Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat vind jij niet hygiënisch?

Peiling

Vind jij een koffer op bed onhygiënisch?
178 stemmen
38%
62%

Tickel schreef op 12-05-2022 om 22:12:

[..]

Omdat er toch vaak spetters op komen. Door staande plassen of doortrekken.

Zonder matje zit dat allemaal op de vloer... Ik vervang mijn kleedje in de wc vaker dan ik dweil in huis...

ik ben een viespeuk maar heb dan ook een pittige training gehad.  Op mijn negentiende kwam ik als leerling verpleegkundige in het ziekenhuis,  ik spreek over ongeveer de prehistorie.  Wegwerphandschoenen mochten bijna niet gebruikt worden.  Dus de kunstgebitten met etensresten van de patiënten moesten we gewoon met blote handen poetsen.  Hetzelfde met iemand wassen die onder de ontlasting of braaksel zat.  Poetsen,  washandje uitspoelen met blote handen in de waskom, verder poetsen met Hetzelfde washandje.  Niets wegwerpspul. 
We hadden als complete groep koffiepauze en moesten de eerste jaren ook op de afdeling lunchen.  In de avonden en nachten sowieso omdat er anders geen bezetting achterbleef.  Een hap eten, dan iemand op de po helpen en weer schoonmaken en vervolgens verder lunchen was heel gewoon. 

Nu vind ik dus niet heel veel meer vies.

Tickel schreef op 12-05-2022 om 22:12:

[..]

Omdat er toch vaak spetters op komen. Door staande plassen of doortrekken.

Mannen die staande plassen op privé toiletten, dat is pas ranzig. Mijn man en zoon van bijna 2 meter doen dat niet, bij niemand. Alleen als er in openbare gelegenheden urinoirs zijn plassen ze staand.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

12-05-2022 om 22:22

Ellori schreef op 12-05-2022 om 22:15:

[..]

Zonder matje zit dat allemaal op de vloer... Ik vervang mijn kleedje in de wc vaker dan ik dweil in huis...

Mij maakt het niet uit of jij, of een ander, matjes neerleggen. De vraag was wat je niet hygiënisch vindt. Nou, die matjes dus. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

12-05-2022 om 22:23

Bakblik schreef op 12-05-2022 om 22:18:

[..]

Mannen die staande plassen op privé toiletten, dat is pas ranzig. Mijn man en zoon van bijna 2 meter doen dat niet, bij niemand. Alleen als er in openbare gelegenheden urinoirs zijn plassen ze staand.

Ja, zal wel, maar dat was niet de vraag. En niemand hoeft van mij te verdedigen waarom ze die matjes wel neerleggen en hoe er "in huis geplast wordt".  

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

12-05-2022 om 22:25

Dorestad schreef op 12-05-2022 om 22:17:

ik ben een viespeuk maar heb dan ook een pittige training gehad. Op mijn negentiende kwam ik als leerling verpleegkundige in het ziekenhuis, ik spreek over ongeveer de prehistorie. Wegwerphandschoenen mochten bijna niet gebruikt worden. Dus de kunstgebitten met etensresten van de patiënten moesten we gewoon met blote handen poetsen. Hetzelfde met iemand wassen die onder de ontlasting of braaksel zat. Poetsen, washandje uitspoelen met blote handen in de waskom, verder poetsen met Hetzelfde washandje. Niets wegwerpspul.
We hadden als complete groep koffiepauze en moesten de eerste jaren ook op de afdeling lunchen. In de avonden en nachten sowieso omdat er anders geen bezetting achterbleef. Een hap eten, dan iemand op de po helpen en weer schoonmaken en vervolgens verder lunchen was heel gewoon.

Nu vind ik dus niet heel veel meer vies.

Die kunstgebitten vind ik ook met handschoenen aan vies. Vooral als ze direct uit de mond op je hand gelegd wordt, nog "lekker" warm. 😂

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

12-05-2022 om 22:26

elku schreef op 12-05-2022 om 22:06:

Veel mensen met een vorm van smetvrees toch, lijkt het. Doet me denken aan dat tv programma, Een leven lang met dwang! Vind ik wel heel interessant om te kijken, maar ik kijk ook vol verbazing dan vooral. ( Oké, daar zitten wel hele extreme smetvrezers bij dan)

We hebben hier thuis ook weleens discussies over wat wel of niet smetvrees is. Maar ik leef met een man die het niet raar vindt om bijvoorbeeld een vaatdoekje over de vloer te halen en daarna weer op het aanrecht te gebruiken. Of hij snijdt kip op dezelfde plank als groente. Als ik dan protesteer, heb ik volgens hem al smetvrees. Terwijl dat volgens mij gewoon normale hygiënische regels zijn toch?

