Vakantie en reizen
Campanula
12-05-2024 om 08:42
Ja//Nee Kamperen
Wat vinden jullie van kamperen? Doen jullie dit graag? Of juist helemaal niet?
Peiling
Kamperen
Maximaal 2 antwoorden.
Auditor
13-05-2024 om 10:08
Vroeger heel veel gedaan, vakantie was voor mij per definitie kamperen met een tent. Mijn hele jeugd bij de scouting gezeten, dus dat was voor mij gewoon. Eerst nog een keer met vrienden wezen trekken met rugzakken, later met de motor met tent achterop.
Ook nog een keer met de auto naar Italië met de tent.
Toen kwam de omslag naar een vakantie met simpele hotels en B&B’s en dat was best prettig. Daarna nog af en toe gekampeerd als onderdeel van een vakantie met ook hotels en B&B’s. De laatste keer was in 2012.
Daarna alleen nog hotels en in Engeland ook twee keer in stacaravans, wat ik niet als kamperen beschouw. Want bedden, ruime banken, goed uitgeruste keuken, badkamer, etc.
Mijn vakanties zijn doorgaans wel op de bonnefooi, dus niets gepland. We zien wel waar we uitkomen.
Behalve die vakanties met stacaravan en vakanties met mijn beste vriendin en haar zoontje. Die zijn geheel gepland en waren rondreizen met eigen auto.
Je krijgt me nu geen tent meer in.
Dus ik heb “nee” gestemd.
Marty1984
13-05-2024 om 13:56
amarna schreef op 13-05-2024 om 08:50:
[..]
Haartjes gekruld en schoenen geveterd? Dat is dan toch echt niet in een stereotiep relaxed vakantiehotel. Ik ga in legging, trainingsbroek of short met tshirt ontbijten en dan stad(je) of natuur in, waar ook ter wereld. Niemand met afkeurende blikken. Manlief draagt 2 weken niet anders dan trainingsbroeken.
In iedere hotelkamer kun je een paar krentenbollen en een flesje drinken in de koelkast leggen om s ochtends heel vroeg te consumeren. In de meeste hotelkamers zijn bovendien een koffiezetapparaat en een waterkoker voor een kopje thee.
Ik denk dat je een te streng/onvrij idee hebt van ongeschreven regels in hotels. Ik ben door de jaren heen in vele hotels geweest. In Europa, VS, Canada, Afrika en heb me er nooit opgeprikt gevoeld.
Ik heb op vakantie gewone kleding aan. Hoogstens bij 30 graden draag ik een korte broek ipv een lange broek en draag ik een t-shirt ipv iets langs. Geen jogging-toestanden, die bewaar ik voor thuis. Man ook.
Direct na 't ontbijt gaan we de stad in of de wagen in dus ik ga toch ook "in vol ornaat" (met normale kleding - eventueel in zomerse versie - en mijn haren gekamd) ontbijten.
Ook als we met de tent wegwaren trok ik gewoon normale kleding aan, want na de baguette en koffie vertrokken we gewoon de hort op. Stad of streek gaan verkennen.
Alleen als we een halve dag naast het zwembad gaan liggen kleed ik me om in badpak met slechte short en niet mijn beste t-shirt.
Met koelkasten moet je maar geluk hebben. De helft van de tijd staat er bij ons geen in de kamer. Of ik moet een half appartement - vaak met mini-keuken - boeken. Ik spring uberhaupt al een gat in de lucht met 2 normale glazen ipv meestal wegwerp-tandenpoetsbekers om 's avonds nog fatsoenlijk een glas wijn te kunnen drinken. (Dat die wijn dan warm is omdat we weer geen koelkast hebben is bijzaak . Dat we voor de elfendertigste keer de kurkentrekker zijn vergeten mee te nemen ook.)
Marty1984
13-05-2024 om 14:01
amarna schreef op 13-05-2024 om 09:29:
[..]
Dat zijn precies de niet-bestaande ongeschreven regels die ik bedoel! Als je nog op je hotelkamer bent komen ze echt niet schoonmaken. En niemand die er van opkijkt als je in je trainingsbroek en Stones tshirt komt eten. Ik ben denk ik in 100 verschillende hotels geweest, echt nooit "regels" tegen gekomen.
Het ontbijt stopt op hotel simpelweg meestal om half 10, dus tegen half 9 à ten laatste 9 zijn we hier sowieso wel de kamer uit anders hebben we geen koffie en geen eten.
