Huiskamer
QuarrelsomeSnail25
12-07-2021 om 00:04
Wat heb je lange tijd verkeerd begrepen?
Door het topic over lifehacks moest ik denken aan een oud topic op het andere forum m.b.t. zaken die je jarenlang verkeerd begrepen hebt.
Ik trap af met iets wat ik daar geleerd heb. De Duitse crimi-serie Tatort heet niet zo omdat de hoofdrolspeler Tatort zou heten (zoals Derrick in de gelijknamige serie).
Maar de serie zou letterlijk vertaald 'Daad Plaats' heten. Oftewel plaats delict of crime scene. TAT ORT dus!
Ik hoop dat hier vele 'nee, echt?!', 'joh!, 'nooit geweten', 'oooh, wat stom'-reacties verschijnen!
Sassenach
16-07-2021 om 21:40
Jordgubbe schreef op 16-07-2021 om 20:43:
[..]
Haha ja. Als een malle alles geprobeerd
Jammer, ik kwam erachter toen ik bij de pc per ongeluk scrolde terwijl ik wilde tikken. Toen zag ik dat het inlogscherm in beeld rolde. Direct bij mijn laptop geprobeerd en jawel!
Vf_Watervrouw
16-07-2021 om 21:46
Heidi-Forumbeheer schreef op 14-07-2021 om 10:19:
HORECA=hotel, restaurant, cafetaria.
Daar zijn er meer van:
Aviko=Aardappelverwerkende Industrie Keppel en Omstreken
BOVAG=BOnd Van Auto(mobiel)handelaren en Garagehouders
Benelux= België, Nederland, Luxemburg
bh=bustehouder
C&A =Clemens & August
CITo= Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_afkortingen_in_het_Nederlands
Mijn basisschooljuf vertelde altijd over Vroom en Dreesman en dat het zo jammer was dat niet meer bekend was waar C&A voor stond. Benieuwd of ze dat nog ontdekt heeft toen wikipedia begon..
FeBo (snack-uit-de-muur) Ferdinand Bolstraat (Amsterdam), eerste plek waar de bakker zich had willen vestigen en de naam maar gehouden omdat het al in de papieren stond. Op andere locatie verzorgde FeBo wel de eerste snackmuur en in de jaren negentig kwam het alsnog in de Ferdinand Bolstraat. (leer nu van wikipedia dat het meer in de naam zit dan daadwerkelijk eerste locatie, rare trotse Amsterdammers )
Puglove
17-07-2021 om 09:34
Ik begreep nooit waarom als de deur open stond er geroepen werd We stoken niet voor de Russen. Pas een jaar of 2 geleden kwam ik er achter dat het mussen moest zijn.
En long Covid heb ik net uit dit topic geleerd
Lumos
17-07-2021 om 20:20
Ik snap pas sinds 2 dagen dat long-covid Engels is voor langdurige covid, en dat het dus (buiten dat het een luchtweginfectie is) niet specifiek met je longen te maken heeft 🤭
LoveCats!
18-07-2021 om 14:46
Lumos schreef op 17-07-2021 om 20:20:
Ik snap pas sinds 2 dagen dat long-covid Engels is voor langdurige covid, en dat het dus (buiten dat het een luchtweginfectie is) niet specifiek met je longen te maken heeft 🤭
Dat dacht ik een 1 jaar geleden ook, en toen zocht ik het op, gezien ''waarom zou het long covid heten als het al een longziekte is.'' Toen kwam ik erachter dat Long Covid langdurige corona is.
Deblauweruijter
19-07-2021 om 08:14
Vroeger bij ons op de kleuterschool had je 2 jaar dezelfde lieve kleuterjuf. Ik was in shock toen ik doorhad dat ze niet mee ging naar groep 3! Echt een klein rampje vond ik dat toen.
Peppa
19-07-2021 om 14:01
Ik snapte nooit waarom disnep werd uitgesproken als disney. Nog steeds zie ik de y in het logo voor een p aan.
SusannaT
19-07-2021 om 14:03
Pepperoni schreef op 12-07-2021 om 01:05:
Waar ik heel recent achter ben gekomen en dat vind ik echt stom van mezelf : Long covid.
Ik dacht iets met de longen maar men bedoelt dus langdurig. Tjee...
Oké wat? Dat wist ik niet
SusannaT
19-07-2021 om 14:17
BeertjeColargol schreef op 14-07-2021 om 19:14:
[..]
Dit lijkt eerder op een backroniem, een bestaand woord waar later een betekenis aan gegeven wordt, of een bestaande afkorting die later een andere betekenis krijgt.
Het woord backroniem... was al blij dat ik acroniem kende!
Feles
19-07-2021 om 14:33
Peppa schreef op 19-07-2021 om 14:01:
Ik snapte nooit waarom disnep werd uitgesproken als disney. Nog steeds zie ik de y in het logo voor een p aan.
Ik zie daar tegenwoordig een phi (Griekse letter φ, ph/f). Maar je kan er ook een p in zien.
TanteTheelepel
19-07-2021 om 14:58
Vooral een grappig iets:
Wij hadden een bbq bij mijn moeder en mijn broer en ik hadden alles netjes uitgestald op 1 lange tafel en gezegd dat er een lopend buffet was. Mijn nichtje (toen 5) zei trots "mama ik heb geholpen met het lopende vet!"
En dat van long covid, dat wist ik niet 😬
Mlah!
19-07-2021 om 15:41
Mijn vader is overleden toen ik 9 was aan wat ik dacht onderkoeling na een epileptisch insult. Hij kon zomaar opeens onaanspreekbaar zijn enkele uren of languit in de gang liggen en dan kreeg je hem niet wakker.
Dertig jaar later, toen mijn moeder heel ziek was heb ik het nog eens met haar over mijn vader gehad. Het bleek een behoorlijke alcoholist te zijn geweest. De onderkoeling was dus het gevolg van comazuipen in de winter, onderweg naar huis gevallen.
ImpassionedRaven59
19-07-2021 om 16:54
SusannaT schreef op 19-07-2021 om 14:17:
[..]
Het woord backroniem... was al blij dat ik acroniem kende!
Het woord backroniem is geconstrueerd uit de woorden back en acroniem. Een dergelijke constructie heet een porte-manteau of kofferwoord.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.