Maar dat ik schoonmaakdoekjes etc. niet samen met ondergoed in de wasmachine wil hebben, en heel bewust nadenk over met welk deel van mijn hand ik wat aanraak, is waarschijnlijk wel richting smetvrees. Alleen nog lang niet extreem, kan veel erger. 

Dat programma heb ik ook gezien en het viel mij op dat er geen logica in smetvrees zit. Iedereen heeft weer zijn eigen onderdeel waar de focus op ligt. Ik kan me herinneren dat er een meisje al haar spullen ging afwassen op het toilet van een vliegveld. Maar vervolgens legde ze die spullen wel weer neer naast de wasbak daar. Dat klopt dan niet, want waarom is dat dan niet vies.

Ik doe iets soortgelijks in minder ernstige vorm. Sommige dingen zijn heel belangrijk, maar ik heb ook dingen schoongemaakt bij anderen thuis waar sommige mensen echt bij weg zouden lopen.

Ik ben een beetje smetvrezerig aangelegd, vrees ik ... In een hotel vind ik bijvoorbeeld veel vies:  

- een badkamer met wc erin. Elke keer als er wordt doorgetrokken verspreidt er zich een fijne nevel (aërosol) door de kamer. Mega-vies idee.
- sierkussens op het bed. Die worden heus niet elke keer gewassen.

Tickel schreef op 12-05-2022 om 22:25:

[..]

Die kunstgebitten vind ik ook met handschoenen aan vies. Vooral als ze direct uit de mond op je hand gelegd wordt, nog "lekker" warm. 😂

Ik zit breeduit te grijnzen hier,  zo herken, die warmte 

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

12-05-2022 om 22:29

Tickel schreef op 12-05-2022 om 22:12:

[..]

Omdat er toch vaak spetters op komen. Door staande plassen of doortrekken.

Oke, dat snap ik. Maar vind je de vloer dan niet ook ranzig?

Nera schreef op 12-05-2022 om 22:26:

[..]

We hebben hier thuis ook weleens discussies over wat wel of niet smetvrees is. Maar ik leef met een man die het niet raar vindt om bijvoorbeeld een vaatdoekje over de vloer te halen en daarna weer op het aanrecht te gebruiken. Of hij snijdt kip op dezelfde plank als groente. Als ik dan protesteer, heb ik volgens hem al smetvrees. Terwijl dat volgens mij gewoon normale hygiënische regels zijn toch?




Wat is het probleem? Gebeurt hier ook minstens wekelijks. Of zo'n beetje altijd als er én kip én groenten gesneden moeten worden.

En die vaatdoek wordt hier bij morsen en iets schoonvegen nadien uitgespoeld en opnieuw gebruikt.

Nou, inderdaad, vaatdoekje op de vloer gebruikt gaat in de was en eerst kip en dan groente niet op dezelfde plank ( andersom zou wat mij betreft weer prima kunnen) zijn normale hygiënische regels. Dat is reëel dat je daar bacteriën van kunt krijgen waar je ze niet wilt hebben en waar je ziek van zou kunnen worden. 

Mijn man ging op reis eens naar een openbaar toilet en wou zijn rugzak niet afdoen en aan mij geven. Daar werd ik een beetje nerveus van.
Sowieso stop ik alle rugzakken en tassen na een reis  in de wasmachine. Tot herbuikbare boodschappentassen toe   

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

12-05-2022 om 22:40

Nera schreef op 12-05-2022 om 22:29:

[..]

Oke, dat snap ik. Maar vind je de vloer dan niet ook ranzig?

Jawel. Maar daar zie ik de spetters op.

Maar mij maakt het niet uit of je een matje hebt of niet. 

Marty1984 schreef op 12-05-2022 om 22:33:

[..]

Wat is het probleem? Gebeurt hier ook minstens wekelijks. Of zo'n beetje altijd als er én kip én groenten gesneden moeten worden.

En die vaatdoek wordt hier bij morsen en iets schoonvegen nadien uitgespoeld en opnieuw gebruikt.

Hier ook 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.