Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat is een mening die je hebt, maar waar bijna niemand het mee eens lijkt te zijn?

Vrijevlinder schreef op 03-04-2025 om 08:13:

Mijn niet populaire mening. Als we het over milieubelasting hebben zouden we geen kinderen meer moeten krijgen. Dat heeft het grootste effect op het milieu en daarbij valt vliegen in het niet.

Daar was laatst een interessante documentaire over. Weet niet meer hoe deze heet, iets met bevolking ofzo.

Wat een top idee ,dan is de mensheid over pakweg 130 jaar uitgestorven. Wel lekker rustig.

Moederkareltje schreef op 03-04-2025 om 08:35:

[..]

Wat een top idee ,dan is de mensheid over pakweg 130 jaar uitgestorven. Wel lekker rustig.

kan de aarde ook mooi weer herstellen dus win win.

Als ongerustheid over de milieubelasting van vliegreizen echt de oprechte reden is om het niet te doen is dat prima.
Echter, mijn schoonzussen durven niet te reizen, ze voelen zich niet veilig over de grens, zelfs  niet in Belgie of Duitsland. Gaan ook nooit alleen met het OV in NL en durven geen flappen te tappen. Alles is eng... 
  Maar de laatste jaren schermen ze met het feit dat vliegen slecht voor het milieu is.  Geef dan gewoon toe dat je niet durft te vliegen en zoek hulp om je angsten te overwinnen!    Die angsten hebben ze trouwens ook doorgegeven aan (sommigen) van hun kinderen.

In mijn omgeving heb ik de niet populaire mening dat ons kind gewoon een rijbewijs moet gaan halen in een automaat. Het scheelt geld, is sneller klaar, scheelt gedoe met leren schakelen en dat is sowieso onnodig om nog te leren vind ik. Wij rijden thuis allemaal automaat, ook familie om ons heen. Elektrische auto’s zijn ook allemaal automaat, dus waarom zou je nog leren schakelen? Maar die gedachte is vrij onpopulair blijkbaar 

BlairW schreef op 03-04-2025 om 09:08:

In mijn omgeving heb ik de niet populaire mening dat ons kind gewoon een rijbewijs moet gaan halen in een automaat. Het scheelt geld, is sneller klaar, scheelt gedoe met leren schakelen en dat is sowieso onnodig om nog te leren vind ik. Wij rijden thuis allemaal automaat, ook familie om ons heen. Elektrische auto’s zijn ook allemaal automaat, dus waarom zou je nog leren schakelen? Maar die gedachte is vrij onpopulair blijkbaar

Oh helemaal eens! Ik heb het er ook met mijn 2 jongste kinderen over gehad.

Had ik in mijn tijd die optie gehad, had het mij letterlijk een hoop stress, zweet en tranen gescheeld. Wat een geouwehoer was dat met dat schakelen.

[..]

Ik denk echt dat het heel goed zou zijn voor de aarde. Van mij mag de mensheid uitsterven.

als wij mensen de toestand van de aarde over 150 jaar net zo belangrijk zouden vinden als de bevolkingsomvang zouden we ook veel minder kinderen krijgen. Er is dan geen aarde meer voor de kinderen als we niks veranderen aan ons gedrag.

BlairW schreef op 03-04-2025 om 09:08:

Een kennis van mij is rij-instructeur. Hij voorspelt dat over een jaar of 19 iedereen automaat rijdt.  Dan worden er geen auto's met schakelversnellingsbak meer gemaakt/verkocht.

amarna schreef op 03-04-2025 om 08:45:

Geef dan gewoon toe dat je niet durft te vliegen en zoek hulp om je angsten te overwinnen! 

Waarom? 
Jij vindt het niet eerlijk dat het milieu als excuus wordt gebruikt en dat iemand niet eerlijk is over haar angsten. Dat mag je vinden en dat kan ik ook wel volgen. 

