Over het forum

AlexOudersnl
12-09-2021 om 18:33
Feedback op moderatie, vol. 3
Een forum als deze wordt beheerd en in goede banen geleidt door moderators.
Zij zorgen ervoor dat discussies beschaafd blijven en houden spammers en trollen buiten de deur.
Maar ook zij kunnen wel eens een foutje maken, het kan zomaar gebeuren. Maar het kan ook zijn dat je het simpelweg niet eens bent met een beslissing.
Die dingen mogen hier gemeld worden (en niet in de topic waar een moderator heeft ingegrepen).
Houd het hier beschaafd, wij snappen dat emoties soms hoog kunnen oplopen maar bedenk je dat moderators (en wij het beheer) ook maar mensen zijn, wij zullen beledigingen, dreigende taal en onbeleefdheid hier niet tolereren (op het hele forum niet, maar in deze topic zullen wij strenger optreden).
Daarnaast willen we ook graag vermelden dat moderatie foutjes / feedback slechts eenmalig gemeld hoeft te worden, ook om het overzicht voor ons te behouden. Als tientallen mensen hetzelfde komen melden dan draagt dat niet bij aan een gezonde discussie dus controleer, voordat je iets plaatst, of het niet al recent door iemand anders gemeld / aangekaart is.
Lees ook de waarschuwing vlak boven het reactie formulier, het niet opvolgen hiervan kan je een officiële waarschuwing voor ontvangen.

Moxxie
05-04-2022 om 10:44
redbulletje schreef op 05-04-2022 om 10:39:
Ik zou het heel naar vinden als mensen die zich zorgen maken over de vergaande veranderingen in de maatschappij hier niet meer over zouden mogen forummen. Daar is een discussieforum juist voor bedoeld lijkt me. Topics over gemoedelijke tvprogramma's lopen op dit forum jammergenoeg geen storm en discussies over maatschappelijke onderwerpen worden doodgeslagen door (tijdelijke) sluiting van topics.
Die topics worden gesloten omdat het uit de hand loopt, steeds weer. Omdat er uitspraken gepost worden die niet door de beugel kunnen. Dàt is waardoor de discussies worden doodgeslagen.

Mija
05-04-2022 om 10:54
redbulletje schreef op 05-04-2022 om 10:39:
Ik zou het heel naar vinden als mensen die zich zorgen maken over de vergaande veranderingen in de maatschappij hier niet meer over zouden mogen forummen. Daar is een discussieforum juist voor bedoeld lijkt me. Topics over gemoedelijke tvprogramma's lopen op dit forum jammergenoeg geen storm en discussies over maatschappelijke onderwerpen worden doodgeslagen door (tijdelijke) sluiting van topics.
Jij vindt het een discussie. Ik vind het een diepdroevige vertoning van vijandigheid tegen wat en wie anders is. Het gaat over mensen. De ruimte om je te uiten, die jij claimt en tamelijk onbekommerd neemt, die zou er voor iedereen moeten zijn. Als je met elkaar in gesprek bent, hoort daar welwillendheid en respect bij. Dat kan niet maar een kant op gaan. Ben jij een bedreigde diersoort of zo, dat we zo voorzichtig met speciaal jou en de jouwen moeten zijn? Als jij een lans wil breken voor conservatieve waarden, zou je er verstandig aan doen ook te laten zien dat ze waardevol en aantrekkelijk zijn. Nu zie ik vooral onverdraagzaamheid, vijandigheid tegen bepaalde groepen. Hoe moet dat waardevol zijn? Ik zie het niet hoor.

Lollypopje
05-04-2022 om 10:58
Om nog even het gender topic als voorbeeld te nemen. TO stelt een vraag aan non-binaire mensen. Die krijgen echter zoveel shit over zich heen, dat die echt niet gaan reageren. En als ik nu weer lees dat mensen niet snappen waarom het respectloos is om transvrouwen geen echte vrouwen te noemen, dan wordt ik daar verdrietig van En het is niet alsof het transbashen, want dat is het, ook maar iets met de oorspronkelijke vraag te maken heeft.
En uiteraard weet ik niet of die mensen waarschuwingen krijgen, maar hoeveel waarschuwingen moeten mensen, die consequent over de schreef gaan, krijgen voor er serieuze bannen worden uitgedeeld? Het is niet alsof zij hun gedrag aanpassen. Waarschuwingen en bannen voor mensen die in gaan tegen die types, zorgt echter wel dat mensen die willen dat dit een veilige plek is voortaan zwijgen. En daarmee beland dit forum steeds verder in een neerwaartse spiraal.

WickedCurlew89
05-04-2022 om 11:14
Ik wil er toch even op reageren.
Volgens mij is het probleem dat er door iemand werd gesteld dat een trans man of vrouw geen 'echte' vrouw of man is en dat diegene daar geen relatie mee zou kunnen en willen hebben maar dat dit als feit werd opgeschreven.
Ik lees het als een mening waar je het eens of oneens mee kunt zijn en die persoonlijk zou kunnen kwetsen.
Klopt dit? Gaat het erom dat iets als feit werd neergezet?

