Vakantie en reizen
wild-flower
03-07-2022 om 12:54
Geven jullie fooi ?
Ik las net een artikel over fooi geven op vakantie en ik vroeg mij af of jullie dat doen . En hoeveel dan ?
Doen jullie in Nederland ook aan fooi geven ?
Ik heb een vriendin die dat dus nooit doet !
Ik was op vakantie in Spanje en zag dat ik met mijn 10 % fooi dus al te veel heb gegeven als in Spanje 5 % gebruikelijk is . En een portemonnaie omkieperen doe ik nooit
https://www.nu.nl/geldzaken/6209234/fooi-op-vakantie-kieper-in-spanje-niet-je-portemonnee-met-kleingeld-om.html
GrandioseZebra62
04-07-2022 om 16:07
Sunny_ schreef op 04-07-2022 om 16:00:
[..]
Nee hoor, ik geef andere mogelijkheden voor de invullingen die worden gegeven. Om aan te geven dat je niet meteen zo ondankbaar hoeft te doen.
Het herinnert me er weer aan waarom ik ookalweer principieel geen fooi geef.
En jij bent van de gedachtenpolitie? Iedereen mag toch zn eigen mening hebben over gasten die geen of een paar dubbeltjes fooi geven omdat dat ze beter uit komt?
Sunny_
04-07-2022 om 16:11
Battle-Royale schreef op 04-07-2022 om 16:07:
[..]
En jij bent van de gedachtenpolitie? Iedereen mag toch zn eigen mening hebben over gasten die geen of een paar dubbeltjes fooi geven omdat dat ze beter uit komt?
Natuurlijk, maar dat zwart op wit lezen maakt dat ik weer weet waarom ik al lang geleden ben gestopt met fooi geven. En daar denk ik dan weer het mijne van
GrandioseZebra62
04-07-2022 om 16:18
Sunny_ schreef op 04-07-2022 om 16:11:
[..]
Natuurlijk, maar dat zwart op wit lezen maakt dat ik weer weet waarom ik al lang geleden ben gestopt met fooi geven. En daar denk ik dan weer het mijne van
Tja, je kunt gewoon niet iedereen leuk vinden toch en dankbaar zijn voor een paar dubbeltjes doe ik ook niet. Hou dat geld lekker in je zak denk ik dan.
Wobbelkont
04-07-2022 om 16:31
Oei.. mijn opmerking over 40 centen heeft nogal wat losgemaakt lees ik. Gelukkig wordt zoiets alleen gedacht, en nooit uitgesproken. Je kunt namelijk niet in andermans portomonnee kijken.
Noem me maar ondankbaar, maar heb liever geen fooi, dan 40 centen van iemand die mij daarbij door houding en uitspraken het gevoel geeft dat ik een derderangs burger ben en maar blij moet zijn met elke cent.
Rondstruiner
04-07-2022 om 16:45
Athan schreef op 04-07-2022 om 15:34:
In de horeca wordt het minimumloon betaald en we weten allemaal hoe minimaal dat is. Iedereen die ik ken die in de horeca werkt, zegt dan ook dat de fooien het interessant maken. De vriendin met wie ik het besprak (dat is een betere term dan aanspreken), verdient 155 euro per uur (en haar man heeft ook een goed salaris) en was zich totaal niet bewust van de salarissen in de horeca - of van de hoogte van het minimumloon. Een andere vriend met wie ik het besprak, had er gewoon nooit over nagedacht. Een beetje zoals mensen hier met een kapper hebben (waar ik overigens ook geen fooi geef).
Die persoon is wel een gevalletje apart dan en extreem wereldvreemd. Vreemd verhaal.
Maar goed, volgens het CBS:
"In de horeca bedroeg het aandeel minimumloners 9 procent"
Vuilnismannen, schoonmakers, callcentermedewerkers, orderpickers, postbodes bagageafhandelaars, en zo zijn er nog veel meer te noemen, die verdienen ook vaak minimumloon. En ze krijgen nooit of zelden fooi. Ik snap die uitzondering voor de horeca niet. Als het beter betaald zou moeten worden, moet de werkgever dan doen en het doorberekenen aan de klant.
DS1971
04-07-2022 om 17:04
Wobbelkont schreef op 04-07-2022 om 16:31:
Oei.. mijn opmerking over 40 centen heeft nogal wat losgemaakt lees ik. Gelukkig wordt zoiets alleen gedacht, en nooit uitgesproken. Je kunt namelijk niet in andermans portomonnee kijken.
Noem me maar ondankbaar, maar heb liever geen fooi, dan 40 centen van iemand die mij daarbij door houding en uitspraken het gevoel geeft dat ik een derderangs burger ben en maar blij moet zijn met elke cent.
Zoals je het nu zegt komt het alweer anders over dan de eerste keer.
Want nu gaat het ook om de houding daarbij en breng je het gewoon zoals het voor jou is: ik heb het dan liever niet. Maar goed, een ander misschien wel, dus zonder air is het niet iets om zo overdreven over te denken vind ik.
Tuinfluiter
04-07-2022 om 17:28
Wobbelkont schreef op 04-07-2022 om 16:31:
Gelukkig heb ik veel positieve horeca ervaringen en na een fijn avondje uit vind ik het normaal om een fooi te geven afhankelijk van het service niveau en de kwaliteit van het eten. Meestal is dat een bedrag tussen de 5 en 10 %. Een fooi van 6o cent vind ik na een geslaagd diner een belediging erger dan helemaal geen fooi geven, want ik heb ook begrip voor mensen die tegen het fooien stelsel zijn.
