Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Vakantie en extreem weer

Laten jullie je vakantieplannen afhangen van de mogelijkheid van extreem weer? Boek je iets anders dan je eigenlijk zou willen, omdat het mogelijk te heet of te nat is? 
Wat zou jij doen dat als je op het punt staat af te reizen naar een gebied waar mogelijke overstromingen worden verwacht, tot stroomuitval aan toe? Oftewel, zou je nu naar Oostenrijk of zuid-Polen afreizen?

Peiling

Ik pas mijn vakantie aan vanwege de mogelijkheid tot extreem weer
45 stemmen
84%
16%

natuurlijk. Er werd in het nieuws en weer gister letterlijk opgeroepen daar uit de buurt te blijven. Ze zijn zich daar aan het voorbereiden op een nachtmerrie.  Wat moet je daar?

Dit gaat wel over extreem weer zoals nu voorspeld.  Als ik een vakantie heb geboekt en de voorspelling is regen dan ga ik en ik zie wel

Dat verschilt. Als ik de Vesuvius wil gaan beklimmen en de kans op een uitbarsting is groot dan pas ik mijn plannen daar wel op aan. Ik zou nu mijn reis naar Oostenrijk niet gelijk annuleren maar wel goed het (lokale) nieuws volgen. En van tevoren even uitzoeken dat ik een accomodatie boek die enigszins op een veilige plek ligt. Dus niet kamperen aan een rivierbedding.

Auwereel

Auwereel

14-09-2024 om 09:31 Topicstarter

Ik hou er rekening mee. Man en ik wilden graag een hotel-fietsvakantie waar je fietst van hotel en hotel, maar toen het deze lente aankwam op boeken, regende het zo hard en veel dat we een standplaats- vakantie hebben geboekt, zodat fietsen een optie was en niet noodzakelijk.
Als ik nou een vakantie in Oostenrijk zou hebben, zou ik het toch afwachten denk ik.

Toevallig begint vandaag onze vakantie. Oostenrijk stond als bestemming op mijn lijstje (ik had al een paar leuke locaties gevonden), maar door allerlei gezondheidsredenen viel het af.
Maar, we hebben elkaar gisteren wel de vraag gesteld. Ik denk dat ik niet gegaan zou zijn. Kijken of het om te boeken was en desnoods maar het verlies nemen.

Om een aantal redenen; wandelen in de bergen in de regen is mwah, wandelen in een extreme regen; dan vertrek ik niet eens. En we praten hier niet over een paar forse buien, maar echt wel de hele voorraad regen in september- maar dan in een dag. Zeker als die regen allerlei erosie op de berg en daarmee gevaar met zich mee kan brengen. Door nu te gaan weet ik dat ik kies voor een week binnen zitten. Niet mijn idee van vakantie. 

Plus, in extreem weer hebben hulpdiensten het al druk genoeg met de vaste bewoners. Dan ga ik daar niet als toerist mezelf nog aan toevoegen. Zou me heel bezwaard voelen als ik er nu heen zou rijden voor vakantie om dan over drie dagen geëvacueerd te moeten worden, terwijl ik wist dat het risico er was. 
Het verschil is voor mij dus dat ik het nu vooraf weet. Was ik er nu al geweest, dan had ik het ermee te doen of had ik ervoor gekozen al naar huis te gaan.  Maar bewust opzoeken; nee. 

Ik probeer er wel rekening mee te houden maar vaak boek je een vakantie al een tijd van te voren. Onze overnachtings hotels tijdens de reis konden we wel kosteloos annuleren maar de huisjes die we gehuurd hebben niet. Als het daar echt extreem zou zijn zouden we niet gaan.
Volgende week zondag gaan wij vanuit Kroatië naar huis. We hebben nog geen overnachtings hotels geboekt en als het in Oosterijk dan slecht weer is gaan we via Italie terug.

