Over het forum
AlexOudersnl
12-09-2021 om 18:33
Feedback op moderatie, vol. 3
Een forum als deze wordt beheerd en in goede banen geleidt door moderators.
Zij zorgen ervoor dat discussies beschaafd blijven en houden spammers en trollen buiten de deur.
Maar ook zij kunnen wel eens een foutje maken, het kan zomaar gebeuren. Maar het kan ook zijn dat je het simpelweg niet eens bent met een beslissing.
Die dingen mogen hier gemeld worden (en niet in de topic waar een moderator heeft ingegrepen).
Houd het hier beschaafd, wij snappen dat emoties soms hoog kunnen oplopen maar bedenk je dat moderators (en wij het beheer) ook maar mensen zijn, wij zullen beledigingen, dreigende taal en onbeleefdheid hier niet tolereren (op het hele forum niet, maar in deze topic zullen wij strenger optreden).
Daarnaast willen we ook graag vermelden dat moderatie foutjes / feedback slechts eenmalig gemeld hoeft te worden, ook om het overzicht voor ons te behouden. Als tientallen mensen hetzelfde komen melden dan draagt dat niet bij aan een gezonde discussie dus controleer, voordat je iets plaatst, of het niet al recent door iemand anders gemeld / aangekaart is.
Lees ook de waarschuwing vlak boven het reactie formulier, het niet opvolgen hiervan kan je een officiële waarschuwing voor ontvangen.
lientje69
05-04-2022 om 12:16
redbulletje schreef op 05-04-2022 om 12:05:
Zelf zou ik een topic waar ik me niet in kan vinden gewoon links laten liggen (al dan niet na 't geven van mijn mening) Ik zie geen reden bij de mods te gaan jammeren om zo'n topic te sluiten of personen die een andere mening hebben van 't forum te proberen weg te krijgen. Dat is wat hier nu wel aan de hand is en dat verziekt in mijn ogen de sfeer.
Hier ben ik het ook wel mee eens. Iedereen mag zijn eigen mening hebben en geven.Mits het enigzins netjes verwoord wordt en niet als een aanval. Zeg ik als moeder van een transvrouw ( om even op dit specifieke topic in te gaan)
Moxxie
05-04-2022 om 12:19
redbulletje schreef op 05-04-2022 om 12:05:
Zelf zou ik een topic waar ik me niet in kan vinden gewoon links laten liggen (al dan niet na 't geven van mijn mening) Ik zie geen reden bij de mods te gaan jammeren om zo'n topic te sluiten of personen die een andere mening hebben van 't forum te proberen weg te krijgen. Dat is wat hier nu wel aan de hand is en dat verziekt in mijn ogen de sfeer.
Jij opende toch het topic 'Vulchteling in huis ja/nee'? Dat is typisch een topic waar jij uit weg zou moeten blijven dan, want jij wil helemaal geen argumenten horen om wel een vluchteling in huis te nemen. Je staat helemaal niet open voor andermans mening over dit onderwerp, je wil alleen je gal spuwen over vluchtelingen. Noem het dan 'Vluchteling in huis, een afrader'.
Biebel
05-04-2022 om 12:20
Maar wat nou als je een topic begint over een onderwerp wat voor jou belangrijk is. En iemand begint daar een mening te verkondigen die jij als kwetsend ervaart. Wanneer is ingrijpen dan logisch en wanneer is het topic verlaten het slimst?
We hebben volgens mij allemaal moeite met mensen die na drie reacties roepen ‘topic mag dicht ik weet het wel’. Dat is even net niet hoe het werkt.
Maar gelijktijdig, als je oprechte vraag zo verstoord wordt, maakt dat het ook niet fijn. Ik had ooit op een ander forum een vraag voor een jurk voor een bruiloft. Maat 48/50. Dan had ik het niet heel tof gevonden als dat was uitgedraaid op een discussie waarin enkele slanke dames hard gaan roepen dat alle dikkerdjes Ervoor zorgen dat Corona bestaat. En mijn eigen topic negeren, zonder dat ik de ideale jurk al gevonden heb, is ook niet de bedoeling. Dat had ik misschien zelfs op die plek als Afzeiken gevoeld.
