Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

wat is er leuk aan kamperen (zonder kids)


Ik denk dat een van de leuke dingen van kamperen is, dat het op zo ontzettend veel manieren kan. Voor bijna ieder wat wils. 

Natuurlijk ben je afhankelijk van een budget, niet iedereen kan zich (meteen) dezelfde luxe veroorloven. Maar om het hele concept kamperen nou af te branden omdat je moet koken op één pitje?! Zelfs met een kleine beurs, is dat op te lossen. Voor €40,- euro heb je een kooktoestel met 3 pitten. En als je erbij wil kunnen staan, koop je voor nog geen €100 euro een opvouwbare kooktafel of campingkeuken. Hetzelfde geldt voor een bed. Als je een rotbed tegenkomt in een villa of hotel, doe je daar niks aan. Als je kampeerbed niet bevalt, kan je voor de rest van je vakantie(s!) iets fatsoenlijks regelen voor de prijs van een of twee hotelovernachtingen.

Ik begon als tiener met een rugzak, een matje en een koepeltentje. Liftend. Destijds precies wat ik wilde. Inmiddels zijn mijn wensen verandert en omvat mijn kampeeruitrusting een halve camping, inclusief gratis boomgaard aan een zuid-frans riviertje. 

Hoe je het kamperen ook aanpakt, wie eenmaal een uitrusting heeft, vergroot daarmee sowieso zijn/haar vrijheid en mogelijkheden. Bruiloft in een andere provincie? Maak er een weekend met je gezin of vrienden van! Zit het weer op je bestemming niet mee of heb je het er wel gezien? Inpakken en verder reizen! Verliefd geworden op een specifieke plek? Blijf er! 

Of je je kampeeruitrusting nou vaak gebruikt of niet, alleen het idee al dat je dankzij die uitrusting op vrijdag kan besluiten dat je een weekendje weg gaat, is heerlijk. 

yette schreef op 10-08-2024 om 08:36:

Ik denk dat een van de leuke dingen van kamperen is, dat het op zo ontzettend veel manieren kan. Voor bijna ieder wat wils.

Natuurlijk ben je afhankelijk van een budget, niet iedereen kan zich (meteen) dezelfde luxe veroorloven. Maar om het hele concept kamperen nou af te branden omdat je moet koken op één pitje?! Zelfs met een kleine beurs, is dat op te lossen. Voor €40,- euro heb je een kooktoestel met 3 pitten. En als je erbij wil kunnen staan, koop je voor nog geen €100 euro een opvouwbare kooktafel of campingkeuken. Hetzelfde geldt voor een bed. Als je een rotbed tegenkomt in een villa of hotel, doe je daar niks aan. Als je kampeerbed niet bevalt, kan je voor de rest van je vakantie(s!) iets fatsoenlijks regelen voor de prijs van een of twee hotelovernachtingen.

Ik begon als tiener met een rugzak, een matje en een koepeltentje. Liftend. Destijds precies wat ik wilde. Inmiddels zijn mijn wensen verandert en omvat mijn kampeeruitrusting een halve camping, inclusief gratis boomgaard aan een zuid-frans riviertje.

Hoe je het kamperen ook aanpakt, wie eenmaal een uitrusting heeft, vergroot daarmee sowieso zijn/haar vrijheid en mogelijkheden. Bruiloft in een andere provincie? Maak er een weekend met je gezin of vrienden van! Zit het weer op je bestemming niet mee of heb je het er wel gezien? Inpakken en verder reizen! Verliefd geworden op een specifieke plek? Blijf er!

Of je je kampeeruitrusting nou vaak gebruikt of niet, alleen het idee al dat je dankzij die uitrusting op vrijdag kan besluiten dat je een weekendje weg gaat, is heerlijk.

Mooi verwoord!

Met een rugzakje of op de fiets moet je dan wel naar een plaats waar die luxe voor je klaarstaat.