Wij gaan nooit naar verre bestemmingen op vakantie maar we gaan niet te zuidelijk omdat het dan snel te warm is voor ons. Kunnen we allebei niet goed tegen. Echt extreem weer zou ik altijd proberen te vermijden.

Zeker! Ik ben wat dat betreft echt overbezorgd sinds wij in 2010 in de Var zaten toen het daar overstroomde. Het was echt doodeng. Onze caravan heeft het gelukkig gehaald, die van buren niet. We hebben uiteindelijk een week op de camping vast gezeten, geen stroom, geen water. Het leger kwam water brengen, 2 flessen pp per dag. Wegen waren weggespoeld, supermarkten en pompstations dicht, strand was volledig weg. Vlakbij stond ten tijde van de ramp een zigeunerkamp, de caravans lagen opgestapeld op elkaar tegen de bomenrij, bovenop auto’s enz. Sindsdien ben ik echt bang voor extreem weer. Ik check op de camping of ik niet op het laagste punt sta (stonden we toen wel en al het water hoopte bij ons op vanwege een soort dam rond ons veld), ik sta het liefst niet langs een riviertje, kijk of de camping niet in een dal onderaan ligt, als er onweer of stevige regen is voorspelt blijf ik op de camping bij de tent. Storm vind ik ook eng, dan ga ik ook echt niet weg van de camping. Het Gardameer ga je ons al helemaal nooit zien. Hoe mooi ook, dat soort plekken waar het vaker mis gaat als ik echt over. Dus ja, ik hou daar heel veel rekening mee.

BlairW schreef op 14-09-2024 om 10:00:

Zeker! Ik ben wat dat betreft echt overbezorgd sinds wij in 2010 in de Var zaten toen het daar overstroomde. Het was echt doodeng. Onze caravan heeft het gelukkig gehaald, die van buren niet. We hebben uiteindelijk een week op de camping vast gezeten, geen stroom, geen water. Het leger kwam water brengen, 2 flessen pp per dag. Wegen waren weggespoeld, supermarkten en pompstations dicht, strand was volledig weg. Vlakbij stond ten tijde van de ramp een zigeunerkamp, de caravans lagen opgestapeld op elkaar tegen de bomenrij, bovenop auto’s enz. Sindsdien ben ik echt bang voor extreem weer. Ik check op de camping of ik niet op het laagste punt sta (stonden we toen wel en al het water hoopte bij ons op vanwege een soort dam rond ons veld), ik sta het liefst niet langs een riviertje, kijk of de camping niet in een dal onderaan ligt, als er onweer of stevige regen is voorspelt blijf ik op de camping bij de tent. Storm vind ik ook eng, dan ga ik ook echt niet weg van de camping. Het Gardameer ga je ons al helemaal nooit zien. Hoe mooi ook, dat soort plekken waar het vaker mis gaat als ik echt over. Dus ja, ik hou daar heel veel rekening mee.

Lijkt me een doodenge ervaring.

Herfstappeltaart schreef op 14-09-2024 om 10:02:

[..]

Lijkt me een doodenge ervaring.

Dat was het ook echt ja. Wij waren onderweg toen het mis ging, kwamen uit st tropez terug. We kwamen vast te staan op een weg die overstroomd was. Uiteindelijk met behulp van de politie omgedraaid om weg te komen. Toen kwamen we in een stadje uit op een weg die begon onder te lopen en we hebben echt moeten vluchten voor het opkomende water. Dat ging zo snel! Ik was nog zo slim om in de paniek te zeggen dat mijn man een Fransman moest volgen met de auto, want die wist vast de weg uit het stadje wel. Gelukkig kwamen we toen op de snelweg, tolpoorten stonden open en we konden naar de camping komen nog. Daar de caravan helemaal leeggehaald, alles in de auto geduwd, pootjes helemaal uitgedraaid (wielen hingen boven de grond) en we zijn de berg op gevlucht met de auto. Van de camping kregen we toen de sleutel van een mobil home waar we met onze overburen die in een tent zaten een paar dagen hebben doorgebracht. Ik ben nog nooit zo bang geweest en zal de kracht van water ook nooit meer onderschatten.

