Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


Ik schrijf niet zoveel mee. Ik merk dat ik makkelijker de chips inruil voor nootjes. Ik heb een klein houten schaaltje wat ik vul en dan de rest terug in de kast leg. Soms kan ik het dan laten om een 2e keer te pakken.
Ik zet vooral in op ongezond snaaien omzetten in gezonde tussendoortjes. En op regelmatig bewegen. 1x per dag of fietsen, of wandelen, of in de tuin werken, of een huishoudelijke taak, zoals koelkast poetsen of mijn kledingkast uitmesten.
Ik slik dezelfde medicijnen die Lientje nu niet meer gebruikt en kan daardoor en door pijn moeilijk/amper afvallen. Ik wil me daarom niet focussen op gewicht.

Miserie, alls past hier, vooral een gezondere leefstijl en daar kan gewicht bij horen maar dar is het niet alleen. Alles binnen je eigen mogelijkheden.

nou, mijn vakantie begint goed, gister uit eten bij een bekende biefstuk keten, wit brood met jus mmmmm.
Nu in de sportschool, 4e x deze week dus dat is goed. Sportspullen gaan mee, we gaan kijken of we 2x een dagpas ergens kunnen doen, er zit een sportschool vlak bij het hotel. Helaas niet van onze eigen keten.

Daarna lunchen met vriendinnen en vanmiddag ook nog naar de film, wanneer ga ik mijn koffer inpakken, morgen ochtend denk ik, we vliegen pas 's middags.

Heb zin in de komende week.

Nu mijn2e set squats, heb net het gewicht verhoogd naar 60kg.

Ik sta nu op de parkeerplaats bij het bos te wachten op een vriendin. We laten haar hond uit in het honden losloop gebied en kletsen lekker bij. Zet geen zoden aan de dijk qua bewegen, maar is wel gezellig en buiten. 
Gisteren thuisgekomen van bakfiets. Vakantie boel opgeruimd, moet ik vandaag ook nog doen. Thuis gekookt en lekker veel groenten gegeten. Ook nog twee korte wandelingetjes gemaakt. 

@moyrrie schrijf vooral mee hoor, gezellig. 

Ysenda schreef op 04-05-2024 om 10:01:



Nu mijn2e set squats, heb net het gewicht verhoogd naar 60kg.

Krachtpatser! Hoe doe je dat? Ik heb zowel bij PT als thuis een dumbell van 10 kg vast en squat.  4x10. Dat doe jij vast anders.  

Moyrrie schreef op 04-05-2024 om 09:37:

Ik schrijf niet zoveel mee. Ik merk dat ik makkelijker de chips inruil voor nootjes. Ik heb een klein houten schaaltje wat ik vul en dan de rest terug in de kast leg. Soms kan ik het dan laten om een 2e keer te pakken.
Ik zet vooral in op ongezond snaaien omzetten in gezonde tussendoortjes. En op regelmatig bewegen. 1x per dag of fietsen, of wandelen, of in de tuin werken, of een huishoudelijke taak, zoals koelkast poetsen of mijn kledingkast uitmesten.
Ik slik dezelfde medicijnen die Lientje nu niet meer gebruikt en kan daardoor en door pijn moeilijk/amper afvallen. Ik wil me daarom niet focussen op gewicht.

Ik was er dus ook mee gestopt, toen merkte ik pas hoe wazig de wereld was 🤭

Zo, poeh. Ik ben toch een partij moe! Sinds ik Sax gebruik ben ik ‘s nachts om de haverklap wakker. Hopelijk wordt dat wel beter. 

SuzyQFive schreef op 04-05-2024 om 11:04:

[..]

Ik was er dus ook mee gestopt, toen merkte ik pas hoe wazig de wereld was 🤭

Pregabaline? Dat gebruik ik. Ik stop wel eens maar dan zorgt de trigeminusneuralgie voor een pijn die ik vergelijk met bij elke voetstap een priem in mijn bovenkaak stoten.  Ik zou zo ontzettend graag zonder deze medicijnen willen maar de pijn is niet te harden

Dorestad schreef op 04-05-2024 om 10:22:

[..]

Krachtpatser! Hoe doe je dat? Ik heb zowel bij PT als thuis een dumbell van 10 kg vast en squat. 4x10. Dat doe jij vast anders.

Klopt ik gebruik bij de basicfit dit apparaat:


https://youtu.be/bJIwMy4AmIg?si=CSocGaPING54epY1

Vandaag deed ik 3 sets 15 reps, dus volgende keer begin ik met 60kg en ga ik of meer reps doen of kg erbij. En dan tot falen maar daar had ik vandaag geen tijd voor en geen spotter.

En met PT een barbel met daar 2x 10kg aan. En een sumo squat, vanwege mijn schouder.

Maar dan speelt de kracht in mijn armen me op omdat ik 'm niet goed in mijn nek kan leggen door mijn frozen shoulder, mijn linker schouder kan niet zo ver naar achter  en daardoor kom ik tot 3x 12 reps. 


Toevoeging: elk apparaat en oefening is anders, dus gewichten 1 op 1 met elkaar vergelijken kan niet, zelfs al lijkt het hetzelfde.  Bv met die dumbel maakt het al uit hoe je 'm vast hebt.

