Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Ervaar jij sociale druk?

Voel jij je verplicht om dingen (niet) te doen vanwege maatschappelijke verwachtingen? Zo ja, op welk gebied? Vaccineren, trouwen, kinderen krijgen, etc.? 

Als iemand van eind twintig voel ik soms wel dat men verwacht dat ik een serieuze relatie krijg en ga settelen. 

watertoren schreef op 08-08-2021 om 15:42:

Het moeilijke is dat er best veel mensen zijn die dat aan mij vragen. Zeker als ik een tijdje iemand niet gezien heb is dat de tweede vraag die gesteld wordt. De eerste is hoe gaat het en dan volgt erop of ik al een vriend heb. Dan zeg ik nee want ik heb je toch verteld dat ik geen relatie meer wil. Dan zeggen ze vaak van ja dat was toen en toen was het nog vers. Hoe langer mijn man dood is hoe meer ik die vraag krijg.

Erg vervelend, steeds weer die vragen. 

Misschien je voornemen om zodra iemand er weer naar vraagt, zeggen dat je geen vriend hebt, dat je het eerder hebt aangegeven dat die er niet komt én dat je er geen vragen meer over wilt. Dat dit het laatste is wat je over dit onderwerp kwijt wilt. 

En gelijk over iets anders beginnen. Ik weet niet of het in je aard zit om zo direct te zijn, maar je wilt dit niet nog 30 jaar aanhoren. 

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

08-08-2021 om 16:04

watertoren schreef op 08-08-2021 om 15:42:

Het moeilijke is dat er best veel mensen zijn die dat aan mij vragen. Zeker als ik een tijdje iemand niet gezien heb is dat de tweede vraag die gesteld wordt. De eerste is hoe gaat het en dan volgt erop of ik al een vriend heb. Dan zeg ik nee want ik heb je toch verteld dat ik geen relatie meer wil. Dan zeggen ze vaak van ja dat was toen en toen was het nog vers. Hoe langer mijn man dood is hoe meer ik die vraag krijg.

Ik denk dat mensen het zich moeilijk kunnen voorstellen dat je de rest van je leven als een non gaat leven.

BeertjeColargol schreef op 08-08-2021 om 16:04:

[..]

Ik denk dat mensen het zich moeilijk kunnen voorstellen dat je de rest van je leven als een non gaat leven.

Jij bent vast en zeker een man! 

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

08-08-2021 om 16:12

watertoren schreef op 08-08-2021 om 16:09:

[..]

Jij bent vast en zeker een man!

Ja, en? Waarom zou je een man moeten zijn om zo'n opmerking te maken?

BeertjeColargol schreef op 08-08-2021 om 16:12:

[..]

Ik heb het toch goed dat gedacht. 

BeertjeColargol schreef op 08-08-2021 om 16:12:

[..]

Waarom zou je überhaupt zo'n opmerking maken?

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

08-08-2021 om 16:17

CharlieB schreef op 08-08-2021 om 16:16:

[..]

Ik probeer een verklaring te geven voor het feit dat ze zo vaak de vraag krijgt of ze weer een relatie heeft.

CharlieB schreef op 08-08-2021 om 16:16:

[..]

En de opmerking is nog enorm stigmatiserend ook. Een fantastisch voorbeeld van sociale druk. 

Je hoeft ook geen relatie te hebben om niet als een non te leven. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik nog geen behoefte heb aan seks maar als ik het zou willen kan ik het makkelijk krijgen.

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

08-08-2021 om 16:33

zeeduivel schreef op 08-08-2021 om 16:18:

[..]

En de opmerking is nog enorm stigmatiserend ook. Een fantastisch voorbeeld van sociale druk.

Ik zie niet in wat er stigmatiserend aan is, en ook niet waarom het een voorbeeld van sociale druk zou zijn.

BeertjeColargol schreef op 08-08-2021 om 16:17:

[..]

Ik probeer een verklaring te geven voor het feit dat ze zo vaak de vraag krijgt of ze weer een relatie heeft.

Maar dat kan toch zonder dat je er zelf de waarde 'nonnenleven' aan koppelt?

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

08-08-2021 om 17:14

CharlieB schreef op 08-08-2021 om 17:02:

[..]

Maar dat kan toch zonder dat je er zelf de waarde 'nonnenleven' aan koppelt?

Ik bedoelde daar verder niets mee. En voor zover ik er iets mee bedoelde, is het beslist niet negatief bedoeld.

Seks is niet voor iedereen een eerste levensbehoefte. 

BeertjeColargol schreef op 08-08-2021 om 17:14:

[..]

Ik bedoelde daar verder niets mee. En voor zover ik er iets mee bedoelde, is het beslist niet negatief bedoeld.

Zo las ik het wel, aangezien "ik denk dat mensen het zich moeilijk kunnen voorstellen dat je de rest van je leven alleen wil blijven" de meer voor de hand liggende optie is.

Als iemand zegt niet te begrijpen dat ik de rest van mijn leven als non wil leven, hoor ik daar wel een oordeel in ja. 

CharlieB schreef op 08-08-2021 om 17:37:

[..]

Zo las ik het wel, aangezien "ik denk dat mensen het zich moeilijk kunnen voorstellen dat je de rest van je leven alleen wil blijven" de meer voor de hand liggende optie is.

Als iemand zegt niet te begrijpen dat ik de rest van mijn leven als non wil leven, hoor ik daar wel een oordeel in ja.

Tja, veel mannen denken gelijk aan seks. Daarom wist ik gewoon dat het niet anders kon dan dat dit door een man geschreven werd en ik had nog gelijk ook. Ik vind het wel een botte opmerking.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.