In mijn dromen duurt dat ontbijt tot 11u en kan ik uitslapen, maar tja ... de realiteit is meestal anders.
En ik wil ook niet pas om 11u de stad of streek in. Waarbij man ook nog eens een ochtendmens is die wél al van 6u 's ochtends wakker is. (En tegen dat ik wakker ben al een half boek heeft gelezen of al een wandeling heeft gemaakt. En inwendig vloekt dat ie nog geen koffie heeft gehad.)
Mevrouw75
13-05-2024 om 14:04
Marty1984 schreef op 13-05-2024 om 13:56:
[..]
Ik heb op vakantie gewone kleding aan. Hoogstens bij 30 graden draag ik een korte broek ipv een lange broek en draag ik een t-shirt ipv iets langs. Geen jogging-toestanden, die bewaar ik voor thuis. Man ook.
Direct na 't ontbijt gaan we de stad in of de wagen in dus ik ga toch ook "in vol ornaat" (met normale kleding - eventueel in zomerse versie - en mijn haren gekamd) ontbijten.
Ook als we met de tent wegwaren trok ik gewoon normale kleding aan, want na de baguette en koffie vertrokken we gewoon de hort op. Stad of streek gaan verkennen.
Alleen als we een halve dag naast het zwembad gaan liggen kleed ik me om in badpak met slechte short en niet mijn beste t-shirt.
Met koelkasten moet je maar geluk hebben. De helft van de tijd staat er bij ons geen in de kamer. Of ik moet een half appartement - vaak met mini-keuken - boeken. Ik spring uberhaupt al een gat in de lucht met 2 normale glazen ipv meestal wegwerp-tandenpoetsbekers om 's avonds nog fatsoenlijk een glas wijn te kunnen drinken. (Dat die wijn dan warm is omdat we weer geen koelkast hebben is bijzaak . Dat we voor de elfendertigste keer de kurkentrekker zijn vergeten mee te nemen ook.)
Ja, dat is het. Gewoon normaal. Ik heb 2 weken geleden in Nederland gekampeerd, dan is gewoon normaal gewoon te koud, dus doe ik warm over warm over warm aan, dan is een gewone longsleeve niet lekker warm genoeg. Ook leven we zo ongeveer op de grond, dus het moet vooral goed bewegen en 's avonds en net uit de tent lekker warm en comfortabel zijn. Kind is dat soort weken het liefst aan het spelen en de omgeving ken ik al, dus de hort op gebeurt niet zo fanatiek in die laatste week van april.
Maar goed, het is wel een beetje mijn hobby om op een 1-pittertje op de grond koffie te maken, eitje te koken en daar dan ook nog theewater van te maken en het uit te kienen met de thermosfles. Ik leef die weken ook altijd zonder stroom (dus geen koelkast of whatever) of tafel. Als dat er wel is ben ik toch te slappe hap om die stroom en tafel wel te gebruiken. Ik hoorde deze week ergens een in de ochtend een nespresso-apparaat afgaan. Die hebben wij op het werk staan, dus ik was meteen in werkshock en dacht: wie neemt er nou een nespresso-apparaat mee? Maar goed, het is kleiner dan een koffiezetapparaat of koelkast, dus wat dat betreft wel ruimte-economisch meegenomen.
Chantal2022
13-05-2024 om 14:12
ik heb een keer gekampeerd, een weekje samen met mijn eerste vriendje.
Maar ik vond het echt vreselijk en heb ook een week niet geslapen
stokstaart
13-05-2024 om 17:28
Ja! zon/regen/fris. Heerlijk! En dan het liefst basic kamperen.
Lief wil graag warmte, droog en wat meer luxe. Dus dat is wat het is en mijn vakantiedagen zijn niet eindeloos dus alleen wordt m niet
GroenTuintje
13-05-2024 om 17:57
ik associeer kamperen in een tentje met geen rooie cent hebben komt omdat mijn moeder het niet breed had vroeger en om toch eventjes weg te kunnen, gingen we kamperen… zonder stroom etc.
Rozi
13-05-2024 om 21:22
Miraval schreef op 13-05-2024 om 08:16:
wat ik ideaal vind aan opstaan op een camping/camperplaats is dat je op je gemakje buiten eerst wat kunt drinken en wakker worden voordat je meteen moet douchen en naar een ontbijtzaal gaat.
