Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat vindt het forum ervan?


mana_sutiyuq schreef op 08-11-2024 om 10:49:

[..]

Eh, nee, de school legt steeds meer van de schoolverantwoordelijkheden bij de ouders neer. Straks ben je als ouder nog verantwoordelijk voor de kwaliteit van de lessen op school.

Zoals ik al schreef, werd er van ons verwacht dat wij ons kind zouden bestraffen omdat het huiswerk aan het overschrijven was. Nou dat lijkt mij nou echt een verantwoordelijkheid van school, want ik heb er geen last van als mijn kind overschrijft, dat heeft kind zelf. Ik zal kind vertellen dat het niet de bedoeling is dat het overschrijft maar zelf moet maken, maar verder ga ik niet. Krijgt het strafwerk mee zal ik wel de docent steunen dat dat gewoon gedaan moet worden, maar ik ga de straf niet bedenken en uitdelen.

Want school verwacht dat van jou of  is jij denkt dat school dat wil? Docenten krijgen gewoon hun salaris en jouw kwetsbare middelbare schoolkuiken kan ze wss niks schelen zolang ze maar betaald krijgen, dus geen probleem als jouw kind niks opsteekt, hun zitten tenslotte niet met het probleem.

Nick90 schreef op 08-11-2024 om 19:47:

[..]

Want school verwacht dat van jou of is jij denkt dat school dat wil? Docenten krijgen gewoon hun salaris en jouw kwetsbare middelbare schoolkuiken kan ze wss niks schelen zolang ze maar betaald krijgen, dus geen probleem als jouw kind niks opsteekt, hun zitten tenslotte niet met het probleem.

Nou Nick, dat zegt natuurlijk meer over jou dan over de gemiddelde leerkracht.

Nick90 schreef op 08-11-2024 om 19:47:

[..]

Want school verwacht dat van jou of is jij denkt dat school dat wil? Docenten krijgen gewoon hun salaris en jouw kwetsbare middelbare schoolkuiken kan ze wss niks schelen zolang ze maar betaald krijgen, dus geen probleem als jouw kind niks opsteekt, hun zitten tenslotte niet met het probleem.

Deze docent verwachtte dat idd.

Maar de betrokkenheid van docenten bij hun werk en de leerlingen is heel groot en niet zoals je hier beschrijft. Wellicht is dat jouw instelling op je werk maar ik herken het niet 

Ik heb veel docenten in mijn familie en vrienden en ze zijn oprecht betrokken over het welzijn en de resultaten van hun leerlingen.

Ze voelen zich verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de leerling, dat is ook 1 van de redenen van de gevoelde werkdruk. 

Ik vermoed dat deze systemen ook in de maŕkt gezet zijn als oplossing voor van alles. Ouders worden geïnformeerd! Ouders blijven zo goed betrokken! Allerlei administratie wordt geautomatiseerd! En het is een app, dus helemaal van deze tijd! Allerlei problemen  - reëel of verzonnen- in éen klap aangepakt met dit eenvoudige systeem, beste schooldirectie...Achteraf valt het tegen en zijn er ook nadelen, maar dan is het abonnement al afgesloten

mana_sutiyuq schreef op 09-11-2024 om 08:50:

[..]

Deze docent verwachtte dat idd.

Maar de betrokkenheid van docenten bij hun werk en de leerlingen is heel groot en niet zoals je hier beschrijft. Wellicht is dat jouw instelling op je werk maar ik herken het niet

Ik heb veel docenten in mijn familie en vrienden en ze zijn oprecht betrokken over het welzijn en de resultaten van hun leerlingen.

Ze voelen zich verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de leerling, dat is ook 1 van de redenen van de gevoelde werkdruk.

Dit is wel een beetje in tegenspraak met je uitspraak dat ‘school’ verwacht dat jij verantwoordelijk bent voor het huiswerk van je kind (of straks de kwaliteit van de lessen). 

School denkt gewoon mee en is gewoon niet zo blij met ouders die vinden dat school optioneel is en dat ze thuis luid een tegengestelde mening bij elke maatregel verkondigen. En deze docent is vast van de ‘driehoek kind-ouder-school’. 

Wij geven ook weleens de tip om samen tas in te pakken als dat alleen niet lukt, of woordjes te overhoren. Aan de andere kant komen er verzoeken van ouders om de motivatie achter een bepaald cijfer aan hun te communiceren. 

Temet schreef op 09-11-2024 om 16:13:

Ik vermoed dat deze systemen ook in de maŕkt gezet zijn als oplossing voor van alles. Ouders worden geïnformeerd! Ouders blijven zo goed betrokken! Allerlei administratie wordt geautomatiseerd! En het is een app, dus helemaal van deze tijd! Allerlei problemen - reëel of verzonnen- in éen klap aangepakt met dit eenvoudige systeem, beste schooldirectie...Achteraf valt het tegen en zijn er ook nadelen, maar dan is het abonnement al afgesloten

Precies, en ouderbetrokkenheid wordt gewoon verwacht vanuit de samenleving, daar moet je als school iets mee en lijkt die openbaarheid via magister behoorlijk handig.

dat je betrokken bent bij je kind en ook overhoort enz , dat vind ik normaal, maar niet de druk die van Magister uitgaat en vanuit school.

BritgetJones007 schreef op 09-11-2024 om 19:07:

dat je betrokken bent bij je kind en ook overhoort enz , dat vind ik normaal, maar niet de druk die van Magister uitgaat en vanuit school.

De druk die vanuit school uitgaat? 

