Relaties Relaties

Relaties

diploma uitreiking dilemma


Omnik

Omnik

14-07-2022 om 12:20 Topicstarter

Ambra schreef op 14-07-2022 om 12:11:

wij kregen ook die beperking mee van maximaal 3 personen maar in de praktijk werd er nooit iemand geweigerd. Bij beide kinderen waren stiefouders en zus/ broer mee. Volgens mij is het vooral bedoeld om te zorgen dat er niet hele volksstammen meekomen maar dat ouders met partner en andere kinderen meekomen weten ze echt wel op school. Stel dat het niet om een stiefmoeder gaat maar dat een gezin 3 of 4 kinderen heeft.. die mogen dan ook best mee. Evt. achterin staan..

Dat vind ik ook een goede optie: het erop aan laten komen. Maar ook die keuze en verantwoordelijkheid laat ik dan graag bij oudste in overleg met vader en stiefmoeder. Ik kan daar ook niks mee. In het onwaarschijnlijke geval dat iemand aan de kant van school ineens zijn poot stijf houdt, zou ik dat persoonlijk bijzonder raar vinden, maar hoe dan ook ga ik daar niet over. En als dat gebeurt, ga ik niet beslissen wie er dan buiten moet blijven. Dus aan zo'n voorstel brand ik ook liever mijn vingers niet. 


Het vervelende is dus ook dat oudste het wel al heeft gevraagd aan school, of het mag. En daar is dus een expliciet 'nee, kan niet' op gekomen. Wat ik eerlijk gezegd niet had verwacht. Ik dacht dat het geen probleem zou zijn als het netjes van tevoren werd gevraagd. Als ik had gedacht dat het een probleem zou worden, had ik oudste waarschijnlijk geadviseerd om het níet te vragen en stiefmoeder gewoon mee te nemen en dan 'sorry, sorry, sorry' te zeggen als er een probleem zou ontstaan. Want inderdaad: zouden ze iemand écht ter plekke wegsturen? Ik kan het me bijna niet voorstellen. 

Omnik

Omnik

14-07-2022 om 12:28 Topicstarter

foutje; dubbel

Nee joh ze sturen heus niemand weg. En dan zoek je een geslaagde uit die niet met 3 aanhang is gekomen en zegt dat je daarbij ‘hoort’. Mijn tweeling had namelijk plaatsen ‘over’ want allebei tegelijk geslaagd en als ze iemand buiten hadden laten staan, had ik die zo meegenomen omdat wij nog niet aan ons ‘quotum’ zaten. Maar ik ben soms best wel een beetje ongehoorzaam als het dit soort ‘regels’ betreft en ik zou ook makkelijk zelf doen alsof mijn neus bloedt en naar binnen wandelen. 

Omnik

Omnik

14-07-2022 om 12:38 Topicstarter

ToetieToover schreef op 14-07-2022 om 12:32:

Nee joh ze sturen heus niemand weg. En dan zoek je een geslaagde uit die niet met 3 aanhang is gekomen en zegt dat je daarbij ‘hoort’. Mijn tweeling had namelijk plaatsen ‘over’ want allebei tegelijk geslaagd en als ze iemand buiten hadden laten staan, had ik die zo meegenomen omdat wij nog niet aan ons ‘quotum’ zaten. Maar ik ben soms best wel een beetje ongehoorzaam als het dit soort ‘regels’ betreft en ik zou ook makkelijk zelf doen alsof mijn neus bloedt en naar binnen wandelen.

Ik heb daar zelf ook niet zo'n moeite mee. Als dit de uitkomst zou zijn, zou ik daar ook geen bezwaar tegen hebben. Ik wil alleen niet degene zijn die erover moet soebatten als iemand van school het nodig vindt om het te bespreken. 

Omnik schreef op 14-07-2022 om 12:38:

[..]

Ik heb daar zelf ook niet zo'n moeite mee. Als dit de uitkomst zou zijn, zou ik daar ook geen bezwaar tegen hebben. Ik wil alleen niet degene zijn die erover moet soebatten als iemand van school het nodig vindt om het te bespreken.

Maar je bent wel degene die het probleem heeft veroorzaakt.

Omnik

Omnik

14-07-2022 om 12:41 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 14-07-2022 om 12:40:

[..]

Maar je bent wel degene die het probleem heeft veroorzaakt.

Oh ja? Dat zie ik niet. 

Heeft oudste geen vriend(in) die niet aan de maximale hoeveelheid genodigden komt? Dat er dan iemand van jouw huishouden met die mensen mee kan?  
Zo is er bij mijn oudste op de diplomauitreiking iemand geweest die toch haar beide broertjes me kon nemen in plaats van te moeten kiezen tussen Jantje of Pietje. De stiefmoeder mee met een alleenstaande ouder of zo. Vantevoren ontmoeten op het schoolplein en dan pas  naar binnen.  Dan lijkt het net alsof het zo hoort. 

MMcGonagall schreef op 14-07-2022 om 12:40:

[..]

Maar je bent wel degene die het probleem heeft veroorzaakt.

Ik vind dat eerlijk gezegd wel, door aan te geven dat jongste meenemen ook een optie is. Hier ook een 3-personen-beleid én gescheiden gezinnen (met nieuwe partners). Oudste stiefzoon heeft zelf gekozen en dat werden z’n vader, moeder en vriendinnetje. Helemaal prima. 

