Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Welke woorden heb je altijd verkeerd uitgesproken

Dit topic naar aanleiding van het topic” dingen waar je vaak heel laat achter kwam”

Herfstappeltaart schreef op 30-08-2024 om 12:08:

[..]

O is dat zo? Het is de afkorting voor Wireless Fidelity

Dat is pas later bedacht. Initieel was het geen afkorting. 

Loulou39

Loulou39

30-08-2024 om 20:10 Topicstarter

Dewi-Sri2 schreef op 30-08-2024 om 14:53:

[..]

Dat zeiden mijn ouders ook altijd: het is oto, geen auto. Helaas, ze hadden het verkeerd. De oorspronkelijke term auto komt uit het Grieks. De Fransen hebben het pas overgenomen met het ontstaan van de automobiel (waarvan de term 'mobilis' uit het Latijn komt). Overigens zeggen Fransen helemaal geen auto (of zelfs maar oto), want daar heet zo'n ding een voiture.

O dat wist ik niet, dacht ook dat de oorsprong uit Frankrijk kwam, leuk om te weten.

Overigens zeggen sommige (meestal oudere) Fransen wel une automobile, maar voiture is absoluut het meest gebruikte woord in Frankrijk voor auto.

Loulou39

Loulou39

30-08-2024 om 20:12 Topicstarter

watertoren schreef op 30-08-2024 om 12:32:

Mijn man zei altijd gister. Dan verbeterde ik hem in het begin en zei het is gisteren. Op een gegeven moment heb ik het maar opgegeven want hij is het altijd blijven zeggen.

Gister mag ook! 💃🏻
Ik zeg dat namelijk ook vaak 😅, dus naar aanleiding van je post heb ik het even opgezocht. Het is wel voornamelijk spreektaal en informele schrijftaal.

Loulou39 schreef op 30-08-2024 om 20:12:

[..]

Gister mag ook! 💃🏻
Ik zeg dat namelijk ook vaak 😅, dus naar aanleiding van je post heb ik het even opgezocht. Het is wel voornamelijk spreektaal en informele schrijftaal.

Ah! 

oNweer. Ik heb tot mijn 25e gedacht dat het oMweer was.

Loulou39

Loulou39

31-08-2024 om 09:13 Topicstarter

Ik hoor vaak mensen over koukleun en auto imuum ziekte.

Herfstappeltaart schreef op 30-08-2024 om 12:08:

[..]

O is dat zo? Het is de afkorting voor Wireless Fidelity

Dan is waifi de correcte uitspraak😁

wat me dan wel weer doet denken aan wifey, of de West Friese uitspraak van wijffie (waifie

Loulou39 schreef op 31-08-2024 om 09:13:

Ik hoor vaak mensen over koukleun en auto imuum ziekte.

Ik kom er dus nu pas achter dat het imuuN is 🫣. Moest ook echt even googlen. Oke immuunziekte maar waarom ben je dan ergens imuum voor? 

Euh oke Pink dat ben je dus niet want je bent imuuN. 🤦🏽‍♀️🙈

Weer wat geleerd. Ga het vanaf nu goed doen. 

Ik snapte als kind niet waarom we bij Politie en Boef altijd "houten dief" riepen. Die dief was toch niet opeens van hout als hij werd betrapt? Maar ik riep het gewoon keurig mee, want iedereen deed het. Pas in mijn tienerjaren ontdekte ik dat het "houdt de dief" was (nee, toen speelde ik geen politie en boef meer ).

Parodie schreef op 31-08-2024 om 10:09:

Ik snapte als kind niet waarom we bij Politie en Boef altijd "houten dief" riepen. Die dief was toch niet opeens van hout als hij werd betrapt? Maar ik riep het gewoon keurig mee, want iedereen deed het. Pas in mijn tienerjaren ontdekte ik dat het "houdt de dief" was (nee, toen speelde ik geen politie en boef meer ).

🤣 Aah deze vind ik heel schattig. 

Mevrouw75 schreef op 31-08-2024 om 09:56:

[..]

Dan is waifi de correcte uitspraak😁

wat me dan wel weer doet denken aan wifey, of de West Friese uitspraak van wijffie (waifie

Ja da's waar.

Parodie schreef op 31-08-2024 om 10:09:

Dit doet me denken aan mensen die ik ken en die werkten op een loodsboot. Daar werd gesproken over een withouten pilot. Dat was een verbastering van "without a pilot" 

Herfstappeltaart schreef op 31-08-2024 om 13:19:

[..]

Dit doet me denken aan mensen die ik ken en die werkten op een loodsboot. Daar werd gesproken over een withouten pilot. Dat was een verbastering van "without a pilot"

Haha zo komt ‘may day’ van ‘m’aidez!’.

ToetieToover schreef op 31-08-2024 om 14:07:

[..]

Haha zo komt ‘may day’ van ‘m’aidez!’.

PinkFlower schreef op 31-08-2024 om 10:04:

[..]

Ik kom er dus nu pas achter dat het imuuN is 🫣. Moest ook echt even googlen. Oke immuunziekte maar waarom ben je dan ergens imuum voor?

Euh oke Pink dat ben je dus niet want je bent imuuN. 🤦🏽‍♀️🙈

Weer wat geleerd. Ga het vanaf nu goed doen.

Auto-immuunziekte wil zeggen dat iets de ziekte je eigen immuunsysteem aanvalt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.