Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2


Ach wat jammer, weer gemist

Het is hier al een paar dagen druk in de tuin met diverse vogels. Musjes, merels, tortelduiven, pimpelmezen, boomklevers. Ook het vogeldrink/zwembadje is weer bezocht. 

Mama-Inge

Mama-Inge

04-05-2024 om 21:13 Topicstarter

Ik had het gelezen, maar toch maar overgeslagen 

Hier ook veel vogels in de achtertuin 
Ze hebben 's morgens het hoogste woord.

Hoe is dat bij jullie in de omgeving, als de gemeente besluit stukken niet te maaien.
Hier zie ik dan regelmatig mensen die tegenover zo'n stuk wonen, dat die dan dat stuk maar gaan maaien.

zal hier ook wel gebeuren, dat anderen dan gaan maaien. vindt het soms ook wel lastig, want dan ben ik blij dat ik mijn onkruid uit de tuin heb, en dan zaait het vanuit daar weer mijn tuin in. 

Tja, onkruid is ook maar een mening hè. Hoe meer ik lees over het belang van inheemse planten, hoe minder onkruid ik vind dat ik in de tuin heb. En dat scheelt me ook nog ns een hoop werk zeg t Is echt prachtig in de tuin momenteel. Veel fluitenkruid, boterbloem, dovenetel, vergeetmenieten, de eerste slaapmutsjes, akeleien. De margrieten staan op springen.  Ik maai alleen nog maar paden in het gras. In de borders laat ik ook meer aangewaaide planten staan, vorig jaar haalde ik robertskruid en paardenbloemen daar nog fanatiek weg, nu laat ik het deels staan. Ik laat nu ook wat van die mooie grote distels staan, zijn ook belangrijk voor vogels en insecten. 
Braam haal ik zoveel mogelijk weg, brandnetels waar ik er last van heb of waar ze de klauwen uit lopen. Ik heb 1 stuk waar veel zevenblad staat, dat probeer ik een beetje onder controle te houden door te maaien. 
Vandaag heb ik mijn gezaaide tomaten, komkommers, augurken en tomatillos verder verspeend/verpot. Met deze nattigheid en slakken mogen ze flink groot groeien voor ik ze poot. Ga van de week de bonen voorzaaien. Had sla in de volle grond willen zaaien maar dat gaat niks worden zo vrees ik.  maar ik had allemaal pluksla-mengsels gekocht dus voorzaaien is ook niet erg logisch… Daar denk ik nog even over na. 

tja, onkruid is idd een mening. Maar to mijn tuin, ligt een stuk braak, allemaal onkruid, dus daar mag het mooi groeien. En op mijn grasveld staan wel een paar paardebloemen, maar ik maai gewoon door. Dat niet maaien doen ze wel ergens anders. 

bij ons valt er niet veel meer te maaien gras is overwoekerd met planten en mos 

Zevenblad groeit bij mij onder een heg waar het geen kwaad kan en waar hij ook nooit vandaan wandelt. Ik zorg ervoor dat het nooit bloeit. Meestal eigenlijk het buurmeisje, want haar konijnen vinden het heerlijk. Ik heb brandnetels en munt in grote potten staan, daar kunnen ze geen kwaad. Voor de thee. Ik kan alweer lekker knippen van de brandnetels. Heerlijk, met een lege theepot en een schaar de tuin in ‘s morgens. Zingende vogels en een opkomende zon, ik  daarvan. 
Ik heb mijn lathyrussen verspeend, net als mijn kamille en calendulas. Eénjarigen uitgeplant waar eerst violen stonden. Er staan nog meer violen die ik wil vervangen voor zomerbloeiers, maar ze staan nu nog zo mooi. 

Netherfield schreef op 11-05-2024 om 09:32:

IMG-0896.jpg

Mooi! Ik heb vandaag éénjarigen uitgezocht. Ik maak altijd een combinatie door rond te lopen met een geplukte bloem. Deze combi is het geworden:

IMG-1048.jpg

Nu nog inplanten, daar had ik geen energie meer voor. Wat een drukte op de plantjesmarkt, 🤦‍♀️ dag voor Moederdag natuurlijk duh.

Stom, stom, stom, stom, stom!

Ik moest mijn vlier (Sambucus Nigra black lace) verplaatsen vanwege een tuinverbouwing, hij stond toch echt net in de weg. Met dat ik 'm (vol in bloei) wilde verplaatsen viel de kluit uiteen. Het is een paar dagen geleden maar hij staat er ZWAAR depressief bij. Kan ik 'm nog redden? Desnoods door terug te snoeien?

ik had vanmorgen een Vlaamse gaai in de tuin. Die zie ik eigenlijk nooit hier

SuperCow schreef op 12-05-2024 om 08:23:

Stom, stom, stom, stom, stom!

Ik moest mijn vlier (Sambucus Nigra black lace) verplaatsen vanwege een tuinverbouwing, hij stond toch echt net in de weg. Met dat ik 'm (vol in bloei) wilde verplaatsen viel de kluit uiteen. Het is een paar dagen geleden maar hij staat er ZWAAR depressief bij. Kan ik 'm nog redden? Desnoods door terug te snoeien?

Wat heb je al gedaan intussen?

Supercow, ik zou hem nog heel even laten, goed water geven. En knapt ie daar niet van op, dan mss goed snoeien. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.