Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vuurwerk


Ik vind het vooral heel triest dat de hulpverleners het weer zo zwaar hebben gehad, onbegrijpelijk. Kan daar met m'n pet niet bij.

Bij ons viel het ontzettend mee eigenlijk. Zaterdag carbid-schieten, maar de wind stond zo dat wij daar weinig van meekregen. Zondag de hele dag wel af en aan geknal en ook carbid 'op de boer', maar echt wel minder dan anders. Tijdens de jaarwisseling uiteraard wel volop vuurwerkt, maar na een uur of 03:00 niets meer gehoord, ook niet op nieuwjaarsdag. 
Wij hebben vanaf dit jaar vuurwerkverbod, het zal me benieuwen hoe dat gaat uitpakken. 

Blomke82 schreef op 02-01-2024 om 06:08:

[..]

Dit is trouwens niet het hele land door:

https://www.rtvoost.nl/nieuws/2298026/brandweer-in-overijssel-ziet-jaarwisseling-zonder-grote-incidenten

Proud te be a Tukker 😉

Denk ook niet dat een vuurwerkverbod de ellende in met name de randstad op zal lossen. De plek waar ik was met oud en nieuw (dorpje in Twente) werd enorm veel vuurwerk afgeschoten zonder ook maar 1 incidentje.

Het heeft te maken met vooral verschil in mentaliteit. Met elkaar hebben we het te ver laten komen. Al jaren lang het zelfde liedje. De politiek is al jaren lang geschokt op nieuwjaarsdag, zonder vervolgstappen te nemen.

Gewoon een paar jaar het leger met vrije hand inzetten tegen deze raddraaiers, en dit tuig geen podium geven in talkshows voor huilie huilie verhalen. Als jij voor de sensatie tussen mensen staat die doelbewust hulpverleners aanvallen met bommen, ben je zelf net zo schuldig. Dan heb je niet het recht om na afloop te huilen dat je er alleen maar tussen stond en "geen kant meer op kon".

Dat is namelijk meteen het grootste probleem, daders zijn te vaak "slachtoffer" in Nederland. Dat is een groter probleem dan het vuurwerk an zich.

Heb met de jaarwisseling gezien dat heel veel vuurwerk en leuk feest nog prima samen kunnen gaan. Een vuurwerkverbod zal daarom ook niet helpen. De wortels van deze ellende zitten in de maatschappij in het algemeen.

Wantrouwen in de politiek en ontevredenheid zijn de grootste aanjagers dat het zover is gekomen. Tijdens de avondklok rellen had je exact dezelfde ellende, opmerkelijk: zonder vuurwerkverkoop.

Oh ben het best met een paar dingen eens die je zegt, maar mijn punt is dat het vooral mannen zijn die de narigheid veroorzaken en dat dit ook wel eens gezegd mag worden. 

Negatieve dingen van vrouwen ('bitchiness', 'emotioneel', 'kippenhok', 'zal wel ongesteld zijn' etc) worden ook altijd voluit belachelijk gemaakt en belicht. 

Als het percentage omgedraaid was en vrouwen de overgrote meerderheid vormen die hulpdiensten aanvielen op veel plekken in Nederland, expres dieren bang maken, politie agenten verwonden en vuurwerk naar mensen zouden gooien etc etc, dan zouden de kranten en media bol staan van het verband tussen vrouw zijn en ons als zotten gedragen. Op social media zouden er overal grappen staan over vrouwen vastketenen tot Oud en Nieuw over was, etc. 

Nu gaat het alleen maar over individuen, groepen of bepaalde dorpen/steden, maar nergens zie ik het feit dat vooral mannen wangedrag vertonen mbt vuurwerk besproken worden. 


https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5427084/honderden-berlijn-protest-vuurwerk-politie-bekogeld

150 agenten in Duitsland gewond door vuurwerk en in Nederland 200 ernstig gewond.
Jammer genoeg schakelde ik net te laat in voor dat nieuws, maar ik kreeg nog net het aantal mee.

Heb er geen woorden voor..

noas_1993 schreef op 02-01-2024 om 18:34:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5427084/honderden-berlijn-protest-vuurwerk-politie-bekogeld

150 agenten in Duitsland gewond door vuurwerk en in Nederland 200 ernstig gewond.
Jammer genoeg schakelde ik net te laat in voor dat nieuws, maar ik kreeg nog net het aantal mee.

Heb er geen woorden voor..

Wat bezielt mensen 

Als ik bij de politie was zou ik volgend oud-en-nieuw een staking organiseren. Bekijk het maar met z'n allen. Slappe hap die politiek, gewoon verbieden die handel.

kerstbeer schreef op 02-01-2024 om 17:01:

[..]

Oh ben het best met een paar dingen eens die je zegt, maar mijn punt is dat het vooral mannen zijn die de narigheid veroorzaken en dat dit ook wel eens gezegd mag worden.

