Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Tekst uitstel kraambezoek

goedemorgen  

Mijn man en ik willen om verschillende redenen pas na een paar weken kraambezoek. We vinden het belangrijk om eerst te herstellen en te wennen aan een gezin van 3. 
daarnaast gaan we met 8-9 weken een baby borrel organiseren voor familie die 3 uur rijden bij ons vandaan woont, want dan kunnen we ze een uurtje of 3-4 entertainen ipv na 1 uur bij ons thuis weer weg sturen. 
hiervoor doen we een aparte uitnodiging bij het geboorte kaartje. 
Echter voor iedereen die we niet uitnodigen op de baby borrel, willen we gewoon echt de eerste 6 weken geen kraambezoek. Maar hoe zet je dat op een leuke manier op het kaartje? Dat het wel duidelijk maar niet kattig… 
Of gewoon niks over kraambezoek op het kaartje zetten?
Wie heeft hier mee te maken gehad of heeft een goed idee?

Toevoeging: hele directe familie nodigen we wel uit natuurlijk maar dat gaat echt om onze ouders, broers, zussen enz.  Alles daar omheen willen we pas later uitnodigen 


Ik zou gewoon erop zetten dat ze even contact op moeten nemen voor kraambezoek. En dan nummer van man erbij . Die kan dan gewoon darum voor na die tijd plannen.  

Hier was eigenlijk niemand buiten directe familie en beste vriendin die snel na de geboorte op bezoek kwam. Dat liep gewoon zo. 

Ik zou dan later pas een kaartje sturen (dan heb je lekker wat meer rust) en erop zette. dat ze voor het inplannen van een afspraak jouw man kunnen appen. 

Mayosate

Mayosate

15-10-2024 om 09:19 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 15-10-2024 om 09:13:

Ik zou gewoon erop zetten dat ze even contact op moeten nemen voor kraambezoek. En dan nummer van man erbij . Die kan dan gewoon darum voor na die tijd plannen.

Hier was eigenlijk niemand buiten directe familie en beste vriendin die snel na de geboorte op bezoek kwam. Dat liep gewoon zo.

Ja dat is een idee idd, alleen is man niet super goed in nee zeggen als iemand toch eerder zou willen komen. Misschien is mijn nummer beter haha. 

Als ik het goed begrijp heb je drie categorieën. 

1. Jullie eigen gezinnen. Die komen het eerst en daar wil je vooraf geen eisen aan stellen. 
2. De mensen die dichtbij genoeg staan om uit te nodigen op een baby borrel. En die krijgen al een kaartje dat ze zijn uitgenodigd voor deze baby borrel.
3. Dan ga ik er vanuit dat het laatste deel niet bepaald dichtbij jullie staat. Kennissen weten vaak wel dat ze niet in de eerste week verwacht worden dus als ze al zin hebben in kraam bezoek zullen ze dat waarschijnlijk pas na een week of 4-6 vragen. Dus ik denk dat ik op de kaart zou zetten dat er even contact gezocht moet worden voor kraam bezoek. En als er dan geappt wordt dan zou ik gewoon de afspraak over een paar weken inplannen. 

Op deze manier lijkt het me niet nodig om een tekst op de kaart te zetten.

Mijn buren wilden begin dit jaar ook pas na 2 maanden kraambezoek ontvangen, zij hebben het geboortekaartje pas na een week of 6-7 verstuurd. 
Zo voorkom je dat je aan iedereen moet uitleggen dat je nu nog geen bezoek wil. 

Idd gewoon telnr op de kaart en verzoek om te appen als ze op bezoek willen komen. En dan een afspraak plannen. Ik zou niet er op zetten dat je pas vanaf datum x bezoek wilt. Wellicht ben je na 3-4 weken echt wel toe aan bezoek/contact met de wereld buiten jouw babybubbel en dan kun je dat gewoon plannen.

Kaartje pas na (ruim) een week sturen, dan heb je de eerste week/weken geen/nauwelijks appers. 

Evt tevoren nadenken over hoe/wat je kunt antwoorden op de app. Bij mij gaven de mensen die wilden langskomen over het algemeen zelf geen datum aan, maar vroegen wat mij schikte. Dus dat was makkelijk. Ik had maar enkele 'drammers'. Maar als jij verwacht er meer te hebben dan helpt het om een tekst klaar te hebben. "dank voor de felicitaties tante Fien. Het lijkt ons leuk als u langskomt. 5 december gaat helaas niet lukken. Is 12 of 14 jan een optie?"

