Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Kaartspellen voor in de trein

Binnenkort maak ik een reis van 6 uur met mijn gezin in de trein. Nu zoek ik leuke kaartspellen die dan gespeeld kunnen worden. We zitten met z’n vieren op een rij met het gangpad er tussen (twee aan twee dus zonder gezamenlijk tafeltje). Kunnen spellen voor 2 personen zijn of voor 4 personen.


Hoe oud zijn je kinderen? Het gekke bekken kwartet vind ik wel een aanrader.

Anouk1234

Anouk1234

25-08-2024 om 10:55 Topicstarter

Envelop schreef op 25-08-2024 om 09:53:

Hoe oud zijn je kinderen? Het gekke bekken kwartet vind ik wel een aanrader.

13 en 15

En ik houd niet van kwartet

Je zou 1 vd 2 mensen aan het gangbad een ingeklapte tablet op schoot kunnen laten nemen om de trek- en aflegstapel op te leggen (of iedereen iets op schoot). Zonder zal je inderdaad beperkt zijn tot kwartet.

Om andere tips te kunnen geven hebben we info nodig of je toch mogelijkheden ziet voor het neerleggen van kaarten. 

Ik zie niet zo goed voor me hoe met z'n vieren spelletjes kan doen als je 2 aan 2 naast elkaar zit.

Anouk1234

Anouk1234

25-08-2024 om 11:23 Topicstarter

Anne1234! schreef op 25-08-2024 om 11:20:

Ik zie niet zo goed voor me hoe met z'n vieren spelletjes kan doen als je 2 aan 2 naast elkaar zit.

Ik heb ook geen idee. Daarom stel ik de vraag hier.

En kaartspelletjes voor 2 personen zijn ook een optie.

Voor 4 personen kan spyfall wel een idee zijn, maar met 2 of 3 is dat niet speelbaar/leuk. Sowieso denk  ik dat je het beter kan zoeken in de spellen waarmee je d.m.v. kaarten een rol toebedeeld krijgt, dan dat je echt kaarten moet spelen.

Maar mocht dat ruimte technisch geen probleem zijn vind ik Kakkerlakkenpoker altijd leuk. Of een draw-and-write zoals metrolijn.

Heb je wel een tafel? En moet het persé een kaartspel zijn?
Een paar kleine spellen die wij regelmatig spelen zijn:
Regenwormen, Qwixx, Keer op keer, Pick a pen, Sea Salt & Paper, Bandido. Als je een tafeltje hebt kan je die spellen 2 aan 2 wel spelen. Ook wel leuk zijn bijv het Catan kaartspel of Skip-Bo maar dat neemt best wat ruimte in. Exploding kittens is ook leuk met pubers! Maar neemt ook wel wat ruimte in.

Anne1234! schreef op 25-08-2024 om 11:30:

Heb je wel een tafel? En moet het persé een kaartspel zijn?
Een paar kleine spellen die wij regelmatig spelen zijn:
Regenwormen, Qwixx, Keer op keer, Pick a pen, Sea Salt & Paper, Bandido. Als je een tafeltje hebt kan je die spellen 2 aan 2 wel spelen. Ook wel leuk zijn bijv het Catan kaartspel of Skip-Bo maar dat neemt best wat ruimte in.

Bandido gaat in een trein niet passen. (ik ga nu even uit van de tafeltjes in Duitse treinen) Daar is de eettafel al snel te klein voor.

Ik zou ter plekke vragen of de andere passagiers bereid zijn om van plaats te wisselen en dan met z’n vieren in 1 ‘zitvierkant’ gaan zitten…
Hier is UNO nog steeds zwaar populair (14 en 16 jaar) 

Misschien dat "The Game" wel gaat lukken. Dan moet je wel de kaarten even doorgeven om aan te leggen en misschien een keer extra vragen welke kaarten er liggen.
Metroline, geen kaartspel zou ook wel kunnen.(is al voorgesteld zie ik nu)
Zal straks wel eens langs mijn kast lopen wat de mogelijkheden zijn

ik zou het bij spelletjes voor 2 personen houden. Voor andere passagiers is het echt niet fijn als er over het gangpad heen spellen gespeeld worden omdat je dan toch harder gaat praten. Met zn tweeen blijft het geluidsniveau te doen denk ik. 
Qua spellen denk ik aan bv. Uno of skipbo maar keer op keer zou ook kunnen (dobbelstenen in het doosje). 

Spyfall kan je trouwens ook met een app spelen. Zijn meerdere (gratis) versies van. Heb je maar 1 telefoon voor nodig die je aan het begin even doorgeeft, zodat iedereen weet welke rol hij of zij heeft. Wel van tevoren even de spelregels opzoeken.

dat spel waarbij je een kaartje op je voorhoofd krijgt geplakt en moet raden wie erop staat.

Heb je wel spellen nodig? 6 uur zijn zo voorbij. Met een luisterboek/ereader/boek, tefoon/tablet met gedownloade films of Spotify of helemaal niets doen ben je zo door de tijd heen. Als je dan toch wat mee wil nemen zou ik kiezen voor 2 stokken en kaarten. Daar kun je zoveel mee doen. 
Neem vooral niet iets met dobbelstenen mee, dat is een erg vervelend geluid in de trein. En ga ook niet uitwisselen over het gangpad heen.

madee schreef op 25-08-2024 om 11:35:

Ik zou ter plekke vragen of de andere passagiers bereid zijn om van plaats te wisselen en dan met z’n vieren in 1 ‘zitvierkant’ gaan zitten…
Hier is UNO nog steeds zwaar populair (14 en 16 jaar)

Aan mij zou je dan een slechte hebben, want die plek krijg je bij de NS toebedeeld en bij de DB mag je die zelf uitzoeken. Net zoals in een vliegtuig. 

Daarnaast kan het zijn dat je tijdens de rit weer terug mag naar je oude zitplaats (die ook weer ingenomen is door anderen), omdat er een andere passagier met een gereserveerde zitplaats eraan komt. En dat gebeurd zeer regelmatig. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.