Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Kinderen broodje geven in supermarkt voor je betaalt , doen of deden jullie dit ?


Het gaat mij niet eens om dat achteraf afrekenen. Ik geloof prima dat men dat wel doet. Maar ik vind de supermarkt vooral een idiote plek om te eten. 
Naar de supermarkt ga je om boodschappen te doen, eten doe je ergens anders. Voor mij is het toch een soort fatsoensnorm.

Een product is pas van jou als je het hebt afgerekend. Je kan allerlei redenen  bedenken waarom jij vindt dat jij recht hebt het product al te (laten) consumeren voordat je hebt afgerekend, maar eigenlijk heb je gewoon schijt aan voor iedereen geldende afspraken.

Pinokkio schreef op 10-10-2024 om 00:14:

Ik snap het nog steeds niet helemaal.
Sommige supermarkteigenaren vinden het dus wel oké, anderen niet.
Hetzelfde geldt voor restaurants, hier ook al benoemd. Soms wil de eigenaar vooraf betaald hebben. Anderen weer niet. Ik heb toch nog nooit gehoord dat iemand dat laatste (eten voordat je het betaald hebt) onbehoorlijk vindt.
Het is gewoon een afspraak, m.i. niet een (hard) principe. Als ik online shop dan varieert het ook enorm. Soms komt eerst het product en betaal je pas later.

"gedogen" is wat mij betreft wel wat anders dan wanneer iets gewoon bij je business hoort. Ik ken geen enkele supermarkt waar bij de deur hangt: Je mag ook afrekenen nadat je alles hebt genuttigd. Bij een restaurant is dat 99/100 het concept. Vaak weet je immers niet wat je gaat nuttigen. Bij online shoppen is achteraf betalen een formeel vastgelegde optie, als die optie er al is. Naar mijn weten is de opzet van een supermarkt nog altijd: boodschappen verzamelen, afrekenen en dan zijn ze voor jou. Net als bij de Kruidvat of de Blokker. Daar ga je ook niet je nagellak al uitgebreid opsmeren. 

Of ik mij eens wederrechtelijk prematuur andermans eigendommen  heb toegeeigend in de supermarkt?
Ja, hoor regelmatig. Vooral bij de oudste. Ik moe van het werk, zij moe en hongerig uit  de creche,en dan allebei op een holletje naar de supermarkt voor sluitingstijd. Een rijstwafeltje of  een banaantje voorkwam een hoop drama.  Gratis peutermandarijntjes lagen er nog niet bij de groentenafdeling,en rond zessen kon je zomaar een rij treffen van 10 mensen voor je. Spoiler: haar gewetensontwikkeling is niet zo in het gedrang gekomen dat ze nu op water en  droog brood in de bak zit. 

kenfan schreef op 10-10-2024 om 10:59:

Of ik mij eens wederrechtelijk prematuur andermans eigendommen heb toegeeigend in de supermarkt?
Ja, hoor regelmatig. Vooral bij de oudste. Ik moe van het werk, zij moe en hongerig uit de creche,en dan allebei op een holletje naar de supermarkt voor sluitingstijd. Een rijstwafeltje of een banaantje voorkwam een hoop drama. Gratis peutermandarijntjes lagen er nog niet bij de groentenafdeling,en rond zessen kon je zomaar een rij treffen van 10 mensen voor je. Spoiler: haar gewetensontwikkeling is niet zo in het gedrang gekomen dat ze nu op water en droog brood in de bak zit.

Dat kun je toch plannen? Zorg dag je al eten in huis hebt voor het avondeten. Ik vind het zielig voor een kind dat de hele dag naar de crèche is geweest en dan hongerig wordt opgehaald ook nog eens mee gesleept wordt naar de supermarkt voordat het thuis avondeten krijgt.

Caroline80 schreef op 10-10-2024 om 19:00:

[..]

Dat kun je toch plannen? Zorg dag je al eten in huis hebt voor het avondeten. Ik vind het zielig voor een kind dat de hele dag naar de crèche is geweest en dan hongerig wordt opgehaald ook nog eens mee gesleept wordt naar de supermarkt voordat het thuis avondeten krijgt.

Nou inderdaad.

Zelfs als thuisblijfmoeder vond ik 2x per week de max om naar de supermarkt te gaan toen ik nog 2 kinderen had onder de 4 en ze dus mee moesten.  Toen was de C1000 nog niet iedere dag tot 22.00 open.  Vanwege beperkte koelruimte kon ik niet voor een week inslaan maar dat had ik nog liever gedaan. 

