Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Zie ik eruit als ‘die kan ik hebben’?

Een beetje met een knipoog, dit topic, maar soms heb ik van die dagen dat ik kennelijk uitstraal dat ik iemand ben waar mensen eens even lekker tegen kunnen z**ken. Gisteren werd ik door een bewoner van de straat verderop aangesproken omdat ik daar parkeerde. ‘Deze parkeerplekken horen bij deze huizen.’. Nu is dat gewoon openbare weg, in de hele buurt is een tekort aan parkeerplekken en ik zou ook liever voor mijn eigen huis staan, dus ik draaide beleefd mijn weerwoord af en ging naar huis. Vandaag liep ik achter een meneer met wandelstok. Ik kon er precies langs maar toen ik dat wilde doen, stapte hij opzij. Hij zei sorry, ik zei ‘geen probleem’, maar toen vitte zijn vrouw (kaliber 70+ met pit) tegen mij ‘je kunt ook je mond gebruiken he.’ Dus ik zeg ‘hoe bedoelt u?’, ‘nou, vragen of je er langs kan.’ Zucht… ik ben dus wederom beleefd gebleven maar vraag me wel af waarom mensen denken dat ze tegen mij ongestraft kunnen bitchen.
Wie herkent dat, of heb je juist zo’n uitstraling waarvan mensen denken ‘oei, met die moet ik oppassen’?

ik heb volgens mij een resting bitch face want wordt nooit aangesproken op straat. Maar mijn tweelingzus kijkt altijd heel vriendelijk en heeft dus ook vaak zulke dingen. 
tis niet dat ik onvriendelijk ben, maar blijkbaar zie ik er wel zo uit 

Volgens mij ligt het niet aan jou maar is het een bepaald type 70 plussers dat altijd wat te zeiken heeft en dat ook meteen uit en dan vooral vrouwen tegen andere (jongere) vrouwen. Dat zijn vaak de vitale 70 plussers met hááááást. Ze zijn nog fit en willen/doen teveel op 1 dag. 
Net ook in de supermarkt meegemaakt.  Bij mijn Jumbo is een stukje vloer waar je kar vanzelf wegrijdt als je hem niet vast houdt.  Ik sta yoghurt en vla te pakken en als ik mijn omdraai gelijk zo'n grijs vrouwtje: wel zorgen dat je kar niet in de weg staat hè! Zo kan niemand er langs. Ze duwt die kar in mijn richting en schiet ervandoor. 

Als fietser kan je het sowieso niet goed doen, wat je uitstraling ook is. Als je wil inhalen en je belt, dan is dat aso, "Je laat me schrikken, je kan er toch langs?", ook als je er niet langs kan. Als je er wel langs kan, "Ja, niet zomaar inhalen, daar heb je een bèl voor!"... Tegenwoordig op mijn fiets zonder ondersteuning als ik word ingehaald op een punt na een smal gedeelte, word er op mij gemopperd dat ik zo langzaam ga, maar 15 km/u, gevaar op de weg.

Bakblik schreef op 06-12-2024 om 12:58:

Volgens mij ligt het niet aan jou maar is het een bepaald type 70 plussers dat altijd wat te zeiken heeft en dat ook meteen uit en dan vooral vrouwen tegen andere (jongere) vrouwen. Dat zijn vaak de vitale 70 plussers met hááááást. Ze zijn nog fit en willen/doen teveel op 1 dag.
Net ook in de supermarkt meegemaakt. Bij mijn Jumbo is een stukje vloer waar je kar vanzelf wegrijdt als je hem niet vast houdt. Ik sta yoghurt en vla te pakken en als ik mijn omdraai gelijk zo'n grijs vrouwtje: wel zorgen dat je kar niet in de weg staat hè! Zo kan niemand er langs. Ze duwt die kar in mijn richting en schiet ervandoor.

Regelmatig oude mensen die bij de kassa zo snel mogelijk na jou de boodschappen op de band willen leggen, soms nog voor dat je klaar bent, en dan met hun kar tegen je aan duwen heb ik zo'n hekel aan.

Laatst liet ik een scholier met één brood je voor en kreeg toen toch een blik toegeworpen.

Heb soms de neiging om te vragen of ze hoge nood hebben want dan mag je van mij wel even voor.

Auwereel schreef op 06-12-2024 om 13:02:

Als fietser kan je het sowieso niet goed doen, wat je uitstraling ook is. Als je wil inhalen en je belt, dan is dat aso, "Je laat me schrikken, je kan er toch langs?", ook als je er niet langs kan. Als je er wel langs kan, "Ja, niet zomaar inhalen, daar heb je een bèl voor!"... Tegenwoordig op mijn fiets zonder ondersteuning als ik word ingehaald op een punt na een smal gedeelte, word er op mij gemopperd dat ik zo langzaam ga, maar 15 km/u, gevaar op de weg.

😜😜😜

Maar 15 km is ook wel héééél langzaam! 

😜😜😜

Als 50 plus vrouw die veel fietst haal ik met gemak de 20-22 en kan ik goed mee met de e-bikes. Dat neemt niet weg dat ik het ongeduld wel herken van de uren die ik met cursisten fiets. Dan zit ik inderdaad aan die 14-14 per uur en is het commentaar niet van de lucht.  Iedereen heeft begrip voor de vader met kleuter die niet tegen de brug opkomen maar voor mij met een cursist is geen begrip. 