Maakt dat dan ook een onderdeel van het verschil? Dat je in het ‘bash de Trash tv’ prima mag zeuren over alle mannen met plakplaatjes en wasbordjes die hem overal in willen hangen. Maar dat diezelfde opmerking dan wat minder gepast is als iemand hulp vraagt met haar relatie met iemand met een tatoeage?
Dat je zeker mag zeggen dat je last hebt van de bloemkoollucht die je groene broek dragende buurman elke dag te lang kookt, maar niet dat alle mannen met groene broeken onbetrouwbaar zijn omdat ze allemaal bloemkool snotgaar koken?
Ik wens de mods veel wijsheid, want het is en blijft een balancing act.
MRI
05-04-2022 om 12:33
Malibu2 schreef op 05-04-2022 om 12:15:
[..]
En hier komen we inderdaad in een grijs gebied. Want ik kan uit liefde iets zeggen wat de ander kan kwetsen, maar ook verder kan helpen. Wat zegt het dan over mij als ik zwijg?
Maar ik denk dat als je echt iets uit liefde en met respect zegt, én met de bereidheid je in de ander in te leven, (dus bijv. eerst te vragen hoe de ander het ziet en niet meteen met een oordeel klaar te staan) mensen het niet als kwetsend zullen ervaren.
lientje69
05-04-2022 om 12:42
MRI schreef op 05-04-2022 om 12:33:
[..]
Maar ik denk dat als je echt iets uit liefde en met respect zegt, én met de bereidheid je in de ander in te leven, (dus bijv. eerst te vragen hoe de ander het ziet) mensen het niet als kwetsend zullen ervaren.
Daar gaat het idd om. Hoe verwoord je iets. Als je dat op een normale nette manier doet hoeft dat niet als kwetsend ervaren te worden. Het nadeel met een forum., maar ook met zaken als WhatsApp, is dat mensen niet eerst even nadenken over hoe iets gelezen kan worden. Maar meteen op die verzendknop drukken.
Ik wens de mods ook veel wijsheid toe. En stap hier verder uit deze discussie want daar is dit topic niet voor. Misschien dat ik over dit onderwerp nog een topic open. Morgen. Want nu moet ik zo werken en niets zo vervelend als ee TO die niet reageert
Biscuitje
05-04-2022 om 12:52
Ik herken wel wat lollypopje zegt. Het probleem is, mijns inziens, dat een paar mensen zich in ieder draadje heel erg negentief en kwetsend uitlaten. Ze hebben niet een mening over 1 bepaald onderwerp, ze zijn kwetsend tegen een heleboel mensen. Of het nu gaat over buitenlanders, vluchtelingen, transgenders, homoseksualiteit, depressie, corona, opvoeding, het maakt niet uit. Dezelfde mensen weten altijd kwetsende opmerkingen te maken, ongeacht het onderwerp
MRI
05-04-2022 om 12:54
Biscuitje schreef op 05-04-2022 om 12:52:
Ik herken wel wat lollypopje zegt. Het probleem is, mijns inziens, dat een paar mensen zich in ieder draadje heel erg negentief en kwetsend uitlaten. Ze hebben niet een mening over 1 bepaald onderwerp, ze zijn kwetsend tegen een heleboel mensen. Of het nu gaat over buitenlanders, vluchtelingen, transgenders, homoseksualiteit, depressie, corona, opvoeding, het maakt niet uit. Dezelfde mensen weten altijd kwetsende opmerkingen te maken, ongeacht het onderwerp
precies, haters will be haters. Die hebben ook weer een hekel aan elkaar.
Rondstruiner
05-04-2022 om 12:59
MRI schreef op 05-04-2022 om 11:58:
[..]
Ik denk dat je het om moet draaien: iemand kan iets vinden, dat is zijn of haar waarheid en hij of zij zal dat redelijk vinden. Maar zodra iets kwetsend kán zijn voor een ander zou die persoon zich mogen inhouden en zijn of haar mening voor zichzelf houden.