En bemoeizuchtige naasten inlichten/begrenzen. Ik stuurde het kaartje pas na een week, maar mijn moeder had de nacht van de geboorte de hele familie al laten weten dat mijn baby geboren was. En dan niet alleen de naaste familie, maar de halve wereld en zn broer. En ze regelde in de eerste 10 dagen tot 3x toe bezoek dat ik niet of anders gepland zou hebben. Een appje met "je moeder zegt dat je zaterdag tijd hebt voor bezoek, komt de ochtend of de middag beter uit?" Vond ik lastiger te beantwoorden dan "we willen graag komen kijken, wat komt jou uit?"

Mayosate

Mayosate

15-10-2024 om 09:37 Topicstarter

denk dat een kaartje later versturen idd de beste optie is. 
Misschien maak ik het groter dan het is, maar hoor altijd van die ‘horror’ verhalen over weken en weken kraambezoek… ik weet dat je dat zelf in de hand hebt maar als 2 introverte personen moeten we er gewoon niet aan denken! 

Mayosate

Mayosate

15-10-2024 om 09:41 Topicstarter

Meesje schreef op 15-10-2024 om 09:36:

Idd gewoon telnr op de kaart en verzoek om te appen als ze op bezoek willen komen. En dan een afspraak plannen. Ik zou niet er op zetten dat je pas vanaf datum x bezoek wilt. Wellicht ben je na 3-4 weken echt wel toe aan bezoek/contact met de wereld buiten jouw babybubbel en dan kun je dat gewoon plannen.

Kaartje pas na (ruim) een week sturen, dan heb je de eerste week/weken geen/nauwelijks appers.

Evt tevoren nadenken over hoe/wat je kunt antwoorden op de app. Bij mij gaven de mensen die wilden langskomen over het algemeen zelf geen datum aan, maar vroegen wat mij schikte. Dus dat was makkelijk. Ik had maar enkele 'drammers'. Maar als jij verwacht er meer te hebben dan helpt het om een tekst klaar te hebben. "dank voor de felicitaties tante Fien. Het lijkt ons leuk als u langskomt. 5 december gaat helaas niet lukken. Is 12 of 14 jan een optie?"

En bemoeizuchtige naasten inlichten/begrenzen. Ik stuurde het kaartje pas na een week, maar mijn moeder had de nacht van de geboorte de hele familie al laten weten dat mijn baby geboren was. En dan niet alleen de naaste familie, maar de halve wereld en zn broer. En ze regelde in de eerste 10 dagen tot 3x toe bezoek dat ik niet of anders gepland zou hebben. Een appje met "je moeder zegt dat je zaterdag tijd hebt voor bezoek, komt de ochtend of de middag beter uit?" Vond ik lastiger te beantwoorden dan "we willen graag komen kijken, wat komt jou uit?"

Goede idd, via app vind ik ook makkelijker. Ik ben niet snel voor het blok gezet hoor maar man wel. Als ze hem zouden bellen dan weet ik al hoe het gaat. Dus als we al aangeven iets van stuur een appje als je langs wil komen, kunnen we daar samen naar kijken en op reageren. 

Wij verwachten wel drammers uit een kant van de familie. En ook een soort gelijke situatie zoals je beschrijft van jouw moeder. Vandaar dat we dat voor willen zijn. Grenzen stellen aan die familie is echt enorm lastig, en je bent al zo kwetsbaar na een bevalling.

Hoe heb je dat eigenlijk opgepakt met je moeder en het bezoek dat zij regelde? 

Gewoon niks over kraambezoek op de kaart zetten. Lijkt mij eigenlijk een non issue. Niet iedereen zal überhaupt willen komen. En wie wel en die geen aparte uitnodiging heeft gekregen voor de baby borrel valt zo ver van jullie af dat je gewoon een data kan prikken na die tijd. Man moet gewoon leren voet bij stuk te houden. Nee is nee bij drammers. En als er mensen aan de deur staan zonder afspraak, deur weer dicht doen. Als je wel een tekst over uitgestelde kraambezoek op de kaart gaat zetten zullen mensen overigens denken dat het verwacht wordt dat ze komen en zal je juist meer mensen over de vloer krijgen dan als je geen tekst over bezoek erin zet. 

Een kaart een week of 6 later sturen vind ik zo raar. Stuur dan niks na 6 weken weten mensen wel dat het kind er is. Lijkt wel of het vertraging heeft gehad bij de post. 
Nee op kraamverzoek is ook gewoon een antwoord he. Waarom zo moeilijk doen?

Meesje schreef op 15-10-2024 om 09:36:

Idd gewoon telnr op de kaart en verzoek om te appen als ze op bezoek willen komen. En dan een afspraak plannen. Ik zou niet er op zetten dat je pas vanaf datum x bezoek wilt. Wellicht ben je na 3-4 weken echt wel toe aan bezoek/contact met de wereld buiten jouw babybubbel en dan kun je dat gewoon plannen.

Kaartje pas na (ruim) een week sturen, dan heb je de eerste week/weken geen/nauwelijks appers.

