Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat vinden jullie van 'galante' mannen?

Peiling

Wordt jij graag ouderwets galant behandeld?

Maximaal 4 antwoorden.

121 stemmen
22%
55%
2%
20%

en hij moet alle rekeningen kunnen en willen betalen, als ik eens aanbied dat ie boos wordt dat ik dat doe en nooit zou toelaten. Dan is het een echte man

Lexus schreef op 29-03-2023 om 19:44:

[..]

Ja ik ben het zo met je eens: het gaat vaak om puur onnodige 'hulp'. Ja iets pakken wat hoog ligt, of even mee helpen tillen: aardig en lief. Maar al die ouderwetse protocollen voor dingen die als vrouw makkelijk zelf kan: waarom? En sterker nog: ik denk dat de gewoontes als stoel aanschuiven, in je jas helpen, snel voor je uit lopen om de deur open te doen enz. stammen uit een tijd dat vrouwen niks te zeggen hadden voor de rest. Een soort op een voetstuk zetten, een leeg eerbetoon want in de praktijk was het respect vaak ver te zoeken.

Voor mij hoeft het dus niet en zoals gezegd heb ik juist slechte ervaringen met mannen die zo voorkomend galant deden. Daarom gingen mijn stekels wat overeind staan toen een 'moderne' man als Gijs Groenteman beweerde dat vrouwen het stiekem wel leuk vinden galante mannen. want nog even afgezien van die ervaringen heb ik dat soort galantie nooit goed begrepen hoor. Ik voel er ook niet 'meer vrouw' door zoals sommigen vrouwen wel zeggen. Ik vind het alleen maar stom.

Wat iemand hierboven schreef: je hebt meer aan een man die je uit laten praten, die luistert en doorvraagt als je iets vertelt etc.

En het spreekt vanzelf dat gewoon intermenselijke beleefdheid als even de een deur voor iemand vasthouden prima is wat mij betreft. Van alle genders voor alle genders.

Dit! Ik krijg er toch een beetje de kriebels van. Ik ken een paar van die mannen die heel galant doen, maar intussen behoorlijke horken kunnen zijn. Misschien hebben die mannen ook wel heel ouderwetse ideeën over de verhoudingen tussen mannen en vrouwen. Brrr.

Doe mij maar een moderne, niet al te galante man.

Galant zijn hoeft niet een man-vrouw ding te zijn, je doet toch in relatie of vriendschappen dingetjes voor elkaar omdat je dat graag wilt doen voor de ander? 

Wat betreft de OP; het is natuurlijk heel bijzonder dat een man gaat bepalen wat vrouwen 'eigenlijk stiekum wel leuk' vinden😐.

Lexus

Lexus

29-03-2023 om 21:30 Topicstarter

Mischa83 schreef op 29-03-2023 om 21:12:

Galant zijn hoeft niet een man-vrouw ding te zijn, je doet toch in relatie of vriendschappen dingetjes voor elkaar omdat je dat graag wilt doen voor de ander?

Wat betreft de OP; het is natuurlijk heel bijzonder dat een man gaat bepalen wat vrouwen 'eigenlijk stiekum wel leuk' vinden😐.

Ja tuurlijk maar de vraag hier doelt op de 'ouderwetse' manier van galant zijn, die van mannen naar vrouwen. Ik geloof dat iedereen het er wel over eens is dat gewoon dingen voor elkaar doen op een gelijkwaardige manier prima is. 

nou ja, daarom werd ik ook wat kriegel: waarom bepaal jij als man dat ik dat als vrouw stiekem wel leuk vindt. Ook al zei het op een vragende manier, het insinueert dingen.  Hij kan het beter gewoon vragen aan vrouwen. En hem kennende zal hij zijn opmerking later onder humor scharen. Ik persoonlijk vind het niet zo grappig en toch ook weer oldskool mannenpraat

Ik vind gelijkwaardigheid tussen man-vrouw heel belangrijk. De deur openhouden, een jas aangeven is prima, maar niet omdat ik nu eenmaal geboren ben met een vagina. Dat hoor je te doen om iemand even te helpen, en dan niet meteen te denken dat je een heldendaad hebt verricht.

ToetieToover schreef op 29-03-2023 om 20:24:

[..]

