Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2


GroenTuintje schreef op 25-04-2024 om 19:02:

8990022-B-9-B4-A-484-D-ACA3-EF3-DAB7-B2-A2-D.jpg

Hosta’s in voortuin


Die zien er al heel leuk uit GT! Hoe is het bij jou met de slakken gesteld?

Ik heb al best wat gaten in m'n hosta's en al flink wat naaktslakjes geraapt. Ze zijn nog geen cm lang maar vreten al als bouwvakkers.

Vooralsnog lijken de eierschalen hun werk te doen.

SuperCow schreef op 26-04-2024 om 10:03:

[..]


Die zien er al heel leuk uit GT! Hoe is het bij jou met de slakken gesteld?

Ik heb al best wat gaten in m'n hosta's en al flink wat naaktslakjes geraapt. Ze zijn nog geen cm lang maar vreten al als bouwvakkers.

Vooralsnog lijken de eierschalen hun werk te doen.

Eierschalen helpt? Dan kan ik dat ook toepassen. Hier ook sneller flinke happen eruit

GroenTuintje schreef op 26-04-2024 om 13:29:

[..]

Eierschalen helpt? Dan kan ik dat ook toepassen. Hier ook sneller flinke happen eruit

Vooralsnog wel, maar ik heb vooral veel kleine slakjes.

En rapen, rapen, rapen... Het zijn er dit jaar beduidend meer dan eerdere jaren.

Ik wilde eigenlijk een kippenhok achterin de tuin zetten, maar misschien kan ik beter gaan voor een stel loopeenden (die graag slakken eten).

Tegen slakken in hosta kun je de befaamde knoflook spray toepassen!

Vandaag ontdekte ik het nest van een winterkoninkje! Zo leuk! Ik ben niet veel in de tuin geweest vanwege de hooikoorts. Volgens mij zijn de jongen zelfs al uitgevlogen, want die kleine herriemaker zit niet meer in mijn tuin te zingen. De gans heeft ook haar jongen al uitgebroed en heeft de heg verlaten, de donsveertjes werden gretig opgehaald door de kleine vogeltjes. Ik heb zeker weten twee nestkasten vol met mussen en één met een pimpelmees. De andere drie nestkasten hangen niet zo in mijn zicht, maar ik ga ze eens in de gaten houden! Zo leuk 💕

Grrr ik had lelies uitgerukt en uitgegraven want ik wilde daar Phloxen. Heb ik prachtige Phloxen gevonden, wat denk je? Groeit daar opnieuw weer een groepje lelies. Het zijn hele donkere. Ik dacht dat het leuk zou zijn met tegenlicht omdat de zon van de andere kant komt. Maar nee. Ze zijn lelijk donker!!! 
En mijn geraniums zijn bijna verdwenen, gelukkig heb ik gestekt voor de boomspiegel in de straat die ik heb geadopteerd. Die gaan dus mooi in mijn eigen tuin. Philippe Vapelle 

ToetieToover schreef op 29-04-2024 om 19:35:

Tegen slakken in hosta kun je de befaamde knoflook spray toepassen!

Vandaag ontdekte ik het nest van een winterkoninkje! Zo leuk! Ik ben niet veel in de tuin geweest vanwege de hooikoorts. Volgens mij zijn de jongen zelfs al uitgevlogen, want die kleine herriemaker zit niet meer in mijn tuin te zingen. De gans heeft ook haar jongen al uitgebroed en heeft de heg verlaten, de donsveertjes werden gretig opgehaald door de kleine vogeltjes. Ik heb zeker weten twee nestkasten vol met mussen en één met een pimpelmees. De andere drie nestkasten hangen niet zo in mijn zicht, maar ik ga ze eens in de gaten houden! Zo leuk 💕


Befaamde knofloos spray... VERTEL! Helpt die ook op koolplantjes want de moestuin is ook overlopen.

Wat supergezellig bij jou in de tuin TT, met al die gevleugelde vriendjes. ♥️

SuperCow schreef op 30-04-2024 om 08:25:

[..]


Befaamde knofloos spray... VERTEL! Helpt die ook op koolplantjes want de moestuin is ook overlopen.

Wat supergezellig bij jou in de tuin TT, met al die gevleugelde vriendjes. ♥️

https://makkelijkemoestuin.nl/kennisbank/knoflook-spray-tegen-slakken


en deze gevuld met bier

FY04_01_700x.png?v=1713868053


Gisteren avond een beetje in de voortuin bezig geweest om wat onkruid te verwijderen. 

De magieplant die ik vorig jaar van mijn tante kreeg is inmiddels aardig uit de kluiten gewassen. Het is geen kruid wat ik vaak in de keuken gebruik, maar ik vind hem wel mooi staan.

