Werk en Opleiding
Netherfield
07-07-2023 om 09:02
Bijbaan 13-jarige
Mijn dochter van 13 zou graag een baantje willen, maar er is niet zoveel wat kan op die leeftijd. Rijksoverheid zegt: oppassen, helpen in (landbouw) bedrijf van je ouders (hebben we niet), klusjes doen. Ze past af en toe op samen met haar zus, maar ik ben verder een beetje uit verzonnen. Wat doen jullie 13-jarigen, of is de mijne de enige die een baantje wil? Is er iets waar ik nog niet aan gedacht heb?
FancyDuck29
07-07-2023 om 12:19
Ik zou mijn 13-jarige niet laten werken. Wat verdienen ze, plusminus 2,50 euro per uur? Dan kan je werken tot je een ons weegt, maar rijk word je er niet van.
Ze kan haar hele leven nog werken. Ik zou haar nu laten focussen op dingen doen die ze leuk vindt, kennismaken met nieuwe dingen en zich ontwikkelen (ergens goed in worden).
Aviendha
07-07-2023 om 12:23
Wandelvrouwtje schreef op 07-07-2023 om 09:30:
[..]
Maar niet alleen, je mag er alleen bij helpen.
Klinkt echt weer als een bureaucratisch onzinnig iets. Telt het dat mijn moeder soms de folders in de kranten stak voor me?
Moradora
07-07-2023 om 12:32
Wandelvrouwtje schreef op 07-07-2023 om 09:30:
[..]
Maar niet alleen, je mag er alleen bij helpen.
Dat klopt niet. Mijn dochter heeft de krantenwijk op haar naam staan, zij ontvangt het geld op haar rekening zij moest haar kopie ID inleveren dus hoezo alleen helpen? het is haar baantje, ze nemen haar aan en betalen haar.
Yumi
07-07-2023 om 12:47
Lieveheersbeest schreef op 07-07-2023 om 12:19:
Ik zou mijn 13-jarige niet laten werken. Wat verdienen ze, plusminus 2,50 euro per uur? Dan kan je werken tot je een ons weegt, maar rijk word je er niet van.
Ze kan haar hele leven nog werken. Ik zou haar nu laten focussen op dingen doen die ze leuk vindt, kennismaken met nieuwe dingen en zich ontwikkelen (ergens goed in worden).
Verrassing ook de meeste volwassenen kunnen werken tot ze 'n ons wegen maar worden er niet rijk van.
Ik vind het juist goed dat ze een bijbaantje nemen, werkervaring, en extra zakgeld. Mijn kinderen hebben ook altijd baantjes gehad, ze leren er veel van.
FancyDuck29
07-07-2023 om 12:59
Yumi schreef op 07-07-2023 om 12:47:
[..]
Verrassing ook de meeste volwassenen kunnen werken tot ze 'n ons wegen maar worden er niet rijk van.
Ik vind het juist goed dat ze een bijbaantje nemen, werkervaring, en extra zakgeld. Mijn kinderen hebben ook altijd baantjes gehad, ze leren er veel van.
Dat zou niet de les zijn die ik mijn kinderen mee wil geven. Ik heb op m'n 17e mijn eerste baantje gekregen en heb als volwassene niks misgelopen omdat ik niet 4 jaar eerder gestart ben...
Als je werkt om geld te verdienen is het helemaal niet onverstandig om te kijken naar wat het oplevert. Ik zou dus liever de kinderen thuis/bij familie/vrienden de mogelijkheid bieden om wat te verdienen, dan om ze voor 2,50 ergens vakken te gaan laten vullen.
Officieel werkervaring opdoen hebben ze heus nog tijd zàt voor.
Netherfield
07-07-2023 om 13:03
Ze wil het zelf graag, vandaar mijn vraag. En €2,50 per uur en ervaring opdoen is nog altijd meer dan €0,00 en op de bank zitten.
FancyDuck29
07-07-2023 om 13:04
Ja, als op de bank zitten het enige alternatief is dan zou ik het wel doen.
