Relaties

thinkso
29-01-2025 om 13:36
Intieme bruiloft: ervaringen?
Ik ga trouwen in september. Nu denken we er over na het heel klein te vieren (denk aan 15-20 mensen) met de plechtigheid en een diner. Wie heeft er ook een intieme bruiloft gehad? Hoe beviel dat? Wat zou je achteraf anders gedaan hebben? Wat ik het moeilijkste vind is dat we mensen zullen moeten vertellen dat we het klein vieren en ze dus niet uitgenodigd worden. Het scheelt dat er aan de kant van partner weinig contact met familie is dus zal dan vooral aan mijn kant zijn. Er is geen budget om veel mensen uit te nodigen. Zou je daar achteraf spijt van krijgen?

Envelop
29-01-2025 om 13:45
vind je het mooi om het intiem te doen of is het puur vanwege het budget?
Wij hebben het met 35 mensen gevierd en dat vond ik fantastisch. Maar wij hebben wel flink uitgepakt met een weekend bruiloft in een huis in België, qua budget was het dus niet perse minder.
Mijn schoonmoeder vond het wel heel erg dat we de ooms en tantes niet uit nodigden. Dat heeft haar wel wat tranen en stress gekost. Toch ben ik blij dat we het zo hebben gedaan, wij gaan nooit om met de ooms en tantes en ik heb nul band met ze.

thinkso
29-01-2025 om 13:53
Allebei wel: het spreekt ons aan en het is ook budget waar we rekening mee moeten houden. Ik heb vooral moeite met de eventuele verwachtingen van anderen. Ik zou het jammer vinden dat mensen die niet uitgenodigd worden teleurgesteld zijn of dat we zelf achteraf spijt krijgen dat we het niet groter hebben gevierd.
Jullie bruiloft klinkt mooi!

Schemerlampje
29-01-2025 om 13:56
Ik ben een keer op een bruiloft geweest van een stel met weinig budget. Zij hadden de daggasten gevraagd om als cadeau: taart, hapjes, drinken en dergelijke te geven. De locatie was een gebouwtje dat je kon huren zonder catering. Was verder heel gezellig.
Wij hadden zelf ook nog niet mega veel te besteden. Dus geen dure locatie, geen grote bruidstaart, maar een bruidstaart met foto (was toen net bedacht door een Groningse bakker), geen bandje en dergelijke. En met de daggasten geen diner, maar een uitgebreide broodmaaltijd.
Dus als het vooral om budget gaat en je eigenlijk wel meer mensen wil uitnodigen, kun je het wat eenvoudiger houden.
En anders is het gewoon jullie keus om het klein te houden, hoef je verder ook niet uit te leggen. Het is jullie dag en jullie maken er liever een intieme dag van. En je kunt ook mensen niet vertellen dat ze niet uitgenodigd zijn. Je vertelt alleen de mensen die wel uitgenodigd zijn dat ze mogen komen.

Diezijnvanmij
'Er is geen budget om veel mensen uit te nodigen. Zou je daar achteraf spijt van krijgen?'
Het budget is er niet om het anders te doen. Het alternatief is dus niet trouwen. Zou je daar spijt van krijgen ?
Lekker doen zoals het wel kan. Als het goed is zijn 'de mensen' vooral heel blij voor jullie. Alle andere verwachtingen en teleurstellingen mag je daar laten waar het thuishoort: Bij hen.

Caroline80
Ik heb het redelijk klein gevierd, omdat ik een groot feest met heel veel mensen niet zag zitten. De genodigden (ouders, broers met aanhang en vrienden, totaal ca. 40 personen) waren bij de huwelijksvoltrekking in de middag aanwezig en bij de borrel daarna. Daarna in de avond een uitgebreid diner gedaan met alleen ouders en broers met aanhang (totaal 10 personen). Achteraf geen spijt van gehad. We hadden alles op 1 locatie en konden daar ook blijven slapen.
En waarom zou je personen die niet uitgenodigd worden daarover inlichten? Ze merken toch zelf wel dat ze niet uitgenodigd zijn.