Een driepitter op de fiets, dan moet de fietskar mee!

Auwereel schreef op 10-08-2024 om 09:29:

Met een rugzakje of op de fiets moet je dan wel naar een plaats waar die luxe voor je klaarstaat.

Een driepitter op de fiets, dan moet de fietskar mee!

Kijk, dàt bedoel ik met al die verschillende mogelijkheden  Als je gaat lopen of fietsen, maar wel wat luxer wil kamperen, dan is dat in principe mogelijk. Of andersom: je kan ook luxe reizen en primitief kamperen. Dan stap je met een simpele uitrusting in een vliegtuig. 

Die voordelen zie ik ook wel. Kennissen van mij hebben hun kampeerspullen in kratjes. Weekendje weg, dan zes kratjes en de tent in de auto en gaan. Nu kan ik dat natuurlijk ook prima, ik slaap vanavond nog in Groningen als ik wil, maar dan niet voor 40 euro met vier personen. De voordelen van kamperen zijn dus vooral ook financieel.

MMcGonagall schreef op 10-08-2024 om 10:29:

Die voordelen zie ik ook wel. Kennissen van mij hebben hun kampeerspullen in kratjes. Weekendje weg, dan zes kratjes en de tent in de auto en gaan. Nu kan ik dat natuurlijk ook prima, ik slaap vanavond nog in Groningen als ik wil, maar dan niet voor 40 euro met vier personen. De voordelen van kamperen zijn dus vooral ook financieel.

Ook dat verschilt natuurlijk. Wij zijn denk ik echt niet minder kwijt per jaar dan wanneer je een stacaravan huurt. Nieuwe caravan (die hakt er flink in 🙈 ), caravanverzekering, verzekering vervangende caravan als er iets gebeurt, stalling, tol, grotere staplaats nodig (zijn soms duurder), meer benzine kwijt, afschrijving caravan. Alles bij elkaar opgeteld zal het niet veel ontlopen denk ik. 

Happyapple schreef op 10-08-2024 om 08:01:

[..]

Ja dat kan, maar toch vind ik dat vreselijk. Ik loop dan liever s nachts naar beneden voor de wc. Hier trouwens ook vroeger die emmer in de tent. Echt vreselijk, ik kan het net als @Wieder ook wel een jeugdtrauma noemen, geloof ik

Maar het hele rondtrekken met een klein tentje is ook niks voor mij. Doe mij toch maar liever een stacaravan of vakantiehuisje. En dat geldt zowel met als zonder kinderen.

Ook wanneer je,  zoals mijn moeder,  ongeveer 4 tot 5 x per nacht moet en wanneer je naar beneden gaat eerst de lange overloop over moet, een steile trap afgaat,  gang door,  keuken door,  volgende gang door en dan bij toilet bent? Het gaat om een erg groot huis,  je bent echt klaarwakker wanneer je naar beneden gaat en daarna weer terug moet. Beetje alsof je naar toiletgebouw moet. Hé wacht,  eigenlijk  doen ze aan een soort van in huis kamperen mijn ouders, al bijna 60 jaar.

BlairW schreef op 10-08-2024 om 10:46:

[..]

Ook dat verschilt natuurlijk. Wij zijn denk ik echt niet minder kwijt per jaar dan wanneer je een stacaravan huurt. Nieuwe caravan (die hakt er flink in 🙈 ), caravanverzekering, verzekering vervangende caravan als er iets gebeurt, stalling, tol, grotere staplaats nodig (zijn soms duurder), meer benzine kwijt, afschrijving caravan. Alles bij elkaar opgeteld zal het niet veel ontlopen denk ik.

Ik denk dat ze een simpele tent bedoeld 

BlairW schreef op 10-08-2024 om 10:46:

[..]

