Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat was je leukste kerst ooit en waarom?

Wat was je leukste kerst ooit. En waardoor sprong deze kerst eruit?

Echt geen idee eigenlijk. Ik hoop de kerst van dit jaar 😄

Vroeger woonde ik naast een kerk en ik vond het altijd heel speciaal om wakker te worden van de kerstliederen, dat gaf gelijk een speciaal gevoel. Ik heb ook wel goede herinneringen aan de eerste kerst toen ik op mijzelf woonde, en ik voor het eerst mijn ouders uitnodigde bij mij thuis. Het kerstdiner viel niet helemaal in de smaak maar het was een erg gezellige avond.

Toen er nog niet zoveel was. Je had een kerstboom, tien ballen erin, wat slingers van kralen en een Philips nepkaarsjessnoer (10 lampjes) en je vond je boom geweldig!

Die werd gezet op kerstavond, dan ging je 's nachts in een koor zingen aan de zijkant van het altaar. Was je klaar dan werd je thuis opgewacht met een schaal krentenbrood.

Op eerste kerstdag werd er iets lekkers gekookt, bijvoorbeeld gebraden kip uit de oven met een kookpudding toe. Terwijl de tijd verstreek werd er gekaart, gemensergerjeniet, en ikzelf was vooral bezig met brandende kaarsen. Vooral druipkaarsen vond ik fantastisch.

Ik vond de sfeer vooral erg mooi, maar je ging toen niet ergens heen. Je bleef thuis. Je verwachtte ook niet meer meer meer.

Kerst 2020. Wegens lockdown geen verplicht familie bezoek maar lekker thuis met mijn gezin en eten waar we zelf zin in hadden. Chinees gehaald en een dag kaasfondue. Na het eten een wandeling maken en cijfers geven aan de versieringen/lampjes in de tuin. Overdag lekker op de bank een kerstfilm kijken, spelletjes spelen en puzzelen. Lekker relaxed dus.

BritgetJones007

BritgetJones007

18-12-2024 om 11:04 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 18-12-2024 om 09:21:

Echt geen idee eigenlijk. Ik hoop de kerst van dit jaar 😄

Vroeger woonde ik naast een kerk en ik vond het altijd heel speciaal om wakker te worden van de kerstliederen, dat gaf gelijk een speciaal gevoel. Ik hebook wel goede herinneringen aan de eerste kerst toen ik op mijzelf woonde, en ik voor het eerst mijn ouders uitnodigde bij mij thuis. Het kerstdiner viel niet helemaal in de smaak maar het was een erg gezellige avond.

Dat lijkt mij magisch mooi...

- een kerst die we een keer bij oma hebben gevierd. Naar de nachtmis, worstenbroodjes, en een heel kitscherige kerstboom die ik prachtig vond.

- toen ik jongvolwassen en single was, heb ik een aantal jaren op kerstavond een kerstdiner voor vrienden gekookt. De dag erna ging iedereen dan naar zijn of haar familie. Maar eigenlijk vond ik die avonden het leukst.

Dat had deze moeten worden. Met mijn ouders en zus met gezin naar een villa met zwembad enz. Maar helaas ligt mijn moeder in het ziekenhuis momenteel en gaan we waarschijnlijk zonder hen de eerste keer in 17 jaar dat ik een week vrij ben rond kerst, dus nu kunnen we eindelijk een keer weg. Gebeurt dit helaas…

Anouk1234 schreef op 18-12-2024 om 10:53:

Kerst 2020. Wegens lockdown geen verplicht familie bezoek maar lekker thuis met mijn gezin en eten waar we zelf zin in hadden. Chinees gehaald en een dag kaasfondue. Na het eten een wandeling maken en cijfers geven aan de versieringen/lampjes in de tuin. Overdag lekker op de bank een kerstfilm kijken, spelletjes spelen en puzzelen. Lekker relaxed dus.

Ja deze voor mij ook. Alleen met man de vrije dagen thuis in pyjama met af en toe een wandeling buiten.

Dolfje schreef op 18-12-2024 om 13:44:

[..]

Ja deze voor mij ook. Alleen met man de vrije dagen thuis in pyjama met af en toe een wandeling buiten.

Ja, voor mij was die kerstperiode ook wel fijn eigenlijk. Ik ben toen wel even naar mijn zus geweest, daar (op afstand) meegegeten en nog even blijven hangen. Wat een heerlijke dag was dat zeg, geen gestress en geen gedoe. Ik wou dat elke kerst zo was.

Nu ben ik ook grotendeels alleen met kerst, maar dat vind ik niet erg omdat ik er bewust voor heb gekozen.

Vooral de kerstdagen als er geen bezoek uit het buitenland is, wat altijd logeren blijft. 
Vroeger was ht leuk omdat de kinderen nog in het christchindli  geloofden( die brengt in CH de kadootjes).  En nu. Trekken we met one volwassen kinderen lootjes, en dat is ook altijd erg gezellig. De eerste en tweede doen we dingen waar we zin in hebben...En dat is altijd fijn.

Een jaar of tien geleden toen mijn schoonzoon ons zenuwachtig mededeelde tijdens het kerstdiner dat hij en mijn dochter wilden gaan trouwen 

BlairW schreef op 18-12-2024 om 13:03:

Dat had deze moeten worden. Met mijn ouders en zus met gezin naar een villa met zwembad enz. Maar helaas ligt mijn moeder in het ziekenhuis momenteel en gaan we waarschijnlijk zonder hen de eerste keer in 17 jaar dat ik een week vrij ben rond kerst, dus nu kunnen we eindelijk een keer weg. Gebeurt dit helaas…

Ach wat vervelend..Beterschap voor je moeder.

masr als iedereen de kerst tijdens de lockdowns zo fijn vond, waarom doe je dat dan niet gewoon?
Hebben we als kleine kinderen de druk van buiten nodig om een aangename situatie te creëren?

Mijn fijnste kerst: al een asntal jaar geleden, met zoon alle harry potterfilms kijken en sushi eten. Twee matrassen op de grond, katten er gezellig bij. Heerlijk.

En deze kerst wordt ook fijn. 1e kerst na 2 die in het teken stonden van transplantaties en de resultaten daarvan.

leukste kerst was vroeger toen ik kind was met al mijn broers en zussen en ouders aan tafel voor de scheiding. In de goede oude tijd. Samen aan tafel gourmetten, kransjes in de boom, kerstfilm kijken, hele dag snoepen, lang opblijven, het verhaal van Rosanna en het verhaal van Jezus horen. 

Kerst 1986 man en ik hebben toen besloten dat we één kerstdag geen verplichtingen wilden hebben. Een dag waarop we konden doen waar we zelf zin in hadden. Beviel zo goed dat we dat 38 jaar later nog altijd doen. 
De laatste jaren is dat altijd tweede kerstdag. We gaan dan als het even kan naar buiten en maken een mooie wandeling en we eten lekkere restjes van de dagen ervoor. Verheug mij er nu al op.

Aan het werk in de nachtdienst in het verpleeghuis, en het Leger des Heils kwam zacht zingend over alle afdelingen heen. De bewoners sliepen er doorheen, maar ik vond het zo mooi in die Kerstnacht!
Sowieso waren de Kerstdagen waarop ik werkte het fijnst. Ik heb een bloedhekel aan Kerst, dus zat het liefst in de nachtdienst. Overdag lekker de Kerst wegslapen en in de nacht vond ik het dan toch wel mooi.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.