Nou kan je gaan zeggen 'ja maar sommige mensen zijn wel erg snel gekwetst'. Bedenk dat dat in het verleden ook is gezegd over groepen waar het nu volkomen not done zou zijn kwetsende meningen over te uiten zoals homo's of zwarte mensen. Die moesten niet flauw zijn en 'ja dat vind ik nu eenmaal, mag ik, is vrijheid van meningsuiting toch?'
Maar dit is toch een onmogelijke opgave voor een forumbeheerder of mod? Wat ik kwetsend vind, hoeft voor iemand anders niet kwetsend te zijn. Er is geen objectieve norm waar je aan af kunt meten of iets wel of niet kwetsend is, dat zit echt in de ontvanger. Ik kan zelfs vandaag iets als kwetsend ervaren en morgen in een andere stemming daar mijn schouders over ophalen.
Waar het volgens mij fout is gegaan, is dat bij dat laatste topic over vluchtelingen. Daar zijn de mensen die bepaalde opmerkingen over vluchtelingen te ver vonden gaan en dat uitten, daarop aangesproken en hún berichten zijn verwijderd, terwijl de door velen als kwetsend en xenofobisch ervaren berichten over vluchtelingen wel zijn blijven staan. Dat vond ik persoonlijk niet handig.
Ik ben zelf altijd een groot voorstander van vrijheid van meningsuiting en dus ook van zelfregulering, maar dan moet je mensen wel de ruimte geven om te reageren op wat zij als kwetsend of ongepast ervaren, zonder dat ze bang moeten zijn voor een ban of het verwijderen van hun berichten.
MRI
05-04-2022 om 13:05
Rondstruiner schreef op 05-04-2022 om 12:59:
[..]
Maar dit is toch een onmogelijke opgave voor een forumbeheerder of mod? Wat ik kwetsend vind, hoeft voor iemand anders niet kwetsend te zijn. Er is geen objectieve norm waar je aan af kunt meten of iets wel of niet kwetsend is, dat zit echt in de ontvanger. Ik kan zelfs vandaag iets als kwetsend ervaren en morgen in een andere stemming daar mijn schouders over ophalen.
Waar het volgens mij fout is gegaan, is dat bij dat laatste topic over vluchtelingen. Daar zijn de mensen die bepaalde opmerkingen over vluchtelingen te ver vonden gaan en dat uitten, daarop aangesproken en hún berichten zijn verwijderd, terwijl de door velen als kwetsend en xenofobisch ervaren berichten over vluchtelingen wel zijn blijven staan. Dat vond ik persoonlijk niet handig.
Ik ben zelf altijd een groot voorstander van vrijheid van meningsuiting en dus ook van zelfregulering, maar dan moet je mensen wel de ruimte geven om te reageren op wat zij als kwetsend of ongepast ervaren, zonder dat ze bang moeten zijn voor een ban of het verwijderen van hun berichten.
Ja dat is ook weer zo. In die zin heb je misschien meer aan een discussie als deze over zelf regulering dan aan strengere regulatie
Doemijdieglazenbol
05-04-2022 om 13:43
ik zat gisteren ook in mijn hoofd met “ik ga hier weg en blijf hier weg”. En de kans is bijzonder groot dat dat ook gebeurt. Ik ben hier niet heel actief, dus geen aderlating, ik maak me geen illusies.
Maar er zit een verschil tussen zorgen uitspreken over ontwikkelingen in de maatschappij of regelrecht alles afwijzen/bashen dat niet in je straatje past, in plaats van open in gesprek gaan waar je zorgen vandaan komen en hoe we/je daarmee om kan gaan.
Nu is een aantal mensen dat zich zorgen maakt en nogal hecht aan hun vrijheid van meningsuiting, ook in de gelegenheid om hier veeeel te schrijven. Die bevestigen elkaar in het “achterlijk/nieuwerwets/hype gedoe”, waardoor de balans in een topic al snel zoek is. En een TO die echt op zoek is naar handvaten om ergens mee om te gaan wordt overstelpt met berichten die helemaal niets meer met de oorspronkelijke vraag gaan, maar vooral over wat er ergens in dat domein allemaal belachelijk is en het topic verzandt in een welles/nietes, omdat het zo op scherp staat.