Evt tevoren nadenken over hoe/wat je kunt antwoorden op de app. Bij mij gaven de mensen die wilden langskomen over het algemeen zelf geen datum aan, maar vroegen wat mij schikte. Dus dat was makkelijk. Ik had maar enkele 'drammers'. Maar als jij verwacht er meer te hebben dan helpt het om een tekst klaar te hebben. "dank voor de felicitaties tante Fien. Het lijkt ons leuk als u langskomt. 5 december gaat helaas niet lukken. Is 12 of 14 jan een optie?"

En bemoeizuchtige naasten inlichten/begrenzen. Ik stuurde het kaartje pas na een week, maar mijn moeder had de nacht van de geboorte de hele familie al laten weten dat mijn baby geboren was. En dan niet alleen de naaste familie, maar de halve wereld en zn broer. En ze regelde in de eerste 10 dagen tot 3x toe bezoek dat ik niet of anders gepland zou hebben. Een appje met "je moeder zegt dat je zaterdag tijd hebt voor bezoek, komt de ochtend of de middag beter uit?" Vond ik lastiger te beantwoorden dan "we willen graag komen kijken, wat komt jou uit?"

Lekker dan zo'n moeder. In zo'n geval zou ik hebben gezegd dat moeder niet over mijn agenda gaat. Dus nee het komt helaas niet uit. Over 8 weken heb ik weer plek. 

En moeder zou ik zeker aanspreken. Leuk dat je als oma zo enthousiast bent maar er zijn grenzen. En die zijn in dit geval heel erg over gegaan. 

PinkFlower schreef op 15-10-2024 om 10:25:

Gewoon niks over kraambezoek op de kaart zetten. Lijkt mij eigenlijk een non issue. Niet iedereen zal überhaupt willen komen. En wie wel en die geen aparte uitnodiging heeft gekregen voor de baby borrel valt zo ver van jullie af dat je gewoon een data kan prikken na die tijd. Man moet gewoon leren voet bij stuk te houden. Nee is nee bij drammers. En als er mensen aan de deur staan zonder afspraak, deur weer dicht doen. Als je wel een tekst over uitgestelde kraambezoek op de kaart gaat zetten zullen mensen overigens denken dat het verwacht wordt dat ze komen en zal je juist meer mensen over de vloer krijgen dan als je geen tekst over bezoek erin zet.

Een kaart een week of 6 later sturen vind ik zo raar. Stuur dan niks na 6 weken weten mensen wel dat het kind er is. Lijkt wel of het vertraging heeft gehad bij de post.
Nee op kraamverzoek is ook gewoon een antwoord he. Waarom zo moeilijk doen?

precies dit. ik snap niet waarom je hier zo'n issue van maakt. 


Mayosate

Mayosate

15-10-2024 om 10:42 Topicstarter

Broadway schreef op 15-10-2024 om 10:32:

[..]

precies dit. ik snap niet waarom je hier zo'n issue van maakt.


Geen idee, misschien hormonen icm moeilijk nadenken? 

Hier heel anders: ik vond kraamvisite in de kraamweek toen de kraamverzorgster er was juist erg fijn. Zij bonjourde zonder pardon iedereen na een minuut of 20, 30 uit. Ook de opdringerige schoonmoeder die bijna twee uur moest reizen.
Buren liet ze niet langer dan 10 minuten toe. Even kijken, feliciteren en doei.
Als bezoek aan bed was werden ze weg gestuurd, als ik beneden was werd kordaat gezegd dat de kraamvrouw moest rusten en ging ze met mij en de baby naar boven en werkte daarna de visite de deur uit.
Dit alles is uiteraard in overleg gegaan. Als twee introverten vonden we dit enorm fijn.

Ik zou even afwachten tot de baby geboren is. Ik vond het best fijn om kraamvisite te hebben. Niet te druk en niet te lang, maar zo nu en dan even iemand anders spreken en ervaringen delen vond ik helemaal prima. Van tevoren kan je echt niet bedenken hoe het is met een baby erbij. Hoe je daginvulling dan zal zijn. Dus ik zou als ik jou was vooral niet hele vastomrande plannen gaan maken.

Als je het kaartje na een ruime week verstuurd dan krijgen ze het pas als het kindje 2 weken is. Als je op het kaartje een uitnodiging voor een kraamfeest zet, dan is het ook direct duidelijk dat ze daar verwacht worden. Dat kraamfeest is dan al 4 weken later, en grote kans dat er mensen niet kunnen. Die zullen bellen/appen voor een andere datum maar zullen absoluut niet verwachten eerder te komen.

En als jullie 2 introverte mensen zijn, hebben jullie dan een heleboel vrienden die je verwacht? Je hoeft echt niet te rekenen dat al de collega's of andere mensen die je oppervlakkig kent op kraambezoek komt hoor. Wees gerust. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.