Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


Even advies gevraagd.
Heb iets minder dan twee weken voor eerste echte test en mijn kuit die ik verrekt had speelt nog steeds op. Had het hardlopen al stilgelegd en doe dagelijks de stretch-oefeningen die ik vroeger geleerd heb bij dezelfde blessure. 
Blijf ik dagelijks bewegen en stretchen of beperk ik het tot stretchen en rust?

Dat ligt eraan wat je onder bewegen verstaat? Ik zou bij een dergelijke blessure mijn stappen fiks naar beneden schroeven en ook het tempo omlaag. En wel stretch oefeningen, maar wel even checken of je ze niet te vaak en/of te fanatiek doet. Echt even pas op de plaats. Maar dat is puur wat ik zou doen hè, ben geen expert. 

@Ninoea:
Onder rust versta ik een dag zoals vandaag. Heb mijn krachtoefeningen gedaan, wat gewone taakjes en zit nu aan iets meer dan 8000 stappen.

ik denk dat ik na een weet toch naar de fysio/kinesist(?) zou raadplegen. 

Eens met Ysenda Moirmel. Ben je in de gelegenheid om een afspraak te maken met de fysio?

Bij mijn sportschool geven de trainers aan om je lichaam op geen enkele manier te overbelasten. Als voorbeeld: gisteren een nieuw schema gekregen. Trainer wilde een oefening wat uitdagender maken. Gaf aan dat prima te vinden maar dat mijn knie wat zeer doet puur en alleen omdat er een flinke blauwe plek op zit. Dat werd dus geen uitdagende oefening. Want is de logica we gaan een overbelasting niet opzoeken of verergeren. Lichaamsdeel laten rusten en de volgende keer opnieuw beoordelen.

Denk dat het goed is dat je in jouw geval dus even informeert bij iemand die er echt verstand van heeft. Ook omdat het toch al even aanhoudt.

Ik denk dat dat ook het beste is @moirmel. 
Gisteren al vroeg opgestaan en nog wat plantjes gehaald en in de tuin bezig geweest. Met mijn oudste dochter bij opa en oma op bezoek geweest en daar keurig het schaaltje met bokkenpootjes niet aangeroeid. s avonds om 20 uur bootcamp gedaan. Ik vind dat geen fijn tijdstip want dan ben ik al moe en zit er echt op te wachten; maar kan even niet anders. Wel goed bewogen en in combinatie met het er naartoe fietsen en weer terug flink wat kcal verbrand en spieren getraind. Gisteren zo’n 1000 kcal en bija 14000 stappen. 
Voor die tijd met avondeten minder gegeten dan normaal omdat ik anders zo’n volle buik met sporten zou hebben. Naderhand gierde ik van de honger. Toen nog even een restje avondeten gegeten met wat vlees en salade. Dat hielp. 

Gisterenochtend heeft mijn beste vriendin een gastric bypass operatie laten doen. Operatie is goed gegaan. Ik vond en vind het heel spannend. Hopelijk brengt het haar wat ze nodig heeft. 

Ik heb gisteren mijn stappen niet gehaald want ochtend kantoor en moest daarna naar schoonouders waar ik 2 uur gezeten heb. Moest daardoor wel wat verder fietsen. Na het eten nog met man gewandeld maar kwam net op 8500 stappen uit want het begon te regenen dus maar kleine ronde gemaakt.
Qua eten gisteren ging het wel goed.

alhambra

alhambra

07-05-2024 om 08:39 Topicstarter

Ik vind 8500 stappen alsnog goed hoor!

@ Moirmel, houd goed je grenzen in de gaten. Je lijkt nu alsnog veel te bewegen. Ik ben echter geen expert dus ik sluit me aan bij de anderen.

Gisterenavond later op de avond 3 wraps met kaas gegeten. Ik voel nu gelukkig alleen nog maar waar de verdoving gezet is maar het doet geen pijn meer.

We mochten hier vanochtend gelijk in actie komen want een miereninvasie in de woonkamer. Gisteren vergeten om na het avondeten te stofzuigen onder de tafel en mijn dochters knoeien nog wat tijdens het eten. Er lag dus wat gehakt en groenten en daar hadden ze blijkbaar zin in. We hebben ze verwijderd en gedweild dus hopelijk blijven ze weg.

Ik hoop vandaag nog te bewegen maar als ik voor mijn dochters zorg komt er weinig van. Vanavond wandelen/roeien/sportschool, ik weet het nog niet.

alhambra

alhambra

07-05-2024 om 08:40 Topicstarter

Ninoea schreef op 07-05-2024 om 07:01:

Gisterenochtend heeft mijn beste vriendin een gastric bypass operatie laten doen. Operatie is goed gegaan. Ik vond en vind het heel spannend. Hopelijk brengt het haar wat ze nodig heeft.

Ik hoorde een week geleden dat iemand uit mijn omgeving dit ook gaat doen. Ik heb precies jouw gevoelens erover.

alhambra schreef op 07-05-2024 om 08:40:

[..]

Ik hoorde een week geleden dat iemand uit mijn omgeving dit ook gaat doen. Ik heb precies jouw gevoelens erover.

Ik ga het ook doen en vind het ook spannend.  Beetje allerlaatste redmiddel.

Moirmel schreef op 06-05-2024 om 22:28:

@Ninoea:
Onder rust versta ik een dag zoals vandaag. Heb mijn krachtoefeningen gedaan, wat gewone taakjes en zit nu aan iets meer dan 8000 stappen.

Dit vind ik eigenlijk nauwelijks rust te noemen. Ik zou stoppen met stretchen als je merkt dat het geen verbetering geeft. Je weet niet wat er onderliggend aan de hand is. Maar als het ook dan aan blijft zou ik écht rust pakken. Dan heb ik het over ca. 2000 stappen. 

Bij kracht oefeningen kan er trouwens ook druk op je kuit komen te staan. Ligt er natuurlijk aan welke oefeningen je doet. Misschien toch even een fysio raadplegen om te vragen waar je goed aan doet? 

alhambra

alhambra

07-05-2024 om 13:28 Topicstarter

Overdag wat bewegen is al gelukt. We zijn in de speeltuin en ik loop daar wat rondjes terwijl mijn meiden spelen. Win win.

alhambra schreef op 07-05-2024 om 08:39:

Ik vind 8500 stappen alsnog goed hoor!

Ja op zich wel maar ik heb eigenlijk elke dag 10.000 als doel met uitzondering de dag na een feestje of zo 

Dat gezegd hebbende ga ik zo ook even wandelen want het is mooi weer en vanavond moet ik weer werken. En anders kom ik in de verleiding om te gaan snaaien.

Vandaag weer in de tuin gewerkt, de nodige wassen weggedraaid en boodschappen gedaan. Ook een korte wandeling gemaakt. Ik zit inmiddels aan 13000 stappen maar de intensiviteit liet te wensen over dus op zo’n 530 kcal vandaag en ik heb niet echt zin om nog iets actiefs te doen en die 600 actieve kcal te behalen. De tuin wordt wel gezellig.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.