Werk en Opleiding
sammie500
07-08-2023 om 16:08
een logo laten ontwerpen voor je (zzp) bedrijf
Al een jaar of 2 doe ik zzp-werk naast een baan in loondienst. Een tijdje geleden heb ik besloten de knoop door te hakken: ik heb ontslag genomen bij mijn baan in loondienst en ik ga helemaal voor het werk als zzp-er.
Ik heb al die tijd gedacht: ik hoef geen naam, ik hoef geen logo, ik hoef geen website, het gaat toch allemaal via via. Dat was ook zo, maar nu wil ik er mijn volledige inkomen eruit halen en nu wil ik bovenstaande allemaal wel. Mijn agenda is vol genoeg, maar dat moet ook zo blijven natuurlijk.
Heb al een super-ontwerper gevonden. Helemaal mijn stijl, word er helemaal blij van. Geen computerontwerp, maar een "handwerk"-ontwerp.
De offerte is binnen ondertussen en het is bést een behoorlijk bedrag. Een beetje googlen leert me dat het echt veel goedkoper kan. Maar dan ook veel minder persoonlijk, en met minder contact over hoe ik het écht wil en wat mijn visie is etc.
Wie van jullie heeft ook al eens in zo'n proces gezeten? Waar heb je voor gekozen? Als je het wil zeggen: hoeveel heeft het logo (zonder website en zonder visitekaartjes etc) jou gekost? Merk je dat het iets uitmaakt, hoe persoonlijk dit logo is?
Voor anderen: hoe let jij op een logo? Heeft het iets te maken met je keuze voor een bedrijf?
Het gaat om werk in zorg/onderwijs/kinderen/alles wat daar omheen hangt.
Lexus
07-08-2023 om 16:36
Waarom moeten mensen die creatief werk leveren altijd zo goedkoop mogelijk gehonoreerd worden? Die mensen hebben er ook jaren van studeren en oefenen inzitten. Denk niet dat het zo maar komt aanwaaien hoor. En je logo is heel belangrijk, zegt iets over je missie en moet lang mee kunnen. Ik let altijd wel op het logo van een bedrijf.
Ik zou kijken of de offerte redelijk is en daar voor gaan. Alle waar is naar zijn geld en als het goed voelt, geef je eigenlijk ook waardering aan jezelf, dat jij het waard bent zo'n goed logo te hebben.
Je wilt dat mensen straks ook zo met jou omgaan, toch?
sammie500
07-08-2023 om 16:41
Ik zeg toch nergens dat ze het heel goedkoop moet doen? Ik kon alleen niet inschatten hoeveel uur zoiets kost, en dat weet ik nu wel. En alles bij elkaar vind ik het dan een behoorlijk bedrag. Maar haar uurtarief is heel reeel hoor, helemaal prima. Hetzelfde uurtarief als het mijne toevallig, want ik schat mezelf ook hoog in! En ik wil zeker dat mensen dat zien!!! heb je helemaal gelijk in.
Ik ging me alleen afvragen of ik dat het waard vind, hoe belangrijk vind ik mijn logo. Want het kan dus veel goedkoper, maar dan levert het ook iets anders op. En vind ik dat dan ook genoeg of inderdaad, gun ik mezelf een zoiets moois?
Maar het is ook spannend om zoveel geld uit te geven als je net fulltime voor jezelf begint. Allemaal overwegingen. Vandaar hier de vraag!
SpiritedMagpie74
07-08-2023 om 17:28
Een hele tijd geleden in een soortgelijke situatie gezeten. Ik kan me niet herinneren wat het kostte, maar was ook een hoop geld. Was het 't waard? Achteraf had ik het misschien goedkoper zelf gekund, maar we wilden toen ook het logo in aluminium uitgelaserd. Hij wist de mogelijkheden en de kanalen om dat goed te doen. Maar het is zeker niet onmogelijk of raar om zelf een logo te ontwerpen.
Uiteindelijk hebben we gewisseld van logo, omdat het eerste toch niet volledig doordacht was (door ons). Dat is eigenlijk het laatste wat je wilt. Dus beter gelijk goed... en daar mag best een prijskaartje aan zitten.
