Huiskamer
QuarrelsomeSnail25
12-07-2021 om 00:04
Wat heb je lange tijd verkeerd begrepen?
Door het topic over lifehacks moest ik denken aan een oud topic op het andere forum m.b.t. zaken die je jarenlang verkeerd begrepen hebt.
Ik trap af met iets wat ik daar geleerd heb. De Duitse crimi-serie Tatort heet niet zo omdat de hoofdrolspeler Tatort zou heten (zoals Derrick in de gelijknamige serie).
Maar de serie zou letterlijk vertaald 'Daad Plaats' heten. Oftewel plaats delict of crime scene. TAT ORT dus!
Ik hoop dat hier vele 'nee, echt?!', 'joh!, 'nooit geweten', 'oooh, wat stom'-reacties verschijnen!
DifferentSwan96
14-07-2021 om 22:55
Oeloeboeloe schreef op 14-07-2021 om 22:53:
Dat 'Stavaza' een afkorting is van Stand Van Zaken.
Ik had echt geen idee waar mijn collega het over had toen ze het woord gebruikte
(Ik vind het ook een jeuk-woord moet ik zeggen.)
Dat wordt op mijn werk zoveel gebruikt, ook in officiële documenten.
Sassenach
14-07-2021 om 22:58
Het valt niet echt onder iets wat ik lange tijd niet goed begrepen heb, maar het is wel een leuke anekdote over iets dat ik als kind niet begreep:
Als kind zat ik met mijn ouders op vakantie in een treintje dat schuin de berg op ging, waarbij je dus iets achterover kwam te zitten. Ik heb toen in volle verbazing geroepen dat alle bomen op deze berg scheef stonden. Mijn ouders hebben zich rot gelachen toen ik nog verbaasder was bij het uitstappen en ze weer recht stonden.
iceteapeach
14-07-2021 om 22:58
Hen74 schreef op 13-07-2021 om 21:55:
[..]
Zo heb ik als kind gedacht dat Schiphol voor schepen was.
Niet heel gek gedacht:
(ik mag nog geen linkjes plaatsen)
Waar komt de naam Schiphol vandaan?
Al in een document uit de 15de eeuw komt de naam ‘Sciphol’ voor. Mogelijk sloeg de term op een stuk land waar je hout (scip) kon halen (hol). Maar ‘hol’ kan ook van ‘hel’ of ‘graf’ komen, omdat in deze hoek van het Haarlemmermeer veel schepen stranden. Maar zeker weten doen we het niet.
Saartjepoes
14-07-2021 om 23:01
Jaren geleden in het topic op Viva kwam ik erachter dat horeca staat voor hotel restaurant café en dat het dus een heel Nederlands woord is..... was zo grappig want degene die dat plaatste had ooit in Frankrijk gevraagd : Ou e la horeca ici?
iceteapeach
14-07-2021 om 23:02
Hen74 schreef op 14-07-2021 om 12:57:
[..]
Ha, ook dat wist ik niet.
Zit nu te graven naar een afkorting van (ik meen) een witgoedmerk. Daar heb ik me ook ooit over verbaasd. Maar ben vergeten waar het om ging!
Beko? Ik meen dat dat Beste Koop betekent.
ImpassionedRaven59
14-07-2021 om 23:10
Saartjepoes schreef op 14-07-2021 om 23:01:
Jaren geleden in het topic op Viva kwam ik erachter dat horeca staat voor hotel restaurant café en dat het dus een heel Nederlands woord is..... was zo grappig want degene die dat plaatste had ooit in Frankrijk gevraagd : Ou e la horeca ici?
De woorden hotel, restaurant en café zijn redelijk internationaal. Het acroniem horeca komt oorspronkelijk uit Nederland, maar wordt ook in België, Luxemburg en Zwitzerland gebruikt.
OxfordComma
15-07-2021 om 00:06
febag schreef op 14-07-2021 om 12:53:
[..]