Marty1984
07-07-2023 om 14:25
Toevallig geen boeren of tuinders in de buurt die - niet persé wit - wat hulp nodig hebben?
Op haar 13de zou het mij geen barst kunnen schelen of haar baantje nu wit, grijs of zwart betaalt. Zolang ze haar maar degelijk behandelen.
kenfan
07-07-2023 om 14:39
Mijn dochter - oudste van 4 - maakte op die leeftijd een keer in de zoveel tijd de badkamer grondig schoon. Dat viel buiten de kleine standaardklusjes, daar betaalde ik haar ook voor. Baantjes op die leeftijd vind ik niet zo nodig; ontwikkeling door school, sport, muziekles vind ik een stuk belangrijker.Jongste twee deden/doen veel vrijwilligerswerk bij de scouting, daar leren ze meer van dan vakkenvullen bij de Appie. In de landen om ons heen worden de supermarkten niet draaiend gehouden door tieners .
Miepjecody
07-07-2023 om 14:44
Lieveheersbeest schreef op 07-07-2023 om 12:59:
[..]
Dat zou niet de les zijn die ik mijn kinderen mee wil geven. Ik heb op m'n 17e mijn eerste baantje gekregen en heb als volwassene niks misgelopen omdat ik niet 4 jaar eerder gestart ben...
Als je werkt om geld te verdienen is het helemaal niet onverstandig om te kijken naar wat het oplevert. Ik zou dus liever de kinderen thuis/bij familie/vrienden de mogelijkheid bieden om wat te verdienen, dan om ze voor 2,50 ergens vakken te gaan laten vullen.
Officieel werkervaring opdoen hebben ze heus nog tijd zàt voor.
Ik ben met 14/ 15 begonnen, zo leuk op die leeftijd met collega's en je leert er wat van.
Miepjecody
07-07-2023 om 14:46
en idd vrijwilligerswerk, mijn zoon heeft in de egelopvang en in een natuurspeeltuin gewerkt.
Mischa83
07-07-2023 om 15:07
Ligt een beetje aan waar je woont, maar bollenpellen mag ook al op deze leeftijd. Of sommige supermarkten inderdaad nemen 13 jarigen aan.
Ginevra
07-07-2023 om 15:10
Aviendha schreef op 07-07-2023 om 12:23:
[..]
Klinkt echt weer als een bureaucratisch onzinnig iets. Telt het dat mijn moeder soms de folders in de kranten stak voor me?
Ik vermoed dat de bedoeling achter de regel is dat de 13-jarige niet eindverantwoordelijk gehouden kan worden voor het resultaat. In principe kan een 13-jarige best folders vouwen en rondbrengen.
Maar als de 13-jarige het onderschat heeft, in paniek raakt, niet lekker is, of het verkeerd heeft gedaan, dat ze er dan niet alleen voorstaat als ze op d'r falie krijgt van een boze baas. Dat in beginsel dan een ouder als buffer daartussen staat, want het kind "helpt immers alleen maar".
Je gaat misschien uit van een situatie waarbij een volwassene sowieso een oogje in het zeil houdt, maar onderschat niet dat er ook ouders zijn die kun kinderen het alleen laten uitzoeken. Voor een 13-jarige is het dan een stukje bescherming dat ze minder verantwoordelijkheid heeft dan een oudere tiener.
grasspriet1980
07-07-2023 om 16:32
Mijn 13 jarige verdient bij de Jumbo 5 euro per uur, met 4 uurtjes per week heeft hij ongeveer 85 euro (dat is netto want nog geen belasting). Dat is voor hem echt veel geld hoor.
Liefie_xxx
07-07-2023 om 16:34
dochter heeft op haar 13e een maatschappelijke stage van school moeten lopen, en is bij een zorghotel terecht gekomen waar mensen blijven die te goed zijn voor het ziekenhuis, maar nog niet zelf thuis kunnen wonen.
Daar kon ze na de stage blijven om mensen in hun rolstoel naar hun kamer / naar het restaurant te brengen. Leuk baantje voor de zondag, contact met mensen en niet te zwaar.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.