Verbouwen en klussen Verbouwen en klussen

Verbouwen en klussen

Wc raam plaatsen

heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een raam in de wc? 
Wij hebben geen raam, en het is echt een slecht geventileerde ruimte (die daardoor ook vochtig wordt qua klimaat). Een mechanische ventilatie aanleggen kost 3000-4000 euro. Ik denk dus dat een raam een goedkopere oplossing is, en qua ventilatie het zelfde resultaat behaald. 
Nou vroeg ik me af of het überhaupt mogelijk is om zo maar een raam te laten plaatsen? Misschien een domme vraag hoor… maar meer omdat er dan toch een stuk muur uit moet naar mijn idee. We gaan het uiteraard niet zelf doen hoor, maar vraag me af of iemand dit wel eens heeft laten doen en wat jouw ervaringen waren. 


Je kunt dan beter een een ventilator in de muur laten plaatsen. Eentje die 2 kanten op kan draaien en diverse snelheden. Een gat laten boren met een diameter van 10 cm is goedkoper dan een raam laten plaatsen. 

het begint met de vraag, waar komt dat raam: voor of zijgevel kan het bv vergunningplichtig zijn je mag niet zomaar het aanzicht van je huis veranderen.
Is het een huur of koopwoning.
Valt het nog onder architecturale rechten, dan moet je naast die vergunning ook toestemming hebben van de architect om het te wijzigen.

Ansich is het niet ingewikkeld: gat in de muur zagen, passend kozijn met raam er in. Afdichten met pur, pur bij snijden en binnen kant weer netjes afwerken.

Een wc-raampje moet je beveiligen met enige tralies, want inbrekers hebben het op dit soort toegang gemunt.

Ik zou op Youtube gaan kijken hoe je een dergelijke ventilator aanlegt. Wil je het laten doen, dan kan je toch beter meepraten omdat je meer inzicht hebt.

Bouwmarkten hebben, behalve verschillende modellen ventilator, ook folders liggen hoe je het werk moet aanpakken. Vaak kan je daar ook een klusser inhuren.

Mayosate

Mayosate

25-06-2024 om 15:00 Topicstarter

Ysenda schreef op 25-06-2024 om 14:40:

het begint met de vraag, waar komt dat raam: voor of zijgevel kan het bv vergunningplichtig zijn je mag niet zomaar het aanzicht van je huis veranderen.
Is het een huur of koopwoning.
Valt het nog onder architecturale rechten, dan moet je naast die vergunning ook toestemming hebben van de architect om het te wijzigen.

Ansich is het niet ingewikkeld: gat in de muur zagen, passend kozijn met raam er in. Afdichten met pur, pur bij snijden en binnen kant weer netjes afwerken.

Oef. Dacht dat het wel wat makkelijker ging was. Het betreft idd een koophuis. 

Ik denk dat een ventilator toch makkelijker is. Gezien de andere reacties. 
Ik zag wel een mechanisch ventilator systeem, dat je zelf aan de stroom kan aansluiten en in het bestaande ventilatie gat kan doen, bij de praxis. Zou zo iets dan voldoende zijn? Het ventilatie gat wat er nu zit doet echt niks. Dus wil wel iets waarmee de lucht in beweging blijft. 

geen idee wie die offerte van €3000,- heeft gemaakt maar die zou ik niet meer laten komen. Je hebt al een gat. Mooi, een gat boren is het duurste van deze klus. Daarna stop je er zo’n soort ventilator in -> https://www.ventilatieland.be/nl_BE/p/badkamer-ventilator-%C3%B8-120-mm-wit---prim120s/5855/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw1emzBhB8EiwAHwZZxTdbkzL4IUogDne_PRd8KKFXyRVWfqCiBc-oQG70z9dpweMqV3HbRRoC29QQAvD_BwE. Kijk even of je hem apart van het licht wil kunnen laten lopen of dat je er een wil met een nalooptijd als het licht uit is. Aansluiten en klaar.  Kan iedere klusser voor je doen. 

Mayosate schreef op 25-06-2024 om 15:00:

[..]

Oef. Dacht dat het wel wat makkelijker ging was. Het betreft idd een koophuis.

Ik denk dat een ventilator toch makkelijker is. Gezien de andere reacties.
Ik zag wel een mechanisch ventilator systeem, dat je zelf aan de stroom kan aansluiten en in het bestaande ventilatie gat kan doen, bij de praxis. Zou zo iets dan voldoende zijn? Het ventilatie gat wat er nu zit doet echt niks. Dus wil wel iets waarmee de lucht in beweging blijft.

