Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Tekst uitstel kraambezoek


Zet anders geen telefoonnummers op de kaart, maar een (eventueel speciaal aangemaakt) e-mailadres.

Mayosate schreef op 15-10-2024 om 09:37:

denk dat een kaartje later versturen idd de beste optie is.
Misschien maak ik het groter dan het is, maar hoor altijd van die ‘horror’ verhalen over weken en weken kraambezoek… ik weet dat je dat zelf in de hand hebt maar als 2 introverte personen moeten we er gewoon niet aan denken!

Dan is de eerste week eigenlijk best handig want dan kun je de kraamzorg dat laten afhouden, of ze de deur uit werken. 

Mayosate

Mayosate

15-10-2024 om 10:52 Topicstarter

absor schreef op 15-10-2024 om 10:48:

Als je het kaartje na een ruime week verstuurd dan krijgen ze het pas als het kindje 2 weken is. Als je op het kaartje een uitnodiging voor een kraamfeest zet, dan is het ook direct duidelijk dat ze daar verwacht worden. Dat kraamfeest is dan al 4 weken later, en grote kans dat er mensen niet kunnen. Die zullen bellen/appen voor een andere datum maar zullen absoluut niet verwachten eerder te komen.

En als jullie 2 introverte mensen zijn, hebben jullie dan een heleboel vrienden die je verwacht? Je hoeft echt niet te rekenen dat al de collega's of andere mensen die je oppervlakkig kent op kraambezoek komt hoor. Wees gerust.

Ja ondanks dat we introvert zijn wel veel vrienden maar daar maken we ons geen zorgen over.  Kan niet echt in detail gaan wat exact de zorgen zijn maar het zijn bepaalde familieleden die het knelpunt zijn 

Mayosate

Mayosate

15-10-2024 om 10:53 Topicstarter

Ysenda schreef op 15-10-2024 om 10:52:

[..]

Dan is de eerste week eigenlijk best handig want dan kun je de kraamzorg dat laten afhouden, of ze de deur uit werken.

Ja idd, lees die reactie nu en op zich een goed idee! 

Je hoeft niet iedereen meteen in te lichten. Stel je weet nu al dat je de eerste dag geen zin hebt in familie, dan wacht je een paar uur tot je ze belt. Stel je weet dat de nabije familie verdere familie gaat inlichten tegen jouw zin, dan wacht je ook tot je ze belt.

De meeste kraamvisite in de eerste week vond ik ook fijn. Heerlijk zo’n kraamhulp, die het bezoek eruit gooit.

Doet me denken aan een situatie, toen ik 14 jaar was. Ik was door omstandigheden die dag bij mijn zus. Daar aangekomen bleek zij aan het bevallen. Ik zou daar wachten op mijn ouders. Op een gegeven moment kwam de kraamhulp en even later mijn ouders. Niet lang daarna werd mijn neefje geboren. Even later werd er aan de deur gebeld en ik deed de deur open. Er stond een stel voor de deur en in mijn jeugdig enthousiasme zei ik ‘kom erin’, denkend dat dit vrienden waren. De kraamhulp kwam razendsnel tussenbeide en gooide ze de deur uit. Het waren Jehova’s getuigen…

De directe familie die je wel snel wilt zien bel je na de geboorte.  Degenen die je op het kraamfeest wiltv zien krijgen daarvoor een uitnodiging bij het geboortekaartje. De tekst op het geboortekaartje bevat het hoogst noodzakelijke. Of het een dochter of een zoon geworden is en hoe het heet, gewicht en lengte kan er nog bij als je dat leuk vindt.  Jullie namen zodat de ontvanger weet bij wie het kindje hoort. Je huisadres is handig dan kunnen ze een kaartje sturen.  Meer niet. 
Degenen die kans willen komen durven wel contact op te nemen en die plan je in op tijd die jou schikt. Degenen die niet weten of je ze op bezoek wilt hebben zullen en kaartje sturen, klaar! 

Van de eerste heb ik veel bezoek in de kraamweek gehad. Ideaal zo'n kraamhulp die iedereen weer wegstuurde. Ze had 1 klein foutje gemaakt, ze had mijn collega die spontaan voor de deur stond MET man binnengelaten alsof het mijn zus was.  Ik had gezegd dat mijn zus rond 11.00 voor de deur zou staan. 
Snap nog steeds niet hoe die kraamhulp kon denken dat ze de deur open deed voor mijn zus.........  ik ben blond haar blauwe ogen, de vrouw die voor de deur stond was duidelijk zichtbaar afkomstig uit een van onze voormalige koloniën. 

