaardigheid.

rionyriony schreef op 11-10-2024 om 19:02:

[..]

Ik zou zeker geen drama ervan maken maar ik zal het zeker van de aanwezigheid van andere soortgelijke winkels in de omgeving laten afhangen of deze winkel nog mijn voorkeur zou hebben.

Een klant corrigerend toespreken is zeker een fors minpunt voor mij.

Dus is dit soort winkel de enige in de wijde omgeving, dan zal ik hem vermoedelijk blijven bezoeken, maar wel zo weinig mogelijk, maar gaat het om een veel voorkomend soort supermarkt dan is de keus niet zo moeilijk om de meeste artikelen elders te gaan kopen.

Ik ga ervan uit dat winkels ook wel weten hoe ze klantvriendelijk moeten zijn en dat ze regels eerst duidelijk kenbaar moeten maken voor ze mensen erop aanspreken. Zo staat in sommige winkels duidelijk aangegeven dat scholieren geen rugzak mee naar binnen mogen nemen. Als dat nergens staat, zou het wel heel raar zijn om een puber met een rugzak te gaan vertellen dat dàt echt niet de bedoeling is. Hetzelfde kan een winkel doen mbt eten en drinken en als je je daar vervolgens niet aan houdt, dan kàn je erop worden aangesproken. 

majorette2005 schreef op 11-10-2024 om 19:11:

[..]

Wat is er in godsnaam mis mee als je iets doet wat de winkel niet wil en daar dan op aangesproken wordt?

Op zich is daar niks mis mee naar het is wel de toon die de muziek maakt. 

Laatst was ik bij onze lokale kruitvat drogisterij.  Toen ik shampoo pakte viel er een fles van een plank hoger op de grond.  Flessendop kapot, overal shampoo. Dat ging ik keurig melden en toen ging die griet tekeer echt niet normaal meer. Ik snap dat het niet leuk is als klanten iets stuk gooien maar ik deed het niet expres. Ze mag gerust laten merken dat ze er niet blij van wordt maar dit was te erg. 

O jemig....Ik heb dit vroeger toen zoon nog klein was, best vaak gedaan, niet omdat hij dreinde en zeurde, of honger had of moe was, maar omdat ik het leuk voor hem vond. 
Ik nam zelf het initiatief, zak met krentenbollen open en er alvast eentje geven. Echt nooit bij nagedacht dat daar iemand over kon vallen of zelfs aanstoot aan zou nemen, omdat ik het logisch vond dat ik de zak dalijk afrekende bij de kassa. Menig kind snapt dat prima.

Maar hoe letten jullie daar dan zo op? Als ik zoiets al opmerk, heb ik daar helemaal geen mening over, ja misschien: 'O wat handig, slim bedacht.' 
Ik weet niet wat ik lees.

felija schreef op 11-10-2024 om 19:44:

O jemig....Ik heb dit vroeger toen zoon nog klein was, best vaak gedaan, niet omdat hij dreinde en zeurde, of honger had of moe was, maar omdat ik het leuk voor hem vond.
Ik nam zelf het initiatief, zak met krentenbollen open en er alvast eentje geven. Echt nooit bij nagedacht dat daar iemand over kon vallen of zelfs aanstoot aan zou nemen, omdat ik het logisch vond dat ik de zak dalijk afrekende bij de kassa. Menig kind snapt dat prima.

Maar hoe letten jullie daar dan zo op? Als ik zoiets al opmerk, heb ik daar helemaal geen mening over, ja misschien: 'O wat handig, slim bedacht.'
Ik weet niet wat ik lees.

Wie zegt dat wij daar op letten? De vraag wordt hier gesteld nav een artikel, en daar reageren we op. Maar als ik het wel zou opmerken zou ik niet weten waarom ik zou denken 'wat handig'

yette schreef op 11-10-2024 om 18:20:

En weer raken we op een paar hilarische hypothetische zijsporen ...

Dat een winkelier op de vraag of een peuter alvast een broodje mag, antwoordt dat het prima is, is heel iets anders dan een marketing-strategie. Als dat zo was, zouden we actief gestimuleerd worden om onze kinderen vooral een broodje te laten eten tijdens het winkelen. En dat is niet zo.

Ook Riony vliegt uit de bocht met de hypothese dat als een supermarkt vraagt om met dat broodje te wachten tot na de kassa, dat een dermate vervelende manier van doen is dat je er dan maar niet meer naartoe gaat omdat ze vast en zeker nog meer vervelende regels hebben. Alsof het een enorm probleem is als je kind even moet wachten. Alle kinderen moeten wel eens wachten. Kunnen ze best. Ook de ouders die in de winkel wèl een broodje geven, zullen hun kinderen waarschijnlijk geen broodje geven als het eten over 10 minuten klaar is of als hun kind om 4.00 's nachts om iets lekkers komt vragen. Beetje raar om er dan een drama van te maken als een winkel je verzoekt om even te wachten tot na de kassa.

Ik vlieg de bocht uit? Nee hoor 
Marketing is namelijk niet altijd bewust en zichtbaar en zeker psychologische marketing is dat niet 
Google anders eens over neuromarketing of psychologische marketing mocht het je interesseren, het zal je verbazen hoeveel trucs er zijn en hoe goed er over van alles is nagedacht. Zeker in supermarkt land van de groenten bij de ingang, tot de snoep aan de kassa, is het immers veel handiger voor de klant om de zware spullen vooraan te zetten voor een betere kar/tas indeling tot aan de niet afgeronde prijzen.
En natuurlijk, 3 halen en 2 betalen - je ging toch echt maar voor 1 meloen en je komt er thuis met 3 (en eentje red het helaas niet).

