Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vreemde kerstgewoontes

Heb je wel eens ergens kerst gevierd, maar waar de *tradities* heel anders waren?
En was je erg teleurgesteld, omdat je op een feestelijke avond had gehoopt, maar de avond ' alles behalve feestelijk* verliep.
Absurde situaties meegemaakt?

Herfstappeltaart schreef op 12-12-2023 om 07:04:

[..]

Ik kan me voorstellen dat je dit heel vervelend vind zeg. Ik zou er bijna van de deur uit gaan en man deze "gezellige" avond laten afhandelen.

Dan moet je er maar wel op vertrouwen dat man niet alsnog alles uit de kast gaat halen voor die gast.

Dus nee, ik zou niet weg gaan. Ik had in het verleden een schoonzus die niet op haar kinderen lette (die zaten dus OVERAL aan en op, als er iets stuk ging, acht het zijn kinderen daar kunnen ze niets aan doen...) en mijn ex durfde er niets van te zeggen. Dus no way dat ze langs mochten komen als ik er niet was. Dan kon ik daarna puinruimen en hadden ze voor mij belangrijke dingen stuk gemaakt.

Niet echt erg zoals ik hier voorbij zie komen, maar ik was toch teleurgesteld:
Ik had vrienden uitgenodigd om te komen gourmetten. Van huis uit is dat bij ons een activiteit die uren duurt. We maken allemaal kleine gerechtjes in de pannetjes, met een stukje vlees ernaast/erbij. De voorbereiding kost dus ook de nodige tijd: met name de vele verschillende groenten en fruit klein snijden (paprika, ui, champignons, taugé, prei, tomaat, courgette, appel, banaan). Ik had nog nooit buiten ons gezin gegourmet. Vrienden kwamen, gooiden de hele plaat vol stukken vlees, vroegen of er geen salade was (want van alleen vlees en wit stokbrood kregen ze darmklachten vertelde vriendin later) en (vr)aten de bak stokbrood leeg. Na een half uurtje was al het vlees op, gaven ze aan echt helemaal vol te zitten en waren verbaasd dat ik nog bleef eten. Nu heb ik inmiddels vaker met anderen gegourmet en weet dat 'onze' manier ook niet perse gebruikelijk is. Maar dit was wel het andere uiterste. Dag erna heb ik een lekkere saus gemaakt met alle groenten. 

Meesje schreef op 12-12-2023 om 12:22:

Ik had vrienden uitgenodigd om te komen gourmetten. Van huis uit is dat bij ons een activiteit die uren duurt. We maken allemaal kleine gerechtjes in de pannetjes, met een stukje vlees ernaast/erbij. De voorbereiding kost dus ook de nodige tijd: met name de vele verschillende groenten en fruit klein snijden (paprika, ui, champignons, taugé, prei, tomaat, courgette, appel, banaan). Ik had nog nooit buiten ons gezin gegourmet. Vrienden kwamen, gooiden de hele plaat vol stukken vlees, vroegen of er geen salade was (want van alleen vlees en wit stokbrood kregen ze darmklachten vertelde vriendin later) en (vr)aten de bak stokbrood leeg. Na een half uurtje was al het vlees op, gaven ze aan echt helemaal vol te zitten en waren verbaasd dat ik nog bleef eten. Nu heb ik inmiddels vaker met anderen gegourmet en weet dat 'onze' manier ook niet perse gebruikelijk is. Maar dit was wel het andere uiterste. Dag erna heb ik een lekkere saus gemaakt met alle groenten.

Dat zouden mijn ouders kunnen zijn. Die hebben dat ook en bv. ook met de bbq. Op 1 of andere manier kunnen ze niet langer dan een half uur aan tafel zitten. Zo jammer als je zo veel tijd erin gestoken hebt.

Oh ja, die snap ik ook nooit. Waarom zou je 'efficient gourmetten' en alles op die bakplaat kieperen. Dan kun je toch net zo goed een pan op het fornuis zetten met alles daar in?

Zo heb ik het zelf nog nooit meegemaakt. Waarom zou je dan gaan gourmetten. De lol daarvan is toch om allemaal minigerechtjes te maken? Precies zoals jij dat doet, stukje vlees, groenten erbij, pannekoekje van maken.

Ik heb zelf niet zoveel met gourmetten, dus het heeft niet mijn voorkeur. Maar als het dan toch moet/gebeurt, dan wel effe rustig aan en zo...

Zusterclivia schreef op 12-12-2023 om 14:42:

[..]

Zo heb ik het zelf nog nooit meegemaakt. Waarom zou je dan gaan gourmetten. De lol daarvan is toch om allemaal minigerechtjes te maken? Precies zoals jij dat doet, stukje vlees, groenten erbij, pannekoekje van maken.

