Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Ik ben nog nooit in………geweest

Op welke (redelijk) bekende plekken of steden ben je nog nooit geweest.
Wat bekend en veel bezochte  plekken zijn is natuurlijk subjectief. Kan zowel nationaal als internationaal.
Bijvoorbeeld Giethoorn, Noordzee kust, Amsterdam, Parijs, Berlijn, of London. 

Herfstappeltaart schreef op 03-03-2025 om 13:33:

[..]

Beetje flauwekul dit. Ik weet prima dat een bepaald klimaat (te warm, te vochtig) niks voor mij is. Je hoeft echt niet persé ergens geweest te zijn om er niet toe aangetrokken te worden. En wat is precies je weerzin tegen Nederlanders? Vooroordeeltje?

Vooroordeeltje? Over mensen die ik eeuwig en altijd om me heen heb? Over flauwekul gesproken. 

Ik ben graag ver weg en hoe minder Nederlands ik hoor, hoe verder weg ik me voel. Zo simpel kan het zijn. 

Maar volgens mij had ik al gezegd dat het prima is als mensen thuis willen blijven. Ik vind: je hebt maar één leven en er is maar één wereld zoals de onze. Ik wil er zo veel mogelijk van zien zo lang het kan. 

MarvelousM schreef op 03-03-2025 om 14:50:

[..]

Vooroordeeltje? Over mensen die ik eeuwig en altijd om me heen heb? Over flauwekul gesproken.

Ik ben graag ver weg en hoe minder Nederlands ik hoor, hoe verder weg ik me voel. Zo simpel kan het zijn.

Maar volgens mij had ik al gezegd dat het prima is als mensen thuis willen blijven. Ik vind: je hebt maar één leven en er is maar één wereld zoals de onze. Ik wil er zo veel mogelijk van zien zo lang het kan.

Dus alle Nederlanders zijn hetzelfde? Ik hoef ook geen Nederlanders te zien op vakantie maar heb er ook geen last van. Kijk, als het nu de buren waren....die hoef ik inderdaad niet te zien want die zie ik al het hele jaar, maar verder? Boeiend. Ik geloof trouwens dat je Nederlanders werkelijk over de hele wereld tegenkomt.

Herfstappeltaart schreef op 03-03-2025 om 14:20:

[..]

Mijn dochter is in Kenia geweest en heeft daar allerlei gespuis gezien (beesten, wormen zo dik als een slang e.d.) Ze heeft geen nacht rustig geslapen. het is gewoon niet voor iedereen.

Nee natuurlijk niet!  Ik ben het met je eens hoor. Reizen is geen "moeten".  

@MarvelousM: En niet naar warme, verre oorden willen is niet hetzelfde als thuis willen blijven hè. Ik zou bijvoorbeeld wèl naar Noorwegen of Canada willen. Dat klinkt voor mij een stuk aantrekkelijker. Ik ben in Zwitserland geweest, Groot-Brittanië, Frankrijk, Duitsland, Italië, België (! ). Maar dan weer nooit in Friesland. Maar dat gaat vast wel gebeuren .

Herfstappeltaart schreef op 03-03-2025 om 14:14:

[..]

Maar waarom moet iedereen persé de wereld over reizen? Het kan toch gewoon dat mensen daar geen behoefte aan hebben? Ik heb een hekel aan dat: "Dat meoeoeoet je gezien hebben hoor, anders heb je niet geleefd!!" Laat iedereen lekker eigen keuzes maken. Het zou beter zijn als mensen minder zouden vliegen, ook nog eens een keer.

Heel erg eens. Ik vind ver reizen wel leuk, maar kan me helemaal voorstellen dat mensen die behoefte niet hebben. Niets raars aan, je kent jezelf als volwassene goed genoeg om te weten wat je hoogstwaarschijnlijk wel en niet leuk gaat vinden. Waarom zou je dan veel geld gaan uitgeven aan een reis naar Thailand oid? 

Herfstappeltaart schreef op 03-03-2025 om 14:14:

[..]

Maar waarom moet iedereen persé de wereld over reizen? Het kan toch gewoon dat mensen daar geen behoefte aan hebben? Ik heb een hekel aan dat: "Dat meoeoeoet je gezien hebben hoor, anders heb je niet geleefd!!" Laat iedereen lekker eigen keuzes maken. Het zou beter zijn als mensen minder zouden vliegen, ook nog eens een keer.

Je hebt gelijk hoor. Van mij hoeft niemand. Zat mensen die dik tevreden zijn met hun vakanties die nooit verder gaan dan onze landsgrenzen, of mensen die met een camper Europa doorcrossen. Ik sla hooguit aan op verkeerde veronderstellingen en ben best wel een promotor voor wie wel benieuwd is naar dat andere continent.