Ik moest net tijdens het koken even heen en weer,  omdat mijn aangebroken pot crème fraiche niet goed meer was en ik geen vervanger voorhanden had. Dat is geen relaxte tijd om boodschappen te doen met kinderen. Zeker geen dagelijks uitje voor mij. 

Caroline80 schreef op 10-10-2024 om 19:00:

[..]

Dat kun je toch plannen? Zorg dag je al eten in huis hebt voor het avondeten. Ik vind het zielig voor een kind dat de hele dag naar de crèche is geweest en dan hongerig wordt opgehaald ook nog eens mee gesleept wordt naar de supermarkt voordat het thuis avondeten krijgt.

Precies, en als je kinderen blijkbaar nog geen kwartiertje kunnen wachten, stop dan in de ochtend alvast rozijntjes of kaasstengels in je tas, en geef dat dan onderweg naar de winkel.

Plannen? Ik? Joh, onze oudste was niet eens gepland. En die verrassing  beviel zo goed dat we er nog drie op stapel hebben gezet. Waarom plannen als het leven met improviseren veel leuker en verrassender is? Van al die benepen burgertrutterij in deze draad zou ik haast aandrang krijgen de volgende keer in de Appie zelf een zak eierkoeken open te scheuren.

kenfan schreef op 10-10-2024 om 22:14:

Plannen? Ik? Joh, onze oudste was niet eens gepland. En die verrassing beviel zo goed dat we er nog drie op stapel hebben gezet. Waarom plannen als het leven met improviseren veel leuker en verrassender is? Van al die benepen burgertrutterij in deze draad zou ik haast aandrang krijgen de volgende keer in de Appie zelf een zak eierkoeken open te scheuren.

Oeh dat is haast een wild leven hoor. 

kenfan schreef op 10-10-2024 om 22:14:

Plannen? Ik? Joh, onze oudste was niet eens gepland. En die verrassing beviel zo goed dat we er nog drie op stapel hebben gezet. Waarom plannen als het leven met improviseren veel leuker en verrassender is? Van al die benepen burgertrutterij in deze draad zou ik haast aandrang krijgen de volgende keer in de Appie zelf een zak eierkoeken open te scheuren.

Nou, niet alles hoeft gepland in het leven, maar met een vermoeide en hongerige peuter boodschappen doen is toch voor niemand een hobby lijkt me. Dus als het even kan, zou ik een ander moment plannen. En zeker niet mijn kind leren dat je bij gebrek aan planvermogen wel mag eten in de winkel omdat dat zo uitkomt.

Caroline80 schreef op 10-10-2024 om 19:00:

[..]

Dat kun je toch plannen? Zorg dag je al eten in huis hebt voor het avondeten. Ik vind het zielig voor een kind dat de hele dag naar de crèche is geweest en dan hongerig wordt opgehaald ook nog eens mee gesleept wordt naar de supermarkt voordat het thuis avondeten krijgt.

Ah nog een. Asociaal, niet weten wat mijn en dijn is en ook nog eens een ontaarde ouder die zijn kinderen mishandelt. Gaat lekker.

MamaE schreef op 10-10-2024 om 23:19:

[..]

Nou, niet alles hoeft gepland in het leven, maar met een vermoeide en hongerige peuter boodschappen doen is toch voor niemand een hobby lijkt me. Dus als het even kan, zou ik een ander moment plannen. En zeker niet mijn kind leren dat je bij gebrek aan planvermogen wel mag eten in de winkel omdat dat zo uitkomt.

Hoe het hoort en hoe het gaat, hoe je wilt en hoe je doet. Het kan naast elkaar bestaan. Er is niet iets als 1 waarheid, 1 norm en 1 waarde.

'n Beetje meedeinen doet een situatie, ipv strak en zwartwit en altijd principieel handelen, soms goed en doen we allemaal op divers gebied. Vooral dat laatste.

god jongens, is er wel voldoende plek in die ivoren toren? Wat een naar draadje is dit geworden. Neerbuigend getrut zeg.

Hier ook nav het vorige topic gevraagd in de supermarkt, ook hier vinden ze het geen probleem en moedigen ze het zelfs aan, heel gesprek over gehad
2x zelfs 

En wat Madame Cannibale zegt, is wel waar
Er wordt hier gekeken naar de normen en waarden van de ouders, niet naar wat de supermarkt vindt. 
Ik begrijp deze normen en waarden wel heel goed, de plaatselijke Kruidvat zou ook "pardon??" zeggen als je daar hun voedsel alvast aan de kleine geeft, terwijl je nog rustig de lego staat de bewonderen.