DeOnbekende
29-01-2025 om 13:57
Als je het alleen om financiële redenen klein wil houden, zou ik nog een paar jaar doorsparen. Je doet het als het goed is maar één keer.
Als je het klein houdt omdat jullie dat fijn vinden, krijg je er vast geen spijt van dat je tante er niet bij was - het is dan immers de bedoeling dat je het alleen met je allernaasten viert.

thinkso
29-01-2025 om 14:15
Diezijnvanmij schreef op 29-01-2025 om 13:56:
'Er is geen budget om veel mensen uit te nodigen. Zou je daar achteraf spijt van krijgen?'
Het budget is er niet om het anders te doen. Het alternatief is dus niet trouwen. Zou je daar spijt van krijgen?
Lekker doen zoals het wel kan. Als het goed is zijn 'de mensen' vooral heel blij voor jullie. Alle andere verwachtingen en teleurstellingen mag je daar laten waar het thuishoort: Bij hen.
Tsja, goede vraag.. Van niet trouwen zou ik spijt krijgen. We kijken er al een tijd naar uit. Je ziet toch om je heen het perfecte plaatje van een grote bruiloft, 100+ gasten, alles erop en eraan en dan steekt onze bruiloft wat karig bij af lijkt het dan. Ik wil niemand teleurstellen die geen uitnodiging krijgt maar ben ook bang dat we er later op terugkijken met een gevoel van spijt dat bepaalde mensen er niet bij waren ondanks dat het vanuit budget is (we hebben momenteel dubbele lasten ivm nieuwbouwwoning, langer doorsparen kan dus niet echt)

MMcGonagall
29-01-2025 om 14:25
Wij hebben dat gedaan omdat we juist geen gezeur wilden hebben over waarom tante Janny wel en tante Truus niet. Plus dat we die mensen alleen maar zagen op verjaardagen van anderen. Geen spijt van gehad hoor, maar voor ons was de zakelijke verbintenis ook de aanleiding voor het huwelijk.

thinkso
29-01-2025 om 14:27
MMcGonagall schreef op 29-01-2025 om 14:25:
Wij hebben dat gedaan omdat we juist geen gezeur wilden hebben over waarom tante Janny wel en tante Truus niet. Plus dat we die mensen alleen maar zagen op verjaardagen van anderen. Geen spijt van gehad hoor, maar voor ons was de zakelijke verbintenis ook de aanleiding voor het huwelijk.
Hoe vonden jullie de kleinschaligheid van de bruiloft?

Diezijnvanmij
29-01-2025 om 14:32
thinkso schreef op 29-01-2025 om 14:15:
[..]
Tsja, goede vraag.. Van niet trouwen zou ik spijt krijgen. We kijken er al een tijd naar uit. Je ziet toch om je heen het perfecte plaatje van een grote bruiloft, 100+ gasten, alles erop en eraan en dan steekt onze bruiloft wat karig bij af lijkt het dan. Ik wil niemand teleurstellen die geen uitnodiging krijgt maar ben ook bang dat we er later op terugkijken met een gevoel van spijt dat bepaalde mensen er niet bij waren ondanks dat het vanuit budget is (we hebben momenteel dubbele lasten ivm nieuwbouwwoning, langer doorsparen kan dus niet echt)
Ga je geluk achterna! Als jij nu graag wil trouwen, doen! Die mensen komen echt over de teleurstelling heen, als er al sprake van is. Een kleine bruiloft hoeft helemaal niet karig te zijn. Wedden dat jullie met jullie inner circle een prachtige dag kunnen realiseren?
Wij hebben gekozen voor een geregistreerd partnerschap en hebben die dag ingevuld met onze getuigen. Het was geen groots feest of beeldschoon zoals op instagram, maar het was heel fijn en ontzettend gezellig. Dat grote feest geven we nog een keer, als daar budget voor is. Maar voor nu is het heel fijn dat alles geregeld is, ik zijn achternaam mag dragen en we terugkijken op een mooie dag. Van ouders of broers/zussen hebben we gelukkig nooit commentaar gekregen.