Ik stap soms ook in die valkuil en ik wil niet zo iemand zijn. Dus ik doe voorlopig niet meer mee en verwacht dat ik hier alleen af en toe nog zal lurken. En als deze tendens doorgaat ook dat niet meer.
Ik heb ook geen vriendelijke oplossing paraat, dus ik wens de mods sterkte met het dilemma!
Kersje
05-04-2022 om 14:56
Lollypopje schreef op 05-04-2022 om 10:58:
Om nog even het gender topic als voorbeeld te nemen. TO stelt een vraag aan non-binaire mensen. Die krijgen echter zoveel shit over zich heen, dat die echt niet gaan reageren. En als ik nu weer lees dat mensen niet snappen waarom het respectloos is om transvrouwen geen echte vrouwen te noemen, dan wordt ik daar verdrietig van En het is niet alsof het transbashen, want dat is het, ook maar iets met de oorspronkelijke vraag te maken heeft.
En uiteraard weet ik niet of die mensen waarschuwingen krijgen, maar hoeveel waarschuwingen moeten mensen, die consequent over de schreef gaan, krijgen voor er serieuze bannen worden uitgedeeld? Het is niet alsof zij hun gedrag aanpassen. Waarschuwingen en bannen voor mensen die in gaan tegen die types, zorgt echter wel dat mensen die willen dat dit een veilige plek is voortaan zwijgen. En daarmee beland dit forum steeds verder in een neerwaartse spiraal.
Helemaal met je eens Lollypopje en wat mij dan nog het meest tegen de borst stuit is dat als we zelfregulerend proberen te forummen, juist díe forummers hun mond worden gesnoerd. Hún posts worden verwijderd als ‘op de man’ en er ook een ban voor krijgen, terwijl diegene die de hele scheve discussie aanzwengelt haar/zijn goddelijke gang kan blijven gaan. Het lijkt inderdaad steeds meer het afvoerputje (van permabannelingen) van Viva te worden, erg jammer!
MRI
05-04-2022 om 15:02
Kersje schreef op 05-04-2022 om 14:56:
[..]
Helemaal met je eens Lollypopje en wat mij dan nog het meest tegen de borst stuit is dat als we zelfregulerend proberen te forummen, juist díe forummers hun mond worden gesnoerd. Hún posts worden verwijderd als ‘op de man’ en er ook een ban voor krijgen, terwijl diegene die de hele scheve discussie aanzwengelt haar/zijn goddelijke gang kan blijven gaan. Het lijkt inderdaad steeds meer het afvoerputje (van permabannelingen) van Viva te worden, erg jammer!
Ja en die tendens mogen de moderatoren zeker heroverwegen. Het is maar wat voor soort forum je in stand wilt houden.
TanSwallow86
05-04-2022 om 15:09
Ik heb nu de laatste berichten gelezen, ik weet niet of ik nog blijf hier. Vond en vind het een fijne forum, maar zoals het nu gaat, nee
redbulletje
05-04-2022 om 15:19
Kersje schreef op 05-04-2022 om 14:56:
[..]
Een topic proberen te ontwrichten omdat het onderwerp en/of de reacties je niet aanstaan is gewoon kleutergedrag. Negeer zo'n onderwerp dan gewoon ipv er als aasgieren boven te blijven rond cirkelen.
SuzyQFive
05-04-2022 om 15:29
niet_rechts schreef op 03-04-2022 om 22:05:
Zou de OP van het 'Boer zoekt vrouw'-topic aangepast kunnen worden? Marion, Silvia en Michiel zijn naar huis.
Zouden dit soort dingen bij het topic zelf gerapporteerd kunnen worden? Ik loop soms achter en vermijd het topic zelf dan expres. Nu lees ik hier al wat ik nog niet had willen lezen 😬. En ik lees zo snel dat ik het niet-niet kan lezen.