Bij Albert Heijn ligt het wat anders, er zit ook een stukje marketingpsychologie achter
Zijn ze goed in
Peuter wil croissant, mama zegt "nee" uit normen en waarden, je eet immers niet in de winkel en rekent eerst af. Sterker nog papa heeft een heel brood in het wagentje gelegd, peuter krijgt thuis een lekker broodje met chocopasta. 
Zeggen 10 ouders dit op een dag, (en meer zeggen dit) dan loopt de AH 10 croissantjes mis in verkoop 
Dat is dus 40 cent x 10 = 4 euro en dat is weer 28 euro per week. 
Dat op 1100 winkels is 30.800 euro per week aan croissantjes wat er niet verkocht is uit normen en waarden van de ouders. 
Dan hebben ze toch echt liever dat de ouder toegeeft en dat croissantje in de winkel laat eten, stiekem hopen ze op nog een marketing dooreffect (dat is nummer 2) en dat is dat papa en mama straks eigenlijk ook wel een lekker broodje willen, maar dan wel gewoon thuis
En dat brood gaat ook gewoon mee naar huis! 
Verder hebben ze ook nog rekening gehouden met het feit dat dreinende peuters ervoor zorgen dat ouders zich gaan haasten, ze willen niet dat iemand zich haast, want 1 van de meest bekende marketing strategieën (nummer 3) is de impulsaankoop en die komt er zelden bij haast

Dan vinden ze het niet zo erg dat het personeel wat er toch al loopt en toch al betaald krijgt, een extra rondje door de winkel moet lopen om de kruimels op te ruimen (al geef ik wel een heel vreselijk voorbeeld met een croissantje bedenk ik mij nu ) en dat de ouders achteraf betalen, liever dat dan helemaal niet
Hygiëne denken ze niet zo aan op dit punt, zie de vele posts over de vele bacteriën overal. Het is niet een reden van hen om te weigeren. 

Oja! Ik werd er zelfs op gewezen dat er hele, kleine, peuterformaat waterflesjes zijn voor 30 cent ofzo. "Mocht de peuter dorst krijgen na het broodje"

Zelfscan dame had weer een mening over het doorzettingsvermogen van ouders bij peuters met een tantrum. Heel knap, heel leuk dat niet toegeven, dat heeft inderdaad veel zin voor later. 
Alleen op korte termijn had zij er last van en als tantrum peuter 1 weg was, komt nummer 2
"Stop er dan maar een broodje in" 

Mijn mening? Vraag het even in de plaatselijke supermarkt 
Maar begin je ook niet te schamen n.a.v dit topic mocht je het wel (willen) doen. Marketing is marketing en die van een AH of Jumbo is sterk en mening is mening en jij bent de ouder van je kind en weet het het beste  

Ik geloof in elk geval niet dat een kind nooit mijn en dijn leert omdat het een broodje in de supermarkt gegeten heeft  

Max88 schreef op 11-10-2024 om 01:12:

[..]

Hoe het hoort en hoe het gaat, hoe je wilt en hoe je doet. Het kan naast elkaar bestaan. Er is niet iets als 1 waarheid, 1 norm en 1 waarde.

'n Beetje meedeinen doet een situatie, ipv strak en zwartwit en altijd principieel handelen, soms goed en doen we allemaal op divers gebied. Vooral dat laatste.

Hoe het hoort, hoe het gaat, hoe je het wilt en hoe je het doet kan naast elkaar bestaan, zeker. Ik zal niet zeggen dat mijn kinderen nooit oververmoeid mee zijn geweest naar de supermarkt vanwege een foutje in de planning maar het was niet de gewoonte. 

Bij mensen die iedere dag met hun kind(eren) na een lange dag school/opvang en werk nog naar de supermarkt moeten voor het eten van DIE avond vraag ik mij echt af waarom ze dat zo plannen. 

Ik zie het om mij heen gebeuren,  niet incidenteel naar echt elke dag en kan moeilijk begrijpen waarom iemand daar zichzelf en het kind iedere dag doorheen wil laten gaan.  Maar als het voor jou werkt moet je het vooral doen.

Als iemand dan zit te sippen en teuten tegen mij dat het zo zwaar is dat je iedere dag laat in de middag met een jengelend kind nog boodschappen moet halen dan vertel ik wel hoe ik het deed en nog steeds doe. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.