MRI
05-04-2022 om 11:16
Mija schreef op 05-04-2022 om 10:54:
[..]
Jij vindt het een discussie. Ik vind het een diepdroevige vertoning van vijandigheid tegen wat en wie anders is. Het gaat over mensen. De ruimte om je te uiten, die jij claimt en tamelijk onbekommerd neemt, die zou er voor iedereen moeten zijn. Als je met elkaar in gesprek bent, hoort daar welwillendheid en respect bij. Dat kan niet maar een kant op gaan. Ben jij een bedreigde diersoort of zo, dat we zo voorzichtig met speciaal jou en de jouwen moeten zijn? Als jij een lans wil breken voor conservatieve waarden, zou je er verstandig aan doen ook te laten zien dat ze waardevol en aantrekkelijk zijn. Nu zie ik vooral onverdraagzaamheid, vijandigheid tegen bepaalde groepen. Hoe moet dat waardevol zijn? Ik zie het niet hoor.
mooi verwoord en een apèl naar de moderatie om een standpunt in te nemen ten opzichte van kwetsende meningen

Lollypopje
05-04-2022 om 11:20
@HetVrijeWoord het was hooguit mijn trigger om hier te posten. En daarbij gaat dat veel verder dan een mening benoemen als feit. Een transvrouw geen echte vrouw noemen,ongeacht of je het woord vind of is gebruikt, is gewoon denigrerend en naar. Als je dat zou zeggen over iemand van kleur, was het racisme.
Mijn probleem is echter de algehele ruimte die bepaalde mensen krijgen om kwetsende dingen te zeggen, terwijl daar amper consequenties voor zijn. En de sfeer die door hun gedrag steeds minder veilig wordt, waardoor steeds minder mensen zich durven uit te spreken.
Maar hier laat ik het bij. Ik wilde geen discussie uitlokken en slechts mijn mening geven en gevoel delen, omdat ik er verdrietig van wordt hoe de sfeer hier steeds minder fijn wordt. Ik duik mijn kelder weer in en ga terug in de meeleesstand.

Moxxie
05-04-2022 om 11:29
Lollypopje schreef op 05-04-2022 om 11:20:
@HetVrijeWoord het was hooguit mijn trigger om hier te posten. En daarbij gaat dat veel verder dan een mening benoemen als feit. Een transvrouw geen echte vrouw noemen,ongeacht of je het woord vind of is gebruikt, is gewoon denigrerend en naar. Als je dat zou zeggen over iemand van kleur, was het racisme.
[...]
Ik vraag me dan altijd af met welke intentie iemand zoiets post. Wat draagt het nou helemaal bij aan wat voor discussie dan ook? Zeg je dat dan om opzettelijk mensen te kwetsen?

watertoren
05-04-2022 om 11:37
Als je er echt verdrietig van wordt als mensen een mening geven die helemaal niet overeenkomen met wat je zelf denkt dan denk ik niet dat een forum zo'n goed idee is. En wanneer is iets kwetsend? wat de 1 kwetsend vind daar haalt een ander zijn schouders over op. Het lijkt me toch ook niet de bedoeling dat we allemaal op eieren moeten lopen bijeen discussie. Ik lees ook vaak dingen dat ik denk van daar denk ik helemaal het tegenovergestelde over maar ik vind het wel interessant om te lezen. Het zijn hier allemaal volwassen mensen hoor, het is geen kleuterklasje.

Biebel
05-04-2022 om 11:38
MRI schreef op 05-04-2022 om 11:16:
[..]
mooi verwoord en een apèl naar de moderatie om een standpunt in te nemen ten opzichte van kwetsende meningen
Toch vind ik het best lastig. Want wat is kwetsend? Ik geef soms een reactie die door niet altijd soepel lopende hersenen kan voelen als respectloos. Zo heb ik iemand verteld dat hij zuigt, iemand dat ze zeurt enz. Dat doe ik obv wat mensen hier vertellen. Moet dat dan weg?
Aan de andere kant ben ik zelf in een topic over obesitas en Corona uit mijn slof geschoten omdat daar de gedachte heerste dat ALs alle dikkerdjes nu maar afvallen, ze de Corona vaccinaties en maatregelen niet nodig hadden. Als dikke dame vond ik dat nogal aanmatigend, en heb daarop pittig gereageerd. Terwijl de schrijfsters het vast niet persoonlijk tegen mij bedoelden, voelde ik me behoorlijk geraakt. Was dat dan hun kwetsende mening?
Ik merk dus dat ik het lastig vind. Het gevoel krijgen dat je gepest wordt is nooit fijn of goed. Lekker meelopen met het belachelijk maken van anderen is sowieso niet ok. Is dat dan misschien waar de grens getrokken zou moeten worden? Geen oordeel over bevolkingsgroepen? Of het nou gaat over obese, non-binair or net ouders die afkomstig zijn uit een niet Europees land? Dus wel mijn buurman vind ik raar want hij stinkt. Maar niet alle buurmannen zijn raar. Is dat de grens of het verschil tussen iets wat je wil delen of juist iets wat kwetsend is?