Het is toch fijn als er ineens twee schone handdoeken en een badjas zijn verschenen in de badkamer als je die blindelings ingerend bent om je hooikoorts haren met spoed uit te wassen.

Hij wil graag iets voor mij doen. Nu vraag ik me wel af wat ik dan voor hem doe naar aanleiding van de vraag van Mevrouw 75. Niet hetzelfde, dat is duidelijk. Toch ziet hij iets in mij dus ik denk niet dat hij hetzelfde zou terugverwachten.

Tuurlijk is dat fijn. Maar dat heeft naar mijn idee niks met galant zijn te maken, maar met zorgzaamheid. Een zorgzame man kan ik wél waarderen. Iemand die idd iets voor je pakt, zoals jouw handdoek klaarleggen. Of een kopje thee als je net lekker zit.
Galant zijn heeft volgens mij geen doel, behalve dat het een vorm van loze etiquette is. Geef mij maar een zorgzame man. Een man die iets van me overneemt als ik moe ben, een drankje brengt terwijl ik net met iets bezig ben of me helpt als ik niet snap hoe ik tado moet installeren. Ik ben op mijn beurt ook zorgzaam. Neem shampoo mee als ik weet dat de zijne op is. Vouw zijn wasje weg omdat ik weet dat hij er een bloedhekel aan heeft. Dat soort lieve gebaartjes voor elkaar doen kan ik heel erg waarderen.

Lexus

Lexus

29-03-2023 om 22:17 Topicstarter

Diyer schreef op 29-03-2023 om 22:09:

[..]

Tuurlijk is dat fijn. Maar dat heeft naar mijn idee niks met galant zijn te maken, maar met zorgzaamheid. Een zorgzame man kan ik wél waarderen. Iemand die idd iets voor je pakt, zoals jouw handdoek klaarleggen. Of een kopje thee als je net lekker zit.
Galant zijn heeft volgens mij geen doel, behalve dat het een vorm van loze etiquette is. Geef mij maar een zorgzame man. Een man die iets van me overneemt als ik moe ben, een drankje brengt terwijl ik net met iets bezig ben of me helpt als ik niet snap hoe ik tado moet installeren. Ik ben op mijn beurt ook zorgzaam. Neem shampoo mee als ik weet dat de zijne op is. Vouw zijn wasje weg omdat ik weet dat hij er een bloedhekel aan heeft. Dat soort lieve gebaartjes voor elkaar doen kan ik heel erg waarderen.

oh ja! Een zorgzame man! Kijk, dat is nou eens aantrekkelijk.

Zou het iets typisch Nederlands zijn dat veel vrouwen niet zoveel van galante mannen moeten hebben? En dat Nederlandse mannen daarom niet meer zo galant zijn? 

Ik ben de laatste 15 jaar in veel landen geweest en de Nederlandse vrouwen hebben een bepaalde reputatie. Ik ben regelmatig door mannen mee uit eten gevraagd en er werd altijd vooraf gezegd dat ze niet wilden doen aan "going Dutch" (=rekening splitten) maar dat zij als man wilden betalen. En dat was zonder bijbedoelingen, ik prik daar snel genoeg doorheen. 

Mijn ex was ook een galante man. EN hij was zorgzaam. Het een hoeft het ander niet te bijten. Waar ik zorgzaamheid dus heel erg kan waarderen, maar galantheid niet echt. Voel me daar eerder onbeholpen bij, zie zoals gezegd het nut niet van in en vooral een loze op oude hoofse rituelen geënte vertoning. Net als dat betalen. Heel nuttig in een tijd waarin vrouwen vooral niks mochten werken en economisch onzelfstandig waren (moesten zijn). Maar dat is toch niet meer van nu? Kijk, als de een beduidend meer geld heeft dan de ander is het soms fijn. Maar als je allebei ongeveer evenveel verdient zie ik het doel er niet van in. Dat is een ongelijkheid die ik zelf niet wil tussen seksen. Ik wil zelf niet geacht worden om huisvrouw te zijn, dus kan (en wil) ik ook niet verwachten dat een man mij financieel moet onderhouden. En daar horen wat mij betreft de hoofse uitingen bij, bij dat soort ouderwetse opvattingen.
Doe maar gewoon lief en aardig en attent in het algemeen, daar kan ik veel meer mee. Ik ben geen prinsesje. Dus behandel me dan ook niet als de madonna. Daar komen naar mijn smaak alleen maar teveel verwarde relaties uit voort die lijden onder madonna hoer complexen enzo.

als ik een zware tas meesjouw en langs mannen loop en niet aanbieden mee te helpen denk ik waar zijn jullie dan goed voor, als dan vanzelf komt aanrennen om mee te helpen dan gloeit mijn hart wel en denk ik kijk zo hoort het. 
geweldig toch. 

