Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2


Moirmel schreef op 30-04-2024 om 21:56:

[..]

Sorry voor de vraag, maar wij hebben vorig jaar een blauwe regen gezet. Hoeveel jaar moet je tellen alvorens deze bloesemt?

Een blauwe regen bloeit op tweejarig hout. Je hebt verschillende soorten, de sinensis is vrij algemeen en herken je aan de windingen:

het-verschil-tussen-de-chinese-blauwe-regen-en-de-japanse-blauwe-regen-wisteria--de-chinese-blauwe.png

De soort maakt uit voor de bloeirijkheid en de kleur. Maar allemaal bloeien ze op tweejarig hout. Snoei ze net zoals je vruchtbomen zou snoeien: kortlot kweken. Een onbenaamde zaailing kan pas na tientallen jaren bloeien, terwijl een soort op naam beter bloeit. Niet bloeien is een bekend probleem en ligt vaak aan de leeftijd (te jong), de standplaats (te weinig zon) of soort (geënte plant, gekweekt uit een benaamde variant als ‘prolific’ bloeit goed en geurt goed).

Moirmel schreef op 30-04-2024 om 21:56:

[..]

Sorry voor de vraag, maar wij hebben vorig jaar een blauwe regen gezet. Hoeveel jaar moet je tellen alvorens deze bloesemt?

Ik heb er gekocht die waren ongeveer 150 cm hoog en in de winter geplant. De tweede zomer gingen ze pas goed bloeien. Maar snoeien doet bloeien. Als je in de winter alle takken met knoppenclusters laat zitten, en in de zomer zoveel mogelijk uitlopers wegknipt, komt het wel goed. 

https://www.gardenersworldmagazine.nl/groene-school/snoeien/blauwe-regen-snoeien-winter/


Bedankt voor de tips over de wisteria.

Friezinnetje schreef op 30-04-2024 om 21:34:

tuinmannen zijn vandaag geweest, het is nog niet af, dus hoop dat morgen alles klaar is. Kan ik het weekend nog wat dingetjes planten en dan ben ik weer helemaal blij

Vandaag alles klaar,  hele tuin weer netjes 

8-B568-D47-1-F92-4-C6-F-B8-A0-B605401-C91-C0.jpg

Aardbeien met witte en roze bloemetjes.

Twee vragen:
Nog mensen die meedoen aan maai mei niet? 

Ga deze maand onze kamerplanten voorzien van verse potgrond. Het zijn er zo'n dertigtal en ik vind dat altijd zo'n rotklusje om te doen (doe het om de twee à drie jaar), alles buiten zetten oude potgrond op composthoop, verse erin, alles weer binnen zetten. Iemand tips? 

Moirmel schreef op 02-05-2024 om 08:54:

Twee vragen:
Nog mensen die meedoen aan maai mei niet?

Ga deze maand onze kamerplanten voorzien van verse potgrond. Het zijn er zo'n dertigtal en ik vind dat altijd zo'n rotklusje om te doen (doe het om de twee à drie jaar), alles buiten zetten oude potgrond op composthoop, verse erin, alles weer binnen zetten. Iemand tips?

Deden we in onze vorige tuin wel die was groter en in het midden hadden we een flinke strook die we niet maaiden waar veel wilde bloemen in stonden. Nu bezig met het aanleggen van een nieuwe tuin we hebben gras gezaaid en dat begint nu goed te groeien maar dat gras is het pad om bij onze borders te komen dus ook in de toekomst gaan we dat maaien. We hebben merels in onze tuin en die houden ook van kort gras als ze eten zoeken. We hebben wel veel planten waar insecten van houden in onze tuin.

@Gebruikersnaaminvullen Mooie plant. Ik ga er eens naar kijken.

@Moirmel Ik hou de citroenmelisse in de gaten. Hij is tot nu toe aardig op zijn plek gebleven. Er naast en achter staat ook nog munt en die is meer aan de wandel in de bak. Daar moet ik zeker nog een deel van verwijderen. Vorig jaar heb ik ook al meerdere munt planten weg gegeven.

@ToetieToover Ik ga er naar kijken. Dromeriger mag de tuin wel worden.

die maai mei niet doet onze gemeente niet aan ze hebben net nog het gras hier in de buurt gemaaid 

Mama-Inge

Mama-Inge

02-05-2024 om 10:58 Topicstarter

Hier doet de gemeente er half aan, strookje langs de weg/ fietspad word gedaan, de rest blijft staan 

Gras voor huis maaien we wel
Achter huis niet (tot man het in zijn bol krijgt en dan moet het er ineens af,maar dan zijn we al een eind mei in)

ik doe het zelf niet. Gemeente hier gedeeltes wel

Ik maai helemaal niets want er valt niets te maaien. Ik knip wel mijn geraniums af na de bloei, met twee weken zie je er niets meer van en ze staan er dan veel frisser bij in de hete zomermaanden.  

De meerkoeten nestelen vlakbij mijn vlonder. Ze negeren mij volkomen, dus heerlijk vermaak om naar ze te kijken. Wat een ruziemakers zijn het toch. Heerlijk, lente  ik vind winter ook fijn want dan staat het tuin’werk’ stil en nu wil ik ineens van alles, ik kan niet heel goed stilzitten in mijn tuin. Tenzij het nodig is om de nestelende vogels niet te verstoren zodat ik ze kan bekijken. Eén vadermus is wat argwanend. Zijn partner is al drie keer komen voeren en hij hipt en piept maar wat met een blik op mij.

GroenTuintje schreef op 02-05-2024 om 10:24:

die maai mei niet doet onze gemeente niet aan ze hebben net nog het gras hier in de buurt gemaaid

Tegenwoordig is het hier voor gemeentes verboden om pesticiden te gebruiken en sindsdien probeert de gemeente een actief maaibeleid toe te passen waarbij ze in juni en vervolgens eind september de bermen maaien. 
Stillaan begin je daarvan ook de effecten te merken.
Spijtig genoeg zijn er wel altijd mensen die vinden dat het niet netjes staat.

Internationale dag van het naakt tuinieren Vandaag, iemand nog een poging gewaagd ?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.