In het appartementencomplex waar ik woon zit zo'n mechanisch ventilatiesysteem in de badkamer en de keuken. Ik vind het echt onvoldoende werken, en zou liever een raam hebben maar dat komt dan uit, bij de buren   

Mayosate

Mayosate

25-06-2024 om 15:48 Topicstarter

Valentijn101 schreef op 25-06-2024 om 15:36:

geen idee wie die offerte van €3000,- heeft gemaakt maar die zou ik niet meer laten komen. Je hebt al een gat. Mooi, een gat boren is het duurste van deze klus. Daarna stop je er zo’n soort ventilator in -> https://www.ventilatieland.be/nl_BE/p/badkamer-ventilator-%C3%B8-120-mm-wit---prim120s/5855/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw1emzBhB8EiwAHwZZxTdbkzL4IUogDne_PRd8KKFXyRVWfqCiBc-oQG70z9dpweMqV3HbRRoC29QQAvD_BwE. Kijk even of je hem apart van het licht wil kunnen laten lopen of dat je er een wil met een nalooptijd als het licht uit is. Aansluiten en klaar. Kan iedere klusser voor je doen.

Ik denk dat mijn partner, die elektromonteur is, zo iets wel voor elkaar krijgt. Stuk goedkoper dan een mechanisch ventilatie systeem van 3k… 

Ventilatie dingetje dat jij stuurt zag ik ook bij de praxis. 

Fijn dat ik zo snel wat antwoorden heb, scheelt veel geld haha

Mayosate

Mayosate

25-06-2024 om 15:49 Topicstarter

Yumi schreef op 25-06-2024 om 15:38:

[..]

In het appartementencomplex waar ik woon zit zo'n mechanisch ventilatiesysteem in de badkamer en de keuken. Ik vind het echt onvoldoende werken, en zou liever een raam hebben maar dat komt dan uit, bij de buren

Oh nou dat schiet niet op. Zat daf er al in of heb je dat zelf aan laten leggen? 

Zwaaien naar de buren

Mayosate schreef op 25-06-2024 om 15:49:

[..]

Oh nou dat schiet niet op. Zat daf er al in of heb je dat zelf aan laten leggen?

Zwaaien naar de buren

Dat zit er standaard in (huurwoning)

Mayosate

Mayosate

25-06-2024 om 15:59 Topicstarter

Yumi schreef op 25-06-2024 om 15:51:

[..]

Dat zit er standaard in (huurwoning)

Ah, ik woonde voorheen in een mega oud huurapartment met nul ventilatie en veel schimmel dus op zich wel fijn dat het er bij jou wel in zit. Maar minder dat het niet genoeg werkt. 
lees nu ook op internet dat mechanische ventilatie door het huis vaak een beetje hit or miss is. Dan is zo’n ventilatortje dat je aan de lichtschakelaar aansluit beter behapbaar voor misschien het zelfde resultaat. 

Mayosate schreef op 25-06-2024 om 15:00:

[..]

Oef. Dacht dat het wel wat makkelijker ging was. Het betreft idd een koophuis.

Ik denk dat een ventilator toch makkelijker is. Gezien de andere reacties.
Ik zag wel een mechanisch ventilator systeem, dat je zelf aan de stroom kan aansluiten en in het bestaande ventilatie gat kan doen, bij de praxis. Zou zo iets dan voldoende zijn? Het ventilatie gat wat er nu zit doet echt niks. Dus wil wel iets waarmee de lucht in beweging blijft.

Ik vermoed dat het via wind gaat.

Wil je dan een ventilator die 24/7 blijft draaien?


Ik heb er in mijn badkamer eentje die via het licht aangaat. Je kunt dan ook instellen hoe lang hij door blijft lopen als het licht uitgaat. 

Zorg alleen wel dat je een kap over de afvoer in de buitengevel doet. 

13wa-a_1.webp

Deze heeft zelfs een geursensor, een vochtsensor én een timer.
https://www.ventilatieland.be/nl_BE/p/badkamerventilator-svensa-pureair-met-geursensor-100-125mm/16852/



Laag verbruik
De Svensa badkamerventilator draait continu in de laagste stand en wordt alleen opgevoerd indien het nodig is. Zo heeft deze ventilator een laag energieverbruik! Als er 26 uur geen activiteit in uw woning wordt opgemerkt wordt er een ventilatieprogramma van 60 minuten gestart om de ruimte toch van frisse lucht te voorzien (instelbaar). Zo wordt de badkamer ook niet vochtig of muffig als u zelf op vakantie bent!

Ooit een raam in een badkamer laten zagen naast ventilatie heb je dan ook natuurlijk licht.Ik vond het heel fijn toen we een nieuw huis zochten zijn er huizen afgevallen zonder raam in de badkamer en waar dat ook niet gerealiseerd kon worden. Ook een wc met raam vind ik erg prettig maar een goede ventilator werkt daar ook best.

Mayosate schreef op 25-06-2024 om 15:59:

[..]

Ah, ik woonde voorheen in een mega oud huurapartment met nul ventilatie en veel schimmel dus op zich wel fijn dat het er bij jou wel in zit. Maar minder dat het niet genoeg werkt.
lees nu ook op internet dat mechanische ventilatie door het huis vaak een beetje hit or miss is. Dan is zo’n ventilatortje dat je aan de lichtschakelaar aansluit beter behapbaar voor misschien het zelfde resultaat.

Ik zou voor zo'n ventilator gaan, waarschijnlijk niet alleen goedkoper in aanschaf, maar ook in energieverbruik. Deze mechanische ventilatie heeft geen uit-schakelaar, 3 standen en draait dag en nacht op stand 1 of hoger bij douchen en koken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.