MRI
05-04-2022 om 11:39
Moxxie schreef op 05-04-2022 om 11:29:
[..]
Ik vraag me dan altijd af met welke intentie iemand zoiets post. Wat draagt het nou helemaal bij aan wat voor discussie dan ook? Zeg je dat dan om opzettelijk mensen te kwetsen?
Naar mijn eigen ervaring (en die is groot) wordt dit gezegd door mensen die geen transmensen persoonlijk kennen (of denken dat ze geen transmensen kennen). Het is meestal kwetsend vanuit kortzichtigheid en onervarenheid, en soms gewoon meelullen met anderen, niet eens om opzettelijk mensen per se te kwetsen.

Malibu2
05-04-2022 om 11:49
Ik kan me voorstellen dat sommige meningen (niet alleen in het betreffende topic maar ook in het algemeen) als kwetsend over kunnen komen. Maar maakt dat die mening dan per definitie onwaar, onfatsoenlijk of onredelijk en ontoelaatbaar? Wat mij betreft niet.

MRI
05-04-2022 om 11:58
Malibu2 schreef op 05-04-2022 om 11:49:
Ik kan me voorstellen dat sommige meningen (niet alleen in het betreffende topic maar ook in het algemeen) als kwetsend over kunnen komen. Maar maakt dat die mening dan per definitie onwaar, onfatsoenlijk of onredelijk en ontoelaatbaar? Wat mij betreft niet.
Ik denk dat je het om moet draaien: iemand kan iets vinden, dat is zijn of haar waarheid en hij of zij zal dat redelijk vinden. Maar zodra iets kwetsend kán zijn voor een ander zou die persoon zich mogen inhouden en zijn of haar mening voor zichzelf houden.
Nou kan je gaan zeggen 'ja maar sommige mensen zijn wel erg snel gekwetst'. Bedenk dat dat in het verleden ook is gezegd over groepen waar het nu volkomen not done zou zijn kwetsende meningen over te uiten zoals homo's of zwarte mensen. Die moesten niet flauw zijn en 'ja dat vind ik nu eenmaal, mag ik, is vrijheid van meningsuiting toch?'

redbulletje
05-04-2022 om 12:05
Zelf zou ik een topic waar ik me niet in kan vinden gewoon links laten liggen (al dan niet na 't geven van mijn mening) Ik zie geen reden bij de mods te gaan jammeren om zo'n topic te sluiten of personen die een andere mening hebben van 't forum te proberen weg te krijgen. Dat is wat hier nu wel aan de hand is en dat verziekt in mijn ogen de sfeer.

watertoren
05-04-2022 om 12:14
redbulletje schreef op 05-04-2022 om 12:05:
Zelf zou ik een topic waar ik me niet in kan vinden gewoon links laten liggen (al dan niet na 't geven van mijn mening) Ik zie geen reden bij de mods te gaan jammeren om zo'n topic te sluiten of personen die een andere mening hebben van 't forum te proberen weg te krijgen. Dat is wat hier nu wel aan de hand is en dat verziekt in mijn ogen de sfeer.
Hier ben ik het mee eens en ik vind vrijheid van meningsuiting ook heel belangrijk.

Malibu2
05-04-2022 om 12:15
MRI schreef op 05-04-2022 om 11:58:
[..]
Ik denk dat je het om moet draaien: iemand kan iets vinden, dat is zijn of haar waarheid en hij of zij zal dat redelijk vinden. Maar zodra iets kwetsend kán zijn voor een ander zou die persoon zich mogen inhouden en zijn of haar mening voor zichzelf houden.
Nou kan je gaan zeggen 'ja maar sommige mensen zijn wel erg snel gekwetst'. Bedenk dat dat in het verleden ook is gezegd over groepen waar het nu volkomen not done zou zijn kwetsende meningen over te uiten zoals homo's of zwarte mensen. Die moesten niet flauw zijn en 'ja dat vind ik nu eenmaal, mag ik, is vrijheid van meningsuiting toch?'
Kwetsen puur om het kwetsen vind ik persoonlijk ook niet goed. Maar niemand kan het recht afdwingen om zich niet gekwetst te voelen. En soms is het juist goed om bepaalde opmerkingen wel te plaatsen ook al kan het kwetsend overkomen. Zwijgen, je eigen mening inslikken of bevestiging is ook niet altijd het beste voor de ander.
En hier komen we inderdaad in een grijs gebied. Want ik kan uit liefde iets zeggen wat de ander kan kwetsen, maar ook verder kan helpen. Wat zegt het dan over mij als ik zwijg?