Auwereel

Auwereel

14-09-2024 om 10:12 Topicstarter

Ik heb wel eens gehad dat ik met mijn kinderen in een Landal huisje zat in een erg droge periode. Op de dag dat we zouden vertrekken, brak er in de buurt een bosbrand uit, die je goed kon ruiken. We zijn snel vertrokken. Uiteindelijk viel het mee, maar het was wel een nieuwsitem. Dus behalve overstromingen kan lange droogte ook nog eens een issue zijn...

Mijn dochter en haar vriend willen een stop-over in Japan als ze volgend jaar naar familie van vriend in Nieuw Zeeland gaan. Dat vertelde ze me toen ik op mijn werk een mail van een medewerker uit Japan kreeg met dat ze net een tyfoon hadden doorstaan. En dat ze aan get voorbereiden zijn op een ernstige aardbeving.

Auwereel

Auwereel

14-09-2024 om 10:15 Topicstarter

@BlairW wat klinkt dat eng.
Mijn schoonmoeder kon ook zo indringend vertellen over februari 1953, dus alle respect voor de kracht van water!

Wij zouden in september nog een weekje samen weg binnen Nederland. Nu zien we er vanaf.  Paar keer code geel voor wateroverlast en dan sta je op een camping toch niet heel lekker.  Nu weer een paar koude nachten op komst dus ik wil niet. 
Ook eerder weleens weg gegaan vanwege dreigende overstroming.  We stonden in Noorwegen op een camping die steeds kleiner werd.  De 3e ochtend werden we wakker en stond het water meer dan een meter dichterbij dan toen we gingen slapen.  We zijn gaan inpakken en zijn vertrokken naar drogere delen van het land.

BlairW schreef op 14-09-2024 om 10:09:

[..]

Dat was het ook echt ja. Wij waren onderweg toen het mis ging, kwamen uit st tropez terug. We kwamen vast te staan op een weg die overstroomd was. Uiteindelijk met behulp van de politie omgedraaid om weg te komen. Toen kwamen we in een stadje uit op een weg die begon onder te lopen en we hebben echt moeten vluchten voor het opkomende water. Dat ging zo snel! Ik was nog zo slim om in de paniek te zeggen dat mijn man een Fransman moest volgen met de auto, want die wist vast de weg uit het stadje wel. Gelukkig kwamen we toen op de snelweg, tolpoorten stonden open en we konden naar de camping komen nog. Daar de caravan helemaal leeggehaald, alles in de auto geduwd, pootjes helemaal uitgedraaid (wielen hingen boven de grond) en we zijn de berg op gevlucht met de auto. Van de camping kregen we toen de sleutel van een mobil home waar we met onze overburen die in een tent zaten een paar dagen hebben doorgebracht. Ik ben nog nooit zo bang geweest en zal de kracht van water ook nooit meer onderschatten.

Vreselijk 

Auwereel schreef op 14-09-2024 om 10:15:

@BlairW wat klinkt dat eng.
Mijn schoonmoeder kon ook zo indringend vertellen over februari 1953, dus alle respect voor de kracht van water!

Dat lijkt me ook echt verschrikkelijk, die watersnoodramp. Water is echt allesvernietigend als dat op je af komt. Doodeng vind ik het.

Ik had deze berichten helemaal gemist dus als ik net een trip naar Oostenrijk zou hebben gepland, was ik er gewoon heen gereden. Wij hebben over een week een tussenlanding in een land waar het reisadvies oranje/rood is m.u.v. de betreffende luchthaven (die is geel). Dat gaan we dus gewoon doen, maar ik weet het pas sinds iemand tegen me uitriep ‘oh, dat je dat durft met de situatie daar!’
Ik ben 52 geworden met dit gebrek aan omgevingsbewustzijn, dus het zal ook ergens goed voor zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.