Ook dat verschilt natuurlijk. Wij zijn denk ik echt niet minder kwijt per jaar dan wanneer je een stacaravan huurt. Nieuwe caravan (die hakt er flink in 🙈 ), caravanverzekering, verzekering vervangende caravan als er iets gebeurt, stalling, tol, grotere staplaats nodig (zijn soms duurder), meer benzine kwijt, afschrijving caravan. Alles bij elkaar opgeteld zal het niet veel ontlopen denk ik.

Dit is precies waarom man en ik denken het duurt best een aantal jaar voor we de caravan eruit zouden hebben tov huisje/stacaravan huren nu.

MMcGonagall schreef op 10-08-2024 om 10:29:

Die voordelen zie ik ook wel. Kennissen van mij hebben hun kampeerspullen in kratjes. Weekendje weg, dan zes kratjes en de tent in de auto en gaan. Nu kan ik dat natuurlijk ook prima, ik slaap vanavond nog in Groningen als ik wil, maar dan niet voor 40 euro met vier personen. De voordelen van kamperen zijn dus vooral ook financieel.

Dat ben ik niet met je eens. Ik ga best vaak op vakantie en altijd naar de zon. Denk aan Spanje, Turkije, Griekenland en Egypte. Bekenden van mij gaan altijd naar een camping en zijn voor een week vakantie in Nederland veel meer kwijt dan ik voor een week Turkije met zekerheid van mooi weer. De laatste vakantie van mij was naar Kusadasi met mijn broer. Kosten: iets minder dan 800 euro in een hotel met 4.5 ster. Dat was all inclusive. Zo veel eten en drinken wat je maar wil, ook dure cocktails die ik als ik het zelf had moeten betalen niet zo veel zou nemen. Mijn broer en ik zijn ook buiten het hotel gaan eten en drinken maar in principe zouden we met 800 euro niks tekort zijn gekomen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat een weekje camping kost en dan komt eten en drinken er nog bij.

mut

mut

10-08-2024 om 11:53

Dat verschilt heel erg per camping. Kijk je bijvoorbeeld op Beerze bulten (groot, van alles aan vermaak) dan kun je kiezen wat voor plek je wil, de goedkoopste gaan voor 36 euro maar die met eigen sanitair gaan voor 68. Maar kijk je op bijvoorbeeld minicamping Dun Ezel dan sta je voor 22.50 per nacht (adults only). Beetje anders maar zo kan kamperen ook https://campspace.com/nl/s/lucyluc-s-small-but-very-nice-camping-place_1854

Dat kost maar 7 euro per nacht.

mut schreef op 10-08-2024 om 11:53:

Dat verschilt heel erg per camping. Kijk je bijvoorbeeld op Beerze bulten (groot, van alles aan vermaak) dan kun je kiezen wat voor plek je wil, de goedkoopste gaan voor 36 euro maar die met eigen sanitair gaan voor 68. Maar kijk je op bijvoorbeeld minicamping Dun Ezel dan sta je voor 22.50 per nacht (adults only). Beetje anders maar zo kan kamperen ook https://campspace.com/nl/s/lucyluc-s-small-but-very-nice-camping-place_1854

Dat kost maar 7 euro per nacht.

Maar dan heb je verder helemaal niks! bij die link van jou. 

watertoren schreef op 10-08-2024 om 11:06:

[..]

Dat ben ik niet met je eens. Ik ga best vaak op vakantie en altijd naar de zon. Denk aan Spanje, Turkije, Griekenland en Egypte. Bekenden van mij gaan altijd naar een camping en zijn voor een week vakantie in Nederland veel meer kwijt dan ik voor een week Turkije met zekerheid van mooi weer. De laatste vakantie van mij was naar Kusadasi met mijn broer. Kosten: iets minder dan 800 euro in een hotel met 4.5 ster. Dat was all inclusive. Zo veel eten en drinken wat je maar wil, ook dure cocktails die ik als ik het zelf had moeten betalen niet zo veel zou nemen. Mijn broer en ik zijn ook buiten het hotel gaan eten en drinken maar in principe zouden we met 800 euro niks tekort zijn gekomen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat een weekje camping kost en dan komt eten en drinken er nog bij.