MMcGonagall schreef op 14-07-2022 om 10:41:

Ik heb bij diploma-uitreikingen zelden broertjes en zusjes gezien. Wanneer het kind zelf ouders en stiefouder mee wil, mag hij dat gewoon zelf kiezen. Zijn feestje.

Bij ons op school waren maandag heel veel broertjes en zusjes mee. Een enkel kind had zelfs alleen maar een broertje of zusje mee 😓

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

14-07-2022 om 13:12

MMcGonagall schreef op 14-07-2022 om 12:40:

[..]

Maar je bent wel degene die het probleem heeft veroorzaakt.

-Nienke- schreef op 14-07-2022 om 12:53:

[..]

Ik vind dat eerlijk gezegd wel, door aan te geven dat jongste meenemen ook een optie is. Hier ook een 3-personen-beleid én gescheiden gezinnen (met nieuwe partners). Oudste stiefzoon heeft zelf gekozen en dat werden z’n vader, moeder en vriendinnetje. Helemaal prima.

Omnik schreef op 14-07-2022 om 12:41:

[..]

Oh ja? Dat zie ik niet.

Ik zie het ook niet. En dat TO graag jongste erbij heeft begrijp ik wel.

Omnik schreef op 14-07-2022 om 12:10:

[..]

Nee, niet uitgenodigd. Oudste vroeg mij via de app: Wil jongste eigenlijk mee? Dat heb ik toen gevraagd, heel sec, zonder het dilemma te benoemen. En jongste antwoordde daar dus bevestigend op. Ik heb niet doorgevraagd of die het erg zou vinden als die niet mee zou kunnen. Ik wil me er het liefst niet diep in mengen.



Ambra schreef op 14-07-2022 om 12:11:

wij kregen ook die beperking mee van maximaal 3 personen maar in de praktijk werd er nooit iemand geweigerd. Bij beide kinderen waren stiefouders en zus/ broer mee. Volgens mij is het vooral bedoeld om te zorgen dat er niet hele volksstammen meekomen maar dat ouders met partner en andere kinderen meekomen weten ze echt wel op school. Stel dat het niet om een stiefmoeder gaat maar dat een gezin 3 of 4 kinderen heeft.. die mogen dan ook best mee. Evt. achterin staan..

Bij ons had oudste 3 toegangskaarten gekregen. Zonder die kaart kwam je ook niet binnen. Je kan dan rondvragen of iemand er één over heeft, maar anders kwam je er niet in. Daar was ook geen ruimte voor. Met meer dan 125 examenkandidaten zat het zo ook vol. 
Maar er was dus wel gelegenheid om in de aula het gebeuren op een scherm te volgen voor mensen die niet mee naar binnen mochten.

Kind moet zelf kiezen. Als het vader, moeder, stiefmoeder is, is dat oké. Is het vader, moeder, sibling, dan ook.
Jou geeft het een slecht gevoel als stiefmoeder mee mag ipv sibling én je hebt gezegd dat sibling er bij hoort en dat kind maar met vader en stiefmoeder moet regelen dat stiefmoeder niet mee gaat. Misschien niet met zoveel woorden, maar het is wel de essentie.

Toen onze kinderen diploma uitreiking hadden, was er ook een max. aantal beleid. Nu kwamen wij er precies aan, maar ik zag dat werkelijk niemand zich eraan gehouden had. Zag allerlei grotere groepen, ouders, grootouders, broers/zussen van 1 persoon. Maar ja, het kan ook zijn zoals Schemerlampje hierboven schrijft, dan heb je een probleem. 
Ik ben zelf ook een stiefouder nu, 7 jaar inmiddels, maar ben bij geen een uitreiking geweest, is voor de ouders en opa's en oma's e.d. ik feliciteer later wel. (trouwens ik vind het vaak ook super saaie aangelegenheden dus ik hoef ook niet zo graag)

Zusterclivia schreef op 14-07-2022 om 13:33:

Kind moet zelf kiezen. Als het vader, moeder, stiefmoeder is, is dat oké. Is het vader, moeder, sibling, dan ook.
Jou geeft het een slecht gevoel als stiefmoeder mee mag ipv sibling én je hebt gezegd dat sibling er bij hoort en dat kind maar met vader en stiefmoeder moet regelen dat stiefmoeder niet mee gaat. Misschien niet met zoveel woorden, maar het is wel de essentie.

Inderdaad, ik zie dat als bewust aanwakkeren van een loyaliteitsconflict.

_Anoniem_ schreef op 14-07-2022 om 13:34:

Toen onze kinderen diploma uitreiking hadden, was er ook een max. aantal beleid. Nu kwamen wij er precies aan, maar ik zag dat werkelijk niemand zich eraan gehouden had. Zag allerlei grotere groepen, ouders, grootouders, broers/zussen van 1 persoon. Maar ja, het kan ook zijn zoals Schemerlampje hierboven schrijft, dan heb je een probleem.
Ik ben zelf ook een stiefouder nu, 7 jaar inmiddels, maar ben bij geen een uitreiking geweest, is voor de ouders en opa's en oma's e.d. ik feliciteer later wel. (trouwens ik vind het vaak ook super saaie aangelegenheden dus ik hoef ook niet zo graag)

Ik vond het juist wel leuk dat mijn stiefvader bij mijn diplomauitreiking was. Heb serieus geen enkele keer bedacht om mijn broers mee te nemen, andersom ook niet trouwens.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.