Ik heb zelf niet zoveel met gourmetten, dus het heeft niet mijn voorkeur. Maar als het dan toch moet/gebeurt, dan wel effe rustig aan en zo...

Ja, ik vond dat dus ook niet gezellig op deze manier. En idd, kreeg de neiging om de koekenpan tevoorschijn te halen. Stinkt het huis ook minder de dag erna, hihi.  

Je had mijn vader op bezoek  ?

Die vind gourmet en fondue sowieso "speelgoedeten" en geprul. Dingen moeten vooruitgaan. Hij zou dus ook die hele plaat volgooien, want anders gaat het te traag en kan hij niet dooreten.

Op zijn BBQ legt hij ook 10 stukken vlees ineens, ook al zit er maar 3 of 4 man aan tafel. Want je zou maar eens rustig willen eten en warm vlees willen eten.

Als het bij een ander thuis niet op zijn ritme gaat pakt ie de BBQ gewoon over of zit zich in stilte dood te ergeren. Waarna we thuis nog 5 jaar mogen horen "hoe traag het wel ging bij tante Truus" en "dat hij nooit meer met Kerst gaat eten bij Truus".

Ik gourmet niet met hem en bij de BBQ weet ik dat ik maar beter uit de weg spring. Man probeert het nog wel eens om hem tegen te houden / in te perken en eindeloos te roepen "niet te veel tegelijk", maar het is toch hopeloos.

gourmet-gewoontes zijn sowieso hier en daar bijzonder. 
Ik ging ergens gourmetten, en de familie bleek als gewoonte te hebben dat er een grote bak rijst bij geserveerd werd. Voordat het gourmetten begon, aten ze allemaal eerst een grote hoeveelheid rijst, overgoten met saté saus. 
Of ergens anders waar de bovenste laag meerdere keren vol gegooid werd met aardappelschijfjes. Als ze klaar waren werd het verdeeld, en daarna ging er veel vlees boven op.  gourmetten was toen ook zo klaar. 
Wat ik ook bijzonder vond is dat er als saus alleen een fles mayo, ketchup en mosterd stond. Ik vind juist bijzondere lekkere sausjes fijn bij gourmetten. bijvoorbeeld peperroomsaus om bij het vlees op te warmen. Vlees met mayo ben ik geen fan van. 
Maar ja zo heeft iedereen zijn eigen gewoontes 

Marty1984 schreef op 12-12-2023 om 16:48:

[..]

Je had mijn vader op bezoek ?

Die vind gourmet en fondue sowieso "speelgoedeten" en geprul. Dingen moeten vooruitgaan. Hij zou dus ook die hele plaat volgooien, want anders gaat het te traag en kan hij niet dooreten.

...

Met jouw vader kan ik gaan eten. Gourmet en fondue is een hoop gepruts om eindelijk iets binnen te krijgen.

Marty1984 schreef op 12-12-2023 om 16:48:Die vind gourmet en fondue sowieso "speelgoedeten" en geprul. Dingen moeten vooruitgaan. Hij zou dus ook die hele plaat volgooien, want anders gaat het te traag en kan hij niet dooreten.

Ik ben helemaal geen grote vleeseter dus bij bbq en gourmet ben ik niet van de lappen vlees of zo.

Maar op zich snap ik wel dat mensen ongeduldig worden van dat gefröbel met eten. Hartstikke gezellig als je op tijd begint. Maar niet als je eerst aan de borrel gaat, en dan gezellig nog een tijdje keuvelen, en dan begint iemand om zes uur eens met de bbq aan te steken, die dan eerst nog een half uur heet moet worden, en dan gaat er eens een spiesje op, kortom tegen achten heb ik de slakom al leeggegeten en het brood opgemaakt.

Als ik zelf de baas ben over de bbq is er tenminste al een grote schaal gegrilde groenten klaar rond etenstijd, zodat mensen kunnen beginnen met serieus eten. En dan voor de gezelligheid nog een tijdje doorgaan met een spiesje hier of een hapje daar.

En bij gourmetten mag het van mij best lang duren, maar dan moet je wel beginnen voordat de honger echt toeslaat.

Meesje schreef op 12-12-2023 om 15:12:

[..]

Ja, ik vond dat dus ook niet gezellig op deze manier. En idd, kreeg de neiging om de koekenpan tevoorschijn te halen. Stinkt het huis ook minder de dag erna, hihi.

Als wij gingen gourmetten dan deden wij dat ook zoals jullie deden. 
Veel leuker toch. Je zit daar dan ook voor de gezelligheid. 

