Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Koffiebekertjes op kantoor

Maar het moet niet gekker worden hoor.... Geen plastic/kartonnen weggooi bekers: helemaal mee eens. Maar als er al problemen worden gemaakt over een gewone kop of mok, dan gaat me dat echt te ver. Hoeft ook helemaal niet afgewassen of zelfs gespoeld te worden voor de tweede kop. En al helemaal niet met afwasmiddel. Gewoon 1x per dag aan het einde van de dag in de vaatwasser of even met de hand. Klaar.

Problemen maken over een mok of kop is niet de strekking. Wel een pleidooi voor energiezuinig afwassen: in een volle machine of met de hand in een plastic teiltje. En een paar keer gebruiken zonder tussendoor af te wassen, maar dat zal op kantoor sowieso vaak gebeuren.

Als je een stenen mok afwast onder stromende warmwaterkraan, kun je qua milieubelasting net zo goed een plastic bekertje gebruiken dat verbrand wordt. Een stenen mok die afgewassen wordt in een volle energiezuinige vaatwasser, een plastic bekertje dat gerecycled wordt of een plastic bekertje dat wordt gebruikt met een bekerhouder of dat bekertje nu verbrand of gerecycled wordt, zijn de milieuvriendelijkste opties. Papieren bekers leveren geen milieuvoordeel op. (Dit alles aldus Wegter op basis van dat onderzoek van Milieu Centraal.)

Ongeveer 30 jaar geleden heb ik geopperd op een afdeling me ongeveer 5 mensen: allemaal een eigen beker en zelf even afspoelen. Dat heeft wel 2 weken gewerkt, toen was het over en gingen we weer met het servies van het bedrijf verder.

Hier witte koffiemokjes voor "algemeen gebruik" en kop en schotels met logo voor de vergaderingen. 
Bekers staan in bakken op karren bij de koffie-automaten. Schone boven en vieze onderin. 

Bij een aantal automaten is ook een spoelbak met heet water. 

De bodes doen elke dag een ronde met kopjes en wassen ze af in een professionele vaatwasser in de keuken. Zij verzorgen ook de koffie en thee bij vergaderingen. 
Eigenlijk brengt iedereen zijn/haar vieze kopje(s) naar de jaren of rechtstreeks naar de keuken. 
Eigen bekers en glazen moet je zelf afwassen. 
Dit werkt al jaren prima. 

bieb1963 schreef op 13-09-2023 om 14:30:

Maar het moet niet gekker worden hoor.... Geen plastic/kartonnen weggooi bekers: helemaal mee eens. Maar als er al problemen worden gemaakt over een gewone kop of mok, dan gaat me dat echt te ver. Hoeft ook helemaal niet afgewassen of zelfs gespoeld te worden voor de tweede kop. En al helemaal niet met afwasmiddel. Gewoon 1x per dag aan het einde van de dag in de vaatwasser of even met de hand. Klaar.

Hangt een beetje af van het mokken beleid. Bij ons dus 1 mok per persoon. Dan moet je de mok dus wel afwassen tussen thee/koffie/soep/chocomel door anders krijg je een rare mix. Maar meerdere koppen thee achter elkaar doe ik inderdaad zonder afwassen. 

Neweve schreef op 13-09-2023 om 21:14:

[..]

Hangt een beetje af van het mokken beleid. Bij ons dus 1 mok per persoon. Dan moet je de mok dus wel afwassen tussen thee/koffie/soep/chocomel door anders krijg je een rare mix. Maar meerdere koppen thee achter elkaar doe ik inderdaad zonder afwassen.

Spoelen met je handen is toch ook.prima als je na de koffie over gaat op thee of.soep? Ik zie het probleem niet.

bieb1963 schreef op 13-09-2023 om 21:42:

[..]

Spoelen met je handen is toch ook.prima als je na de koffie over gaat op thee of.soep? Ik zie het probleem niet.

Nou na een kop tomatensoep of chocomel aan de thee of water zou ik ook niet zo lekker vinden zonder af te wassen.

In een teiltje tussen de drek vind ik niet echt hygiënisch. Onder stromend water is schoner. 

PhilDunphy schreef op 13-09-2023 om 21:50:

[..]

Nou na een kop tomatensoep of chocomel aan de thee of water zou ik ook niet zo lekker vinden zonder af te wassen.

In dat geval doe je er een drupje afwasmiddel in. Ook klaar.

bieb1963 schreef op 14-09-2023 om 12:04:

[..]

In dat geval doe je er een drupje afwasmiddel in. Ook klaar.

Eens, maar dan was je natuurlijk wel meer af dus minder milieuvriendelijk. Tegelijkertijd alle beetjes helpen. 

Ik kan me ook wel voorstellen dat er sommige  mensen "anonieme" kopjes sneller hun kopje in de vaatwasser zullen zetten. Dan moeten er dus wel voldoende kopjes zijn. Mooie uitdaging voor de logistiek, die ook nog afhankelijk is van de bedrijfscultuur (o.a. zetten mensen zelf hun vaatwasser aan, is er toch al iemand die langs de afdelingen gaat voor vaat/afval). 

Vroeger had je de koffiedame. Heul vroeger hoor. Dat was meestal een vrouw (eigenlijk heb ik zelf nooit een man gezien in die functie) en die liep dan met zo’n rammelende kar langs met kopjes en thermoskannen. En ze schonk voor je in. Die wist ook of je suiker of melk had, of geen koffie bliefde maar wel thee. Maakte een praatje. En je kon bij haar een traktatie regelen voor speciale gelegenheden. Als het voor je verjaardag was, moest je zelf even de factuur voldoen en zij bestelde alles en leverde het gesneden af op een schoteltje met vorkje op ieders bureau en dan vertelde ze ook wie er jarig was en hoe oud die was geworden enzo. Aan het einde van de dag haalde ze de rammelkar weer op, liep langs alle bureau’s voor de vergeten kopjes en dan werd alles afgewassen. Toch een beetje jammer dat die functie is afgeschaft. 

Tijdens mijn stage een hele lange tijd geleden hadden we een koffie- en theemeneer. Volgens mij kwam hij drie keer per dag langs om te vragen wat je wilde drinken, dat kreeg je dan in een kop en schotel. Om eerlijk te zijn vind ik de huidige praktijk, waarbij je zelf zo vaak kunt halen als je wilt fijner.

Inderdaad ja, de koffiedame.  Om een uur of elf kwam zij ook langs met soep.....Dat was nog eens een gouden tijd.

Aangezien wij aan het einde van de rit zaten was de koffie/thee vaak gratis, want niet loeiheet meer.

Ik mis de dames.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

14-09-2023 om 16:32

Lol. Ik ga me hier heerlijk jong door voelen. Want ik heb in mijn gehele werkende leven nooit een koffiejuffrouw op kantoor gezien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.