Bakblik

Bakblik

10-11-2024 om 11:56 Topicstarter

Magister had een hulpmiddel moeten zijn.  1 punt waar docenten en leerlingen (en eventueel ouders)  inzage hadden in cijfers en huiswerk.
Nu lijkt magister of soortgelijke programma's  hier een daar het leven van de pubers te regeren.  Altij moeten checken of er nog huiswerk in Magister is gezet. Pushmeldingen krijgen als er cijfers in magister zijn gezet.  Ouders die inzage hebben en daardoor druk op de kinderen zetten om beter te presteren of de kinderen achter de vodden zitten om nu al te beginnen met leren om de volgende toets WEL voldoende te halen.
Ik kan mij heel goed voorstellen dat ouders en leerlingen die echt gevolg geven aan de regel van school: magister is leidend druk ervaren vanuit school. 

Mevrouw75 schreef op 04-11-2024 om 18:16:

[..]

Ik ook. Ik ben verplicht huiswerk in magister te zetten, maar het verplicht die kinderen dan ook weer op een of ander device te zitten om hun huiswerk te zien. Wij hebben nu wel een telefoonvrije school, maar ze kunnen dus niet hun huiswerk even bekijken en alvast maken in een tussenuur ofzo.

Die cijfers die ouders zien, en leerlingen zien als ik mijn administratie doe is ook om te huilen. Nou ja, eigenlijk is het om te huilen dat er zoveel nadruk op ligt. Er komen echt teveel emoties los bij een cijfer.

Wacht even. Ze kunnen alleen huiswerk maken als ze in magister kunnen zien wat precies? Wordt dat niet meer gezegd in de les of zo?

Anoniemer schreef op 09-11-2024 om 08:30:

[..]

Nou Nick, dat zegt natuurlijk meer over jou dan over de gemiddelde leerkracht.

Inderdaad. Ik ben docent. Het leukste van mijn werk is om te zien hoe kinderen zich ontwikkelen, op welk gebied dan ook. Voor het salaris hoef je het echt niet perse te doen hoor. Voorheen werkte ik in de zorg; daar hoef je ook niet te zijn voor een immens salaris.

Overigens ik zeg dit soms wel tegen mijn leerlingen: 'Het maakt mij niet uit hoor, of jij je best doet... je moet het voor jezelf doen. Ik krijg mijn salaris toch wel, maar of jij later ook een baantje kan vinden die je leuk vindt...". Maar dat is meer om ze op hun eigen verantwoordelijkheid te wijzen.

Bakblik

Bakblik

10-11-2024 om 12:35 Topicstarter

Pippeltje schreef op 10-11-2024 om 12:26:

[..]

Wacht even. Ze kunnen alleen huiswerk maken als ze in magister kunnen zien wat precies? Wordt dat niet meer gezegd in de les of zo?

Ja helaas wel op sommige scholen/ bij sommige docenten. Tijdens de bel wordt er nog gezegd dat paragraaf 8 het huiswerk is voor volgende keer maar dat de leerlingen in Magister moeten kijken welke vragen precies. Of de docent zegt dat er van dit practicum en verslag gemaakt moet worden, details waar het aan moet voldoen vind je in magister. 

Op de school van mijn oudste was magister leidend . Als de docent in de les zei dat opdracht 1 tot en met 8 gemaakt moest worden en in magister werd genoteerd 1 tot een met 10 dan moest je 1 tot een met 10 maken. 

ik keek de eerste jaren wel af en toe in magister om mijn ADHD’er te helpen met plannen. Vanaf de 4e hebben we besproken dat ik er niet meer in zou kijken en dat zij mij zou vragen als het nodig was. Mochten cijfers niet goed gaan dan zou ik weer gaan ondersteunen. Maar het was niet meer nodig. Overigens keek ik meer voor huiswerk en in te leveren opdrachten als cijfers. Al had mijn dochter er wel een handje van om de 7ens en 8en wel te melden en de 5en en 6en niet. Maar ja, dat deed ik vroeger ook.. alleen konden mijn ouders dat niet checken omdat je maar 3 a 4 x per jaar een rapport kreeg. 

Pippeltje schreef op 10-11-2024 om 12:26:

[..]

Wacht even. Ze kunnen alleen huiswerk maken als ze in magister kunnen zien wat precies? Wordt dat niet meer gezegd in de les of zo?

jawel, maar als het niet in magister staat telt het niet. Met als resultaat dat alleen huiswerk uit magister gemaakt hoeft te worden en dus gemaakt wordt. Sinds deze regel houdt geen leerling meer een agenda bij.


De schoolleiding is hier best ver de wens van ouders en huiswerkinstituten gaan volgen, trouwens, want het was op wens van die twee partijen.

Mevrouw75 schreef op 10-11-2024 om 15:01:

[..]

jawel, maar als het niet in magister staat telt het niet. Met als resultaat dat alleen huiswerk uit magister gemaakt hoeft te worden en dus gemaakt wordt. Sinds deze regel houdt geen leerling meer een agenda bij.


De schoolleiding is hier best ver de wens van ouders en huiswerkinstituten gaan volgen, trouwens, want het was op wens van die twee partijen.

Die wens was er vermoedelijk alleen vanwege onduidelijkheid bij verschillen tussen wat de leerkracht zei en wat hij Magister zette.

Als de school van meet af aan besluit Magister niet voor huiswerk ye gebruiken en dat gewoon in een ouderwetse papieren agenda te laten noteren, dan denk ik niet dat ouders piepen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.