Psyche en mentaal
Dezyi
04-08-2021 om 21:20
Ervaar jij sociale druk?
Voel jij je verplicht om dingen (niet) te doen vanwege maatschappelijke verwachtingen? Zo ja, op welk gebied? Vaccineren, trouwen, kinderen krijgen, etc.?
Als iemand van eind twintig voel ik soms wel dat men verwacht dat ik een serieuze relatie krijg en ga settelen.
Herfstappeltaart
06-08-2021 om 10:11
Lollypopje schreef op 06-08-2021 om 10:10:
[..]
Ik ben een ouder verloren 5 jaar geleden. De ander, zestiger, had een jaar later een nieuwe relatie.
Natuurlijk was dat wennen en moest ik het even een plek geven, maar ik zag het nooit als een vervanging. Ik vond het uiteindelijk vooral heel fijn. Moest mijn ouder dan nog 20 jaar alleen zijn?
Als iemand dat zelf wil, is dat uiteraard heel erg prima, maar als dit mijn ouder gelukkig maakt is het alleen maar mooi
Ik misgun dat ook niemand hoor. Maar voor mijzelf zou het zo niet werken.
Lollypopje
06-08-2021 om 10:11
Overigens snap ik dat gezeur dat iemand moet gaan daten ook niet. Laat iedereen zelf kiezen wat hen gelukkig maakt. Of dat nu een nieuwe relatie is of juist helemaal nooit meer.
Zusterclivia
06-08-2021 om 10:12
watertoren schreef op 06-08-2021 om 10:08:
[..]
Veel mensen kunnen dat niet begrijpen dat je echt geen relatie meer wil want in de ogen van die mensen ben je zielig als je alleen bent.
Ja en daar moet je iets aan doen. En omdat ze het zo goed met je voor hebben, blijven ze er maar over zeuren.
Herfstappeltaart schreef op 06-08-2021 om 10:08:
[..]
Dat is het ook....en toch voel ik dat ook. Vind het zelf ook raar.
Het is gewoon groeosdruj/sociale druk. Want met kerst moet je naar familie, maakt niet uit hoe stom ze zijn. Ik vind het ook altijd vreselijk raar om te horen dat mensen slecht contact hebben, maar met kerst petse samen moeten zitten. 🤷♀️
Van alle dagen die je kunt kuezen, is dat wel de slechtste ivm alle druk over wat je dan allemaal moet doen.
Lollypopje
06-08-2021 om 10:12
Herfstappeltaart schreef op 06-08-2021 om 10:11:
[..]
Ik misgun dat ook niemand hoor. Maar voor mijzelf zou het zo niet werken.
Snap ik. Ik reageerde vooral op RB die daar nogal negatief over schreef. Terwijl ik het vooral heel fijn vind en zie hoe ze elkaar gelukkig maken.
Herfstappeltaart
06-08-2021 om 10:13
Zusterclivia schreef op 06-08-2021 om 10:05:
[..]
Echt naar gedrag van mensen. Ik ben 20 jaar jonger dan jij, mijn relatie is gewoon uit gegaan, maar idd het idee om mij weer aan te moeten passen aan een ander, zelfs als we zouden latten... daar heb ik gewoon geen zin in.
En ik kan mij ook slecht voorstellen dat een relatie kan werken als je je beiden niet iets aanpast aan de ander.
Nou precies. Dat aanpassen wil en kan ik niet meer opnieuw.
watertoren
06-08-2021 om 10:14
Herfstappeltaart schreef op 06-08-2021 om 10:09:
[..]
Ik kan me daar ook niks bij voorstellen. Wij zijn al meer dan 40 jaar getrouwd en voor mij is dat de eerste en de laatste keer.
Wij waren 30 jaar samen en hebben gelukkig nog net ons 25jarig huwelijksfeest kunnen vieren.
Herfstappeltaart
06-08-2021 om 10:14
Zusterclivia schreef op 06-08-2021 om 10:12:
[..]
Ja en daar moet je iets aan doen. En omdat ze het zo goed met je voor hebben, blijven ze er maar over zeuren.
[..]
Het is gewoon groeosdruj/sociale druk. Want met kerst moet je naar familie, maakt niet uit hoe stom ze zijn. Ik vind het ook altijd vreselijk raar om te horen dat mensen slecht contact hebben, maar met kerst petse samen moeten zitten. 🤷♀️
Van alle dagen die je kunt kuezen, is dat wel de slechtste ivm alle druk over wat je dan allemaal moet doen.
