Over het forum
Doemijdieglazenbol
08-09-2023 om 13:11
Meer losse topics?
Ik sta op het punt om even een break te nemen (omdat ik telefoonarm door het leven ga, de komende periode), maar voor mensen beginnen te juichen, wilde ik toch nog een topic openen.
Ik zie dat er op dit forum een aantal (langlopende) topics lopen, waarin met name dezelfde schrijvers steeds terugkomen. Het nodigt voor nieuwe schrijvers ook niet zo uit om in te stappen in een gesprek dat al 10+ pagina's loopt. In dat soort topics komt van alles aan bod, het gaat van hot naar her. Zo ging het in het stemtopic gisteren pagina's lang over vegan eten (op persoonlijk niveau) en zie ik in de ergernissen/blij/etc topics regelmatig dingen voorbij komen die best een interessante, op zichzelfstaande discussie kunnen zijn.
Het zijn eigenlijk verzameltopics geworden, waar steeds dezelfde mensen met elkaar in gesprek gaan. Ik zou het wel leuk vinden als er in plaats daarvan meer losse topics geopend worden. Nu zou ik wel eens ergens op in willen gaan, maar vind het er de plek niet voor. Daarbij denk ik dat het goed is voor de activiteit op het forum, dat het daar levendiger van wordt. We zijn al niet met superveel mensen hier en het kringetje wordt zo steeds kleiner, want waarom zou je steeds terugkomen als er toch niets nieuws gebeurt?
Dit is expliciet GEEN VINGERWIJZING naar wie dan ook. Ik doe het zelf ook, ik begrijp de dynamiek etc. Maar dit schoot door mijn hoofd (ook als je ziet hoe snel sommige topics gaan die wel specifiek zijn, zoals het geschiedenislestopic) en was benieuwd hoe anderen daarover denken?
Daglichtlamp
09-09-2023 om 10:18
Wat ook zou helpen is integratie van alle forum rubrieken van OO en Via.
MellowTurkey78
09-09-2023 om 10:20
TO geniaal wat je zegt, ben het ook eigenlijk wel met je eens al heb ik zelf ook 'vaste' topics. (Waar in mijn opinie iedereen welkom is maar dat gaat voor een buitenstaander natuurlijk niet zo makkelijk)
Heel goed idee.
Goed idee van Sassenach, of bedoel je ook dat je wat meer en vaker luchtige onzin-topics wil?
Sassenach
09-09-2023 om 11:01
PhoebeHolmesreturns schreef op 09-09-2023 om 10:20:
Goed idee van Sassenach, of bedoel je ook dat je wat meer en vaker luchtige onzin-topics wil?
Ik ben maar zo vrij geweest om te beginnen met het ja/nee doorgeeftopic. Ik hoop dat het aan gaat slaan.
ToetieToover
09-09-2023 om 11:08
Sassenach schreef op 09-09-2023 om 11:01:
[..]
Ik ben maar zo vrij geweest om te beginnen met het ja/nee doorgeeftopic. Ik hoop dat het aan gaat slaan.
Ik vond het een beetje ingewikkeld, met die hele instructie erbij. Ik wil nu ook niet als eerste reageren
Sassenach
09-09-2023 om 11:28
ToetieToover schreef op 09-09-2023 om 11:08:
[..]
Ik vond het een beetje ingewikkeld, met die hele instructie erbij. Ik wil nu ook niet als eerste reageren
Het is eigenlijk net als een normaal topic openen: je opent een topic met ja/nee stelling met een poll erbij. Het enige dat je extra doet is de instructietekst kopiëren en in je bericht zetten.
En inmiddels hebben er al mensen gereageerd, dus je kunt veilig reageren.
Evaluna
09-09-2023 om 12:33
Leuk idee om meer topics te openen en meer diversiteit. Het gebeurt nogal eens dat ik een klankbord zoek, maar dan vind ik het probleem er eigenlijk te onzinnig of te klein voor.
Zal toch wat vaker een topic openen. Een topic van de dag is ook leuk. Al is de aantrekkelijkheid van een forum voor mij ook wel de smeuïgheid van de diverse onderwerpen. Relaties / kinderen / werk... Nu snap ik dat niet iedereen alles op internet wil zetten (doe ik zelf ook niet) maar tegelijkertijd maakt dat wel het forum interessanter.
Doemijdieglazenbol
09-09-2023 om 13:03
ik vind het in ieder geval supertof dat ik meteen mensen initiatief zie nemen. Leuk! ❤️
letterkoekje
09-09-2023 om 13:03
Ik denk dat het ook (een beetje) aan de TO ligt om zijn/haar topic levendig te houden. Geregeld zelf ook een post plaatsen in je eigen topic geeft ook mensen de kans daar weer op te reageren.
