Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zelf groepjes laten maken


BritgetJones007 schreef op 04-12-2023 om 16:08:

Juist die stukjes die jij benoemd,zou wat mij betreft 1/4 ,moeten zijn van de opleiding en kennisoverdracht van verschillende vakken 3/4 de van de opleiding.

Maar nogmaals mijn mening

Vind ik ook, maar ik heb het niet voor het zeggen. 

Poezie schreef op 04-12-2023 om 15:04:

[..]

Zeker, voor een kind wat niet goed kan meekomen is het ook niet fijn om bij een groep te zitten met kinderen die alles al hebben afgemaakt al voordat zo'n kind de opdracht heeft begrepen. Maar zo werkt het nou eenmaal ook in het werkende leven, soms moet je op iemand wachten en soms moet je een tandje bijzetten.

Ja, dat werkende leven dat vaak genoemd wordt.  Ik heb in ieder geval nooit meer dat ik verslagen of werkstukken moet inleveren waar samen aan gewerkt is, laat staan dat ik werk met mensen die niet goed kunnen meekomen die wel precies hetzelfde werk moeten leveren. 

Valeria schreef op 04-12-2023 om 16:31:

[..]

Ja, dat werkende leven dat vaak genoemd wordt. Ik heb in ieder geval nooit meer dat ik verslagen of werkstukken moet inleveren waar samen aan gewerkt is, laat staan dat ik werk met mensen die niet goed kunnen meekomen die wel precies hetzelfde werk moeten leveren.

Ik werk in een team en we worden als team aangesproken op onze prestaties. 

BritgetJones007

BritgetJones007

04-12-2023 om 16:38 Topicstarter

Moederkareltje schreef op 04-12-2023 om 14:52:

even over de leerlingen die er zogenaamd met de pet naar gooien of niks willen doen in een groepje: mensen nemen hun rol wel in waar het mogelijk is. Als er al zo'n strebertje of baasje in de groep zit gaat een ander misschien wat achterover leunen omdat hij daar niet tegenop kan. Zet je alle leerlingen die er zogenaamd met de pet naar gooien bij elkaar neemt iemand van hen misschien weer het voortouw en komt er ook gewoon een voldoende uit.

Maar jij hebt het over rol innemen en strebertje...dat vind ik te makkelijk. Als je anderen erbij betrekt en je gewoon te horen krijgt, doe jij het maar en de ander non stop op mobiel zit. En je daar wel afhankelijk voor bent voor je cijfer. Het is helaas niet altijd zo, dat als je er wat van zegt, of taken verdeeld, dat de andere dit oppikt. En de consequentie is dan ook voor jou qua cijfer

Poezie schreef op 04-12-2023 om 16:34:

[..]

Ik werk in een team en we worden als team aangesproken op onze prestaties.

Maar ik neem aan dat het hele team dan ongeveer hetzelfde niveau heeft, en niet van praktijkonderwijs tot gymnasium zoals op de basisschool.

Ginevra schreef op 04-12-2023 om 16:29:

[..]

Op het hbo doen we dat ook. Dan geven we ook uitleg over teamrollen, dat het bv handig is om iemand te hebben die de leiding neemt, iemand die het leuk vindt om uitzoekwerk te doen, iemand die de puntjes op de i zet etc.
Dat horen ze over het algemeen braaf aan, waarna ze meteen met vriendinnen weer in een groepje gaan.

Net als in het werkende leven dus. In theorie hebben we graag een gevarieerd team met verschillende types en talenten. In de praktijk nemen managers sollicitanten aan die op henzelf lijken.

Valeria schreef op 04-12-2023 om 16:45:

[..]

Maar ik neem aan dat het hele team dan ongeveer hetzelfde niveau heeft, en niet van praktijkonderwijs tot gymnasium zoals op de basisschool.

Onze hele afdeling vormt een team, daar zitten idd meerdere niveaus in. 

Op school wissel ik af met het laten maken van groepjes of het indelen van groepen. Ik denk 30% zelf en 70% door mij. Als ze zelf mogen kiezen gaat het vaak om wat kleinere opdrachten. 
Mijn klas werkt iha goed samen met elkaar. 

BritgetJones007

BritgetJones007

04-12-2023 om 17:34 Topicstarter

Moederkareltje schreef op 04-12-2023 om 15:13:

[..]

Omdat er ook naar wordt gesproken over leerlingen die er zogenaamd met de pet naar gooien. Toen ik in een groepje zat met iemand die meteen de leiding nam en dat altijd doet had ik er ook geen zin meer in. Het voelde niet meer als mijn werkstuk dus dan deed ik ook het minimale. Het zou helpen als er in geloten groepjes ook een voorzitter of leider zou worden gekozen zodat ook anderen een kans krijgen om zich te ontplooien

Goed punt. Dit laten rouleren

Renmuis schreef op 04-12-2023 om 12:57:

[..]

Het hangt af van de opleiding; er zijn echt wel opleidingen met veel contacturen. Maar vraaggestuurd onderwijs, flipped classroom e.d. is wel heel populair.

Hoorcolleges en klassieke kennisoverdracht zijn ouderwets. Iedereen moet activerend en co-operatief leren. Als docent ben je coach, geen expert.

En heel vroeger, in het gouden stenen tijdperk kwam je naar college als je daar zin in had. En toen ging ik opnieuw studeren en moest ik opeens verplichte actieve aanwezigheidsplicht gaan bewijzen. Zó kinderachtig vond ik dat.


