Huiskamer
Loulou39
28-08-2024 om 21:50
Welke woorden heb je altijd verkeerd uitgesproken
Dit topic naar aanleiding van het topic” dingen waar je vaak heel laat achter kwam”
Zorroo
29-08-2024 om 17:12
Ysenda schreef op 29-08-2024 om 14:46:
ugel waar ze microliters bedoelen.
of ml als m l terwijl ze milliliters bedoelen, maar ml is korter dus dan is de reclame weer 1 seconde korter en dat scheelt geld.
Jaaa, deze.. vreselijk. De verkeerspolitie in van die 'de politie ter plaatse' achtige programma's zegt het consequent zo als ze iemand laten blazen bij alcoholcontroles. 'Hij heeft ...<getal>.. uggel geblazen'. Het is geloof ik uit pure nood onderhand een vaste term geworden, 'UGL'. Maar ik vind het eigenlijk gewoon dom. Ok, de Griekse letter mu lijkt een klein beetje op onze 'u' maar kijk even iets verder dan je neus lang is zeg. Het is microgram per liter. Zo moeilijk is het niet.
Mukske
29-08-2024 om 17:16
Ik krijg altijd de kriebels van mensen die sudderansj en een krèsantje of een roerbak eitje bij hun ontbijt willen.
Zelf moest ik een keer naar een adres in Rotterdam.
Collega had me uitgelegd dat ik dan Sjaarloos moest aanhouden.
Heeft even geduurd voordat ik op de borden de connectie legde tussen Charlois (staat op de borden en spreek ik als Limburgse op zijn Frans uit) en Sjaarloos (wat dus níet op de borden staat maar zo wordt dat daar kennelijk uitgesproken)…. De onbeschaafde vlerken🧐
Caroline80
29-08-2024 om 17:47
Lizzyliz schreef op 29-08-2024 om 13:55:
Paul vind ik ook een hele moeilijke naam, die kan ik echt niet normaal uitspreken.
En ik zei vroeger altijd horten-SIA ipv hor-TÈN-sia.
Ja ik vind Paul ook lastig uit te spreken.
Hoor je het uit te spreken als Pauwl? Ik spreek het meer uit op z’n twentsch met een uitgerekte oo klank.
Wieder
29-08-2024 om 17:58
nlies schreef op 29-08-2024 om 17:03:
[..]
Je hoort het tegenwoordig ook niet meer eigenlijk,
Ik ken het ook, ik heb vaart naar 's pa en 's ma. Vind het altijd wel schattig klinken.
Herfstappeltaart
29-08-2024 om 18:25
Zusterclivia schreef op 29-08-2024 om 15:23:
[..]
Ik ga patat halen. Friet =
Hahahaha Friet, friet, friet.
Zilver_gray
29-08-2024 om 18:27
Een collega van mij dacht dat signalement hetzelfde is als signaal.
Dus als ze het met een klant over het Internet signaal had, zei ze “uw Internet signalement”.
PinkFlower
29-08-2024 om 18:31
Herfstappeltaart schreef op 29-08-2024 om 13:18:
Hoe zeggen jullie het als je naar de snackbar gaat om friet te kopen? Wij zeggen: "ik ga even om friet" .
Dat werd in de studentenstad van mijn kind raar gevonden. Die zeiden: "ik ga friet halen" .
Patat halen. Naar de snackbar.
Om friet? Hoezo om? Nee dat klinkt voor mij heel raar. Ik zou je ook niet begrijpen en denken dat je gek bent geworden 🤣. Ik bedoel, waar om? Waar is die friet dan? En hoezo ga je er om, erom heen? Nee niet te snappen 😅🤣.
Naminokurashi
29-08-2024 om 18:31
hier zeggen ze als iemand in de bijstand of werkloos is: bij de deur lopen
Strijkstok
29-08-2024 om 18:45
Mukske schreef op 29-08-2024 om 17:16:
Ik krijg altijd de kriebels van mensen die sudderansj en een krèsantje of een roerbak eitje bij hun ontbijt willen.
Zelf moest ik een keer naar een adres in Rotterdam.
Collega had me uitgelegd dat ik dan Sjaarloos moest aanhouden.