Levert het je meer klanten op? Of denken ze dat je professioneler bent met een handmade logo? Ik denk van niet. Tenzij je eigen brouwsel echt amaturistisch overkomt (met alleen een paar letters op een leuke kleur).
Gokje wat een handmade-logo-ontwerp moet kosten (inclusief vector-definitie en kleur-coderingen) ? Het gaat al snel richting Euro 1500-2000 zou ik denken.
Kersje
07-08-2023 om 17:57
sammie500 schreef op 07-08-2023 om 16:41:
Ik zeg toch nergens dat ze het heel goedkoop moet doen? Ik kon alleen niet inschatten hoeveel uur zoiets kost, en dat weet ik nu wel. En alles bij elkaar vind ik het dan een behoorlijk bedrag. Maar haar uurtarief is heel reeel hoor, helemaal prima. Hetzelfde uurtarief als het mijne toevallig, want ik schat mezelf ook hoog in! En ik wil zeker dat mensen dat zien!!! heb je helemaal gelijk in.
Ik ging me alleen afvragen of ik dat het waard vind, hoe belangrijk vind ik mijn logo. Want het kan dus veel goedkoper, maar dan levert het ook iets anders op. En vind ik dat dan ook genoeg of inderdaad, gun ik mezelf een zoiets moois?
Maar het is ook spannend om zoveel geld uit te geven als je net fulltime voor jezelf begint. Allemaal overwegingen. Vandaar hier de vraag!
Alleen jij kan bepalen of je het je geld waard vindt of niet natuurlijk.
Ik heb zo’n 16 jaar geleden ook mijn eigen logo laten ontwerpen, maar weet echt niet meer wat het mij heeft gekost. Maakt ook niet uit, want alleen ik kon bepalen of het wel/niet mooi en passend was. Het is niet alleen het ontwerpen, maar ook eventuele correctierondes en aanpassingen zodat het voor mij écht iets persoonlijks was.
Daarnaast kun je het als zakelijke kosten verwerken, dus de enige vraag blijft: heb JIJ dit geld er voor over of niet? 😃
Aanvulling: als jouw uurtarief even hoog is als dat van de ontwerper, dan zeg je met jouw vraag indirect dus ook of jouw werkzaamheden het uurtarief wel waard zijn? Als je dit al reuze spannend vindt om qua investering voor je eigen bedrijf uit te geven, ben je dan wel overtuigd genoeg ZZP’er te worden? Heb je je verzekeringen bijv wel goed geregeld, iets veeeeeel belangrijkers dan een eigen logo 😎
TanSwallow86
07-08-2023 om 18:05
ehm, je zegt zelf dat de offerte best duur is en dat het goedkoper kan.
Kersje
07-08-2023 om 18:23
HarleyQuin schreef op 07-08-2023 om 18:05:
Maar dan minder mooi/uniek dus…..tja, ik vind dit allemaal maar geneuzel als je startende ZZP’er bent en zijn er veel belangrijkere zaken te regelen die vaak ‘vergeten’ worden.
Cle0
07-08-2023 om 18:32
HarleyQuin schreef op 07-08-2023 om 18:05:
En dat ze weet dat goedkoper betekent dat ze inlevert op persoonlijk etc. Ze zegt nergens dat ze de offerte buitenproportioneel vindt voor wat ze ervoor krijgt
Cle0
07-08-2023 om 18:36
Kersje schreef op 07-08-2023 om 17:57:
[..]
Alleen jij kan bepalen of je het je geld waard vindt of niet natuurlijk.
Ik heb zo’n 16 jaar geleden ook mijn eigen logo laten ontwerpen, maar weet echt niet meer wat het mij heeft gekost. Maakt ook niet uit, want alleen ik kon bepalen of het wel/niet mooi en passend was. Het is niet alleen het ontwerpen, maar ook eventuele correctierondes en aanpassingen zodat het voor mij écht iets persoonlijks was.
Daarnaast kun je het als zakelijke kosten verwerken, dus de enige vraag blijft: heb JIJ dit geld er voor over of niet? 😃
Aanvulling: als jouw uurtarief even hoog is als dat van de ontwerper, dan zeg je met jouw vraag indirect dus ook of jouw werkzaamheden het uurtarief wel waard zijn? Als je dit al reuze spannend vindt om qua investering voor je eigen bedrijf uit te geven, ben je dan wel overtuigd genoeg ZZP’er te worden? Heb je je verzekeringen bijv wel goed geregeld, iets veeeeeel belangrijkers dan een eigen logo 😎
Hoe dan?