Tuinfluiter schreef op 06-12-2024 om 13:16:

[..]

Regelmatig oude mensen die bij de kassa zo snel mogelijk na jou de boodschappen op de band willen leggen, soms nog voor dat je klaar bent, en dan met hun kar tegen je aan duwen heb ik zo'n hekel aan.

Laatst liet ik een scholier met één brood je voor en kreeg toen toch een blik toegeworpen.

Heb soms de neiging om te vragen of ze hoge nood hebben want dan mag je van mij wel even voor.

Dat is dan ook wel aso als er achter je nog meer mensen staan. 

Bakblik schreef op 06-12-2024 om 13:23:

[..]

😜😜😜

Maar 15 km is ook wel héééél langzaam!

😜😜😜

Als 50 plus vrouw die veel fietst haal ik met gemak de 20-22 en kan ik goed mee met de e-bikes. Dat neemt niet weg dat ik het ongeduld wel herken van de uren die ik met cursisten fiets. Dan zit ik inderdaad aan die 14-14 per uur en is het commentaar niet van de lucht. Iedereen heeft begrip voor de vader met kleuter die niet tegen de brug opkomen maar voor mij met een cursist is geen begrip.

Even een zijspoor:

Het lijkt mij dat cursisten kunnen schrikken als iemand krap passeert.

Nederlanders gaan ervan uit dat iedereen goed kan fietsen, en dus ook z'n stuur goed vasthoudt, ook als een auto op 30 cm passeert.
(misschien overdrijf ik, maar ik vind dat Nederlandse chauffeurs echt weinig ruimte laten).

Merk jij zulke dingen ook?

[..]

Ja zo herkenbaar, ook dat duwen met die kar. Ik zeg echt regelmatig iets van " het gaat echt niet sneller hoor als u mij zit te duwen"  

Nou dan ben je onbeschoft en krijgt de caissière het te horen.

[..]

Dat haat ik echt! Vooral als ze dan je kar aan de kant duwen. Ik zeg altijd: moet ik bij de klant voor me in z’n nek kruipen zodat je er bij kunt? Of heeft u zo’n haast, dan mag je wel even voor u hoeft het alleen maar te vragen. 
dan houdt het wel op. 
en idd als je dan een scholier of winkelmedewerker voorlaat zijn ze nog beledigd ook, die oudjes. Waar moeten ze überhaupt heen? Je hebt pensioen? Waarom boodschappen doen als je haast hebt..? 

Nick90 schreef op 06-12-2024 om 13:33:

[..]

Ja heel erg aso kind had in de rij naast mij pech daar ging van alles mis en dan wil ik iemand nog wel eens voor laten gaan. 

Nick90 schreef op 06-12-2024 om 13:33:

[..]

Als mensen die snel klaar zijn het eerst gaan, staan we gemiddeld korter te wachten.
Dus zo aso is het niet.

(Maar het is natuurlijk wel aso om 5 keer in de week boodschappen te doen als je het ook in 1 keer kunt halen. Dan laat je 5 keer mensen wachten bij het afrekenen!)

En bij ons is altijd een zelfbedieningskassa vrij.
Helaas is maar 1 zelfbedieningskassa die contant geld accepteert.

Nee, ik ben nu in een fase in mijn leven waarin bijna dagelijks mensen praatjes met mij maken. Ik zie er blijkbaar uitnodigend uit met mijn twee kindjes. Ik loop ook wat pratend met ze rond en dan haken mensen graag aan. Ik vind dat wel gezellig. 

Tuinfluiter schreef op 06-12-2024 om 13:46:

[..]

Ja heel erg aso kind had in de rij naast mij pech daar ging van alles mis en dan wil ik iemand nog wel eens voor laten gaan.

Dat schreef je er niet bij. Als ik in de rij sta en jij bepaalt dat iemand die achter mij staat voor mag, dan is dat gewoon aso. 

haarklover schreef op 06-12-2024 om 13:46:

[..]

Als mensen die snel klaar zijn het eerst gaan, staan we gemiddeld korter te wachten.
Dus zo aso is het niet.

(Maar het is natuurlijk wel aso om 5 keer in de week boodschappen te doen als je het ook in 1 keer kunt halen. Dan laat je 5 keer mensen wachten bij het afrekenen!)

En bij ons is altijd een zelfbedieningskassa vrij.
Helaas is maar 1 zelfbedieningskassa die contant geld accepteert.

Maar als je in de rij staat is jouw eigen wachttijd relevant, niet de gemiddelde wachttijd. Dus ja, wel aso om voor iemand anders te beslissen dat diegene langer moet wachten. 

Ja dat soort dingen heb ik ook wel eens. Als ik dan een keer een beetje assertief ben dan krijg ik het vaak nog erger terug. Zoals een vrouw die vond dat ik niet bijdehand hoefte te doen, want zij was toch veel bijdehandter. Het enige wat ik zei was dat ze ook even had kunnen vragen of ik uit de weg wilde gaan met mijn karretje inplaats de kar hard weg te trekken. Toen ze weg liep heb ik nog iets gemompeld dat ik blij was dat ik geen bijdehante heks was. Dat heeft ze gelukkig niet gehoord. Ik ben nog al conflict vermijdend. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.