Ik mijn geval verschilt het hoe je reist en met hoeveel mensen. Reiskosten per auto met vier inzittenden, komt neer op €100 pp. Verblijf is gratis, dus we kunnen voor dat geld wéken weg. Maar als we €800 pp zouden willen uitgeven voor een week vakantie, zoals jij, kan elk van ons die week voor €700 eten en drinken. En elke volgende week voor €800.

Ik ga ook wel eens vliegen en dan huur ik daar een auto. Da's dus wat duurder. Een retour Middellandse Zee kost rond de €100,  een huurauto €225 per week. Stijg ik om 12.30 op, lig ik om uiterlijk 16.00 in mijn hangmat met een drankje. In mijn geval liefst wijn, maar als het voor de vergelijking cocktails moeten zijn, denk ik dat ik met €10 per dag aan sterke drank, aardig onbeperkt cocktails kan drinken    

Zo'n week zou me in mijn eentje, inclusief onbeperkt drinken, dus nog geen €400 kosten. Als je met zijn tweeën gaat vliegen, deel je de auto en kom je op ongeveer €280 per persoon. Oók inclusief drank. Dat is €530 minder pp dan jullie. 

Daar hadden we leuk van uit kunnen eten. Had gekund. Maar na al die cocktails, denk ik niet dat we nog moeten rijden 

mut schreef op 10-08-2024 om 11:53:

Dat verschilt heel erg per camping. Kijk je bijvoorbeeld op Beerze bulten (groot, van alles aan vermaak) dan kun je kiezen wat voor plek je wil, de goedkoopste gaan voor 36 euro maar die met eigen sanitair gaan voor 68. Maar kijk je op bijvoorbeeld minicamping Dun Ezel dan sta je voor 22.50 per nacht (adults only). Beetje anders maar zo kan kamperen ook https://campspace.com/nl/s/lucyluc-s-small-but-very-nice-camping-place_1854

Dat kost maar 7 euro per nacht.

Hoogseizoen is bij BB bulten meer dan 100 euro per nacht met caravan

watertoren schreef op 10-08-2024 om 11:06:

[..]

Dat ben ik niet met je eens. Ik ga best vaak op vakantie en altijd naar de zon. Denk aan Spanje, Turkije, Griekenland en Egypte. Bekenden van mij gaan altijd naar een camping en zijn voor een week vakantie in Nederland veel meer kwijt dan ik voor een week Turkije met zekerheid van mooi weer. De laatste vakantie van mij was naar Kusadasi met mijn broer. Kosten: iets minder dan 800 euro in een hotel met 4.5 ster. Dat was all inclusive. Zo veel eten en drinken wat je maar wil, ook dure cocktails die ik als ik het zelf had moeten betalen niet zo veel zou nemen. Mijn broer en ik zijn ook buiten het hotel gaan eten en drinken maar in principe zouden we met 800 euro niks tekort zijn gekomen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat een weekje camping kost en dan komt eten en drinken er nog bij.

Voor €2400,- met 3 personen gedurende 1 week kan ik heel luxe kamperen hoor 😁 en dan kan ik qua boodschappen en drank ook echt wel heel veel lekkers kopen. Ik ben voor 2 weken camping in Italië (met een zwembad en restaurant erbij) ongeveer €800,- kwijt. In Nederland sta ik in Drenthe voor dat geld 3 weken op een camping met binnenzwembad met glijbaan en ook een restaurant. En dat is dan in het hoogseizoen. In het voorseizoen hebben we wel eens op een hele luxe camping met golfslagbad, glijbanen, stroomversnellingen, manege, animatie, golfbaan, diverse restaurants, noem maar op gestaan voor dat geld. Plek van 200m2 met extra koelkast en schuurtje voor 2,5 week. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.