Ik vind dus dat je gelijk hebt al verwoord je het een beetje grof.
Marty1984
04-07-2022 om 17:28
Mamali schreef op 04-07-2022 om 12:50:
Geven jullie ook fooi aan kamermeisjes in een hotel? Als ik ergens een week ben leg ik elke dag 2 euro neer..
Is dat gek,weinig of normaal?
Nog nooit gedaan.
Als ik al fooi geef wil ik die persoon ook wel live zien.
Marty1984
04-07-2022 om 17:32
Battle-Royale schreef op 04-07-2022 om 12:40:
[..]
Dus dan moet je dankbaar zijn voor een stuiver? Want het is tenslotte een extraatje
Ik zou op mijn werk toch wel blij zijn met elk extraatje. Ook al is dat misschien 10 cent.
100 keer 10 cent is ook 10 euro.
Maar goed ... in 't vervolg laat ik de fooi of afronding maar helemaal achterwege als horeca-personeel blijkbaar toch neerkijkt op mij. Ik verdien namelijk niet in dergelijke mate dat ik bovenop mijn eten ook nog eens 10 % extra kan dokken. Ik word zelf voor mijn werk namelijk ook niet effe 10 % extra betaald.
rionyriony
04-07-2022 om 17:36
Ik voel me absoluut nergens toe verplicht, en of ik wat geef en hoeveel hangt af van:
1 de persoon die bedient
2 hoeveel ik die dag dacht uit te geven.
Wilgenkatje-
04-07-2022 om 18:13
Fooien in de horeca zijn voor mij geen vanzelfsprekendheid. Ik geef ze als het ergens extra leuk en gezellig is, of het werk erg zwaar door bv hitte of erg veel loopwerk.
Maar nu even een stap de horeca uit. Waarom krijgen basisschoolleerkrachten de jaren door zoveel ‘ fooi’ in natura? Je bent een beknibbelaar en feestverstoorder als je er niet aan meedoet.
Athan
04-07-2022 om 18:56
Rondstruiner schreef op 04-07-2022 om 16:45:
[..]
Die persoon is wel een gevalletje apart dan en extreem wereldvreemd. Vreemd verhaal.
Maar goed, volgens het CBS:
"In de horeca bedroeg het aandeel minimumloners 9 procent"
Vuilnismannen, schoonmakers, callcentermedewerkers, orderpickers, postbodes bagageafhandelaars, en zo zijn er nog veel meer te noemen, die verdienen ook vaak minimumloon. En ze krijgen nooit of zelden fooi. Ik snap die uitzondering voor de horeca niet. Als het beter betaald zou moeten worden, moet de werkgever dan doen en het doorberekenen aan de klant.
Ik ben het met je eens dat het gek, of oneerlijk, is dat er in de horeca wel fooi wordt gegeven, terwijl er veel beroepsgroepen zijn die het minstens zo hard verdienen. Het verschil is waarschijnlijk dat er in die andere groepen weinig tot geen direct klantcontact is.
Athan
04-07-2022 om 19:00
Mamali schreef op 04-07-2022 om 12:50:
Geven jullie ook fooi aan kamermeisjes in een hotel? Als ik ergens een week ben leg ik elke dag 2 euro neer..
Is dat gek,weinig of normaal?
Nee, dat is niet gek. Ik doe het ook altijd. Soms (omgerekend) 1 euro, soms 2 en vaak de laatste dag iets meer. Als het echt mijn laatste vakantiedag is en ik ben in een land met een andere munteenheid, dan laat ik vaak het restant van mijn geld achter.
Tango
04-07-2022 om 19:33
In de horeca geef ik, zowel in binnen-als buitenland, meestal wel een fooi. Ik verdiep me niet in het wel of niet gebruikelijk zijn per land. Nooit aan gedacht eigenlijk. Laatst wel in Milaan begreep ik dat het gebruikelijk is dat het daar bij de prijs in zit, dus daar gaven we dan weer geen fooi.
Als de bediening slecht is, of er tig dingen fout gaan, zoals laatst in een restaurant op een Grieks eiland, geven we geen fooi. We kregen daar 1 gerecht veel te laat en 1 verkeerd gerecht, alles uitgelegd maar toen kwam er geen passende oplossing. Tja dan dus geen fooi.
Meestal geeft ik een paar euro. Dat is dus vrij weinig als ik hier lees dat je 5 of 10% zou moeten geven. Maar ligt inderdaad ook aan het bedrag dat je uitgeeft. Als ik alleen koffie met gebak neem en bijv. 14,50 betaal, kan het zijn dat ik 50 cent fooi geef. Als ik eet voor 89,50 tel ik er nog wat euro's bij en maak ik er bijv. 93 euro van.
Elders geef ik dus nooit fooien, ook niet aan bezorgers trouwens. Denk ik nooit aan omdat ik het eten dan al online heb betaald. En inderdaad ook nooit geweten dat er mensen zijn die fooien geven aan kappers.
Marty1984
04-07-2022 om 19:47
In Italië staat er meestal standaard een paar euro of een bepaald percentage "servicio" op de rekening .
Betaal je op een terras vaak voor een - al vrij duur - colaatje alsnog 10 % extra.
Daar had ik het na een paar dagen wel gehad met "effe terrassen" overdag.
(Dat ze een brood-taks of servies-taks aanrekenen bij een avondmaal oké nog ... maar telkens fooi rekenen bij elk colaatje overdag, dan koop ik die cola wel gewoon in de supermarkt.)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.