AP1GczONrumXceO5MMWmi3VbQMTZJFQByISO4GN0SZHRSu1o8Tv4eSdPZDQLiNa0WtNiR2v3_TcwYeWBHHjUXOhR00q8mpMbdXSOPsuUlVWzvZo7oVPlKyD0QYZakzsjkXb_nx5nHhGfaH3vL1yZYCIlEIbMCQ=w835-h629-s-no-gm?authuser=2


Ik zoek een vaste plant voor in het hoekje. Tot 1 meter hoog. Het is klei grond. Schaduw in de ochtend, daarna vol in de zon en in de namiddag schaduw van de grote boom die op het grasveld voor staat. Nog een kleine vlinderstruik zou kunnen, maar iets anders lijkt mij ook wel leuk. Hebben jullie suggesties?

AP1GczO88HDfFmHv5HgCM5jaCSx9yFNrsIYCZJTHJ5BIngin0IU_8qiM5KQjynUmc7bSdQlAkhEgEAQzQWw5Uqnb_KByCRYUXOyf6eoXNgrz4Qr-vLQoxh_39VdasL5vOlxUuVTsY9xrBomvSrfoGmr1iF4hsQ=w835-h629-s-no-gm?authuser=2



Mama-Inge

Mama-Inge

30-04-2024 om 18:05 Topicstarter

Die is mooi.
Vanmiddag ook maar eens in de tuin bezig geweest 
Word ilix tegenwoordig ook opgevreten door de buxusmot? 
Die heb ik uitgegraven, totaal opgevreten 

tuinmannen zijn vandaag geweest, het is nog niet af, dus hoop dat morgen alles klaar is. Kan ik het weekend nog wat dingetjes planten en dan ben ik weer helemaal blij  

@Tara82:
Je citroenmelisse staat erg mooi, maar let erbij een beetje op dat deze zich niet verder uitzaait.

Nadat de woelmuizen ongeveer alles (zeker 100) van bollen hebben opgegeten, heb ik mijn partner kunnen overtuigen om naar andere planten over te schakelen. 
Heb wel een val gekocht en al één woelmuis gevangen, maar dan nog.
Morgen ga ik dus viooltjes en consoorten zaaien, in de hoop dat deze overleven.

Heel fijn trouwens dat het enkele weken geleden nog kaal was en nu alles terug groen is.

Tara82 schreef op 30-04-2024 om 10:02:

Gisteren avond een beetje in de voortuin bezig geweest om wat onkruid te verwijderen.

De magieplant die ik vorig jaar van mijn tante kreeg is inmiddels aardig uit de kluiten gewassen. Het is geen kruid wat ik vaak in de keuken gebruik, maar ik vind hem wel mooi staan.

AP1GczONrumXceO5MMWmi3VbQMTZJFQByISO4GN0SZHRSu1o8Tv4eSdPZDQLiNa0WtNiR2v3_TcwYeWBHHjUXOhR00q8mpMbdXSOPsuUlVWzvZo7oVPlKyD0QYZakzsjkXb_nx5nHhGfaH3vL1yZYCIlEIbMCQ=w835-h629-s-no-gm?authuser=2


Ik zoek een vaste plant voor in het hoekje. Tot 1 meter hoog. Het is klei grond. Schaduw in de ochtend, daarna vol in de zon en in de namiddag schaduw van de grote boom die op het grasveld voor staat. Nog een kleine vlinderstruik zou kunnen, maar iets anders lijkt mij ook wel leuk. Hebben jullie suggesties?

AP1GczO88HDfFmHv5HgCM5jaCSx9yFNrsIYCZJTHJ5BIngin0IU_8qiM5KQjynUmc7bSdQlAkhEgEAQzQWw5Uqnb_KByCRYUXOyf6eoXNgrz4Qr-vLQoxh_39VdasL5vOlxUuVTsY9xrBomvSrfoGmr1iF4hsQ=w835-h629-s-no-gm?authuser=2



Ik zou het wat dromeriger maken met opgaande planten: lythrum, veronicastrum, miscanthus. 

Mijn blauwe regen is vol in bloei en geurt hemels. Het zoemt van de insecten en dan het gezang van de vogels erbij, heerlijk  en af en toe lacht de groene specht mij uit. 

ToetieToover schreef op 30-04-2024 om 21:55:

Mijn blauwe regen is vol in bloei en geurt hemels. Het zoemt van de insecten en dan het gezang van de vogels erbij, heerlijk en af en toe lacht de groene specht mij uit.

Sorry voor de vraag, maar wij hebben vorig jaar een blauwe regen gezet. Hoeveel jaar moet je tellen alvorens deze bloesemt?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.