Dus "met andere woorden alleen als ze daar zelf zin in hebben." Is juist weer hartstikke ouderwets.

Moederkareltje schreef op 04-12-2023 om 15:13:

[..]

Omdat er ook naar wordt gesproken over leerlingen die er zogenaamd met de pet naar gooien. Toen ik in een groepje zat met iemand die meteen de leiding nam en dat altijd doet had ik er ook geen zin meer in. Het voelde niet meer als mijn werkstuk dus dan deed ik ook het minimale. Het zou helpen als er in geloten groepjes ook een voorzitter of leider zou worden gekozen zodat ook anderen een kans krijgen om zich te ontplooien

Het is ook niet de bedoeling "jouw werkstuk" in te leveren, maar een stuk waar de hele groep aan heeft gewerkt. Als je het minimale doet omdat iemand anders de leiding neemt, vind ik dat een vreemd excuus.

BritgetJones007

BritgetJones007

04-12-2023 om 19:12 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 04-12-2023 om 17:08:

Op school wissel ik af met het laten maken van groepjes of het indelen van groepen. Ik denk 30% zelf en 70% door mij. Als ze zelf mogen kiezen gaat het vaak om wat kleinere opdrachten.
Mijn klas werkt iha goed samen met elkaar.

Maar als je nu steeds terug leest hoe kinderen en pubbers en jongeren zich tot in hun ziel gekwetst hebben gevoeld bij de schoolperiode, waarin ze steevast als laatste gekozen werden of niet gekozen met samenwerken.

Hoe kijk je dan in alle eerlijkheid terug om her zelf laten kiezen van groepjes tijdens de les of gym?

Want ik vind her eerlijk gezegd zo verdrietig om te lezen, dat je hier, na dit te weten, toch niet meer af kand oen met ' bij mij in de klas wordt goed samengewerkt'.

Het gaat niet om microniveau, maar om het overkoepelende geheel, namelijk: is het op scholen wenselijk met deze wetenschap, om de kinderen zelf groepjes te laten maken? Het geeft namelijk ruimte voor uitsluiting en pestgedrag...

BritgetJones007 schreef op 04-12-2023 om 19:12:

[..]

Maar als je nu steeds terug leest hoe kinderen en pubbers en jongeren zich tot in hun ziel gekwetst hebben gevoeld bij de schoolperiode, waarin ze steevast als laatste gekozen werden of niet gekozen met samenwerken.

Hoe kijk je dan in alle eerlijkheid terug om her zelf laten kiezen van groepjes tijdens de les of gym?

Want ik vind her eerlijk gezegd zo verdrietig om te lezen, dat je hier, na dit te weten, toch niet meer af kand oen met ' bij mij in de klas wordt goed samengewerkt'.

Het gaat niet om microniveau, maar om het overkoepelende geheel, namelijk: is het op scholen wenselijk met deze wetenschap, om de kinderen zelf groepjes te laten maken? Het geeft namelijk ruimte voor uitsluiting en pestgedrag...

Ja, want in dat zelf groepjes maken zit voor iedereen ook een leermoment: dat een groepje met alleen je vrienden niet hoeft te werken, dat je jezelf ook moet verkopen om bij een beter groepje te komen. Dat je met gym misschien de laatste bent die gekozen wordt maar met scheikunde juist als eerste.

Ysenda schreef op 04-12-2023 om 19:18:

[..]

Ja, want in dat zelf groepjes maken zit voor iedereen ook een leermoment: dat een groepje met alleen je vrienden niet hoeft te werken, dat je jezelf ook moet verkopen om bij een beter groepje te komen. Dat je met gym misschien de laatste bent die gekozen wordt maar met scheikunde juist als eerste.

Ik werd gewoon tout court nooit gekozen.

Was altijd de laatste of degene die door een leerkracht moest opgedrongen worden aan een groepje. Die er dan zwaar de pest in hadden "dat ze met mij opgescheept zaten".

Reden genoeg om mij nog wat harder te pesten of te negeren. Zeker op de middelbare én de hogeschool heb ik nooit anders geweten dan dat ik of gepest, of genegeerd werd én nooit uitgekozen werd. Op hogeschool maakte ik sommige groepswerken gewoon alleen. Dan maar punten-aftrek omdat het geen groepswerk was.

Het gaat je aan het hart, TO, maar ik vind je interpretatie wel extreem. Je kunt het niet altijd oplossen; er blijft altijd ruimte voor uitsluiting en pestgedrag. Dan worden er kinderen niet uitgenodigd voor partijtjes, of mogen niet meespelen in de pauze etc. Of moeten we ons daar ook mee bemoeien?

Natuurlijk zijn pesten en uitsluiten vreselijk, maar je vermijdt dit niet door als volwassene alles te willen sturen. 

Het is ook heel prettig om soms zelf te mogen kiezen met wie je samenwerkt. Die vrijheid hebben wij als volwassenen ook. Daar verstandige en ook invoelende keuzes in maken moet je leren, en oefenen op school. Het is voor kinderen ook veel meer betekenisvol als ze gekozen worden door leeftijdsgenootjes in plaats van door juf / meester in een groep geplaatst worden. Ik heb daar juist hele mooie dingen ook zien gebeuren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.