Huiskamer
Decibel88
01-10-2023 om 16:19
Zondag rustdag
Van de week zat ik op kantoor en een aantal collega's hadden het over de politiek.
Operns kwam het gesprek erop dat collega A op een dorp woont waar het op zondag rustig moet zijn.
Dit houdt dus bv in; geen klussen met (veel) geluid.
Collega B zou niet op zo'n dorp willen wonen en maakt zelf wel uit wanneer ze wat doet, haar woorden.
Momenteel zit ik zelf in de tuin en ben ik al een uur naar een timmerende en schurende buur aan het luisteren, mij lijkt het idee dus wel wat
Sommige buren hebben elk weekend wel iets te klussen, echt om gek van te worden soms.
Hoe denken jullie hieover?
rionyriony
02-10-2023 om 09:55
_Audrey schreef op 02-10-2023 om 09:36:
Ik denk dat ik maar eens wat ga verbouwen, gewoon omdat het kan
Mijn hemel wat een hoop onverdraagzaamheid hier.
Zou het niet zo zijn dat jongere mensen aan gehoorverlies lijden en dus lawaai minder hard horen? En horen ze geluiden buiten hun oordoppen niet meer goed?
Zo beschouwd zou het een nadeel kunnen zijn om een goed gehoor te hebben.
Tuinfluiter
02-10-2023 om 09:57
Netherfield schreef op 02-10-2023 om 08:48:
[..]
Had ooit een buurman die elk weekend twee uur lang met zijn handmaaier bezig was. Ik vond het een vreselijk geluid. Dan heb ik liever 20 minuten een elektrische.
Veel mensen hierboven zeggen, rust zoals vroeger is niet meer. Komt dat niet ook doordat er in Nederland intussen een paar miljoen mensen bij zijn gekomen?
Ik heb precies dezelfde ervaring met zo'n handmaaier.
Mevrouw75
02-10-2023 om 09:58
Tuinfluiter schreef op 02-10-2023 om 09:57:
[..]
Ik heb precies dezelfde ervaring met zo'n handmaaier.
Ik lijk wel de enige die zo’n handmaaier wel gezellig vind dan..
En ik dacht: zo’n handmaaier draagt niet zo ver, dus niet de héle buurt heeft er last van.
Nou ja, als kind wat groter is gaat er hier een hoop gras weg, en komen er allemaal bloemen, die knip je gewoon met de snoeischaar. Dus dan is het probleem meteen opgelost.
yette
02-10-2023 om 10:05
_Audrey schreef op 02-10-2023 om 09:49:
[..]
Nou sorry, maar als er hier al geklaagd wordt over het grasmaaien van de buurman, al dan niet elektrisch, vind ik dat toch wel heel erg hoor. Kom op zeg, dat zijn gewone leefgeluiden.
Je schiet een beetje door met je oordeel over de onverdraagzaamheid in dit topic en maakt daarbij vervolgens een flauwe opmerking over hoe je jouw buren even 'leuk' zou kunnen confronteren met jouw normen en waarden - terwijl hier nog werkelijk niemand heeft gezegd dat ze hun eigen normen en waarden aan anderen opleggen!
Tuinfluiter
02-10-2023 om 10:10
Mevrouw75 schreef op 02-10-2023 om 09:58:
[..]
Ik lijk wel de enige die zo’n handmaaier wel gezellig vind dan..
En ik dacht: zo’n handmaaier draagt niet zo ver, dus niet de héle buurt heeft er last van.
Nou ja, als kind wat groter is gaat er hier een hoop gras weg, en komen er allemaal bloemen, die knip je gewoon met de snoeischaar. Dus dan is het probleem meteen opgelost.
Mijn directe buurvrouw had er één en werd meerdere keren per week gebruikt. Geluid draagt niet zover door maar als je er naast woont hoor je het goed. Echt last is een te groot woord voor wat ik hoorde. Maar ons grasveld was drie keer zo groot en binnen 10 min. gemaaid zij was al snel drie kwartier bezig.
_Audrey
02-10-2023 om 10:11
yette schreef op 02-10-2023 om 10:05:
[..]
Je schiet een beetje door met je oordeel over de onverdraagzaamheid in dit topic en maakt daarbij vervolgens een flauwe opmerking over hoe je jouw buren even 'leuk' zou kunnen confronteren met jouw normen en waarden - terwijl hier nog werkelijk niemand heeft gezegd dat ze hun eigen normen en waarden aan anderen opleggen!
Weet je hoe dat ook komt, omdat op veel andere topics ook altijd en eeuwig gezeurd wordt over klussende buren en als er eens een feestje is ergens. Tja, geluiden horen er nou eenmaal bij als je bij buren woont. Dus misschien schiet ik inderdaad wel door nu, maar ik word inmiddels zwaar geïrriteerd van dat eeuwige gezanik.
Mevrouw75
02-10-2023 om 10:13
_Audrey schreef op 02-10-2023 om 10:11:
[..]
