Werk en Opleiding
Diyer
27-09-2023 om 18:27
Netto €3658 laag salaris?
ik weet niet of ik van een andere planeet kom, maar lees net in mijn tijdlijn een bericht van een basisschool leerkracht (37 jaar) dat ze netto €3658 verdient voor een 32 urige werkweek en daardoor met het (relatief lage) inkomen van haar man maandelijks €3000 kunnen sparen. Wat natuurlijk heel fijn is.
Maar val toch van mijn stoel. Ze vertelt ook dat ze graag meer zou verdienen en daarvoor gestaakt heeft.
Ik verdien best goed, ben een stukje ouder, maar kom toch niet in de buurt van dat netto bedrag. Hoezo verdien je slecht als docent als je blijkbaar dit soort netto inkomsten overhoudt. Heel veel mensen zouden willen dat ze dat zouden verdienen.
Peiling
Voor een leerkracht is dit salaris eigenlijk
Diyer
28-09-2023 om 21:06
LydiaDietz schreef op 28-09-2023 om 20:37:
[..]
Dat vind ik zelf ook. Maar een deel van mijn pabo-studiegenootjes (deeltijd) vonden van niet. Want die hadden al een baan waarbij ze meer verdienden. Een vriendin werkt als jurist en zou wel het onderwijs in willen maar dan gaat ze er op achteruit. Niet mijn keuze.
En dat vind ik mogelijk nog gekker dan de salarissen die ik lees van de leerkrachten die hier hun eigen ervaring neerzetten. Hoe kan het dat andere beroepen (HBO nivo) dan nóg meer verdienen? Dat kan ik gewoon bijna niet geloven. Ik verdien prima en krijg dit ook van anderen te horen. Als het salaris van leerkracht meer is dan ik verdien (terwijl ik al prima verdien), kan ik bijna niet geloven dat je met andere HBO studies zo mogelijk nog meer verdient. Dan is er de afgelopen 2 jaar wel echt iets heel geks gebeurd waarmee salarissen behoorlijk uit de pas zijn gaan lopen met mensen die de afgelopen twee jaar niet van baan zijn gewisseld.
Renmuis
28-09-2023 om 21:07
Friezinnetje schreef op 28-09-2023 om 19:16:
Ik ben 52, werk bijna 32 jaar in de psychiatrie, als begeleider en ik verdien netto, bij 32 uur ong 2150 euro. (schaal 40)
Maar als je op mbo niveau werkt (? denk ik), moet je ook niet vergelijken met leraren, maar met het salaris voor een onderwijsassistent. Zij verdienen met 32 uur tussen de 2400-2800 bruto per maand. Wat daar netto van over blijft, weet ik niet, maar dat zal ongeveer jouw inkomen zijn.
(Dit mag wat mij betreft ook omhoog, trouwens; er zijn nu zoveel studenten op de pabo die eigenlijk het niveau niet halen en kennis tekort komen, maar als onderwijsassistent heb je zo weinig verdien-potentieel, terwijl je heel veel doet wat leraren ook doen - een beetje het dokter vs verpleegkundige verhaal).
Malibu2
28-09-2023 om 21:07
LydiaDietz schreef op 28-09-2023 om 20:53:
[..]
Ik beweer ook nergens dat ik minder zou verdienen. Maar de bedragen die steeds weer op tv/in artikelen/op fora/ op facebook keer op keer op keer genoemd worden kloppen niet en zijn vele malen hoger dan de werkelijkheid. En op die bedragen volgen steevast reacties als rupsjesnooitgenoeg, parttimeprinsessen, verwende nesten etc etc etc.
Dat ben ik wel met je eens. Maar een deel van de reacties hier was op basis van een tabel van de site van de Rijksoverheid over wat leraren in het primair onderwijs verdienen. Ze geven zelf hun volgende toelichting:
"Een leraar in het primair onderwijs (po) verdient tussen € 3.800 en € 7.900 per maand. Dat is inclusief onder andere vakantiegeld en een eindejaarsuitkering. Dit volgt uit de cao primair onderwijs (cao po).Het primair onderwijs bestaat uit het (speciaal) basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs."