MiniJCW
29-01-2025 om 14:45
Diezijnvanmij schreef op 29-01-2025 om 13:56:
Precies. TO, jij bent niet verantwoordelijk voor hun verwachtingen. Jij gaat trouwen en je mag dat vieren op de manier zoals jij het wil. Het lijkt me heerlijk om klein te trouwen, je kunt iedereen aandacht geven en het is niet zo massaal en druk. Als gast lijkt het me ook de ideale bruiloft. Er zouden veel meer kleine bruiloften moeten zijn

Ginevra
29-01-2025 om 14:58
Wij hadden plm 60 gasten dus niet echt klein, maar wel bescheiden qua locatie, opsmuk en zo. Daarnaast ben ik bij een paar hele kleine intieme, en een paar hele grote dure bruiloften geweest.
Wat ik daarvan geleerd heb:
- mensen vinden er altijd wel wat van, wat je ook doet
- uiteindelijk is je bruiloft voor jou zelf veel belangrijker dan voor anderen, 20 jaar later weten een heleboel mensen nauwelijks meer van je bruiloft af, behalve dan dat het leuk en gezellig was (hopelijk)
- het is ook wel relaxed om je veel minder druk te maken over wie wel en wie niet, want met een kleine bruiloft heb je over het algemeen een veel duidelijker beeld over wie je er beslist wel bij wilt hebben
- sommige mensen vinden het ook best fijn om níet te hoeven komen. Dat zegt natuurlijk niemand want dat klinkt niet erg aardig, maar je hoeft dus niet te denken dat iedereen die niet uitgenodigd is beledigd is
- het is wél aardig om mensen achteraf een mooie gedrukte kaart met foto oid te sturen, met een kennisgeving dat je in kleine kring getrouwd bent. Dan voelen ze zich niet vergeten, en blijft het niet zo in het half-geheime hangen van "zeg wist jij eigenlijk dat Henk en Gerda getrouwd zijn?", en dan heeft iedereen toch de "eer" dat ze wel formeel in kennis gesteld zijn.

Envelop
29-01-2025 om 15:00
Voor mij is een bruiloft met 100+ mensen absoluut niet het perfecte plaatje. Een bruiloft in een kleinere setting ervaar ik juist als rijker omdat je veel meer echte verbinding kan hebben met mensen.
Het is maar net wat je belangrijk vindt. Zo hebben wij bijvoorbeeld geen (dure) bruidstaart gedaan maar een tafel vol lekkere zoete hapjes en kazen. De meeste hapjes had ik zelf gemaakt en de kazen gewoon in de Belgische supermarkt gekocht.
Qua budget is het minder dan een bruidstaart maar ik vind het veel "rijker" ogen. Het is maar een voorbeeld maar zo gaat het met alles.
Voor mij zit "rijker" of "waardevol" niet in het geld wat iets kost. Een bruiloft waar veel persoonlijke aandacht aan is besteed vind ik fantastisch. Zo zijn vrienden van ons getrouwd op een camping. Zij kwamen aan op rolschaatsen en avonds sliep iedereen in een sta caravan of tent. We waren toen met 40 mensen.
Vond ik veel gaver dan het feest van een vriendin die 120 mensen in een grote tent had staan incl allemaal collega's die niemand kende.

Diezijnvanmij
29-01-2025 om 15:06
Ginevra schreef op 29-01-2025 om 14:58:
- sommige mensen vinden het ook best fijn om níet te hoeven komen. Dat zegt natuurlijk niemand want dat klinkt niet erg aardig, maar je hoeft dus niet te denken dat iedereen die niet uitgenodigd is beledigd is
Oh ja, kijk maar op Viva. Hele hordes mensen die een bruiloft bijwonen de hel op aarde vinden

Ted68
29-01-2025 om 15:14
Wij vierden het 26 jaar geleden met 50 mensen... Als ik nu het fotoalbum bekijk heb ik meerdere gasten geen kontakt meer...Dus ik zou hetnu ook heel intim doen, en er een fijne dag van maken. Het is jullie trouwdag, en niet die van anderen....
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.