Alle spulletjes bij de hand en douchen doe ik altijd in de camper. We blijven vaak ergens 2 of 3 nachten en gaan dan weer door naar de volgende plaats. Zo zie je veel van de omgeving en toch zonder te haasten.
In een hotel doe ik dat ook minder snel, maar maak eigenlijk ook nooit gebruik van ontbijtbuffet. Vind dat nooit erg lekker, kleffe broodjes, koffie ook net niet en dan vrij prijzig nog. Wij gaan dan eigenlijk bijna altijd op terras zitten bij een leuk cafeetje en daar uitgebreid ontbijten.
Eet dan soms op hotelkamer een banaan ofzo nog en dan inderdaad douchen en weg.
Maar heel vaak doen wij ook airbnb dat je eigen keuken hebt dat vinden we echt ideaal.
Als m’n kinderen echt per se willen kamperen wil ik nog wel een stacaravan boeken. Hoewel die prijzen ook niet echt leuk meer zijn volgens mij voor wat je krijgt.
Envelop
13-05-2024 om 22:00
GroenTuintje schreef op 13-05-2024 om 07:48:
[..]
Ik snap sowieso niet waarom men een vouwwagen neemt. Je slaapt nog steeds in een soort tent en je moet nog steeds iets achter je auto sleuren
Ik vind met een caravan of met een kleine vouwwagen rijden wel heel anders. Al is het maar omdat je vrij achteruit kan kijken. Met een caravan zou ik zelf niet graag rijden, met onze vouwwagen vind ik dat geen probleem.
Maar ik ben echt fan van de vouwwagen. Slaapt heerlijk, je hebt geen gevoel in een blik opgesloten te zitten (ik heb liever een tent). Het is wel heel ruim èn, voor mij 1 van de belangrijkste dingen, je hebt heel veel ruimte om alles mee te nemen. Eerder gingen we altijd met de tent maar ik vind het tetrissen met alle spullen voor een paar weken toch best lastig
Vorig week zijn we een weekend geweest toen hebben we wel 2 kleine tentjes meegenomen en dan past het prima. Voor de grote zomervakantie hebben we altijd veel te veel zooi.
Marty1984
13-05-2024 om 22:28
Ik had altijd evenveel zooi mee of we nu voor 4 dagen gingen kamperen of voor 2 weken.
Die tent blijft even groot, de haringen, onderzeil, en company ook en de materiaalkist, alles rond luchtbedden, dekens, klapbare tafel, (elektrisch) mini-koelkastje*, ... ook. En de eetkist met vuurtjes en blikvoer en dergelijke is ook even groot.
Hoogstens had ik iets minder kleding mee. En iets minder souvenirs nadien.
Je hebt gewoon een immense "basis-uitrusting" die elke keer mee moet gesleept worden.
*Stel je daar niets groters dan een grote frigo-box bij voor. Maar wel één die je kan inpluggen op elektriciteit zodat je eten meestal koel blijft eens je op de camping bent.
Draceana
13-05-2024 om 22:57
Team vouwwagen!
Wij hebben al een paar jaar een Aart Kok. Het voelt als een tent, maar met veel meer ruimte, goede bedden, alle zooi past erin. De kinderen (3 stuks) hebben hun eigen plekje, zelfs als het de hele dag regent hebben we ruimte genoeg om ons eigen ding te doen of juist samen spelletjes te spelen. We kunnen makkelijk verder trekken naar de volgende plek.
En wat ik ook echt heel fijn vind, is dat we op deze manier meerdere malen per jaar weg kunnen en geen fortuin kwijt zijn aan één vakantie en al heel veel mooie plekjes in Europa hebben kunnen ontdekken.
DiedeltjeDei
13-05-2024 om 23:03
Ja heerlijk! Over een paar weken weer naar ons favoriete waddeneiland. Ons kleine autootje volgepropt, zoveel mogelijk in vacuümzakken. Twee weken genieten! Zo het strand op lopen, goeie luchtbedden, één pitje om op te koken, geen koelkast dus iedere dag boodschappen doen. Naar de boer voor kaas en ijs en 's avonds met onze vrienden een slobberwijntje drinken. Met de hele dag het geluid van de zee op de achtergrond. Kan niet wachten!
BlairW
13-05-2024 om 23:18
Envelop schreef op 13-05-2024 om 22:00:
[..]
