Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Carrièretips gevraagd

Ik ben nu zo'n 10 jaar afgestudeerd (wo master) en aan het werk. Op dit moment ben ik projectmanager bij iets commercieels. Veel projecten tegelijk, strakke deadlines, mede-verantwoordelijk voor het eindresultaat. Ik moet inhoudelijk meedenken, niet alleen doorschuiven. Soortgelijk werk heb ik bij verschillende bedrijven gedaan. Tussendoor ook een jaar iets anders gedaan maar dat was heel saai en wilde toch weer terug projectmanagement in. 

Al voordat ik kinderen kreeg ben ik 4 dagen gaan werken ipv 5. Ik ervaar het werk namelijk als stressvol, en twee dagen weekend is voor mij niet genoeg om te unwinden. Drie dagen weekend is goed. 
Nu heb ik twee kleine kinderen, en ben ik vorig jaar van baan gewisseld, o.a. omdat de druk te groot werd en ik ook vaak buiten werktijd werd lastiggevallen. 

De nieuwe manager wist van mijn redenen om te switchen. Alleen ik loop nu weer tegen precies dezelfde problemen aan. We hebben een vreselijke klant die zo'n 90% van mijn tijd opmaakt, terwijl ik ook andere klanten heb. De vreselijke klant is alleen maar ontevreden en mijn energie aan het uitzuigen. Ook word ik op vrije dagen geappt door mijn manager. Niet gewoon een kort vraagje zodat zij weer verder kunnen, maar echt over NIEUWE aanvragen waarvoor ik de computer zou moeten opstarten om te kunnen helpen. Heel erg vervelend. 

Het liefst heb ik een baan van 24, max 32 u, waarbij je op werk gewoon je taken doet en als je naar huis gaat is het klaar. Zoals in de horeca, kinderdagverblijf, klantenservice. Geen langlopende klanten/projecten, waarvan het werk nooit ophoudt en het eigenlijk heel lastig is om parttime te doen. Maar ik wil ook niet te ver achteruitgaan in salaris (op dit moment 4000 bruto obv 40u), ik kan wel tegen wat druk en inhoudelijk mijn hersenen gebruiken.

Ik overweeg om een loopbaancoach in de arm te nemen. Maar wellicht hebben jullie hier goede tips voor mij?


Welke opleiding heb je gedaan?

4000 bruto bij zo'n baan vind ik heel weinig qua salaris. 

Je vind je werk wel leuk maar niet dat je in je vrije tijd gestoord wordt als ik het goed begrijp? De combinatie van spin in het web organiseren en inhoudelijk meedenken vind je dat wel leuk?
Ik heb hetzelfde werk en wordt nauwelijks in mijn vrije tijd gestoord (tenzij de boel in de fik staat), kun je een organisatie vinden waar je wel de vrijheid hebt die je zoekt? Welke branche en regio zit je?

Aviendha

Aviendha

21-06-2024 om 10:22 Topicstarter

Communicatie- en informatiewetenschappen.  Naast projectmanagement ben ik ook redacteur geweest, en dat jaartje iets anders was van alles op het gebied van (online) marketing (blogs schrijven, social media posts, resultaten bijhouden, producten toevoegen aan webshop, etc.) maar dat vond ik dus saai. 

Aviendha

Aviendha

21-06-2024 om 10:32 Topicstarter

Fidodido schreef op 21-06-2024 om 10:19:

Je vind je werk wel leuk maar niet dat je in je vrije tijd gestoord wordt als ik het goed begrijp? De combinatie van spin in het web organiseren en inhoudelijk meedenken vind je dat wel leuk?
Ik heb hetzelfde werk en wordt nauwelijks in mijn vrije tijd gestoord (tenzij de boel in de fik staat), kun je een organisatie vinden waar je wel de vrijheid hebt die je zoekt? Welke branche en regio zit je?

Ja! En deels ook dat ik langlopende zaken thuis mentaal moeilijk los kan laten. Bij dit soort werk is fulltime werken eigenlijk het fijnst voor iedereen, maar dat kan en wil ik op dit moment niet. Daarom denk dat iets anders beter zou zijn voor mij. 

Ik zit in midden Nederland. Branche kan ik in wisselen, wil liever ook niet té herkenbaar zijn.

UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

21-06-2024 om 10:32

Is er niks aan die klant te doen?
En ook aan je manager ?
Kun jij veranderen ipv de baan ?
Meer nee zeggen .
Anders in je werk leren staan met evt hulp ?

Een andere omgeving zal het probleem slechts gedeeltelijk oplossen. 

Indien de cultuur ervoor zorgt dat er nee gezegd wordt vóórdat jij dat hoeft te doen. Bijvoorbeeld overheidsorganisatie met een cultuur van vrij =vrij. Dat zou jou helpen.

Het echte probleem zit hem echter in het nee zeggen en grenzen aangeven. Dat lijk je niet goed genoeg te doen waardoor de geschiedenis zich herhaalt.

(Ik heb zelf moeite hiermee en ben daarom uit zelfbescherming naar een andere organisatie gegaan)

Aviendha, misschien heb je iets aan mijn ervaring. In mijn eerste commerciële baan had ik ook een heel onbeschofte klant. Tot schelden aan toe aan de telefoon. Als ik er op terugkijk vind ik dat mijn baas/hoger management veel eerder de medewerkers in bescherming had moeten nemen. Dat deden ze niet omdat de klant heel veel geld moest gaan opleveren (wat uiteindelijk ook niet gebeurde). In hoeverre kan jij of iemand boven jou grenzen stellen aan die vervelende klant?
Daarnaast zou ik een laatste keer communiceren: ik wil niet gestoord worden op mijn vrije dagen. Het moet vast technologisch mogelijk zijn om apps en telefoontjes op je vrije dagen te dempen. Of misschien nog simpeler: stop je werktelefoon onder in een la!