‘Anders heb je niet geleefd’, zul je uit mijn mond niet horen, en heb ik overigens in dit topic niet gelezen (maar misschien heb ik daar overheen gelezen).

MarvelousM schreef op 03-03-2025 om 10:55:

[..]

Ik vind het wel raar, want als je er nog nooit geweest bent, dan weet je ook niet hoe het is.

Niet veel anders dan dat je ergens wel heen wilt ondanks dat je er nooit geweest bent. Hoe kun je weten dat je het leuk vindt als je het niet kent? 

Reizen vind ik vreselijk. Dan bedoel ik met vliegtuigen en naar verre bestemmingen. Ik lees er graag over, als ik er maar niet heen hoef. 
De keren dat ik op vakantie ga, en dat is niet per definitie elk jaar, is dat in Europa met eigen auto. Bij voorkeur Groot-Brittannië. 

Met veel landen heb ik gewoon niet veel. De Duitstalige landen zijn me te aangeharkt, bijvoorbeeld. Oost-Europa trekt me ook niet. 
Spanje is prima, maar niet de toeristische kust. Paar jaar terug een rondreis door het noorden gedaan, dat was prachtig. Italië trekt me ook. Frankrijk weer wat minder, hoewel ik nog wel een keer naar Parijs zou willen. 

Dus ja, erg bekrompen misschien, maar het zij zo. 
Veel geld uitgeven aan reizen vind ik zonde van mijn geld. 
Ik geef mijn geld dan weer uit aan dingen die de meeste mensen zonde van het geld vinden. Ieder het zijne.

MarvelousM schreef op 03-03-2025 om 10:55:

[..]

Ik vind het wel raar, want als je er nog nooit geweest bent, dan weet je ook niet hoe het is.

Ik heb mijn ouders eens naar Midden-Amerika gelokt. Ze hadden er geen klap zin in want blehhhh ver reizen en het eten is niks en er zijn alleen maar bomen om naar te kijken.... nou ze vonden het fan-tas-tisch. Mijn zus heeft ze ook nog naar Vietnam gelokt. Ook geen klap zin in want blehhh vies eten en het was daar toch oorlog? Ook weer een geweldige reis geweest voor ze.

Maar goed, hoe meer mensen denken 'ieks, 'niet mijn ding' hoe minder Nederlanders ik tegenkom op vakantie. Dus loose-win.

Ik schrijf een hoop af, maar zeg niet dat ik het daar niet misschien ook wel gewoon mooi vind en leuk zou hebben. Alleen heb ik die behoefte niet om dat te gaan ervaren. Ik geef mijn geld dan liever uit aan een plek waar ik echt graag heen wil en waarvan ik zeker weet dat ik het leuk vind en het gezien wil hebben. Dat is toch niet zo raar? Je kan je geld maar 1 keer uitgeven en dat doe ik liever niet aan een vakantie waarvan ik denk “daar hoef ik helemaal niet heen”. 

DeOnbekende schreef op 03-03-2025 om 17:08:

[..]

Heel erg eens. Ik vind ver reizen wel leuk, maar kan me helemaal voorstellen dat mensen die behoefte niet hebben. Niets raars aan, je kent jezelf als volwassene goed genoeg om te weten wat je hoogstwaarschijnlijk wel en niet leuk gaat vinden. Waarom zou je dan veel geld gaan uitgeven aan een reis naar Thailand oid?

Dit dus, totaal geen behoefte om Thailand, zuid-Amerika of China ofzo te gaan ontdekken. Maar er staan genoeg plekken op mijn lijst die ik wel graag nog wil zien. Zou toch raar zijn als ik dan niet daarheen ga, maar wel naar een plek die ik niet zo nodig hoef te zien? Dat is toch met alles zo? Je koopt toch ook geen kleding die je lelijk vind, ook al zou het nog zo lekker zitten. Of een auto die je niet fijn vind rijden, maar Henk van verderop heeft die ook en vind hem wel fijn. 

Nikki1973 schreef op 03-03-2025 om 20:30:

[..]

Niet veel anders dan dat je ergens wel heen wilt ondanks dat je er nooit geweest bent. Hoe kun je weten dat je het leuk vindt als je het niet kent?

Dat weet je niet, dat weet je pas als je er geweest bent. Dat geldt net zo goed voor Canada of Finland, wat andere mensen hier noemen. 