In dat kader: HEMA=Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam. De afkorting is misschien geen eyeopener maar wel dat ze vanwege die Eenheidsprijzen nog steeds ronde bedragen hanteren (5 euro ipv 4,95 zoals andere winkels meestal doen)
Kijk, dat vind ik dan weer een fun fact 😊
QuarrelsomeSnail25
15-07-2021 om 06:58
Oeloeboeloe schreef op 14-07-2021 om 22:53:
Dat 'Stavaza' een afkorting is van Stand Van Zaken.
Ik had echt geen idee waar mijn collega het over had toen ze het woord gebruikte
(Ik vind het ook een jeuk-woord moet ik zeggen.)
Waarom zou iemand dat gebruiken?? Zo veel korter is het toch niet.
QuarrelsomeSnail25
15-07-2021 om 07:05
iceteapeach schreef op 14-07-2021 om 23:02:
[..]
Beko? Ik meen dat dat Beste Koop betekent.
Nee, ook niet. Het was iets waarbij de woorden iets zeiden over de kwaliteit of reden van de afkorting.
Oké, lekker wazig. Enfin, ik hoorde het ooit op een kunstcursus. Daar kwam ook dat woord noz ter sprake. Het ging over de tijdsgeest. Dus wellicht komt het betreffende merk of die afkorting uit diezelfde tijd.
Athan
15-07-2021 om 16:14
Hen74 schreef op 15-07-2021 om 07:05:
[..]
Nee, ook niet. Het was iets waarbij de woorden iets zeiden over de kwaliteit of reden van de afkorting.
Oké, lekker wazig. Enfin, ik hoorde het ooit op een kunstcursus. Daar kwam ook dat woord noz ter sprake. Het ging over de tijdsgeest. Dus wellicht komt het betreffende merk of die afkorting uit diezelfde tijd.
Cobra dan misschien? (Copenhagen, Brussel, Amsterdam)
Rondstruiner
15-07-2021 om 17:20
Hen74 schreef op 14-07-2021 om 12:53:
En wat dacht je van 'nozem'? Dat is eigenlijk een letterwoord: Nederlandse Onderdaan Zonder Enige Moraal (dit is een taalkundig onjuiste maar buiten de taalkunde vaak gebruikte verklaring van het woord).
Wat er tussen haakjes staat heb ik van internet. Geen idee wat ze bedoelen.
Ik lees juist dat de meeste taalkundigen die verklaring onwaarschijnlijk vinden en dat ze de oorsprong niet kennen, maar dat het waarschijnlijk uit het bargoens komt.
https://historiek.net/nozem-nozems-betekenis-geschiedenis/83997/
Wat horeca betekende ontdekte ik pas toen ze dicht moesten in de lockdown
Sassenach
15-07-2021 om 18:43
Ik kom er zojuist achter dat ik moet scrollen als ik mijn laptop opstart en mijn inlogscherm wil krijgen. Al jaren klik ik ipv scrollen en was dan steevast geïrriteerd als ik heel lang moest klikken voor ik het inlogscherm kreeg. Geen wonder dus dat het soms zolang duurde.... 😱
QuarrelsomeSnail25
15-07-2021 om 22:49
Rondstruiner schreef op 15-07-2021 om 17:20:
[..]
Ik lees juist dat de meeste taalkundigen die verklaring onwaarschijnlijk vinden en dat ze de oorsprong niet kennen, maar dat het waarschijnlijk uit het bargoens komt.
https://historiek.net/nozem-nozems-betekenis-geschiedenis/83997/
Wat horeca betekende ontdekte ik pas toen ze dicht moesten in de lockdown
Toch weer wat geleerd!
QuarrelsomeSnail25
15-07-2021 om 22:54
Athan schreef op 15-07-2021 om 16:14:
[..]
Cobra dan misschien? (Copenhagen, Brussel, Amsterdam)
Goed meegedacht! Die wist ik inderdaad.
Maar ik heb het niet goed uitgelegd denk ik. Het ging die keer over de tijdsgeest van ik meen jaren '50, '60 of '70. En wat er van kunstenaars in de reclamewereld terug te vinden was of zo. Logo's of andere typische beeldmerken.
Zoals dat ene merk slaolie (ook al de naam van kwijt) wat art nouveau op de verpakking en posters had staan.
Ik heb nog ergens aantekeningen liggen. Zal die er eens bijpakken morgen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.