Anders aten  wij wel snel een bord pasta naar binnen mocht het snel moeten 

Ergens eind jaren 80 heeft man zijn ouders opgehaald, 1,5 uur rijden, om 1e kerstdag bij ons te komen eten. Lekker mijn best gedaan en toch zo gewoon mogelijk omdat ze dat fijner vonden. De soep ging goed. Toen de hoofdmaaltijd, vlees, aardappelpuree en 2 soorten groentes. Die werden klein gesneden en alles door elkaar geprakt en smakelijk naar binnen gewerkt. Toetje ging ook naar binnen. Schoonvader had een stoma en helaas, uurtje later werd schoonmoeder geroepen want stoma had losgelaten/vol/ik weet het nog steeds niet. Schoonmoeder heeft half uur toilet staan schoonmaken. Toen kon man schoonouders weer 1,5 uur terugbrengen en weer naar huis.
Ik heb ze nooit meer uitgenodigd

Eerste keer mee met kerst bij mijn toenmalige vriendje. Zijn oma had voor alle aanhang een kleinigheidje als cadeau (iedereen hetzelfde) behalve een: die vond ze niet aardig, dus die kreeg niets. De dag daarna gingen we naar zijn familie van de andere kant. Daar kreeg ik een boterham met kaas als kerstdiner (vegetariër, voor de rest waren er grote schotels van de visboer). Het was een bijzondere kerst. 

BritgetJones007

BritgetJones007

12-12-2023 om 23:28 Topicstarter

Chiquita schreef op 12-12-2023 om 21:29:

Ergens eind jaren 80 heeft man zijn ouders opgehaald, 1,5 uur rijden, om 1e kerstdag bij ons te komen eten. Lekker mijn best gedaan en toch zo gewoon mogelijk omdat ze dat fijner vonden. De soep ging goed. Toen de hoofdmaaltijd, vlees, aardappelpuree en 2 soorten groentes. Die werden klein gesneden en alles door elkaar geprakt en smakelijk naar binnen gewerkt. Toetje ging ook naar binnen. Schoonvader had een stoma en helaas, uurtje later werd schoonmoeder geroepen want stoma had losgelaten/vol/ik weet het nog steeds niet. Schoonmoeder heeft half uur toilet staan schoonmaken. Toen kon man schoonouders weer 1,5 uur terugbrengen en weer naar huis.
Ik heb ze nooit meer uitgenodigd

Dat vind ik ergens toch wel behoorlijk sneu, want daar kan die man ook niks aan doen dat hij een stoma heeft, toch? Of bedoelde je praktisch gezien, dat jullie daarna voortaan naar hun gingen?

Ruim 40 jaar geleden overleed mijn opa en was mijn oma dus weduwe. Alle "eerste keren" zonder opa bracht ons het eerste jaar door bij haar favoriete zo'n en zijn gezin die letterlijk in de hoek woonden en toch al veel voor haar deden.
Een jaar na de dood van opa vond de een van de twee tantes die niet meer in het geboortedorp woonden dat het anders moest. Haar broer hoefde niet "alle lasten van het overlijden van opa" te dragen. Alle 7 kinderen moesten een keer oma een plezierige feestdag bezorgen!
Alle broers en zussen werden gebeld (internet bestond nog niet) en er werd een heus schema gemaakt. 
Eerste kerstdag zou oma doorbrengen bij tante (die het schema maakte) in S. Ze werd verwacht ná de kerk en, omdat tante ieder jaar tot kerstavond laat werkte in haar eigen bedrijf kon ze oma niet halen, en van de broers of zussen die nog bij oma in de buurt woonden moest oma "even" brengen.  S was 40 minuten rijden bij ons vandaan.  Mijn vader zong in het mannenkoor en kon oma dus bij de kerk inladen en snel wegbrengen volgens tante. Voor de gezelligheid ging mijn moeder even mee en zaten wij als kinderen van 13 en 9 alleen thuis voor meerdere uren. Neven en nichten van mij waren in de avond alleen want oma moest ook weer gehaald worden uit S door iemand, dat ging tante niet doen, daar was ze veel te moe voor. 
Mijn ouders kregen ook de opdracht om oma voor 2e kerstdag uit te nodigen. Toen mijn ouders dat persoonlijk gingen doen zei oma dat ze eigenlijk en uitnodiging verwachtte van H (haar favoriete zoon) als die niet zou komen dan kwam ze wel naar ons. Het schema was gemaakt dus oma kwam naar ons maar niet van harte. Oef wat was ze chagrijnig! De taart niet vers genoeg,  de soep te vet,  de kleinkinderen te druk enzovoort.
De volgende 10 jaar maakte tante schema's tot en met. Alle feestdagen werd oma ergens ondergebracht. Wat wel opviel was dat tante er zeer gunstig uitsprong in het schema.  Waar haar broers en zussen 1 of meerdere keren per jaar iets moesten met oma had ze zelf niet ieder jaar een dag te vullen,  want ja druk druk druk. Dat haar broers en zussen hadden ook drukke levens en veelal waren ze kleine ondernemers die ook dag en nacht werkten maar dat terzijde. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.