Klopt helemaal, vandaar ook al die familieruzies en mislukte kerstfeestjes.
Herfstappeltaart
06-08-2021 om 10:15
watertoren schreef op 06-08-2021 om 10:14:
[..]
Wij waren 30 jaar samen en hebben gelukkig nog net ons 25jarig huwelijksfeest kunnen vieren.
. Gelukkig maar dat jullie dat nog hebben gehad.
Zusterclivia
06-08-2021 om 10:16
Herfstappeltaart schreef op 06-08-2021 om 10:13:
[..]
Nou precies. Dat aanpassen wil en kan ik niet meer opnieuw.
Misschien ook omdat ik het idee had dat ik mij meer aanpaste dan hij. Die scheve verhouding, dat de vrouw zich meer aanpast dan de man, zie ik heel vaak. Maar als ik zeg, daar heb ik geen zin in , dan vindt men dat je er wel iets voor over moet hebben. 😅
Ik heb ook al te horen gekregen, dat als ik ga daten ik wel meer wetk moet maken van mijn uiterlijk, anders gaat het niet lukken hoor. 🤣
Herfstappeltaart
06-08-2021 om 10:17
Zusterclivia schreef op 06-08-2021 om 10:16:
[..]
Misschien ook omdat ik het idee had dat ik mij meer aanpaste dan hij. Die scheve verhouding, dat de vrouw zich meer aanpast dan de man, zie ik heel vaak. Maar als ik zeg, daar heb ik geen zin in , dan vindt men dat je er wel iets voor over moet hebben. 😅
Ik heb ook al te horen gekregen, dat als ik ga daten ik wel meer wetk moet maken van mijn uiterlijk, anders gaat het niet lukken hoor. 🤣
Tsjonge jonge....hoe krijgt iemand het zijn mond uit...
Herfstappeltaart
06-08-2021 om 10:18
Wat een leuk topic trouwens TO!
Heel leuk om dit soort dingen van anderen te lezen.
Zusterclivia
06-08-2021 om 10:21
Herfstappeltaart schreef op 06-08-2021 om 10:17:
[..]
Tsjonge jonge....hoe krijgt iemand het zijn mond uit...
Helaas niet de eerste keer dat ik het hoor. Ik vind zelf dat ik er prima uit zie, maar ik gebruik geen make-up en dat schijnt nogal vreselijk te zijn.
O ja, en ik moet dan wel minimaal mascara opdoen (ik heb al zwarte wimpers?), iets aan mijn wenkbrauwen doen (Brooke Schields en zijn passend bij mijn gezicht), hakken dragen (auw mijn rug en knieën) en mijn haar los of opsteken. 🤷♀️👍🤭
Herfstappeltaart
06-08-2021 om 10:25
Zusterclivia schreef op 06-08-2021 om 10:21:
[..]
Helaas niet de eerste keer dat ik het hoor. Ik vind zelf dat ik er prima uit zie, maar ik gebruik geen make-up en dat schijnt nogal vreselijk te zijn.
Hahahahahaa ja echt vreselijk (ik ook nauwelijks, net als ik op visite moet kan ik wel eens ietsiepietsie meer moeite doen maar dan moet je er nog een vergrootglas bij pakken om het te zien).
Ik ben meer het type"met laarzen aan het bos in met de hond"
PriceyRook54
06-08-2021 om 10:34
watertoren schreef op 06-08-2021 om 09:37:
Eigenlijk is dit dus wel een voorbeeld van sociale druk als ik mijn reactie terug lees.
Maar ik denk wel dat het uit een goed hart komt. Je vrienden vinden jou duidelijk een leuk mens en ze gunnen je een leuke man. Maar ik kan me voorstellen dat dat af en toe irritant is.
Herfstappeltaart
06-08-2021 om 10:38
Ainne schreef op 06-08-2021 om 10:34:
[..]
Maar ik denk wel dat het uit een goed hart komt. Je vrienden vinden jou duidelijk een leuk mens en ze gunnen je een leuke man. Maar ik kan me voorstellen dat dat af en toe irritant is.
Dat denk ik ook wel maar mensen moeten na 1 keer een antwoord van Watertoren niet blijven aanhouden. Dan wordt het echt vervelend. Het lijkt dan ook net of je keuzes niet gerespecteerd worden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.