"Gemiddeld verdienen leraren in het basisonderwijs en leraren in het speciaal (basis- en voortgezet) onderwijs zo’n € 5.800 per maand. In die berekening is rekening gehouden met de schalen en treden van alle leraren (gewogen gemiddelde) in loondienst. Het modale inkomen in Nederland is zo’n 3.500 euro per maand (in 2023)."
(bedragen overigens obv het recente onderhandelaarsakkoord)
We kunnen uiteraard concluderen dat de overheid hier desinformatie geeft (dat vind ik wel vaker van de overheid, maar dat is een andere discussie..). Maar reacties van mensen hier zijn wel op deze bedragen gebaseerd. En ik snap dat jullie je hier niet in terug herkennen, maar dat kun je forummers niet kwalijk nemen.
krulliebollie
28-09-2023 om 21:09
jeugdzorg hier.. 2800,- netto voor 28 uur. Geen onregelmatigheidsdiensten. Ik werk mijn 28 uur in 3 dagen. Ik ben tevreden. HBO+ opgeleid.
Renmuis
28-09-2023 om 21:09
Diyer schreef op 28-09-2023 om 21:06:
[..]
En dat vind ik mogelijk nog gekker dan de salarissen die ik lees van de leerkrachten die hier hun eigen ervaring neerzetten. Hoe kan het dat andere beroepen (HBO nivo) dan nóg meer verdienen? Dat kan ik gewoon bijna niet geloven. Ik verdien prima en krijg dit ook van anderen te horen. Als het salaris van leerkracht meer is dan ik verdien (terwijl ik al prima verdien), kan ik bijna niet geloven dat je met andere HBO studies zo mogelijk nog meer verdient. Dan is er de afgelopen 2 jaar wel echt iets heel geks gebeurd waarmee salarissen behoorlijk uit de pas zijn gaan lopen met mensen die de afgelopen twee jaar niet van baan zijn gewisseld.
Een flink deel van de zij-instromers is academisch geschoold. Ook een steeds groter deel van de reguliere instroom studeert af van een academische pabo. Er is nu ook een academische master voor het primair onderwijs. Zij vergelijken zichzelf dus met wo-geschoolden.
LydiaDietz
28-09-2023 om 21:18
Malibu2 schreef op 28-09-2023 om 21:07:
[..]
Dat ben ik wel met je eens. Maar een deel van de reacties hier was op basis van een tabel van de site van de Rijksoverheid over wat leraren in het primair onderwijs verdienen. Ze geven zelf hun volgende toelichting:
"Een leraar in het primair onderwijs (po) verdient tussen € 3.800 en € 7.900 per maand. Dat is inclusief onder andere vakantiegeld en een eindejaarsuitkering. Dit volgt uit de cao primair onderwijs (cao po).Het primair onderwijs bestaat uit het (speciaal) basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs."
"Gemiddeld verdienen leraren in het basisonderwijs en leraren in het speciaal (basis- en voortgezet) onderwijs zo’n € 5.800 per maand. In die berekening is rekening gehouden met de schalen en treden van alle leraren (gewogen gemiddelde) in loondienst. Het modale inkomen in Nederland is zo’n 3.500 euro per maand (in 2023)."
(bedragen overigens obv het recente onderhandelaarsakkoord)
We kunnen uiteraard concluderen dat de overheid hier desinformatie geeft (dat vind ik wel vaker van de overheid, maar dat is een andere discussie..). Maar reacties van mensen hier zijn wel op deze bedragen gebaseerd. En ik snap dat jullie je hier niet in terug herkennen, maar dat kun je forummers niet kwalijk nemen.
Maar dit zijn bruto bedragen. Dat maakt het nog steeds geen laag salaris. Maar mensen zien die 5800 in een topic waar het verder over netto bedragen gaat en trekken snel hun conclusies.
Ysenda
28-09-2023 om 21:39
LydiaDietz schreef op 28-09-2023 om 21:18:
[..]
[..]
Maar dit zijn bruto bedragen. Dat maakt het nog steeds geen laag salaris. Maar mensen zien die 5800 in een topic waar het verder over netto bedragen gaat en trekken snel hun conclusies.
En het is inclusief 8% vakantie geld en de eindejaarsuitkering. Dat krikt je maandbedrag ook op natuurlijk.