Ik vind met een caravan of met een kleine vouwwagen rijden wel heel anders. Al is het maar omdat je vrij achteruit kan kijken. Met een caravan zou ik zelf niet graag rijden, met onze vouwwagen vind ik dat geen probleem.
Maar ik ben echt fan van de vouwwagen. Slaapt heerlijk, je hebt geen gevoel in een blik opgesloten te zitten (ik heb liever een tent). Het is wel heel ruim èn, voor mij 1 van de belangrijkste dingen, je hebt heel veel ruimte om alles mee te nemen. Eerder gingen we altijd met de tent maar ik vind het tetrissen met alle spullen voor een paar weken toch best lastig
Vorig week zijn we een weekend geweest toen hebben we wel 2 kleine tentjes meegenomen en dan past het prima. Voor de grote zomervakantie hebben we altijd veel te veel zooi.
In een caravan kan je natuurlijk ook gewoon heel veel kwijt. En dat ligt ook meteen op de juiste plek ipv het nog eens continu in te moeten richten als je verplaatst. Dat vind ik er het fijne van. Even met de mover op z’n plek zetten, waterpas met een blok onder het wiel, pootjes uitdraaien en klaar. Inclusief luifel er aan hangen ben ik met hooguit 3 kwartier compleet geïnstalleerd. Als het een vlakke plek is, kan het in een half uurtje Onze caravan is 7.26m en is heerlijk ruim. Dat vind ik wel fijner dan in onze vorige die een ruime meter kleiner was. Daar kon je niet langs elkaar als er iemand stond te koken, dat kan nu prima. Echt zeeën van ruimte binnenin. Hij is ook wat breder dan de oude, dat merk je heel goed.
Overigens rij ik zelf niet met de caravan. Vind ik veel te eng, gezien het bedrag dat ermee gemoeid is veel te bang dat ik iets beschadig aan de auto of caravan en dan gaat het niet om een paar tientjes. En ik mag er ook niet mee rijden, de combi is meer dan 3500kg dus je hebt een aanhanger rijbewijs nodig. Man heeft die, dus die is de sjaak
GroenTuintje
13-05-2024 om 23:25
BlairW schreef op 13-05-2024 om 23:18:
[..]
In een caravan kan je natuurlijk ook gewoon heel veel kwijt. En dat ligt ook meteen op de juiste plek ipv het nog eens continu in te moeten richten als je verplaatst. Dat vind ik er het fijne van. Even met de mover op z’n plek zetten, waterpas met een blok onder het wiel, pootjes uitdraaien en klaar. Inclusief luifel er aan hangen ben ik met hooguit 3 kwartier compleet geïnstalleerd. Als het een vlakke plek is, kan het in een half uurtje Onze caravan is 7.26m en is heerlijk ruim. Dat vind ik wel fijner dan in onze vorige die een ruime meter kleiner was. Daar kon je niet langs elkaar als er iemand stond te koken, dat kan nu prima. Echt zeeën van ruimte binnenin. Hij is ook wat breder dan de oude, dat merk je heel goed.
Overigens rij ik zelf niet met de caravan. Vind ik veel te eng, gezien het bedrag dat ermee gemoeid is veel te bang dat ik iets beschadig aan de auto of caravan en dan gaat het niet om een paar tientjes. En ik mag er ook niet mee rijden, de combi is meer dan 3500kg dus je hebt een aanhanger rijbewijs nodig. Man heeft die, dus die is de sjaak
Hier 6,70 en ook heerlijk nieuw en ruim en ik snap nooit waarom mensen niet claustrofobisch worden in een tent of vouwwagen, want dat is nog veel krapper..
BlairW
13-05-2024 om 23:30
GroenTuintje schreef op 13-05-2024 om 23:25:
[..]
Hier 6,70 en ook heerlijk nieuw en ruim en ik snap nooit waarom mensen niet claustrofobisch worden in een tent of vouwwagen, want dat is nog veel krapper..
Ik kom op de camping inderdaad wel eens bij mensen in hun tent op vouwwagen en dan is het dak altijd zo laag voor mij ik ben vrij lang, dus dat claustrofobische heb ik daarin inderdaad sneller dan in de caravan. Zeker ook omdat een caravan dakramen heeft wat het juist veel ruimtelijker maakt. In nieuwe caravans al helemaal met die gigantische dakramen van tegenwoordig.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.