Maar waarom zou iemand die angst moeten overwinnen? Vliegen past volstrekt niet bij onze natuur en aanleg als mens, het is evolutionair krankzinnig dat we met 1000 km per uur door de lucht kunnen bewegen. Het is vanuit ons primaire brein heel normaal om daar bang voor te zijn. Een groot deel overwint dat omdat het praktisch en leuk is om te kunnen vliegen voor vakantie en zakenreizen. Maar het maakt ook mede de planeet kapot, dus wat is de ratio dat je die angst "moet" overwinnen? Je "moet" helemaal niet naar Bali op vakantie. 
Dan is het veel rationeler om de angst voor het OV of de pinautomaat te overwinnen, want dat beperkt je veel meer in het functioneren in deze samenleving. Terwijl je prima kunt leven zonder te vliegen. 

amarna schreef op 03-04-2025 om 08:45:

Als ongerustheid over de milieubelasting van vliegreizen echt de oprechte reden is om het niet te doen is dat prima.
Echter, mijn schoonzussen durven niet te reizen, ze voelen zich niet veilig over de grens, zelfs niet in Belgie of Duitsland. Gaan ook nooit alleen met het OV in NL en durven geen flappen te tappen. Alles is eng...
Maar de laatste jaren schermen ze met het feit dat vliegen slecht voor het milieu is. Geef dan gewoon toe dat je niet durft te vliegen en zoek hulp om je angsten te overwinnen! Die angsten hebben ze trouwens ook doorgegeven aan (sommigen) van hun kinderen.

Ja, die ken ik ook. Deze mensen kom je ook op forums tegen. Vaak zijn het mensen die al nooit gingen, of alleen in Nederland bleven. Wat natuurlijk prima is, maar roep niet dat het zo slecht is en dat je daarom thuis blijft.

Schoondochter schreef op 03-04-2025 om 11:11:

als wij mensen de toestand van de aarde over 150 jaar net zo belangrijk zouden vinden als de bevolkingsomvang zouden we ook veel minder kinderen krijgen. Er is dan geen aarde meer voor de kinderen als we niks veranderen aan ons gedrag.

Witte mensen krijgen al weinig kinderen,die sterven als eerste uit door deze idealistishe ideeën. Kijk eens waar de meeste baby's worden geboren. Niet hier. https://www.jijenwijonline.nl/groei-in-beeld-hier-worden-meeste-babys-geboren

[..]

Ja, maar zorgen we daar nu indirect ook niet voor? Wij gebruiken meer van de aarde dan we zouden moeten doen. Wij putten hem uit. De ene na de andere ramp volgt. Hoe lang kunnen we doorgaan met dit gedrag? Maar goed, ik kan nog een heel verhaal houden, maar met geen of minder mensen is de aarde gebaat.

Moederkareltje schreef op 03-04-2025 om 12:28:

[..]

Witte mensen krijgen al weinig kinderen,die sterven als eerste uit door deze idealistishe ideeën. Kijk eens waar de meeste baby's worden geboren. Niet hier. https://www.jijenwijonline.nl/groei-in-beeld-hier-worden-meeste-babys-geboren

Wij krijgen minder kinderen, maar gebruiken tot nu toe het meest van de aarde.

Kijk eens naar deze documentaire. https://www.vpro.nl/programmas/etc/over-bevolking.html

Vrijevlinder schreef op 03-04-2025 om 08:13:

Mijn niet populaire mening. Als we het over milieubelasting hebben zouden we geen kinderen meer moeten krijgen. Dat heeft het grootste effect op het milieu en daarbij valt vliegen in het niet.

Daar was laatst een interessante documentaire over. Weet niet meer hoe deze heet, iets met bevolking ofzo.

Ik denk dat we het dan erg moeilijk gaan krijgen op onze oude dag. Wie is er dan nog om ons voedsel te produceren, lekkage te repareren etc ?

Als mensen weer net als vroeger gewoon lekker op tijd doodgaan, scheelt dat ook al een hoop in de overbevolking. En in de medische kosten. En de druk op de jongere generaties die het sociale stelsel met hun arbeid in de lucht moeten houden.

Vrijevlinder schreef op 03-04-2025 om 12:32:

[..]

Ja, maar zorgen we daar nu indirect ook niet voor? Wij gebruiken meer van de aarde dan we zouden moeten doen. Wij putten hem uit. De ene na de andere ramp volgt. Hoe lang kunnen we doorgaan met dit gedrag? Maar goed, ik kan nog een heel verhaal houden, maar met geen of minder mensen is de aarde gebaat.

Ja ik vind ook dat er teveel mensen zijn maar of iedereen doet mee of niet want anders sterft 1 soort gewoon uit.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
RTF editor