Heeft even geduurd voordat ik op de borden de connectie legde tussen Charlois (staat op de borden en spreek ik als Limburgse op zijn Frans uit) en Sjaarloos (wat dus níet op de borden staat maar zo wordt dat daar kennelijk uitgesproken)…. De onbeschaafde vlerken🧐
Wat is er mis met een roerbakei? Lekker toch.
Ik ben ooit eens smakelijk uitgelachen door een Rotterdammer toen ik het over Charlois op z'n Frans uitgesproken had. Hij duurde even voor hij begreep waar ik het over had en dat ik Sjaarloos bedoelde 😂
nlies
29-08-2024 om 18:47
PinkFlower schreef op 29-08-2024 om 18:31:
[..]
Patat halen. Naar de snackbar.
Om friet? Hoezo om? Nee dat klinkt voor mij heel raar. Ik zou je ook niet begrijpen en denken dat je gek bent geworden 🤣. Ik bedoel, waar om? Waar is die friet dan? En hoezo ga je er om, erom heen? Nee niet te snappen 😅🤣.
Wij Brabanders maken de zinnen gewoon korter: Ik ga om brood (te kopen)
Ik heb brood bij (meegebracht)
En nog wat voorbeelden as ge zin het
NL: Dit behoort tot de mogelijkheden!
Br: Dè ken!
NL: Hieromtrent kunnen wij u geen enkele zekerheid bieden!
Br: We witten ut nie!
NL: Zou u dat nog eens willen herhalen?
Br: Wè?
NL: Zulks ben ik geenszins van plan!
Br: Denkut toch nie!
NL: Ligt dat in de lijn der verwachtingen?
Br: Zu dè?
: Hiermee verwacht ik geen problemen te ondervinden!
Br: Hendig zat!
NL: Dit wordt door mij als bijzonder spijtig ervaren!
Br: Des sunt!
NL: Hetgeen u verteld, verbaasd mij ten zeerste
!Br: Wè zeddu nou?
NL: Deze informatie is geheel nieuw voor mij!
Br: Daor wik niks van!
NL: Het leven van een Brabander gaat niet over rozen!
Br: Tis wè!
NL: Ligt dat binnen het kader van uw bevoegdheden?
Br: Meudde gij dè wel?
NL: Kunt u mij een prognose geven van de winstcijfers?
Br: Wè schuift dè?
NL: Ik denk, dat het heel verstandig is om onze samenwerking te beëindigen!
Br: Houdoe eej!
NL: Pardon, ik heb u niet goed verstaan; kunt u dat herhalen?
Br: Welluk?
NL: Weet u dat toevalligerwijs wel?
Br: Witte Gijt?
NL: Heeft u hiervan kennis genomen?
Br: Witte dè?
NL: Zou ik een meter bier van u kunnen krijgen?
Br: Pils, en veul!
NL: U heeft drie pogingen om achter de waarheid te komen!
Br: Drie k’raaien!
NL: Ik zou u willen verzoeken, dit pand te verlaten!
Br: Maok da ge weg komt!
NL: Ik heb hierover een enigszins afwijkende mening
BR: Das nie!
NL: Het leven van een Brabander gaat niet altijd over rozen
Br: Tis wa
madee
29-08-2024 om 19:02
Strijkstok schreef op 29-08-2024 om 18:45:
[..]
Wat is er mis met een roerbakei? Lekker toch.
Ik ben ooit eens smakelijk uitgelachen door een Rotterdammer toen ik het over Charlois op z'n Frans uitgesproken had. Hij duurde even voor hij begreep waar ik het over had en dat ik Sjaarloos bedoelde 😂
Ik denk dat het een roerei is en geen roerbakei (roerbakken doe je met groenten)
Loulou39
29-08-2024 om 19:04
Een vriendin uit mijn jeugd zei altijd sjokkingbroek als ze het over een joggingbroek had.
En de vader van een ex van mij zei altijd helicoptèèr ipv helicopter.
duizel
29-08-2024 om 19:32
ik ken een wat oudere man die het altijd over diggit heeft als hij digi-d bedoelt. Ik help hem met regelzaken en noem het consequent digi-d. Heb hem ook wel eens verbeterd maar laat het nu maar zo
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.