Herfstappeltaart schreef op 03-03-2025 om 15:19:

@MarvelousM: En niet naar warme, verre oorden willen is niet hetzelfde als thuis willen blijven hè. Ik zou bijvoorbeeld wèl naar Noorwegen of Canada willen. Dat klinkt voor mij een stuk aantrekkelijker. Ik ben in Zwitserland geweest, Groot-Brittanië, Frankrijk, Duitsland, Italië, België (! ). Maar dan weer nooit in Friesland. Maar dat gaat vast wel gebeuren .

Je weet daar dus net zo goed niet hoe het is, als je er nog nooit geweest bent. En in Japan is het bijvoorbeeld ook goed fris in het noorden, of in de lente. En China is ook niet bepaald een tropenland. 

Je hoort mij ook helemaal niet zeggen dat iedereen móét reizen. Ik snap dat hele 'het trekt me niet' gewoon niet zo, in combinatie met hele werelddelen. En dan alleen naar 'Westerse landen' willen...ik vind daar wat van. Het komt wat xenofobisch op me over. Ik denk dat het goed is voor je wereldbeeld als je wat verder dan je eigen hoekje van de wereld kijkt. 'Have you ever walked the footsteps of a stranger' etc. 

Daar hoef jij verder niets mee. Maar het staat mij dan ook weer vrij daar wat van te vinden.

MarvelousM schreef op 04-03-2025 om 11:36:

[..]

Je weet daar dus net zo goed niet hoe het is, als je er nog nooit geweest bent. En in Japan is het bijvoorbeeld ook goed fris in het noorden, of in de lente. En China is ook niet bepaald een tropenland.

Je hoort mij ook helemaal niet zeggen dat iedereen móét reizen. Ik snap dat hele 'het trekt me niet' gewoon niet zo, in combinatie met hele werelddelen. En dan alleen naar 'Westerse landen' willen...ik vind daar wat van. Het komt wat xenofobisch op me over. Ik denk dat het goed is voor je wereldbeeld als je wat verder dan je eigen hoekje van de wereld kijkt. 'Have you ever walked the footsteps of a stranger' etc.

Daar hoef jij verder niets mee. Maar het staat mij dan ook weer vrij daar wat van te vinden.

Ik weet niet hoor, maar Amerika is nou niet bepaald mijn eigen hoekje van de wereld en ja, ik hou van de westerse manier van leven. Hoef niet naar de jungle in een boomhut met apen op de veranda enz. Ik hou gewoon meer van wat luxe, een supermarkt om de hoek, geen uitgestorven gebieden etc. Ik snap dan weer niet waarom jij je druk zou moeten maken over iemand anders z’n voorkeuren. Zoals ik al zei, je kan je geld maar 1 keer uitgeven en dan kies is toch echt niet voor een gebied waarvan ik denk dat ik het niet zo leuk vind als er nog genoeg plekken zijn waarvan ik zeker wel weet dat ik die leuk vind. 

MarvelousM schreef op 04-03-2025 om 11:36:

[..]

Je weet daar dus net zo goed niet hoe het is, als je er nog nooit geweest bent. En in Japan is het bijvoorbeeld ook goed fris in het noorden, of in de lente. En China is ook niet bepaald een tropenland.

Je hoort mij ook helemaal niet zeggen dat iedereen móét reizen. Ik snap dat hele 'het trekt me niet' gewoon niet zo, in combinatie met hele werelddelen. En dan alleen naar 'Westerse landen' willen...ik vind daar wat van. Het komt wat xenofobisch op me over. Ik denk dat het goed is voor je wereldbeeld als je wat verder dan je eigen hoekje van de wereld kijkt. 'Have you ever walked the footsteps of a stranger' etc.

Daar hoef jij verder niets mee. Maar het staat mij dan ook weer vrij daar wat van te vinden.

Waarom vind jij daar überhaupt wat van? Ik vind toch ook niks van jouw manier van vakantie vieren?. Xenofobisch? Doe even normaal alsjeblieft zeg.

BlairW schreef op 04-03-2025 om 12:15:

[..]

Ik weet niet hoor, maar Amerika is nou niet bepaald mijn eigen hoekje van de wereld en ja, ik hou van de westerse manier van leven. Hoef niet naar de jungle in een boomhut met apen op de veranda enz. Ik hou gewoon meer van wat luxe, een supermarkt om de hoek, geen uitgestorven gebieden etc. Ik snap dan weer niet waarom jij je druk zou moeten maken over iemand anders z’n voorkeuren. Zoals ik al zei, je kan je geld maar 1 keer uitgeven en dan kies is toch echt niet voor een gebied waarvan ik denk dat ik het niet zo leuk vind als er nog genoeg plekken zijn waarvan ik zeker wel weet dat ik die leuk vind.

Precies.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.