Mevrouw75
28-09-2023 om 22:06
Ysenda schreef op 28-09-2023 om 21:39:
[..]
En het is inclusief 8% vakantie geld en de eindejaarsuitkering. Dat krikt je maandbedrag ook op natuurlijk.
En mensen vergelijken dat dan met hun netto salaris ex vakantiegeld en eindejaarsuitkering én ex ort.
Diyer
28-09-2023 om 22:47
Maar we hoeven niet te doen alsof 5800 bruto een matig salaris is, want dat is het echt niet. Het is een meer dan prima salaris, waar je netto een mooi bedrag aan overhoudt en je ook part time in principe prima van kan leven.
Wieder
28-09-2023 om 22:52
Diyer schreef op 28-09-2023 om 22:47:
Maar we hoeven niet te doen alsof 5800 bruto een matig salaris is, want dat is het echt niet. Het is een meer dan prima salaris, waar je netto een mooi bedrag aan overhoudt en je ook part time in principe prima van kan leven.
Wie doet dat dan?
Malibu2
28-09-2023 om 22:59
Ysenda schreef op 28-09-2023 om 21:39:
[..]
Oké, zonder vakantietoeslag en EJU zit je op bijna €5000 gemiddeld.
En tuurlijk moet je dat niet met je eigen netto salaris gaan vergelijken, maar als je vergelijkt, moet dat met het bruto salaris.
Eigenlijk is voor een vergelijking het bruto jaarsalaris wellicht het beste. Vakantietoeslag is standaard, maar niet iedereen ontvangt een EJU (of hetzelfde percentage).
Promethium
29-09-2023 om 08:11
Maar Diyer, docenten in LB verdienen helemaal geen 5800 bruto.
Aviendha
29-09-2023 om 08:21
Bij dit en heel veel andere topics en artikelen valt mn mond soms echt open. Of ik dan echt zulke domme keuzes heb gemaakt. WO opgeleid (geen exacte studie maar ook weer geen literatuurwetenschappen, even voor de context), inmiddels 10 jaar werkervaring maar ik kom er bij lange na niet aan. En mijn vrienden ook niet. Of we maken allemaal domme keuzes, of je hoort vooral de uitspattingen op internet.
Saga
29-09-2023 om 08:44
Aviendha schreef op 29-09-2023 om 08:21:
[..]
Bij dit en heel veel andere topics en artikelen valt mn mond soms echt open. Of ik dan echt zulke domme keuzes heb gemaakt. WO opgeleid (geen exacte studie maar ook weer geen literatuurwetenschappen, even voor de context), inmiddels 10 jaar werkervaring maar ik kom er bij lange na niet aan. En mijn vrienden ook niet. Of we maken allemaal domme keuzes, of je hoort vooral de uitspattingen op internet.
Nee, precies, ik heb een postdoctorale opleiding en dan kom ik er nog niet. Ja, helemaal aan het einde van de schaal. Maar dan moet ik nog 10 jaar wachten en ben ik beduidend ouder dan de persoon in de OP.
En ja, ik weet dat dit voor bijna geen leerkrachten geldt, maar een wo- master met kopopleiding en dan zo'n salaris vind ik ook veel.
MMcGonagall
29-09-2023 om 09:22
Promethium schreef op 29-09-2023 om 08:11:
[..]
Maar Diyer, docenten in LB verdienen helemaal geen 5800 bruto.
Volgens dat overzicht wel, op hun maximum en inclusief IKB (vakantiegeld en Eju). Dit gaat dan om LB, max 5990 euro per maand.
Ik heb trouwens nog zitten bedenken waarom mij het onderwijs niet zou trekken, of althans het basisonderwijs. Nou ja, sowieso het salaris, maar afgezien daarvan. Het is zo beperkt, je kunt misschien taalcoördinator worden of de bibliotheek managen, maar dan heb je het qua projectjes wel gehad. Plus dat het inhoudelijk weinig verheffend is, je moet dan echt energie krijgen van het leren van basale kennis aan kinderen die nog weinig weten.
Verpleegkundige lijkt me dan veel uitdagender en ook inhoudelijk interessant, vooral het analytisch/technische deel van het vak. Gek dat die salarissen lager liggen want ik denk dat het een zwaardere en complexere baan is dan lesgeven op een basisschool.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.