Op de kaart die dus inderdaad krijgt, zetten dat je moeten bellen/appen voor kraambezoek

Op het inlegvel die dus niet iedereen ontvangt over de babyborrel neerzetten dat dit in plaats van kraambezoek is.

alhambra schreef op 15-10-2024 om 12:08:

Op de kaart die dus inderdaad krijgt, zetten dat je moeten bellen/appen voor kraambezoek

Op het inlegvel die dus niet iedereen ontvangt over de babyborrel neerzetten dat dit in plaats van kraambezoek is.

Nee juist niet. Dat brengt de mensen die nog niet eens aan kraambezoek hadden gedacht alleen maar op ideen of juist verwachtingen dat ze op bezoek moeten gaan. Terwijl to en man daar eigenlijk niet op zitten wachten. 

Niks vermelden. Ook geen nummer of adres. Kunnen ze ook niet zomaar voor de deur staan als ze geen nummer of adres hebben. De mensen die je nummer of adres wel hebben zullen echt eerst appen of bellen. En dan is nee ook een antwoord of die en die datum. Bij sommige mensen zal het lastig zijn om je poot stijf te houden maar zulke mensen zul je nog vaker treffen. Zeker met een kind zijn er zat die denken zich er mee te moeten bemoeien. Jouw kind, jouw kraamweek, jouw beslissing! En wie voor de deur komt kan een nee krijgen en de deur dicht. En nee geen discussie want sssstttt de baby slaapt.

Bakblik schreef op 15-10-2024 om 11:56:

De directe familie die je wel snel wilt zien bel je na de geboorte. Degenen die je op het kraamfeest wiltv zien krijgen daarvoor een uitnodiging bij het geboortekaartje. De tekst op het geboortekaartje bevat het hoogst noodzakelijke. Of het een dochter of een zoon geworden is en hoe het heet, gewicht en lengte kan er nog bij als je dat leuk vindt. Jullie namen zodat de ontvanger weet bij wie het kindje hoort. Je huisadres is handig dan kunnen ze een kaartje sturen. Meer niet.
Degenen die kans willen komen durven wel contact op te nemen en die plan je in op tijd die jou schikt. Degenen die niet weten of je ze op bezoek wilt hebben zullen en kaartje sturen, klaar!

Van de eerste heb ik veel bezoek in de kraamweek gehad. Ideaal zo'n kraamhulp die iedereen weer wegstuurde. Ze had 1 klein foutje gemaakt, ze had mijn collega die spontaan voor de deur stond MET man binnengelaten alsof het mijn zus was. Ik had gezegd dat mijn zus rond 11.00 voor de deur zou staan.
Snap nog steeds niet hoe die kraamhulp kon denken dat ze de deur open deed voor mijn zus......... ik ben blond haar blauwe ogen, de vrouw die voor de deur stond was duidelijk zichtbaar afkomstig uit een van onze voormalige koloniën.

kan toch nog steeds je zus zijn. Stiefzus, geadopteerde zus, halfzus.

Verwacht niet teveel van de kraamzorg. Bij mijn tweede kwam ze nog geen 3 uur per dag. Als ze er niet is, kan ze ook niemand wegsturen

Mayosate

Mayosate

15-10-2024 om 12:52 Topicstarter

Valeria schreef op 15-10-2024 om 12:46:

Verwacht niet teveel van de kraamzorg. Bij mijn tweede kwam ze nog geen 3 uur per dag. Als ze er niet is, kan ze ook niemand wegsturen

Goed om te weten. Had je maar zo weinig uren gekregen vanuit de kraam zorg? Of ging deze gewoon weg binnen 3 uur. 

Is je probleem wel kraambezoek of is je probleem familie die grenzeloos is?

Mayosate schreef op 15-10-2024 om 10:42:

[..]

Geen idee, misschien hormonen icm moeilijk nadenken?

haha ik heb geen idee. ik heb geen kinderen dus ik bekijk het vanaf de kant van de ontvanger. kinderen die geboren worden vind ik alleen spannend bij directe familie, daarom zou ik er zelf niet zo'n nadruk op leggen. 

ikzelf zou me veel meer zorgen maken om die tussengroep die op de borrel mag komen maar géén "direct op de stoep relatie" is. want dáár zitten denk ik altijd mensen tussen die denken: ja leuk, die borrel, maar ík ben zóó speciaal dat ik ook nog 3 dagen na de bevalling mag

Mayosate schreef op 15-10-2024 om 12:52:

[..]

Goed om te weten. Had je maar zo weinig uren gekregen vanuit de kraam zorg? Of ging deze gewoon weg binnen 3 uur.

Heeft dat niet gewoon te maken met het tekort aan kraamverzorgers?

Volgens mij maakt het voor de specifieke groep mensen waar je nu een formulering voor zoekt helemaal niet uit wat je op de kaart zet. Ik vermoed dat zij toch vinden dat ze niet horen bij de groep waarvoor dat geldt. Het zal toch echt aankomen op zelf nee zeggen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.