Ik heb een vergelijkbare baan. Bij een commercieel bedrijf met overheids achtergrond. Dat is echt een fijne cultuur die past bij wat je zoekt. 

Het salaris lijkt mij ook niet in orde. Ter vergelijking ik verdien 5600 € bruto op basis van 40 uur. 

Ik wordt zelden gestoord in mijn vrije tijd. Mensen weten dat ik vrij ben. Geven de ruimte. En alleen in noodgevallen wordt ik gebeld om ze even op weg te helpen. Dat gebeurd denk ik eens per maand. 

Wat wel belangrijk is ook duidelijk communiceren wanneer je wel en niet werkt. En het is prima om bij een nieuw project op je vrije dag tegen je manager te zeggen "joh dit komt mij vandaag op mijn vrije dag heel slecht uit. Laten we het hier maandag over hebben".

Aviendha

Aviendha

21-06-2024 om 11:06 Topicstarter

Het appen gebeurt op mijn privételefoon. En voor de duidelijkheid: ik heb niet de computer opgestart om even te kijken, maar heb gezegd dat ik weg moest. 
Toch heeft ze serieus sinds ik dit topic heb geopend weer geappt (was gister en vandaag vrij). Een klein vraagje wat ze elders had kunnen opzoeken ipv mij appen.

Grenzen aan de vervelende klant worden niet gesteld. Sterker nog, ons management wil alles op alles gaan zetten om de klant binnen te houden. Elke keer zegt mijn eigen manager dat 'dit het laatste is wat we gaan proberen'.  Schelden en schreeuwen aan de telefoon is ook gebeurd, niet tegen mij, maar daardoor heb ik dit pareltje gekregen omdat de andere pm'er niet meer kon. 

Ik weet dat ik ook dingen aan mezelf zou kunnen veranderen. Maar ik heb ook het gevoel dat er aan dat gedrag van die managers niet te ontkomen is. Ik heb letterlijk gezegd dat een simpel "ja of nee-vraagje" op vrijdag omdat ze anders echt niet verder kunnen niet zo erg is, maar andere dingen wil ik niet. Maar nu lijkt ze me elke dag te appen. Ik zou een harde grens moeten aangeven, maar omdat ik ook begaan ben met de projecten wil ik best met een ja of nee antwoorden zodat het niet op vrijdag misgaat. Ik snap niet dat dit verschil voor een intelligente manager zo lastig te begrijpen is. 

Iets binnen een overheidsorganisatie zou inderdaad kunnen helpen, bedankt. 

Het is jammer dat je collega's hebt van het type "geef ze een vinger en ze pakken de hele hand" hierdoor heb je geen andere keuze dan te zeggen dat je helemaal niet bereikbaar bent voor vragen. 

Het siert je dat je zo betrokken bent maar ze pakken teveel ruimte.

Kiezen voor overheid heeft ook weer andere nadelen dus ik zou eerst inzetten op meer begrenzen binnen je huidige organisatie.

alhambra schreef op 21-06-2024 om 11:31:

Het is jammer dat je collega's hebt van het type "geef ze een vinger en ze pakken de hele hand" hierdoor heb je geen andere keuze dan te zeggen dat je helemaal niet bereikbaar bent voor vragen.

Het siert je dat je zo betrokken bent maar ze pakken teveel ruimte.

Kiezen voor overheid heeft ook weer andere nadelen dus ik zou eerst inzetten op meer begrenzen binnen je huidige organisatie.

Ik ben het eens met Alhambra en denk dat je persoonlijk veel kunt leren over jezelf als je nu gaat werken aan grenzen stellen. 

Ik werk bij de rijksoverheid. Ik denk dat in jouw vakgebied genoeg te doen is bij ons en het ook niet saai is. Wel zijn we van de langlopende projecten. Maar vrij=vrij en ze zijn erg flexibel met thuiswerken, vroeg of juist laat beginnen, zorgverlof krijgen etc. En vind je het op den duur toch saai dan ga je op zoek naar iets wat hectischer is als je kinderen wat groter zijn. 
Wat ik semi-overheid noem kan ook leuk zijn en die zijn ook flexibel. Zoals ziekenhuizen, veilig verkeer nederland, goede doelen, etc. 

als je veel op je prive-telefoon gebeld / geappt wordt, dan is het tijd voor een werk-telefoon (of dual sim). Dan werktelefoon uit als je vrij bent. 

In categorie semi-overheid: kijk ook eens in de onderwijssector (mbo, hbo, wo)
In kleinere gemeentes bijvoorbeeld zijn er misschien functies die breder van aard zijn : deel reguliere, meer uitvoetende werkzaamheden en deels projecten.

Ik werk bij een not-for-profit (op het bureau van een landelijke vereniging) en verdien daar echt goed. Beter dan non-profit wat ik hiervoor deed. De werksfeer is heel positief en collega’s zijn echt begaan met elkaar. Ik word niet gestoord in mijn vrije tijd. Misschien is zoiets iets voor jou, TO? Je mag me ook een PB sturen als je meer details wil weten. 

"Beste manager, ik merk dat ik in mijn vrije tijd geappt wordt over werk. Dat wil ik niet meer. Vrij is vrij. Groetjes en tot maandag"

Ik ben nog nooit privé ge-appt over werk. Hou op zeg. Ik heb een leven naast het werk. Jij toch ook? Dit is echt iets van jezelf, geef je grens aan en hou je eraan. Appjes van werk kun je helaas pas weer op maandag openen, als een werktelefoon geen optie is. Mijn werktelefoon staat gewoon uit als ik niet aan het werk ben, anders houdt het nooit op. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.