Wist je dat de prijs met een reden aan de rechterkant, of net rechts van het midden wordt geplaatst?
De poortjes aan het begin van de supermarkt, waarom staan ze daar? Waarom 2? En waarom gaan ze zo langzaam open? Het begin van vertragen om je langer in de winkel te houden begint al daar. Onbewust wordt je haast weggenomen
Waarom geen huidige top 40 muziek? De muziek moet herkenbaar zijn voor de doelgroepen die er het meeste winkelen
En die verse broodjes worden ook gebakken om jouw hongergevoel onbewust aan te wakkeren
Maar ook prijsperceptie wordt toegepast een grote BONUS bij 1 pak en 2 betalen, terwijl als je 2 pakken koopt hetzelfde betaald.
Het bewust neerleggen van andere producten rondom het bonus schap is er ook eentje.

Unravel Research (een bedrijf) geeft zelfs webinars met de titel "richt je winkel in op het onbewuste"

Dus nee, geen hypothese, gewoon gebeld en gevraagd
En er wordt echt verteld dat medewerkers (bakkers) dingen als "mag jij een lekker broodje uitkiezen?, of "wat een lekkere broodjes he" wordt gevraagd om dit te vragen voor klantbinding en verkoop 

Ook vind ik marketing heel interessant en is het zelfs mijn dagelijks werk 
Alleen geen supermarkt marketing  

Weet niet, je klinkt een beetje boos en ik begrijp niet zo goed waarom
Ik was slechts een doorgeefster met een flinke dosis marketing interesse dus (ik sla wel vaker door)




Beertjelief schreef op 11-10-2024 om 20:24:

[..]

Ik vlieg de bocht uit? Nee hoor
Marketing is namelijk niet altijd bewust en zichtbaar en zeker psychologische marketing is dat niet
Google anders eens over neuromarketing of psychologische marketing mocht het je interesseren, het zal je verbazen hoeveel trucs er zijn en hoe goed er over van alles is nagedacht. Zeker in supermarkt land van de groenten bij de ingang, tot de snoep aan de kassa, is het immers veel handiger voor de klant om de zware spullen vooraan te zetten voor een betere kar/tas indeling tot aan de niet afgeronde prijzen.
En natuurlijk, 3 halen en 2 betalen - je ging toch echt maar voor 1 meloen en je komt er thuis met 3 (en eentje red het helaas niet).

Wist je dat de prijs met een reden aan de rechterkant, of net rechts van het midden wordt geplaatst?
De poortjes aan het begin van de supermarkt, waarom staan ze daar? Waarom 2? En waarom gaan ze zo langzaam open? Het begin van vertragen om je langer in de winkel te houden begint al daar. Onbewust wordt je haast weggenomen
Waarom geen huidige top 40 muziek? De muziek moet herkenbaar zijn voor de doelgroepen die er het meeste winkelen
En die verse broodjes worden ook gebakken om jouw hongergevoel onbewust aan te wakkeren
Maar ook prijsperceptie wordt toegepast een grote BONUS bij 1 pak en 2 betalen, terwijl als je 2 pakken koopt hetzelfde betaald.
Het bewust neerleggen van andere producten rondom het bonus schap is er ook eentje.

Unravel Research (een bedrijf) geeft zelfs webinars met de titel "richt je winkel in op het onbewuste"

Dus nee, geen hypothese, gewoon gebeld en gevraagd
En er wordt echt verteld dat medewerkers (bakkers) dingen als "mag jij een lekker broodje uitkiezen?, of "wat een lekkere broodjes he" wordt gevraagd om dit te vragen voor klantbinding en verkoop

Ook vind ik marketing heel interessant en is het zelfs mijn dagelijks werk
Alleen geen supermarkt marketing

Weet niet, je klinkt een beetje boos en ik begrijp niet zo goed waarom
Ik was slechts een doorgeefster met een flinke dosis marketing interesse dus (ik sla wel vaker door)




Veel van die marketing trucs ken ik, dat klopt idd. Maar dat een ouder een kind alvast een krentenbol uit een zak van 6 aan z’n kind geeft, hoort daar niet bij hoor. 

Bij onze Jumbo staat gewoon muziek uit de top 40 op, en de broodjes zijn al gebakken voor 8 uur.

bieb1963 schreef op 11-10-2024 om 21:46:

[..]

Veel van die marketing trucs ken ik, dat klopt idd. Maar dat een ouder een kind alvast een krentenbol uit een zak van 6 aan z’n kind geeft, hoort daar niet bij hoor.

Het gedogen van die bol wel hoor.

Enen ouder met een kind dat niet zeurt en jengelt blijft langer in de winkel en koopt meer. 

Dat gedogen is ook onderdeel van de marketingstrategie.

Alles om de klant zoveel mogelijk te laten kopen. 

En ik vind het allemaal helemaal prima 

Hopelijk voelen een aantal drukke mama's zich wat minder schuldig na een aantal vrij harde berichten, dat was m'n eigenlijke doel
Hoe jullie verder omgaan met marketing maakt mij niet zo heel erg veel uit, dus als jullie het niet erg vinden reageer ik er verder niet op en ga verder met een klant helpen, zodat mensen heel onbewust op linkjes gaan klikken en nog onbewuster wat gaan aanschaffen
Wat ze eigenlijk niet nodig hebben, maar stiekem onbewust toch willen hebben  

Vrij evil, maar mega interessant 

(edit: okay, dat laatste sloeg eigenlijk nergens op... en echt evil is het ook niet. Maar de winkel in kwestie verkoopt nogal veel onzin spullen ((wat mensen toch weer kopen ))

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.