Cleopatra. schreef op 29-03-2023 om 23:54:

als ik een zware tas meesjouw en langs mannen loop en niet aanbieden mee te helpen denk ik waar zijn jullie dan goed voor, als dan vanzelf komt aanrennen om mee te helpen dan gloeit mijn hart wel en denk ik kijk zo hoort het.
geweldig toch.

Waarom hoort dat dan? Zo hoort het is net zo loos als de deur voor me open houden omdat ik een vrouwtje ben. 

Cleopatra. schreef op 29-03-2023 om 23:54:

als ik een zware tas meesjouw en langs mannen loop en niet aanbieden mee te helpen denk ik waar zijn jullie dan goed voor, als dan vanzelf komt aanrennen om mee te helpen dan gloeit mijn hart wel en denk ik kijk zo hoort het.
geweldig toch.

Je post alleen maar dit soort losse kreten, maar ik mis bij jou een inhoudelijke onderbouwing van waarom jij dat belangrijk vind. Ik krijg daardoor het gevoel dat je alleen maar dit soort dingen plaatst om een reactie te ontlokken bij vrouwen die niet van galantheid houden. Want anders hoef je jezelf niet steeds op deze manier te herhalen. Want je voorbeelden zijn misschien anders, maar de inhoud is exact hetzelfde.

Ik kan galantheid dus wel waarderen, maar doet een man het enkel omdat het moet of hoort. Dan mag hij het van mij laten, want dan doet hij het niet met liefde en aandacht en dat is juist wat het voor mij fijn maakt.

En vrouwen die vinden dat het moet/hoort, omdat ze vrouw zijn. Tja, laat ik het er maar netjes op houden dat ik blij ben dat ik niet zo ben. Ik ben liever wat bescheiden.

Nou, ik vind toch ook wel wat van mannen die vrouwen een zware tas laten dragen. Het hangt natuurlijk ook wel af van het postuur van beide, een kleine iele man hoeft niet per se een tas over te nemen van een struise gespierde dame die een kop groter is. Maar in het algemeen waardeer ik het wel als mensen aanbieden iets zwaars voor me te dragen. Mijn eigen man doet dat automatisch, anders zeg ik er wat van  

Ik kan het allemaal zelf en ik ga niet zitten wachten tot een galante man het voor me doet,  maar ik vind het als gemaakte vriendelijkheid: ik heb liever dat iemand gemaakt vriendelijk is dan oprecht een  botte hork.  Ik heb totaal geen moeite met de deur voor me open houden, beter dan in mijn gezicht dicht laten vallen, toch? 

Dingen als mijn stoel aanschuiven vind ik wat ongemakkelijk worden maar dat zie ik dan als een pleasende houding van een wat onzeker persoon die bij me in de smaak wil vallen (gebeurt op de een of andere manier niet dagelijks, je snapt het niet 😇) en dat aanvaard ik dan met gratie. Dat is dan mijn vorm van beleefdheid 

Mijn man liet mij ook niet met zware dingen sjouwen maar dat zie ik meer als zorgzaam. In het dagelijkse leven zie ik eigenlijk nooit dat een vrouw blijft zitten en de man het portier voor haar open maakt. Stellen stappen gewoon tegelijk uit. Ik heb mijn zoon ook niet geleerd dat hij dat moet doen of een vrouw in haar jas moet helpen. Ik denk ook dat dat ouderwets is en de meiden hem uit zouden lachen als hij het wel zou doen. 
Wat me wel op valt is dat mannen vaak galant (een heer) zijn in het verkeer. Als ik over wil steken dan stoppen mannen heel vaak om mij even voor te laten gaan. Dat kan ik wel waarderen. Vrouwen doen dat zelden of nooit behalve vroeger toen ik met een kinderwagen liep. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.