Widajo
07-08-2023 om 18:49
ik vond mijn bedrijfsnaam en logo ook niet belangrijk maar meer 'erbij horen'. Via een Facebook groep iemand gevonden die het aanbood en het wilde gebruiken voor haar portfolio.
Ze heeft een paar ontwerpen gemaakt en in overleg hebben we één ontwerp aangepast en 'verfijnd'. Ze vroeg naar mijn bedrijf en wat mijn favoriete kleuren waren. Daarmee was haar ontwerp meteen een schot in de roos.
Het heeft mij niets gekost en ik ben er heel blij mee.
absor
07-08-2023 om 19:05
je kan toch gewoon elders ook een offerte aanvragen? Dan vergelijken en beslissen
mijn broertje werkt bij een bedrijf(je)die logo’s ontwerpt (oa, en websites en huisstijlen enz). Werkt er al 10 jaar. Maar nog steeds vragen mensen weleens, he ik ga een bedrijfje beginnen wil je voor me een logo ontwerpen (of website bouwen?). En dan bedoelen ze gratis. 😃.
hij zegt altijd ja natuurlijk. Kom maar keertje langs op kantoor. Maar ja dat bedoelen ze dan weer niet
Lexus
07-08-2023 om 19:13
absor schreef op 07-08-2023 om 19:05:
je kan toch gewoon elders ook een offerte aanvragen? Dan vergelijken en beslissen
mijn broertje werkt bij een bedrijf(je)die logo’s ontwerpt (oa, en websites en huisstijlen enz). Werkt er al 10 jaar. Maar nog steeds vragen mensen weleens, he ik ga een bedrijfje beginnen wil je voor me een logo ontwerpen (of website bouwen?). En dan bedoelen ze gratis. 😃.
hij zegt altijd ja natuurlijk. Kom maar keertje langs op kantoor. Maar ja dat bedoelen ze dan weer niet
of bijna gratis, ja dat bedoelde ik ook
absor
07-08-2023 om 19:17
Als je het echt verrassend duur vind dan kan je best nog een offerte aanvragen. Ook al is haar uurtarief redelijk, mss heeft een ander een logo sneller ontworpen en ís het ook absurd duur bij haar. Daar komt je achter als je bij een ander ook een offerte aanvraagt natuurlijk
Renmuis
07-08-2023 om 20:52
Een kennis heeft indertijd gratis een logo voor mij ontworpen. Ze had een succesvol eigen bedrijf als grafisch ontwerper, en ik weet dat ze er normaal gesproken veel geld voor kreeg. Ze vond mij en mijn bedrijfje echter sympathiek. Het is daarom ook een mooi en passend logo geworden. Ik heb haar een dinerbon van 100,- als bedankje gegeven. Meer budget had ik ook niet als starter in die sector.
Maar dat was dus pure mazzel, geen regel van hoe het zou moeten zijn. Net zoals de buurvrouw wiens handige vader het asbest van het dakbeschot heeft verwijderd, terwijl ik een bedrijf heb moeten inhuren voor enkele duizenden euro.
ik zou vooral kijken of de financiële situatie van je bedrijf de investering toelaat. Wat denk je dat het op gaat leveren? Wat hebben soortgelijke bedrijfjes? Hoe groot wil je groeien, en is een herkenbaar merk belangrijk voor je ambities?
Boarn
07-08-2023 om 21:15
Tegenwoordig kun je dit ook heel makkelijk zelf doen met Midjourney of Leonardo.ia. Ik heb al hele mooie logo's voorbij zien komen en je hebt iets unieks.
citroentje
07-08-2023 om 21:20
Mijn man heeft het logo van mijn website ook ontworpen met midjourney. Het is zijn hobby, mooi resultaat, maar de juiste prompts leren geven heeft hij wel even mee moeten oefenen. Anders komt A.I. met erg voor de hand liggende opties die weinig origineel zijn. Maar als je weet welke richting je op wilt, kan midjourney best interessant zijn. Ega heeft inmiddels eerste ontwerpjes/plaatjes verkocht.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.