Toevoegingen 2 @Dorestad, vorig jaar rond deze tijd kon ik 5 squats alleen met body weight. Ik denk dat ik ook iets vaker train, nu 4x per week en dat in een omgeving van krachtsporters. Zoon en vriendin maar mijn kamergenoot op het werk traint bij dezelfde PT, dat werkt heel motiverend. Met z'n allen klagen over PT waar we allemaal eigenlijk heel dol op zijn wat ze is zo leuk.

alhambra

alhambra

04-05-2024 om 12:26 Topicstarter

Dorestad schreef op 04-05-2024 om 11:10:

[..]

Pregabaline? Dat gebruik ik. Ik stop wel eens maar dan zorgt de trigeminusneuralgie voor een pijn die ik vergelijk met bij elke voetstap een priem in mijn bovenkaak stoten. Ik zou zo ontzettend graag zonder deze medicijnen willen maar de pijn is niet te harden

Klinkt heftig. Is de pijn zomaar ontstaan of  na ziekte of letsel?

alhambra

alhambra

04-05-2024 om 12:32 Topicstarter

Fijne vakantie Ysenda en jouw krachttraining klinkt intensief. Moyrie leuk dat je ook meeschrijf. De frequentie maakt ons niet uit.

Het gaat hier goed. Ik heb nu nauwelijks stress en daardoor gaat alles veel beter. 

alhambra schreef op 04-05-2024 om 12:32:

Het gaat hier goed. Ik heb nu nauwelijks stress en daardoor gaat alles veel beter.

Fijn!

Wij hadden gisteravond een feestje, wel bier gedronken en paar toastjes gegeten en 1 gefrituurd snackje maar heb toen verder de schaal doorgegeven. 

Ysenda schreef op 04-05-2024 om 12:08:

[..]

Klopt ik gebruik bij de basicfit dit apparaat:


https://youtu.be/bJIwMy4AmIg?si=CSocGaPING54epY1

Vandaag deed ik 3 sets 15 reps, dus volgende keer begin ik met 60kg en ga ik of meer reps doen of kg erbij. En dan tot falen maar daar had ik vandaag geen tijd voor en geen spotter.

En met PT een barbel met daar 2x 10kg aan. En een sumo squat, vanwege mijn schouder.

Maar dan speelt de kracht in mijn armen me op omdat ik 'm niet goed in mijn nek kan leggen door mijn frozen shoulder, mijn linker schouder kan niet zo ver naar achter en daardoor kom ik tot 3x 12 reps.


Toevoeging: elk apparaat en oefening is anders, dus gewichten 1 op 1 met elkaar vergelijken kan niet, zelfs al lijkt het hetzelfde. Bv met die dumbel maakt het al uit hoe je 'm vast hebt.

Toevoegingen 2 @Dorestad, vorig jaar rond deze tijd kon ik 5 squats alleen met body weight. Ik denk dat ik ook iets vaker train, nu 4x per week en dat in een omgeving van krachtsporters. Zoon en vriendin maar mijn kamergenoot op het werk traint bij dezelfde PT, dat werkt heel motiverend. Met z'n allen klagen over PT waar we allemaal eigenlijk heel dol op zijn wat ze is zo leuk.

Dankjewel voor uitleg en filmpje. Dit soort apparatuur staat er niet in mijn sportschool. Sumo squat doe ik bij PT ook met barbell van 20 kg maar wanneer ik thuis oefen moet er iemand bij zijn om dat gewicht op mijn schouders te plaatsen.  Ht lukt me niet om dat alleen voor elkaar te krijgen. Jij hebt dus heel veel progressie geboekt.  Dat stimuleert natuurlijk flink.  Inderdaad,  samen trainen,  ervaringen uitwisselen werkt ook motiverend.  De rest hier thuis doet niet aan krachttraining zoals ik doe.  Ik moet motivatie echt uit mezelf halen.  

We zijn  net 4,5 uur buiten geweest.  Ruim 3 uur daarvan gelopen.  18 km.  Bos bij Leek/Terheyl.  Kikkers.  Fluitekruid.  Beuken.  Daslook.  Look zonder look.  Koffie bij de borg Nienoord.  Streekproductenmarkt bezocht en met 4 kg appels,  2 volkoren desembroden,  haverkoeken,  een bananen notentaartje in de rugzak weer naar huis gewandeld.  Volop zon,  ik liep in wandelrok en hemdje. 

alhambra schreef op 04-05-2024 om 12:26:

[..]

Klinkt heftig. Is de pijn zomaar ontstaan of na ziekte of letsel?

Implantaat kaak. Op de dag waarop kroon op implantaat werd geplaatst begon direct de pijn. Volgens implantoloog onmogelijk.  Hij had goed werk verricht.  Pas na half jaar werd ik doorgestuurd naar kaakchirurg umcg.  Binnen 10 minuten was het duidelijk: kroon had bolle vorm (model tulp) maar had holle vorm (narcis kelk)moeten hebben.  Met tegenzin heeft implantoloog voor andere kroon gezorgd ("dit kost mij geld") maar de zenuw was helaas niet meer te kalmeren.  Een zeer zeldzaam iets trouwens. Het is de middelste zenuw van de trigeminuszenuw. Er gaat dit jaar eerst nog een blokkade geprobeerd worden en als dat niet werkt de Sweet procedure.  Als dat niet genoeg helpt of zenuw groeit terug: ermee leren leven

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.