Negatieve dingen van vrouwen ('bitchiness', 'emotioneel', 'kippenhok', 'zal wel ongesteld zijn' etc) worden ook altijd voluit belachelijk gemaakt en belicht.

Als het percentage omgedraaid was en vrouwen de overgrote meerderheid vormen die hulpdiensten aanvielen op veel plekken in Nederland, expres dieren bang maken, politie agenten verwonden en vuurwerk naar mensen zouden gooien etc etc, dan zouden de kranten en media bol staan van het verband tussen vrouw zijn en ons als zotten gedragen. Op social media zouden er overal grappen staan over vrouwen vastketenen tot Oud en Nieuw over was, etc.

Nu gaat het alleen maar over individuen, groepen of bepaalde dorpen/steden, maar nergens zie ik het feit dat vooral mannen wangedrag vertonen mbt vuurwerk besproken worden.


Je kan het ook positief zien, dat vrouwen verstandiger zijn dan mannen.

Maar vrouwen/meiden maken ook een opmars:

https://www.destentor.nl/deventer/politie-heeft-meer-info-over-dames-die-in-deventer-meisje-in-elkaar-trapten-erg-jong-voor-zon-heftig-incident~ac190552/ 

Dit staat helaas niet op zichzelf.

Om het geheel wat te relativeren is het goed om dit Volkskrant artikel te lezen.

dat-sommige-jongeren-de-politie-opzoeken-om-ze-te-sarren-is-al-vijftig-jaar-zo.webp


https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/dat-sommige-jongeren-de-politie-opzoeken-om-ze-te-sarren-is-al-vijftig-jaar-zo~b7e93495/
Het is een boodschap die niet iedereen wil horen, zegt criminoloog Marnix Eysink Smeets, maar al jaren neemt de overlast van de Nieuwjaarsnacht af, óók de afgelopen jaarwisseling past in die trend. ‘De definitieve data komen nog, dus ik moet een slag om de arm houden, maar de paar cijfers die al zeker zijn, wijzen op een doorgezette daling.’

Neem de incidenten die zijn genoteerd door de brandweer. Eysink Smeets: ‘In 2014-2015 waren er 4.587 meldingen. Dit jaar noemt de brandweer het aantal van 3.680. Een duidelijke dalende tendens, zij het wat grillig, soms is er een uitschieter.’


en verderop in het artikel:
Onder criminologen is de ‘veiligheidsparadox’ een bekend begrip: hoe veiliger het wordt in Nederland, des te hysterischer we ons gaan gedragen over de overgebleven onveiligheid. We hebben steeds minder tolerantie voor geweld. Veel Nederlanders denken dat het land steeds onveiliger wordt, terwijl gewelddadige criminaliteit al jaren daalt.

Daglichtlamp schreef op 02-01-2024 om 19:50:

Om het geheel wat te relativeren is het goed om dit Volkskrant artikel te lezen.

dat-sommige-jongeren-de-politie-opzoeken-om-ze-te-sarren-is-al-vijftig-jaar-zo.webp


https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/dat-sommige-jongeren-de-politie-opzoeken-om-ze-te-sarren-is-al-vijftig-jaar-zo~b7e93495/
Het is een boodschap die niet iedereen wil horen, zegt criminoloog Marnix Eysink Smeets, maar al jaren neemt de overlast van de Nieuwjaarsnacht af, óók de afgelopen jaarwisseling past in die trend. ‘De definitieve data komen nog, dus ik moet een slag om de arm houden, maar de paar cijfers die al zeker zijn, wijzen op een doorgezette daling.’

Neem de incidenten die zijn genoteerd door de brandweer. Eysink Smeets: ‘In 2014-2015 waren er 4.587 meldingen. Dit jaar noemt de brandweer het aantal van 3.680. Een duidelijke dalende tendens, zij het wat grillig, soms is er een uitschieter.’


en verderop in het artikel:
Onder criminologen is de ‘veiligheidsparadox’ een bekend begrip: hoe veiliger het wordt in Nederland, des te hysterischer we ons gaan gedragen over de overgebleven onveiligheid. We hebben steeds minder tolerantie voor geweld. Veel Nederlanders denken dat het land steeds onveiliger wordt, terwijl gewelddadige criminaliteit al jaren daalt.

Maar hoe moet ik dat bericht rijmen met dit: bericht: https://www.gelderlander.nl/binnenland/fors-meer-gewonde-agenten-na-oud-en-nieuw-als-we-het-probleem-willen-aanpakken-geven-politici-niet-thuis~a02f039d/

In het Volkskrant bericht wordt gesproken van 82 gewonde agenten in 2019, in de Gelderlander deze jaarwisseling 187, dat is toch heel wat meer?

Blomke82 schreef op 02-01-2024 om 19:20:

[..]

Je kan het ook positief zien, dat vrouwen verstandiger zijn dan mannen.