Tweede punt: als mensen (blijven) denken dat - als een topic al een tijd loopt - ze daar niet meer welkom zijn/niks nieuws meer kunnen vertellen/het onder een bepaalde groep forummers gaat, ..., ... dan zal elke draad snel opdrogen, op enkele uitzonderingen na.
Is misschien nog eens een winactie doen onder nieuwe forummers die minstens 3 maand gebleven zijn en minstens 100 berichten hebben geschreven, een mogelijkheid om nieuwe mensen aan te trekken en ze proberen te houden?
Of denken jullie dat de tijd van online fora op zijn retour is?
RoodVruchtje
09-09-2023 om 14:16
letterkoekje schreef op 09-09-2023 om 13:03:
Of denken jullie dat de tijd van online fora op zijn retour is?
Dat denk ik persoonlijk juist helemaal niet. Ik zit ook op andere fora en daar is gewoon meer diversiteit en levendigheid. Dat komt mi niet door de onderwerpen an sich, maar doordat er veel meer leden zijn.
Zeesterretje
09-09-2023 om 14:53
Ik denk dat de komst van Viafora sowieso met verkeerde doelstelling is opgestart. Viva zou ermee ophouden en met name de vaste kern daar zocht een alternatief. Veel mensen zijn toen weggegaan waarvan een deel hier beland is. Een deel schrijft alleen hier en andere, waaronder ook ik, schrijven en lezen bij beide. Viafora heeft de 'pech' gehad dat viva bleef bestaan en daardoor wellicht nooit écht goed is kunnen groeien.
Wb de topics hier; Er mogen zeker meer verschillende topics komen. Je hebt dan de vaste schrijvers die wellicht meer op andere topics zullen reageren maar als hun interesse daar niet is dan kun je ze natuurlijk niet dwingen. Nieuwe mensen zullen misschien inderdaad zien dat veel topics weinig volk trekt en denken dat niemand (meer) reageert.
Zelf merk ik ook dat ik het jammer vind dat enkele topics niet goed lopen tereijl ik het best leuke gesprekken vind/vond. Ik wacht dan ook eigenlijk tot andere er weer leven in blazen maar dat gebeurt dus niet.
Aviendha
09-09-2023 om 17:29
Zeesterretje schreef op 09-09-2023 om 14:53:
Ik denk dat de komst van Viafora sowieso met verkeerde doelstelling is opgestart. Viva zou ermee ophouden en met name de vaste kern daar zocht een alternatief. Veel mensen zijn toen weggegaan waarvan een deel hier beland is. Een deel schrijft alleen hier en andere, waaronder ook ik, schrijven en lezen bij beide. Viafora heeft de 'pech' gehad dat viva bleef bestaan en daardoor wellicht nooit écht goed is kunnen groeien.
Wb de topics hier; Er mogen zeker meer verschillende topics komen. Je hebt dan de vaste schrijvers die wellicht meer op andere topics zullen reageren maar als hun interesse daar niet is dan kun je ze natuurlijk niet dwingen. Nieuwe mensen zullen misschien inderdaad zien dat veel topics weinig volk trekt en denken dat niemand (meer) reageert.
Zelf merk ik ook dat ik het jammer vind dat enkele topics niet goed lopen tereijl ik het best leuke gesprekken vind/vond. Ik wacht dan ook eigenlijk tot andere er weer leven in blazen maar dat gebeurt dus niet.
Niet als verwijt bedoeld, maar je kunt dit ook zelf proberen natuurlijk. Niemand "werkt" hier en het is dus aan iedereen.
Wat betreft de doelstelling heb je gelijk in. Ik schrijf en lees bij beide maar vind het hier wel leuker, misschien juist omdat het wat kleiner is? Bij Viva heb ik bij 9/10 topics het gevoel dat het een verzonnen probleem is of mensen gewoon niet sporen, en hier heb ik dat niet (bij de meeste users dan )
Lunagirl82
23-09-2023 om 16:50
is dit niet ook omdat veel mensen tegenwoordig op discord actief zijn op dit soort forums?
_Audrey
23-09-2023 om 16:55
Daglichtlamp schreef op 09-09-2023 om 10:18:
Wat ook zou helpen is integratie van alle forum rubrieken van OO en Via.
Dit denk ik ook. Apart van elkaar houden lijkt best onzinnig
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.