Weet je hoe dat ook komt, omdat op veel andere topics ook altijd en eeuwig gezeurd wordt over klussende buren en als er eens een feestje is ergens. Tja, geluiden horen er nou eenmaal bij als je bij buren woont. Dus misschien schiet ik inderdaad wel door nu, maar ik word inmiddels zwaar geïrriteerd van dat eeuwige gezanik.
Er wordt hier ook niet gezanikt.
Tara82
02-10-2023 om 10:13
Natuurlijk is het vervelend als er buren zijn die een grote verbouwing aan het doen zijn en er langere tijd veel klusgeluiden zijn, maar afgezien daarvan hoeveel overlast zijn de kleine klusjes nou echt. Ik denk dat als je gaat turven hoe vaak er iemand met een boormachine, grasmaaier, hogedrukspuit of bladblazer bezig is in de buurt het allemaal best wel mee valt.
Ik zou bijna willen dat ik vaker een grasmaaier zou horen in de buurt, omdat dat zou betekenen dat ik ergens zou wonen waar de tuinen überhaupt groot genoeg zijn voor een grasveldje. Helaas woon in in een standaard rijtjeshuis buurt waar zo goed als alles betegeld is.
Ik klus wanneer het uitkomt en dat is vaak wel op zondag, omdat de andere dagen al vol zitten. Uiteraard niet te vroeg of te laat.
Mevrouw75
02-10-2023 om 10:20
Tara82 schreef op 02-10-2023 om 10:13:
Natuurlijk is het vervelend als er buren zijn die een grote verbouwing aan het doen zijn en er langere tijd veel klusgeluiden zijn, maar afgezien daarvan hoeveel overlast zijn de kleine klusjes nou echt. Ik denk dat als je gaat turven hoe vaak er iemand met een boormachine, grasmaaier, hogedrukspuit of bladblazer bezig is in de buurt het allemaal best wel mee valt.
Ik zou bijna willen dat ik vaker een grasmaaier zou horen in de buurt, omdat dat zou betekenen dat ik ergens zou wonen waar de tuinen überhaupt groot genoeg zijn voor een grasveldje. Helaas woon in in een standaard rijtjeshuis buurt waar zo goed als alles betegeld is.
Ik klus wanneer het uitkomt en dat is vaak wel op zondag, omdat de andere dagen al vol zitten. Uiteraard niet te vroeg of te laat.
Het valt dus helemaal niet best wel mee. Ja, in de stad viel het inderdaad best wel mee😂 Het was wel 1 van de dingen die opvielen toen ik hier ging wonen. Maar liever 10x pw(elk grasveldje 1) die grasmaaier en bijna net zo vaak de heggenschaar dan alleen maar tegeltuinen. Maar ja, mijn utopie is het nog niet helemaal.
Poezie
02-10-2023 om 10:26
Mevrouw75 schreef op 02-10-2023 om 07:41:
[..]
Zo ervaar ik het ook. Eigenlijk vooral dat echt álles elektrisch of gemotoriseerd moet. Ik vind dat echt geluidsvervuiling. Nu hebben we zelf ook een grasmaaier met snoer, die zat bij het huis in zeg maar, maar ik ben wel van plan om zo’n ouderwetse handmaaier aan te schaffen als ie kapot is. Ik ga ook pas grasmaaien als de buren het ook doen, anders heeft de buurt dus con-stant geluidsoverlast van een of ander tuinapparaat.
Ik heb zowel een mechanische als elektrische grasmaaier. De mechanische maakt meer herrie dan de elektrische.
watertoren
02-10-2023 om 10:27
Ik denk dat gras een beetje uit de mode is. Nu ik er aan denk hoor ik zelden of nooit het geluid van een grasmaaier in de buurt hoewel er genoeg plaats is in de tuin voor een grasveld. Inderdaad overal veel tegels in de tuin.
Miepjecody
02-10-2023 om 10:41
watertoren schreef op 02-10-2023 om 10:27:
Ik denk dat gras een beetje uit de mode is. Nu ik er aan denk hoor ik zelden of nooit het geluid van een grasmaaier in de buurt hoewel er genoeg plaats is in de tuin voor een grasveld. Inderdaad overal veel tegels in de tuin.
Wat een onzin.
redbulletje
02-10-2023 om 10:50
Ik woon gelukkig in een buurt met veel gras en ander groen, dus hier regelmatig in het weekend geluid van apparatuur. Zelf heb ik een motormaaier en als ik grasmaai ben ik ongeveer 1,5 uur bezig. Mijn grootste irritatie is het geluid van de bladblazer, die toon kan ik niet verdragen. Zelf heb ik er dan ook geen.
Grindelwald
02-10-2023 om 10:51
Hier nog genoeg gras in de tuinen om mij heen. Gelukkig wel.
Zondagsrust doen wij niet aan. Bijna niemand hier in de buurt.
Poezie
02-10-2023 om 10:56
watertoren schreef op 02-10-2023 om 10:27:
Hier in de buurt (sociale huur) wordt iedere keer als er een nieuwe bewoner komt de hele voortuin leeg getrokken en betegeld met afschuwelijk lelijke tegels. Wat ze met de achtertuin doen weet ik niet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.