Maar vrouwen/meiden maken ook een opmars:

https://www.destentor.nl/deventer/politie-heeft-meer-info-over-dames-die-in-deventer-meisje-in-elkaar-trapten-erg-jong-voor-zon-heftig-incident~ac190552/

Dit staat helaas niet op zichzelf.

Ik vermoedde al dat iemand zou komen om te zeggen: "Wij vrouwen zijn ook zo hoor, kijk maar naar dit ene voorbeeld."  Soms is het leven voorspelbaar.

Feit blijft dat er veel meer problemen mbt vuurwerk veroorzaakt worden door mannen dan door vrouwen. 

En gezien je nu met een voorbeeld komt dat niet eens over vuurwerk lijkt te gaan: mannen plegen ook veel meer geweldsdelicten dan vrouwen.

Daglichtlamp schreef op 02-01-2024 om 19:50:

Om het geheel wat te relativeren is het goed om dit Volkskrant artikel te lezen.

dat-sommige-jongeren-de-politie-opzoeken-om-ze-te-sarren-is-al-vijftig-jaar-zo.webp


https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/dat-sommige-jongeren-de-politie-opzoeken-om-ze-te-sarren-is-al-vijftig-jaar-zo~b7e93495/
Het is een boodschap die niet iedereen wil horen, zegt criminoloog Marnix Eysink Smeets, maar al jaren neemt de overlast van de Nieuwjaarsnacht af, óók de afgelopen jaarwisseling past in die trend. ‘De definitieve data komen nog, dus ik moet een slag om de arm houden, maar de paar cijfers die al zeker zijn, wijzen op een doorgezette daling.’

Neem de incidenten die zijn genoteerd door de brandweer. Eysink Smeets: ‘In 2014-2015 waren er 4.587 meldingen. Dit jaar noemt de brandweer het aantal van 3.680. Een duidelijke dalende tendens, zij het wat grillig, soms is er een uitschieter.’


en verderop in het artikel:
Onder criminologen is de ‘veiligheidsparadox’ een bekend begrip: hoe veiliger het wordt in Nederland, des te hysterischer we ons gaan gedragen over de overgebleven onveiligheid. We hebben steeds minder tolerantie voor geweld. Veel Nederlanders denken dat het land steeds onveiliger wordt, terwijl gewelddadige criminaliteit al jaren daalt.

Het vuurwerk wordt wel steeds zwaarder. Soms zo zwaar dat de EOD erbij moet komen. En dat wordt ook gewoon opgeslagen in huizen in woonwijken. In 2023 is ruim 160.000 kilo vuurwerk in beslag genomen, 50.000 kilo meer dan in 2022. Allemaal illegaal en zwaar spul. Het geweld wat mensen andere mensen aandoen met behulp van vuurwerk wil ik helemaal niet relativeren.

https://nos.nl/artikel/2408634-illegaal-vuurwerk-wordt-steeds-zwaarder-cobra-6-is-nu-een-kleintje

Er is inderdaad minder vuurwerk maar het illegale spul knalt veel harder. Hierdoor ervaar ik van 1 idioot meer overlast dan van vele anderen die minder heftig vuurwerk afsteken.

Natuurlijk worden er steeds minder mensen gearresteerd voor incidenten met Oud&Nieuw. 

Er zijn geen agenten beschikbaar om ook dát nog te doen, die moeten eerste hulp verlenen aan hun collega's...

Artikel uit 2019. Vuurwerkarrestaties zijn na twintig jaar niet beduidend méér, maar de agressie en uitlokking naar hulpverleners is wel toegenomen.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/217183/verloopt-oud-en-nieuw-in-groningen-echt-zoveel-grimmiger-dan-vroeger

alhambra schreef op 02-01-2024 om 23:16:

Er is inderdaad minder vuurwerk maar het illegale spul knalt veel harder. Hierdoor ervaar ik van 1 idioot meer overlast dan van vele anderen die minder heftig vuurwerk afsteken.

Eens. 

Vroeger was het al heel wat ergs als iemand een rotje naar iemand gooide. 

Dat valt in het niet bij wat er nu is.

https://nos.nl/l/2503589

Ontzettend triest: Een man spreekt jongeren aan op het gooien van vuurwerk naar zijn hond en wordt dusdanig mishandeld dat hij overlijdt. 

De overlast van vuurwerk is volgens mij niet alleen een op zich staand probleem, maar komt ook voort uit een veel breder sociaal probleem. Er is een deel van de bevolking dat het heel normaal vindt om op geen enkele manier zich sociaal op te stellen. En daarnaast wordt geweld heel makkelijk ingezet, zodra ze zichzelf ook maar iets van aangevallen of beperkt voelen in hun vrijheid/status. 

Om overlast van vuurwerk te verkleinen is het volgens mij daarom niet genoeg om een verbod in te stellen, maar moet ook dit (a)sociale probleem aangepakt worden. Maar dat is een stuk lastiger dan een verbod instellen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.